در هفته های اخیر، اختلافات مجلس و دولت درباره وضعیت قیمت بنزین در لایحه بودجه 97 به اوج خود رسیده و فضای مبهمی در این زمینه پدید آمده است. از طرفی، بسیاری از نمایندگان مجلس و حتی نمایندگان شاخص حامی دولت مانند رئیس کمیسیون تلفیق مجلس و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اعلام کرده اند که مخالف پیشنهاد دولت برای افزایش قیمت بنزین به 1500 تومان هستند.
به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از نمایندگان مجلس با هدف جلوگیری از افزایش فشارهای اقتصادی به مردم، بحث عدم افزایش قیمت بنزین را به صورت جدی مطرح کرده اند. با توجه به همین موضوع، احتمال حذف تبصره 18 لایحه بودجه سال 97 و حتی ایجاد منع قانونی برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده توسط مجلس بالاست.
از سوی دیگر، مقامات ارشد دولتی و حتی شخص رئیس جمهور همچنان با تأکید بر ضرورت اصلاح قیمت حامل های انرژی بر پایه برنامه ششم توسعه و همچنین ضرورت توجه بیشتر به موضوع اشتغال، از پیشنهاد دولت در زمینه افزایش قیمت بنزین دفاع می کنند و بر ضرورت تصویب آن تأکید دارند.
هدایت الله خادمی در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، کل تبصره 18 بودجه 97 را رد کرد، چون نمایندگان مجلس بر این باور بودند که اگر این موضوع تصویب و قیمتی که دولت به مجلس داد، مصوب می شد، یک شوک اقتصادی و اجتماعی شدیدی وارد می آورد و به دنبال آن، رکود اقتصادی و ریزش اشتغال خواهد داشت. از سوی دیگر، این افزایش قیمت روی افزایش قیمت ده ها و صدها کالای دیگر نیز تأثیر خواهد گذاشت و همین، مردم را در وضعیت بسیار بدی قرار می دهد؛ بنابراین، راهکار آن این است که از هر گونه افزایش قیمت در این زمینه خودداری شود.
نایب رئیس کمیسیون انرژی همچنین ادامه داد: اصرار دولت بر این است که افزایش قیمت صورت گیرد؛ چیزی که ما پیش بینی می کردیم، این بود که مجلس این موضوع را رد کند و موضوع در صحن علنی بررسی شود و در نهایت 10 تا 15 درصد افزایش صورت گیرد؛ اما گویا به تازگی صحبت از سهمیه بندی سوخت شده است. البته این موضوع در کمیسیون هم مطرح شد و برخی نماینده ها پیشنهاد داشتند، خودروها ماهی 80 لیتر و موتورسیکلت ها هم ماهی 20 لیتر سهمیه داده شود و با قیمت 1000 تومان پرداخت کنند و مابقی آن با نرخی که دولت در نظر دارد و حتی بیشتر داده شود. در این صورت ممکن بود، شوک چندانی بر اقتصاد وارد نشود و دولت هم منبع درآمدی از این موضوع داشته باشد.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عدالت در کشور رعایت نمی شود، گفت: مردم به درستی همه چیز را می دانند؛ از یک سو در ایران قیمت خودرو چندین برابر قیمت واقعی آن در کشورهای دیگر محاسبه می شود و دولت چندین میلیارد تومان درآمد از واردات خودرو کسب می کند. از سوی دیگر، در نظر دارد، قیمت بنزین را هم با قیمت فوب به مردم عرضه کند.
وی همچنین ادامه داد: ایران یک کشور وارد کننده کامل سوخت نیست. ما منابع هیدرو کربنی بسیار غنی داریم که شاید سرجمع آن ها را حساب کنیم، رتبه اول را داشته باشیم؛ بنابراین، مواد خام ما از خودمان است و پالایشگاه های ما نیز این مواد را به سوخت تبدیل می کنند و 80 تا 90 درصد از مصرف داخلی ما تولید خودمان است؛ هر چند شاید کیفیت های لازم را نداشته باشد؛ بنابراین نمی توانیم این سوخت را با قیمت فوب خلیج فارس به مردم بفروشیم. هزینه تولید ما با هزینه ترکیه یکی نیست و البته دلیلی هم ندارد که اقتصاد ما با اقتصاد آلمان مقایسه شود؛ در آنجا می شود خودرویی را که در اینجا 300 میلیون تومان می خریم، با سی میلیون تومان خریداری کنیم.
این نماینده افزود: در این کشورها، بیمه های بیکاری و دستمزدها را به گونه دیگری محاسبه می کنند. در کشورهای توسعه یافته و حتی همین کشورهای پیرامون خودمان تفاوت چندانی بین حقوق یک معلم و یک وزیر وجود ندارد. درآمد پزشکان آلمانی از درآمد معلمان کمتر است و کارمندان معمولی آن در رفاه کامل زندگی می کنند. این کشورها مثل ما بیکار ندارند و ... بنابراین، وضعیت ما با آنها قابل مقایسه نیست.
عضو کمیسیون انرژی گفت: کیفیت سوختی که آنها استفاده می کنند هم با کیفیت سوختی که ما داریم، قابل مقایسه نیست، ولی متأسفانه تنها چیزی که دولتی های ما یاد گرفته اند، این است، نکاتی که به ضرر مردم است، بزرگ می کنند و آنچه به نفع مردم است، رعایت نمی کنند. در کشورهای دیگر، دولت ها به فکر اشتغال و تولید سرمایه هستند. این در حالی است که قرار بود بخشی از درآمد هدفمندی یارانه ها به اشتغال اختصاص داده شود و مابقی آن به سمت اشتغال برود؛ اما اجرا نشد؟ ما هنوز پارچه مشکی را از ژاپن وارد می کنیم و حتی سیگار خودمان را هم از کشورهای دیگر خریداری می کنیم.
وی در پایان یادآور شد: کشوری مانند آلمان که نه نفت دارد، نه خاک، نه مس و نه آهن، غول صنعتی دنیا شده است. تایوان شن و ماسه را نیز از چین وارد می کند، ولی هم اکنون یک کشور صنعتی است. چین نزدیک 1.5 میلیارد جمعیت دارد و یکی از ابرقدرت های جهان شده و اگر امروز همه جمعیت 80 میلیونی ما را درون چین بریزند، نه تنها چینی ها متوجه نمی شوند، بلکه همه هم صاحب کار می شوند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور ما از پایه بیمار است و همه ما نیز متأسفانه به این فساد اقتصادی مبتلا شده ایم؛ فسادی که مانند موریانه تار و پود این کشور و اقتصاد را در حال از بین بردن است. تصویب افزایش قیمت بنزین ناعدالتی است و من قول می دهم که مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین به این شکل را نخواهد داد، مردم دیگر به ما اعتماد ندارند و می گویند، بر فرض که افزایش قیمت هم انجام شود؛ اما اطمینانی وجود ندارد که این افزایش قیمت در تولید و اشتغال هزینه شود.
وی گفت: ما هم با افزایش قیمت مخالفیم، ولی وقتی دولت اصرار کند، یکی از راهکارهای آن سهمیه بندی است اما این هم تبعاتی دارد که مهم ترین آن دو نرخی شدن و ایجاد فساد است، ولی باید سبک و سنگین کرد و دید که کدام به صلاح مردم است.