حمایت از «تولید داخلی» یا حمایت از تولید چینی به سبک ایران خودرو؟! /پاسخ ایران خودرو: فقط ۱۰ درصد محصولات چینی هستند

در یک بررسی اجمالی باید گفت که در ایران به خاطر آنچه حمایت از خودروسازان داخلی عنوان شده، شما باید حداقل دو برابر و حداکثر سه برابر قیمت جهانی یک خودروی روز دنیا پول پرداخت کنید تا بتوانید از چنین مرکب به روزی بهره ببرید؛ اما متأسفانه خودروسازان ما اخیرا به جای تولید، بخش اعظمی از فروش محصولات خود را از شرکت های چینی اختصاص داده اند.
کد خبر: ۸۰۱۹۳۴
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵ 23 May 2018
|
15030 بازدید
|

«دانگ فنگ H30 کراس، هایما S5، هایما S7 دنده‌ای، هایما S7 اتومات، هایما S7 توربو اتومات» تحت عنوان محصولات چینی ایران خودرو فروخته می شود تا این خودروساز بزرگ کشور تبدیل به نمایندگی فروش خودروهای چینی باشد نه محلی برای تولید خودروی ملی و ایرانی!

به گزارش «تابناک»، هنوز فراموش نکرده ایم که بدنبال ایجاد کمپین «نه به خرید خودروی صفر» وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزیر وقت تمامی تلاش خود را برای جلبنظر مردم به محصولات ایران خودرو و سایپا کردند و حتی نعمت زاده وزیر وقت طی اظهار نظر عجیبی کسانی که به این کمپین پیوسته و یا به آن دامن می زنند را «خائن» خطاب کرد؛ در حالی که مردم از برپایی چنین کمپینی هدفشان تنها رسیدن به آنچه استحقاقش را دارند، بود.

البته بماند که با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی و با کمک دولت 2 هزار میلیارد تومان به هر کدام از این دو خودروساز وطنی وام پرداخت شد تا از ورشکستگی رهایی یابند و البته تسهیلاتی هم در نظر گرفته شد تا خودروهای تولید شده را مردم با اخذ تسهیلات ویژه دریافت کنند؛ موضوعی که حالا منجر شده کوچک ترین فروشی به بهانه افزایش قیمت از سوی این خودروسازی ها تنها با گذشت چند سال، صورت نگیرد.

این روزها بازار ایران به یکی از پر رونق ترین بازار خودروهای چینی تبدیل شده است و در کنار ایران خودرو و سایپا شرکت های دیگری نظیر مدیران خودرو، گروه بهمن، کرمان موتور، مدیا موتور برندهای مختلفی از خودروهای چینی را با قیمت هایی که به هیچ عنوان با قیمت اصلی خودروهای مذکور همخوانی ندارند، روانه بازار می کنند.

تصمیم هیات دولت در آذرماه سال گذشته که در نهایت دی ماه 96 ابلاغ شد، تعرفه جدید واردات خودرو به ۵۵ تا ۹۵ درصد افزایش یافت. در دستورالعمل جدید واردات خودرو تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافته است.

طبق این دستورالعمل واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است ضمن آنکه واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع اعلام شده است.

البته شعبه سوم دیوان عدالت اداری یکماه پس از ابلاغ این مصوبه خواستار نقض و ابطال آن شد و تاکید کرد که «توقف اجرای مصوبه یاد شده ضرورت دارد و فوریت امر احراز می‌شود؛ فلذا با اختیار حاصله از مواد 34 و 35 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 اجرای مصوبه اخیر به شماره 125573/ت54803 مورخ 6 دی‌ ماه 1396 را صرفاً در بخش افزایش تعرفه حقوق ورودی خودروهای وارداتی علی‌الخصوص در خودروهای هیبریدی که حتی موضوع رقابت بین آنها و تولید داخلی در اقل مراتب است متوقف و قرار قبولی آن را تا رسیدگی نهایی صادر می‌نماید، اجرای این دستور پس از صدور و ابلاغ می‌باشد این دستور قطعی است.» هر چند که مقرر شد که رای نهایی دیوان در این خصوص تا اردیبهشت ماه اعلام شود که هنوز خبری از آن نیست.

