سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عملکرد دولت چین در زمینه اطفاء حریق کشتی سانچی را ارزیابی کرد.
اسدالله قره خانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه در افکار عمومی سوالی مبنی بر این وجوددارد که کشور چین نتوانسته یا نخواسته است به کشتی سانچی کمک کند، اظهار داشت: آنچه کشور چین اعلام کرده این است که نتوانسته در اطفاء حریق موفق عمل نکند.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه عملیات نجات کشتی سانچی شائبه هایی وجود دارد، ادامه داد: در زمینه ورود ایران به عملیات اطفاء حریق کشتی این نکته وجود داشت که تا دولت چین اجازه نمی داد نه ایران می توانست ورود کند و نه می توانستیم برای این منظور به کشورهای دیگر درخواست دهیم.
چین تعلل کرده است
نماینده مردم علی آباد در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: با توجه به رفتار چینی ها، نمی توانیم بگویم این کشور تمام همت خود را در زمینه نجات کشتی سانچی به کار گرفته است، چرا که در روزهای اول با وجود اینکه 9 کشتی آتش خوار اطراف سانچی حضور داشت تنها یک یا دو آتش خوار مشغول عملیات بوده و شب ها کشتی های آتش خوار دست از عملیات برداشته اند این در حالی است که کار اطفاء حریق و نجات کشتی شب و روز ندارد.
وی تاکیدکرد: همین که شب های کشتی های آتش خوار دست از کار کشیده اند و تعداد اندکی مشغول عملیات نجات بوده اند شائبه اینکه دولت چین نمی خواسته کشتی سانچی را نجات دهد را تقویت می کند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت چین با تعلل چهار روزه عملیات نجات را دنبال کرده است، عنوان کرد: تا چهار روز اول شاهد استفاده کم تعداد از کشتی های آتش خوار بوده ایم تا اینکه ما از کشتی ژاپنی برای کمک استفاده و با جدیدت بیشتری موضوع را دنبال کردیم.
قره خانی در ادامه گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اقدامات دولت برای نجات کشتی سانچی، اظهار داشت: پس از آنکه با تعلل دولت چین مواجه شدیم، سفیر ایران در چین به مسئله ورود کرد، وزیر رفاه به این کشور سفر کرد و تماس هایی برقرار شد تا اینکه تکاورهای نیروی دریایی به محل اعزام شوند.
اگر در عالی ترین پایه ورود می کردیم، چینی ها با حساسیت بیشتری سانچی را نجات می دادند
وی با بیان اینکه هر حادثه ای در هر سرزمینی اتفاق بیافتد مسئولیت آن با دولت همان سرزمین است، عنوان کرد: اعتقاد داریم همت و تلاشی که روزهای آخر از سوی چینی صورت گرفت باید روزها اول انجام می شد، در عین حال از کسانی که با کشتی سانچی برخورد کرده اند اطلاعاتی در دست نداریم و هیچ بازجویی صورت نگرفته است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه تعلل روزهای اولیه چینی حاکی از این است که آنها بی میل نبودند که کل محموله با افراد بسوزند، ادامه داد: سانچی در نزدیکی بندر شانگهای دچار حادثه شد و چینی ها نگران آلودگی محیط زیست و هزینه سنگینی که برای پاکسازی آن باید پرداخت می کردند، بودند و به نظر می رسد ترجیح دادند به جای اطفاء حریق اجازه دهند کل کشتی بسوزد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره که دولت ایران نیز تعلل داشته است، بیان داشت: این مسئله در افکار عمومی وجود دارد که دولت دیر به مسئله کشتی سانچی ورود کرده است و اگر از همان روز اول در عالی ترین پایه به مسئله ورود می کردیم،چینی ها با حساسیت بالایی موضوع را دنبال می کردند.
یک ماه زمان برای رمزگشایی جعبه سیاه سانچی
قره خانه تاکیدکرد: البته ممکن است مسئولان از همان روزهای اولیه به موضوع ورود کرده اند اما اطلاع رسانی نشده است. با این حال برای ارزیابی مقصر باید تا رمزگشایی جعبه سیاه که یک ماه زمان می برد، صبر کنیم.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری خسارت وارده از مراجع بین المللی، اظهار داشت: با توجه به اینکه هرایران و چین معاهدات بین المللی در این زمینه امضا کرده اند می توان از مراجع بین المللی جبران خسارت وارده را دنبال کرد که این کار باید از سوی کارشناسان بین المللی پیگیری شود.