بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد شفافیت در روابط بین بانک و مشتری و نیز لزوم توجه به فرهنگ مشتری مداری، طی بخشنامه ای بر لزوم استفاده از فرم یکنواخت عقود و اعطای یک نسخه از قرارداد به مشتریان توسط بانک ها تاکید کرد.
به گزارش سه شنبه تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بر این اساس بانکها و موسسه های اعتباری مکلف شدند ضمن استفاده از فرمهای یکنواخت قراردادهای تسهیلاتی عقود بانکی که پیش از این به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است، پس از انعقاد و امضای قرارداد، نسخه ای از آن را که دارای ارزش قانونی یکسان با سایر نسخ است در اختیار تسهیلاتگیرنده، ضامن و وثیقهگذار قرار دهند.
همچنین بانک ها و موسسه های اعتباری موظفند قبل از انعقاد و یا امضای قرارداد تسهیلات بانکی، تمهیداتی اتخاذ کنند تا مشتری، ضامن و وثیقهگذار از مفاد آن آگاهی کامل کسب کرده و مفاد قرارداد نمونه به همراه مقررات و ضوابط مصرح در آن را در اختیار مشتری، ضامن و وثیقهگذار قرار دهند.
علاوه بر این چگونگی انجام محاسبات مربوط به اقساط، سهم از اصل و سود تسهیلات به تفکیک در هر یک از اقساط، چگونگی تسویه تسهیلات، میزان تخفیف تعلق گرفته در صورت بازپرداخت یکجا و زودتر از موعد، میزان و نحوه محاسبه وجه التزام تأخیر تأدیه دین و سایر ملاحظات محاسباتی بایستی در قالب جداول پیوست قرارداد تسهیلات بانکی در اختیار تسهیلاتگیرنده، ضامن و وثیقهگذار قرار گیرد.
اطلاعرسانی کامل به عموم در خصوص قراردادهای تسهیلات بانکی به طرق ممکن از جمله قراردادن فرم قرارداد یادشده در پایگاه اطلاعرسانی بانک ها و موسسه های اعتباری از جمله دیگر الزامات تاکید شده در این بخشنامه است.
بانک مرکزی پیش از این و در راستای اجرای تکلیف مقرر در تبصره ذیل ماده (23) قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار، موضوع لزوم یکنواختسازی فرم عقود تسهیلات بانکی، فرمهای یکنواخت قراردادهای تسهیلاتی عقود تسهیلات بانکی را پس از تصویب در شورای پول و اعتبار به شبکه بانکی ابلاغ کرده است.