به رغم اينكه مديران جديد شهرداري تهران بر خام بودن طرح گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه ها تأكيد دارند و آن را يك ايده اوليه عنوان مي كنند، معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي با حضور در غرفه «تابناك» آن را يك طرح خوب براي مقابله با ترافيك و آلودگي هوا دانست كه بايد در كل كشور عملياتي شود.
به گزارش «تابناك» معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي كشور با حضور در غرفه «تابناك»پاسخگوي سئوالات مهمي در رابطه با چرايي بالا بودن آمار تصادفات جاده اي و نيز چگونگي مقابله با ترافيك غير قابل تحمل در شهر تهران شد.
مهرداد تقي زاده، در پاسخ به اين سئوال كه نظر شما در مورد طرح جديد شهرداري تهران كه بنا دارد، با هدف كاهش ترافيك شهر تهران از خودروهاي شخصي در بزرگراه ها عوارض بگيرد، چيست؟ گفت: اين طرح كه در بسياري از شهرهاي دنيا در جريان است به دنبال اين است كه با افزايش جذابيت سيستم هاي حمل و نقل عمومي، مطلوبيت خودروهاي شخصي را نيز كاهش دهد.
وي ادامه داد: براي اين كار روش هاي مختلفي مثل بالابردن هزينه سوخت، پارك و عواض و يا افزايش ميزان جريمه وجود دارد و كاري مي كند كه رانندگان خودروهاي شخصي احساس كنند بايد هزينه بيشتري براي مسافرت بپردازند اما كساني كه از حمل و نقل عمومي استفاده مي كنند، احساس كنند كه اين خدمات به راحتي و آساني در اختيار آنها قرار مي گيرد.
معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر اينكه ما بايد حمل و نقل عمومي را تقويت كنيم، اضافه كرد: اين دو بايد گام به گام پيش رود و يك قدم حمل و نقل عمومي راحت تر و يك قدم حمل و نقل شخصي سخت تر شود.
تقي زاده در پاسخ به اين پرسش كه پس شما با طرح شهرداري تهران مبني بر گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران موافقيد، افزود: با اين طرح كه مطلوبيت خودروهاي شخصي را كاهش دهيم 100 درصد موافقم.
وي ادامه داد: اين كار را بايد كرد وگرنه اين وضعيتي كه وجود دارد به هيچ وجه بهبود نخواهد يافت. ما در سال هاي گذشته حمل و نقل عمومي را توسعه داديم، اما مطبوبيت خوردوهاي شخصي پايين نيامده است و مردم تمايلشان به استفاده از خودرو شخصي بيش از خودرو هاي عمومي است.
معاون حمل و نقل عمومي راه و شهرسازي در مورد تصادفات جاده اي و كيفيت و نقش كيفيت پايين جاده ها در اين پديده نيز گفت: ما اولين كشوري نيستيم كه سوانح جاده اي بالايي داريم. بايد ببينيم بقيه چه كردند كه اين مشكل حل شد.
وي ادامه داد: يكي از مهم ترين كارهاي آنها تقويت حمل و نقل ريلي است. طرح آنها اين است كه تا مي شود مردم را از جاده به سمت ريل ببرند. چرا كه سيستم ريلي و هوايي امن ترين روش مسافرت است.
تقي زاده ادامه داد: در اكثر كشورهاي دنيا حمل و نقل عمومي زيان ده است ولي دولت ها روي آن سرمايه گذاري مي كنند چون ايمن ترين روش سفر است.
وي افزود: در گام اول بايد اين بحث را انجام داد. بحث دوم اين است كه هزينه هاي سفر شخصي بايد به روش هاي مختلف مثل بالابردن قيمت سوخت و گرفتن عوارض افزايش يابد؛ روش هايي كه مردم را به سمت حمل و نقل عمومي سوق بدهد.
اين مقام مسئول با ذكر اين مثال كه در حال حاضر سفر 4 نفره با قطار بين دو شهر تهران-مشهد با احتساب رفت و برگشت بيش از 600 هزار تومان است، اما همين سفر با خودروي شخصي كم تر از 100 هزار تومان مي شود، ادامه داد: ما كشورهاي مختلفي را مطالعه كرديم. هيچ كشوري با اين نرخ بنزين و با اين هزينه سفر كه خودرو شخصي دارد، سوانح جاده اي اش را كاهش نداده است و ما نمي توانيم معجزه كنيم.
تقي زاده در مورد كيفيت جاده ها كشور نيز ادامه داد: مشكل جاده ها را بايد درست كرد و ما بودجه اي به عنوان راه داري داريم كه جاده هاي جديد تاسيس مي شود و جاده هاي قديمي تقويت مي شود ولي اين مشكل را حل نمي كند.
وي در پايان گفت: شما وقتي يك جاده را تقويت مي كنيد و مثلا جاده 2 بانده را 4 بانده مي كنيد، سرعت راننده ها نه ننها كاهيش پيدا نمي كند، بلكه افزايش هم مي بايد و سوانح نيز كم نخواهد شد. به همين خاطر ما به دنبال اين هستيم كه مطلوبيت خودروهاي شخصي را براي سفر كاهش دهيم و صنعت ريلي را تقويت كنيم.