چرا رئیس جمهور و نزدیکانش باید در مورد منابع اطلاعاتی خود تجدید نظر کنند؟!

اینکه رئیس جمهور و نزدیکانش در برابر چنین اتفاق عجیبی تنها به اصلاح سیاست خود در مورد خودرو‌های هیبریدی بسنده خواهند کرد و یا در صدد اصلاح منابع اطلاعاتی اطراف خود و نیز برخورد متخلفان برخواهند آمد، پرسشی است که پاسخ به آن می‌تواند بسیاری از ابهام‌های موجود را بر طرف کند.
کد خبر: ۷۷۱۶۲۳
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 06 February 2018
|
11167 بازدید
|
آلودگی هوا امان شهروندان کلانشهر‌های ایران از جمله تهران را بریده و در چنین شرایطی باید به هر روش منطقی، تلاش کرد تا از این بحران ویرانگر رهایی یافت؛ هرچند در این مسیر نقش دولت و مدیران اجرایی کشور کلیدی است و آن‌ها باید محور مقابله با آلودگی هوا باشند، به سبب برخی منابع اطلاعاتی غلط در حاشیه نیز قرار ندارند. واقعاً چه کسانی و چرا به رئیس جمهور و مقامات اجرایی کشور برای مقابله با آلودگی هوا اطلاعات غلط می‌دهند؟
 

به گزارش «تابناک»؛ مدتی است، موضوع افزایش هزار درصدی تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی که گفته می‌شود نقش تعیین کننده‌ای در مقابله با آلودگی هوا دارند، موضوع روز رسانه‌ها و محافل کارشناسی کشور است؛ موضوعی که از سخنان رئیس جمهور و سخنگوی نهاد ریاست جمهوری برمی‌آمد، اطلاعات کاملاً غلطی در مورد آن دارند و به سبب اطلاعات غلط، سیاست‌های غلطی را نیز در این حوزه نگاشته بودند.

در مورد خودرو‌های هیبریدی که بر اساس حقیقت، تا سرعت ۵۰ کیلومتری با برق کار می‌کنند و با افزایش سرعت از ۵۰ کیلومتر شروع به مصرف سوخت بنزین آن هم در سطح بسیار پایینی می‌کنند، به شکلی اطلاعات در اختیار رئیس جمهور و معاونین وی قرار داده شده بود که گویا این خودرو‌ها نقش تعیین کننده‌ای در مسیر مقابله با آلودگی هوا ندارند و آن‌ها نیز به همین دلیل، اقدام به افزایش هزار درصدی تعرفه واردات این خودرو کردند.

سخنگوی هیأت دولت، ماه گذشته در مورد چرایی افزایش تعرفه خودرو‌های هیبریدی به رسانه‌ها گفت: «آنچه در عمل می‌تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود، خودرو‌های برقی هستند که تعرفه آن‌ها صفر است، اما خودرو‌های هیبریدی سوخت بنزین هم دارند و از یک سرعتی به بالا از برق استفاده می‌کنند که این سرعت عموما برای خارج از شهر است؛ بنابراین، کمک چندانی به کاهش آلودگی هوا در شهر نمی‌کنند. در این حالت پایین ماندن تعرفه آن‌ها نسبت به سایر خودرو‌ها می‌تواند موجب ایجاد رانت شود، از این روی تصمیم به افزایش تعرفه واردات آن‌ها مانند بقیه خودرو‌ها گرفتیم.»

سخن محمدباقر نوبخت که در مورد خودرو‌های هیبریدی و کیفیت کار کردن آن‌ها در یک فضای رسمی بیان شد و کاملاً با حقیقت این خودرو‌ها فاصله داشت، همه اشتباهاتی که از نهاد ریاست جمهوری در مورد این خودرو‌ها رسانه‌ای شد، نبود و رئیس جمهور نیز در گفت و گوی تلویزیونی خود، دقیقاً همین اطلاعات غلط را با ادبیاتی دیگر تکرار کرد!

حسن روحانی در آخرین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم و در پاسخ به سؤالی در مورد چرایی افزایش تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی گفت: البته آن گونه که می‌گویند هم این خودرو‌ها در کاهش آلودگی هوا نقش مؤثری ندارند. اطلاعاتی به ما داده اند که نشان می‌دهد این خودرو‌ها تفاوت چندانی با خودرو‌هایی که با مصرف بنزین کار می‌کنند ندارند.

این گفته‌های رئیس جمهور و همچنین سخنان سخنگوی هیأت دولت خیلی زود با واکنش‌های جدی کارشناسان و رسانه‌ها رو به رو شد و همگان با بررسی دقیق مکانیزم فعالیت خودرو‌های هیبریدی، از اطلاعات غلطی که در اختیار بالاترین مقام اجرایی کشور قرار گرفته بود، تعجب کردند.

واکنش‌ها و انتقاداتی که به این سخنان شد، در نهایت زمینه‌ای فراهم کرد تا به دستور رئیس جمهور کاهش تعرفه خودرو‌های هیبریدی متناسب با کاهش مصرف سوخت فسیلی در دستور کار دولتی‌ها قرار بگیرد؛ اتفاقی که هرچند می‌تواند خبر خوبی در مسیر مقابله با آلودگی هوا باشد، برخی انتقادات جدید را پیش می‌کشد!

دستور جدید رئیس جمهور مبنی بر کاهش تعرفه خودرو‌های هیبریدی که در تضاد کامل با گفته‌های او در رسانه ملی رخ داد، ثابت کرد که عده‌ای منفعت طلب و مغرض در اطراف شخص اول اجرایی کشور قرار دارند که در مورد خودرو‌های هیبریدی و کیفیت کار آن‌ها به رئیس جمهور اطلاعات غلط می‌دهند؛ افرادی که اطلاع از هویت و نام و نشان آن‌ها قطعاً کار سختی نیست و نیت آن‌ها از این اقدام نیز آشکار است.

اینکه رئیس جمهور و نزدیکانش در برابر چنین اتفاق عجیبی تنها به اصلاح سیاست خود در مورد خودرو‌های هیبریدی اکتفا خواهند کرد و یا در صدد اصلاح منابع اطلاعاتی اطراف خود و نیز برخورد متخلفان برخواهند آمد، پرسشی است که پاسخ به آن می‌تواند بسیاری از ابهام‌های موجود را برطرف کند.

مسأله دیگر آکه چه بسا در حوزه‌های مختلف دیگر از قبیل: اجتماعی، فرهنگی، نظامی، امنیتی و... نیز افرادی در نزدیکی رئیس جمهور و مسئولان عالی اجرایی کشور باشند که بر اساس منافع خود اطلاعات مهندسی شده‌ای را به آن‌ها می‌دهند.

در چنین فضایی به نظر ضرورت دارد، دولتمردان کشور پالایش اساسی در رابطه با منابع اطلاعاتی و مشاوران خود بدهند و از سویی نیز با اتخاذ ساز و کار‌های دقیق و بی اشکال از بروز خطا در سیاست گذاری‌های خود اجتناب کنند؛ موضوع مهمی که اگر رخ ندهند و تنها به اصلاح این خطا اکتفا شود، قطعاً در آینده خسارات‌ سنگینی ـ که برآمده از اشتباه مدیران ارشد اجرایی کشور است ـ متوجه مردم ایران خواهد کرد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
خودروهای با سوخت غیر فسیلی و پاک بایستی بدون هرگونه عوارض در اختیار مردم قرار گیرد . البته اگر مافیای این صنعت بگذارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
هنوز وانت نیسان داره با اون موتور آلاینده تولید میشه،اونوقت اینا بزارن ماشین هیبریدی بدون تعرفه بیاد؟؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
تابناک عزیز
منفعت طلبی شخصی بدل به یک فرهنگ شده و با رفتن این وامدن یکی دیگر،سر وسامان پیدا نمیکند.در ضمن مجموعه مدیران ثابتند،و فقط جابجا میشوند.یعنی امید ی به تغییر نیست.در سطح جامعه هم ببینید،همه قصد دارند همه چیز را به نفع خود مهندسی کنند.یعنی یک روند اجتماعی شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
به جای اینکه تخفیف ویژه برای فروش این خودروها قائل شوند متاسفانه تعرفه واردات را افزایش می دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
به نظر میرسد که با این تعرفه ها میخواهند جلو ورود خودروهای خارجی کم مصرف بگیرند تا خودرو سازان داخلی احساس امنیت کنند ودر اصلاح مصرف خودرو اقدامی نکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
تاوان ندانم کاری وبی اطلاعی مدیران .امامردم باید بدهیم یه کم تحقیق کنید خوب .خودروهای هیبریدی بامصرف سوخت کمتراز 5درصد برای تهران عالیه
کامران وکیل
|
India
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
اگر این اتفاق هر جای دنیا رخ میداد، یک دولت استعفا میداد. اینجا به روی مبارک هم نیاوردند!
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
با تشکر بابت مقاله سودمندتان باید بعنوان یک فرد فنی در زمینه خودرو عرض کنم که خودروهای هیبریدی از سال 2007 در شرکتهای خودرو سازی در حال تولید و فروش میباشد و در خیلی از کشورها در حال استفاده است و اینکه چرا در ایران مانع تراشی میشود باید از وزیر محترم صنایع و بستگان ایشان که وزارت خانه و صنایع مختلف را در بین شان تقسیم کردند پرسید والا با یک اموزش شاید دو ساعته میشه فواید و محسنات و حتی نحوه تشخیص خودروهای هیبریدی با غیر هیبریدی را اموزش داد ( جهت کارشناسان گمرک و وزارت بازرگانی) البته اگر برای بروز رسانی اطلاعات حضرات تمایل داشته باشند متاسفانه هیچ تمایلی در هیچ یک از سطوح بابت استفاده از مدیران دلسوز و متخصص وجود ندارد
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
اتفاقا در سرعت پایین در شهر ، مصرف پایین است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
واقعا سرم گیج رفت. خدایا دستم به دامنت واقعا کمکمون بکن.
در دنیایی که هیبرید رو هم دارن میزارن کنار و دنبال خود روهای هیدرژنی و بدون راننده اند .مسولین اینگونه فکر میکنن.
بنظر نمیاد مغرض باشند . برای برخی چه فرقی میکنه یه لقمه نون حلال خدا پسندرو با کد یمین و عرق جبین از واردات هیبریدی بدست بیاره دیزلی یا بنزینی.
نه جدا فرق داره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
. یعنی فکر می کنی مسول از 102 هزار میلیاردین تومنی افزایش تعرفه ها سودی نمی بردند !؟
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