در آمریکا به روز بعد از روز شکرگزاری، جمعه سیاه یا حراج جمعه (Black Friday) گفته می شود که آخرین جمعه ماه نوامبر و آغاز آیین خرید برای کریسمس است. در ایران نیز چند سالی است که جمعه سیاه مد شده است و بامیلو برای سومین سال این کار را انجام داد. امسال دیجی کالا نیز تصمیم گرفت این کار را انجام دهد. به روایت آمار توئیتر کدام برند موفق تر بود؟
به گزارش تابناک اقتصادی، جمعه سیاه یا همان حراج جمعه در آمریکا به آخرین جمعه ماه نوامبر گفته می شود و روز بعد از شکرگزاری است و به نوعی آغاز آئین خرید برای کریسمس محسوب می شود. در این روز اکثر شرکت ها به کارکنان خود مرخصی می دهند تا آن ها نیز به خرید سال نو بپردازند. این روز شلوغترین روز برای فروشنده ها محسوب می شود چرا که همان گونه که از نام این روز پیداست بیشتر کالاها حراج می شوند و مردم برای خرید به فروشگاه ها هجوم می آورند. فروشگاه ها نیز در جمعه سیاه از ساعت 4 صبح، کار خود را آغاز می کنند. این سنت از آمریکای شمالی آغاز شد و همچون سنت های دیگر به سایر مناطق جهان سرایت کرد.
در ایران نیز چند سالی است که این موضوع مرسوم شده است. اما امسال از حالت تک بعدی خارج شد و علاوه بر بامیلو که سه سالی است این کار را انجام می دهد، دیجی کالا نیز تصمیم گرفت این کار را انجام دهد. در روز جمعه مورخ سه آذر ماه 1396، جمعه سیاه در ایران در این دو فروشگاه اینترنتی برگزار شد. هر چند که برگزاری این رویداد در ایران با مشکلاتی چون از دسترس خارج شدن سایت های این دو فروشگاه در همان دقایق اولیه همراه بود اما برگزاری این رویداد و دنبال نمودن آن در فضای مجازی آمارهای جالبی را به همراه داشت که می توان از آن، جهت مقایسه این دو برند استفاده نمود. برای مقایسه و میزان موفقیت بامیلو و دیجی کالا در این امر از آنچه در توئیتر در بازه زمانی هشت روزه از مورخه 26 آبان تا 4 آذر ماه اتفاق افتاده استفاده خواهیم کرد. شایان ذکر است که تمام اطلاعات این بررسی توسط سایت پایشگر جمع آوری شده است. برای این کار بیش از 1.5 میلیون کاربر فارسی زبان توئیتر در بازه زمانی مذکور مورد بررسی قرار گرفته اند.
در بازه زمانی 8 روزه 26 آبان تا 4 آذر 1396، 2580 کاربر در 5900 توئیت درباره کمپین های دیجی کالا و بامیلو ("#حراجمعه" برای بامیلو و "#جمعه به خرید" برای دیجی کالا) اظهار نظر کرده و از سایر کاربران نیز حدود 39300 پسندیدم (لایک) دریافت کرده اند. در این میان، 3320 توئیت حاوی کلمات مربوط به بامیلو و 2820 توئیت حاوی کلمات مربوط به دیجی کالا بوده است. برخی کاربران نیز به هر دو کمپین "حراجمعه" و "جمعه به خرید" اشاره نموده اند.
نمودار زیر نشانگر انتشار توئیت درباره رویداد جمعه سیاد در توئیتر است:
در بررسی های انجام شده درباره کلمات پرتکرار در توئیت های مرتبط با جمعه سیاه، تعداد توئیت های حاوی کلمه بامیلو به نحو محسوسی بیشتر از سایر کلمات بوده است. دلیل این امر نیز شاید این موضوع باشد که چون سابقه بامیلو در برگزاری جمعه سیاه بیشتر بوده این برتری نسبت به دیجی کالا حاصل شده است و یا اینکه این موفقیت به انتخاب هوشمندانه کلمه "حراجمعه" نسبت به "جمعه به خرید" بازگردد، چرا که اولا "حراجمعه" به لحاظ ساختاری یک تکه نوشته می شود اما "جمعه به خرید" به صورت جداجدا نوشته می شود و ثانیا "حراجمعه" مفهوم جمعه سیاه یا همان حراج جمعه را به خوبی می رساند.
در نمودار زیر نیز نشان داده شده است که درصد استفاده کاربران از "حراجمعه" بیشتر از "جمعه به خرید" بوده است.
به هر صورت در این بررسی نشان داده شد که علیرغم آنکه بامیلو به لحاظ بازار فروش آنلاین بعد از دیجی کالا رتبه دوم را به خود اختصاص داده، در مورد جمعه سیاه برند دیجی کالا را در توئیتر پشت سر گذاشته است.