اگرچه رای قضایی مبنی بر جلوگیری از افزایش تعرفه ها صادر شد،اما در نهایت بسیاری از واردکنندگان و دلالان خودرو این مساله را دلیلی برای افزایش قیمت خودروهای خارجی یافتند و این روزها با تلاطمی که در بازار ارز بوجود آمده، نرخ های کذایی بر بازار خودروهای خارجی حاکم شده است تا جایی که با محاسبه تعرفه واردات شما در ایران باید بیس از 2 برابر تا 3.5 برابر قیمت جهانی یک خودرو پول پرداخت کنید تا بتوانید، از خودروهای روز دنیا بهره مند شوید.

از طرفی ایران خودرو  هم این مساله را بهانه خوبی برای افزایش قیمت محصولات ش یافته و بنا به گفته یکی از نمایندگان مجلس نسبت به احتکار 30 هزار خودرو اقدام کرد؛ مساله ای که به گرانی ها در بازار دامن زد و دلالان را تعیین کننده قیمت در این بازار کرد.

ایران خودرو و سایپا طی ماه های اخیر در بیشتر مواقع خودرویی برای فروش نقدی و در بسیاری از اوقات حتی برای پیش فروش نداشتند و تلاش داشتند با جلوگیری از عرضه و افزایش تقاضا، قیمت خودروهای تولیدی شان را افزایش دهند که البته سایپا در دو مرحله و ایران خودرو در 3 مرحله این اقدام را انجام دادند. اقدامی که شاید برای این بود که تداعی دوباره ای برا افزایش وحشتناک قیمت خودرو که سال 91 اتفاق افتاد، نشود.

سئوال اینجاست که مگر خودروی تولید شده ایران خودرو که احتکار شده اند با احتساب هزینه های جدید محاسبه شده که فروش آن را بوسیله جلوگیری از فروش به افزایش قیمت آن موکول کرده است؟ انتظار از خودروهای داخلی دامن نزدن به هرج و مرج در بازار و تلاش برای جلوگیری از افزایش قیمت ها بود. حتی همین افزایش قیمت فعلی هم قانونی نیست، چرا که رئیس شورای رقابت در گفت و گویی عنوان کرده تا 15 خرداد قیمت جدید خودروهای داخلی را مشخص خواهند کرد؛ قیمتی که مبنای آن معلوم نیست با شرایط قبل از افزایش قیمت ها اعلام خواهد شد یا با در نظر گرفتن افزایش قیمت های جدید!

در یک بررسی اجمالی باید گفت که در ایران به خاطر آنچه حمایت از خودروسازان داخلی عنوان شده، شما باید حداقل دو برابر و حداکثر سه برابر قیمت جهانی یک خودروی روز دنیا پول پرداخت کنید تا بتوانید از چنین مرکب به روزی بهره ببرید؛ اما متأسفانه خودروسازان ما اخیرا به جای تولید، بخش اعظمی از فروش محصولات خود را از شرکت های چینی اختصاص داده اند.

با این رویه به نظرمی رسد که ما کم کم از مونتاژکاری در حال تبدیل شدن به نمایندگی فروش خودروهای چینی هستیم که شاید قدمت آنها یک سوم یا حتی یک چهارم قدمت ایران خودرو نباشد، پس به چنین رویه ای نمی توان گفت حمایت از تولید داخلی! و از طرفی با این روش، اصل فلسفه پرداخت تعرفه بابت ورود خودروهای خارجی به منظور حمایت از تولید ملی و داخلی زیر سئوال می رود.

متاسفانه خودروسازان داخلی ما در سال های که تحت انحصار تام به تولید خودرو پرداخته اند، کوچکترین زحمتی به خود برای تولید یک خودرویی که توان رقابت با محصولات با کیفیت خارجی داشته باشد و بتواند ارزش افزوده صادراتی ایجاد کند، نکرده اند و در این بین تماما به تولید خودروهایی که هر روز با عوض کردن چراغ تنها یک پسوند به آن اضافه می شده، پرداخته اند تا جایی که سازمان استاندارد و نیروی انتظامی بعضا اجباری را برای اضافه کردن یک آپشن یا استاندارد به آنها کرده اند، وگرنه همین شرایط فعلی هم شاید امروز نبود.

در توضیحی که مسئولان اطلاع رسانی ایران خودرو پس از انتشار خبر ارائه کردند اینگونه بیان شد که فقط ده درصد از محصولات این کارخانه چینی هستند؛در واقع از 800 هزار خودروی این کارخانه 80 هزار خودرو، خودروی چینی هستند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۶۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
چرا هذيان گويي ميكني تابي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دو خودرو ي ايران خودرو رو چهار جور نوشتي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اونم اول به تيراژ اش نگاه كن بعد اظهار فضل كن
ضمنا
اين دو خودرو هر دو به صورت منفصله و قطعات ckd وارد ميشه و اينجا بدنه و رنگ و مونتاژ ميشه

ضمنا اگر بخواهي در باره تيراژ توليد حرف بزني اول بايد در باره سايپا و پارس خودرو صحبت كني نه ايران خودرو

از طرف ديگه اگر بخواهي حجم توليد رو مد نظر داشته باشي فارغ از مونتاژ يا خودرو ي كامل ، بايد ساير شركت هايي كه فقط اسم خودرو ساز رويدك ميكشن با نداشتن كوچكترين سالن توليدي و با بيشترين حجم ران سازي خودرو به بازار رو هدف قرار بدي

