معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: کشور ما از لحاظ شاخص های تولید علم، وضعیت نسبتا خوبی دارد و در واقع رتبه سوم و چهارم دنیا در آموزش تحصیلات تکمیلی را دارا هستیم.
به گزارش مهر، به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی با حضور در سیزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مسئولیت اداره آموزش پزشکی برعهده دانشگاه های علوم پزشکی است، اظهار داشت: مجموعه دانشگاه هایی که در تهران حضور دارند حدود ۴۰ درصد آموزش پزشکی کشور را اداره می کنند و باید در این خصوص به خوبی عمل کنند.
وی با اشاره به برخی توفیقات علمی و آموزشی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بعد کمی و کیفی آموزش کشور، رشد چشمگیری صورت گرفته و درچند دهه گذشته تعداد دانشجویان علوم پزشکی ما ۴ تا ۵ برابر بیشتر شده است همچنین تعداد اساتید ما نسبت به اول انقلاب ۷ برابر افزایش یافته است.
لاریجانی ادامه داد: همچنین از حدود ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی در اوایل انقلاب تعداد این مراکز به ۶۰ دانشگاه رسیده است. البته در کنار رشد چشمگیر کمی، شواهد بیانگر این موضوع است که ما از لحاظ کیفی نیز وضعیت خوبی داریم.
وی رشد کمی و کیفی تولیدات علمی کشور را برشمرد و خاطرنشان کرد: درحال حاضر با مشاهده وضعیت ایران در آنالیز جدید و سایت های علم سنجی دنیا متوجه می شویم که ایران از لحاظ تولیدات علمی، بالاترین کشور منطقه در چند سال گذشته بوده و این حاکی از آن است که ما همگام با رشد کمی، حرکت کیفی نیز داشته ایم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر توجه ویژه به حوزه فناوری، افزود: درحال حاضر باید دنبال این باشیم که علم ما تاثیرگذاری وسیع تری بر توسعه کشور داشته باشد و برای این موضوع باید حرکت های جدیدی را سامان بدهیم. همچنین همانطور که ما به بحث تولید علم و دانش اندوزی و دانش پروری توجه می کنیم، درعین حال باید به بحث فناوری و رفع مشکلات مردم نیز اهتمام ویژه ای داشته باشیم.
وی بر ضرورت گسترش ارتباطات بین المللی دانشگاهها تاکید کرد و گفت: کشور ما از لحاظ شاخص های تولید علم، وضعیت نسبتا خوبی دارد و درواقع رتبه سوم و چهارم دنیا در آموزش تحصیلات تکمیلی را نیز دارا هستیم.
لاریجانی گفت: دانشگاه های ما پتانسیل و ظرفیت بهتر شدن را دارند و با بهره گیری از امکانات موجود و گسترش ارتباطات بین المللی می توانیم جایگاه خودمان را در جهان ارتقا دهیم چون یکی از چالش های موجود در کشور این است که ارتباط وسیعی بین دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی ما و بیمارستان های ما وجود ندارد و این نکته مهمی است.
وی بر ضرورت توجه به مرجعیت علمی دانشگاه های علوم پزشکی و حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم، تاکید کرد و افزود: دانشگاه ها با توجه به نقشه علمی کشور باید بدانند در آموزش پزشکی به کجا می خواهند برسند و نقطه مرجعیت علمی آنها کجاست تا روی آنها سرمایه گذاری های لازم را انجام دهند. همچنین در دانشگاهها باید به حرکت های ریشه ای، نگاه جدی تری شود و دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل سوم حرکت کنند.
معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: امروز در وزارت بهداشت به روشنی ترسیم شده که ما به کجا می خواهیم برویم. ما مصوبه بسیار خوبی در شورایعالی انقلاب فرهنگی بنام آمایش سرزمینی داریم و در واقع در آمایش سرزمینی تاکید شده که در هر منطقه متناسب با امکانات آن منطقه تا چه میزان از آموزش عالی را می توانیم تعریف کنیم.
لاریجانی با اشاره به بحث ماموریت گرایی دانشگاهها افزود: بحث ماموریت گرایی دانشگاه ها مهم است. دانشگاه باید ماموریت های مشخصی را برای خودشان در نظر بگیرند و در آن مسیر بطور جدی حرکت و پیشرفت کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر ضرورت توجه به دانشگاه های مجازی، تاکید کرد و گفت: از مهرماه امسال تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور می توانند آموزش هایشان را در سایت خودشان و به اسم خودشان در بستر دانشگاه مجازی قرار دهند تا همه دانشجویان به آنها دسترسی داشته باشند.
وی با تاکید بر جذب دانشجوی خارجی خاطرنشان کرد: برای جذب دانشجوی خارجی باید حرکت های جدی تری را دنبال کنیم. درحال حاضر ما ۳۰۰۰ دانشجوی خارجی داریم و به نظر می رسد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با استفاده از ظرفیت های آموزشی بسیار و بهره گیری از اساتید برجسته خود می تواند در این زمینه قدم های موثری بردارد.
لاریجانی گفت: ظرفیت آموزشی کشور ما در حوزه آموزش پزشکی، ظرفیت خوبی است و خوشبختانه پس از انقلاب در این حوزه با درایت مدیران آموزشی تا حد زیادی توانسته ایم استانداردهای خودمان را حفظ کنیم و امیدواریم با ظرفیت بالایی که درسطح دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دارد، شاهد تداوم موفقیت های دانشگاهیان باشیم.