بازدید 11064

چین راه قذافی را با موفقیت ادامه می‌دهد!

به گفته ی یکی از متخصصان بازار مبادلات ارزی، معمر قذافی رهبر سابق لیبی قصد داشت که تسلط دلار بر بازار خاورمیانه را با ایجاد کردن واحد پول دینار با پشتوانه ی طلا از بین ببرد اما در کار خود موفق نبود. این در حالی است که چین این شانس را دارد که راه قذافی را ادامه داده و در آن موفق باشد. 
کد خبر: ۷۸۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳ 01 April 2018

چین راه قذافی را با موفقیت ادامه می‌دهد!به گفته ی یکی از متخصصان بازار مبادلات ارزی، معمر قذافی رهبر سابق لیبی قصد داشت که تسلط دلار بر بازار خاورمیانه را با ایجاد کردن واحد پول دینار با پشتوانه ی طلا از بین ببرد اما در کار خود موفق نبود. این در حالی است که چین این شانس را دارد که راه قذافی را ادامه داده و در آن موفق باشد. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، الکساندر ایگورف یکی از تحلیلگران راهبردی بازار مبادلات ارزی معتقد است که '' ایده ی مربوط به استفاده از ارزهایی به غیر از دلار در معامله ی نفت در گذشته چندین بار مطرح شده است. در برخی از مواقع، آمریکا به شدت با این ایده ها برخورد کرده است. به طور مثال می توان به معمر قذافی رهبر سابق لیبی اشاره نمود که پیشنهاد کرده بود یک واحد پولی منطقه ای به نام دینار با پشتوانه ی طلا ایجاد شده و معاملات بازار نفت در خاورمیانه با این ارز انجام شود''. 

چین راه قذافی را با موفقیت ادامه می‌دهد!

ایگورف در ادامه افزوده است که تلاش برای حذف دلار توسط چین می تواند موفقیت آمیز باشد زیرا این کشور اخیرا معامله ی آتی نفت خام را وارد بازار جهانی این محصول کرده که مبلغ قراردادی آن با یوان پرداخت می شود. به گفته ی وی، چین همان چیزی را دارد که معمر قذافی آن را نداشت. 

در این خصوص، این تحلیلگر اقتصادی اذعان کرده است که ''در کنار نقش چینی ها در اقتصاد جهانی و تمایل روز افزون به استفاده از یوان، این کشور به وسیله ی نوعی پوشش اتمی محافظت می شود. (به همین دلیل است) که چین می تواند در جهت شکستن انحصار در تجارت جهانی نفت تلاش کند. این اقدام چین می تواند وزن بیشتری به (قدرت اقتصادی) یوان بدهد. علاوه بر این، از آنجا که اقتصاد چین بزرگترین مصرف کننده ی نفت در دنیا محسوب می شود، تمامی تولید کنندگان جهانی مواد خام راهبردهای اتخاذ شده توسط مقامات دولت چین را مدنظر قرار خواهند داد''. 

افزون بر این، ایگورف عنوان کرده که زمان بندی ورود مبادله ی آتی نفت که به یوان انجام می شود بی نقص بوده است زیرا تولید کنندگان کلیدی نفت مانند روسیه، ایران و ونزوئلا تحت فشار تحریم های آمریکا قرار داشته و حالا زمان خوبی برای این کشورها است که دلار را در مبادلات نفت دور زده و به جای آن از یوان استفاده کنند. 

الکساندر ماشچنکو یکی دیگر از تحلیلگران اقتصادی با تایید دیدگاه نامبرده اذعان کرده است که ''اگر از دیدگاه ژئو‍پلیتیکی روسیه نگاه کنیم، قطعا کاهش میزان استفاده از دلار در تجارت خارجی سودمند است و (حقیقتا) هم این کار (تا کنون) انجام شده است، به طور مثال می توانیم به افزایش میزان ذخیره ی طلای روسیه که در نوع خود یک کورد بود اشاره کنیم. همچنین، سایر کشورها مانند ایران و ونزوئلا که به طور مداوم خطر تحریم های جدید تهدیدشان می کند می توانند از کاهش استفاده از دلار در تجارت خارجی سود ببرند. قرارداد های منعقد شده برای نفت که مبلغ پرداختی آن به یوان باشد نیازی به هیچگونه تایید از سوی آمریکا ندارد''. 

در پایان باید اشاره گردد که هر دو تحلیلگر نامبرده معتقدند که تهدید شدن دلار توسط قرارداد آتی نفت خام چین مقداری زمان خواهد برد. به گفته ی ماشچنکو، چین باید بتواند در راستای رسیدن به اهداف خود حمایت بزرگترین تولید کنندگان نفت یعنی روسیه و عربستان را از آن خود کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم