یک مدرس آموزش خانواده گفت: زمانی که وارد مدارس خاص میشویم این مسئله را به وضوح میبینیم که دانشآموزانی که بار آموزشی بیشتری را تحمل میکنند، مشکلات بیشتری از لحاظ روانی به دلیل فشار دارند.
به گزارش فارس، مهدی رشیدزاده مدرس آموزش خانواده با بیان اینکه یکی از آسیبهای اجتماعی شایع بین نوجوانان خشم است، اظهار داشت: خشمی که در دانشآموزان نوجوان ما وجود دارد به دلیل فاصله گرفتن آنها از فضای عاطفی خانواده و پناه بردن به فضای مجازی و آشنا نبودن آنها با شیوهها و مهارتهای کنترل خشم است.
وی افزود: اگر این خشم به شکل خاموش و نهفته در دانشآموز بماند و درمان نشود زمینهساز بروز اختلالاتی چون خودآزاری میشود و ممکن است حتی منجر به بروز سکته یا خودکشی شود.
رشیدزاده ادامه داد: مدارس در جایگاه تربیتی خود به خوبی عمل نمیکنند؛ متأسفانه بعد از دستهبندی مدارس، برخی مدارس این تفکر را دارند که باید برای آموزش به دانشآموز فشار بیاوریم و این مسئله باعث ایجاد خشم در دانشآموز میشود.
مدرس آموزش خانواده با بیان اینکه خانوادهها از توانایی فرزندان خود شناخت کافی ندارند، گفت: این عدم آگاهی باعث شده است والدین فرزندان خود را وادار به آموختن علومی کنند که در آن توانایی و علاقهای ندارند از این رو داشتن اطلاعات کافی برای شناخت توانایی فرزندان و کمک به رشد آن نیازمند آموزش به خانوادههاست.
وی اضافه کرد: زمانی که وارد مدارس خاص میشویم این مسئله را به وضوح میبینیم که دانشآموزانی که بار آموزشی بیشتری را تحمل میکنند، مشکلات بیشتری از لحاظ روانی به دلیل فشار دارند.
رشیدزاده تصریح کرد: امروزه شاهدیم که خود والدین به مدارس فشار میآورند و تنها تقاضایشان از مدرسه افزایش سطح آموزشی است اما در خصوص مسائل تربیتی و مهارتی مطالبهای ندارند.
مدرس آموزش خانواده با بیان اینکه تاکنون مدرسهای نرفتهام که مدیر آن بگوید اولیا از من شادابسازی و افزایش مهارتهای اجتماعی را میخواهند، گفت: همه میگویند اولیا از ما کلاس فوقبرنامه برای قبولی در کنکور و سایر آزمونهای علمی را میخواهند و این مسئله به ناآگاهی والدین از اهمیت سلامت روان و ضرورت آموزش مهارتهای اجتماعی به دانشآموزان بازمیگردد.
وی با اشاره به افزایش آسیبهای اجتماعی بین دانشآموزان بیان داشت: در خصوص این آسیبها گاه بین دانشآموزان تقلید هم اتفاق میافتد در حالی که اینگونه الگوپذیری بین دانشآموزانی است که از خانواده طرحواره بازدارندگی اجتماعی را نیاموختهاند زیرا نوجوانانی که در خانوادههای سالم که محبت و اصول تربیتی در آن جاری است زندگی میکنند به دنبال تقلید از همسالان نمیروند.
رشیدزاده با بیان اینکه خشم بین دانشآموزان ایرانی افزایش پیدا کرده است، گفت: دلیل این مسئله این است که خانوادهها مطالعه و سیر تفکر برای برخورد با فرزندان خود ندارند و رعایت نکردن اصول اولیه تربیتی منجر به تشدید آسیبهای اجتماعی در دانشآموزان نوجوان میشود.
مدرس آموزش خانواده افزود: خانوادهها منتظر میشوند تا مشکل ایجاد شود و بعد فرزند خود را مشاوره میبرند در حالی که خود آنها بیشتر به آموزش احتیاج دارند زیرا نمیدانند چگونه با نوجوان خود رفتار کنند.