كلا با تيتر و خبرت گند زدي به رسالت رسانه اي خودت .........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
اول نقد کردن رو یادبگیر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
اصن معلوم نیس که مدیر ایران خودرو باشی ...عمرا ملت ازین فرغون سازی های ملی دفاع کنن
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
پراید، سمند، پژو و اکثر خودروهای به اصطلاح تولید داخل همه از قطعات چینی هستند. حتی پزوه هم چینی هست و امتیاز اون رو ایران خریده
اگر این خودروها را مستقیم از چین وارد کنیم به جای اینکه آنها را در ایران مونتاژ نماییم قیمت آن ها 75% کاهش پیدا میکنه. یعنی یک پراید 40 میلیونی با دلار 8 تومن الان میشه 20 میلیون و شاید کمتر هم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
پرايد 40 ميليون تومان شما مي خري دوست من؟؟؟!!!
بعدشم لطفا 5 تا سند بيار كه قطعات چينيه تا من هم 1000 تا سند بيارم كه 95 درصد پرايد داخليه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
پراید 40 میلیونی !!!
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
من این کار دولت در حمایت خودروسازها را ۱۰۰ درصد قبول دارم این کار دولت حمایت از تولید ملی نیست بلکه حمایت از کار و کارگر ایرانیه که باید انجام بشه باید بین بیکاری کارگر و سوارشدن بنز و بی ام و یکی انتخاب بشه
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
از همه دوستان پوزش میطلبم و اشتباه تایپی در درج قیمت پراید رخ داده امیدوارم ببخشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
حمایت از کارو کارگر ایرانی به چه قیمتی؟؟؟؟ به قیمت این همه کشته و زخمی و مصدوم وناقص العضو که بخاطر آشغالای تولید شده تواین فرغون سازیا تولید میشه که قیمتش اصن با کیفیتش نمیخونه؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
در اينكه خودروسازان داخلي از لحاظ قيمت و كيفيت خيلي مشكل دارند حرفي نيست. ولي فقط موندم چرا شما بجز خودروسازان، اصناف و شركتها و صنايع ديگه را هيچ موقع نميبينيد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
ماموريت پنهان تابي جونه آخه
ناشناس
| Germany |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
اینو راست گفتی اما این خودرو سازها خیلی خیلی پرو شدن نگاهی به 20 سال گذشته خودمون بکنید ما در اون موقع بهترین و بروزترین ماشین های دنیا رو داشتیم ولی الان فقط چینی به جای تولید داخل اخه اگه ما قراره خودرو سازهامون نمایندگی چین باشند چرا نتونیم بدون تعرفه ماشین های دیگه رو سوار بشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| India |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
علت نداشتن ایمنی هست.اگر خودروهای روز دنیا که قیمتش رو بلطف اینترنت میتونیم جستجو کنیم(سوناتا۲۰۰۹ قیمت در امریکا ۵۰۰۰دلار؛در انصورت تصادفاتی که پراید تبدیل به ورق پاره شده وباز بلطف اینترنت میشه اونها رو دید،بنابراین میشه مدیران این خودرو سازیها را به اتهام قتل غیر عمد یا شایدم عمد تحت تعقیب قرار داد.هر شرکت دیگه تولیدی خوراکی ،دارویی،صنعتی و‌‌....که باعث مرگ ونقص عضو مشتریانش بشه رو هم باید مورد تعقیب قرار داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
خودرو اروپايي و كره اي و ژاپني ديگه وجود نداره،به همين سرعت تمامشون از ايران رفتن و فقط بايد التماس همين چينيهارو بكنيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
اره والا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
مردم بی تفاوت نباشن. برای حل مشکلات کشور نظر بدن. هر کله ای یک فکری داره.
مسولین محترم تابناک هم مردمی هستن و نظرات رو منعکس می کنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
واقعا خسته شدم از بس در رابطه با ایران خودرو و سایپا نوشتید!!!
این ها رو می نویسید که مردم کاری بکنند؟ مثلا مردم کیفیت خودرو را ارتقا بدهند؟ یا مردم قیمتش را ارزان کنند؟
تعطیل کنید این شرکت های ورشکسته را که جان مردم رو به خطر می اندازند و دو برابر بیشتر از حقشون از جیب مردم ارتزاق می کنند.
در عوض از چند خودروساز مطرح بخواهید در ایران کارخانه بزنند و پرسنل حال حاضر این دو شرکت ورشکسته را جذب نمایند.
کو گوش شنوا ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
اسمش حمایت ازتولید داخله ولی دارند کاری میکنند که پول بنز s بدی و دنا بهت بدن.علی برکت الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
تعرفه های مسخره که بلای جون مردم و چاق شدن صنعت مونتاژ و وصله پینه کشور شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
خوبه دلار بديم تا به قول شما مسخره نباشه و هموطنان شما در آلمان كار براشون ايجاد بشه و به ازاي هر ماشين 3 تا شغل تو آلمان پا بگيره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
همین تعرفه های مسخره اگر نبود الان میلیونها نفر به جمع بیکاران اضافه شده بودند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
محض اطلاع کامنت گذارانی که از تعرفه بالا حمایت میکنند! کشورهای صاحب صنعت خودرو در اروپا هم اینقدر تعرفه برای خودروهای وارداتی نمیگذارند. میدانید چرا؟ چون صنعتشان توان رقابت دارد
ناشناس
| India |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
جناب ۱۸.۵۲ میدانیم برای برنده شدن در والیبال باید ولاسکوی خارجی را بیاوریم اما نمیدانیم مدیران بی هنر شرکتهای خودرو سازی که بعد از سالها هیچ پیشرفتی نداشتند را باید تعویض کنیم وبجایش از چند مدیر المانی بخواهیم این شرکتها را اداره کنند؟کارگران که در تولید محصول بیکیفیت تقصیر ندارند وبا کارگر ایرانی ومدیر توانمند خارجی میشود این شرکتها را نجات داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
که چی؟ مگه تا حالا کوچکترین تغییر مثبتی توو این زمینه داشتیم؟ از این به بعد هم همینه. آرزوی خودروی خوب رو به گور میبریم
مرتضی@
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
در رابطه با سایپا و ایران خودرو، و خیانتشون ، هیچ حرفی برا گفتن نمونده
پاسخ ها
شایان از اسکو
| - |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
شركت اشغال خودرو
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