کشورهای چین، ژاپن و اتحادیه اروپا به صورت مشترک به برنامه آمریکا برای افزایش تعرفه بر روی واردات خودرو اعتراض کرده و این موضوع را باعث شروع یک نبرد گسترده تر تجاری می دانند نبردی که به اعتقاد کارشناسان، مردم آمریکا بازنده اصلی آن هستند.
به گزارش ایرنا، این کشورها با انتشار بیانیه های مشترک این تصمیم آمریکا و بازرسی های مذکور این کشور برای در نظرگرفتن تعرفه روی خودروهای وارداتی را محکوم کرده اند.
موضوع اعمال تعرفه ها از ماه می (اردیبهشت) امسال شروع شد و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد که دستور نظارت بر بازار و ورود خودروها و قطعات از کشورهای مختلف را صادر کرده است.
در این میان چین که درگیر جنگ تجاری بزرگی با آمریکا شده است این اقدام را غیرسازنده توصیف کرده و وزارت بازرگانی چین از تاثیرات منفی تصمیم های نابخردانه ترامپ و دولت وی بر تجارت جهانی ابراز نگرانی کرده است اما وضعیت برای ژاپن به مراتب نگران کننده تر است زیرا این کشور نزدیک به 40 درصد از خودروهای صادراتی به آمریکا را به خود اختصاص می دهد.
ژاپن که خود را متحد نظامی آمریکا می داند در ماه های گذشته برای دلخوشی ترامپ هر امتیازی به دولت وی داده و 'شینزو آبه' نخست وزیر این کشور نیز در دوره های مختلف با رییس جمهوری آمریکا دیدار کرده است اما هیچکدام از این اقدامات مانع تعرفه های فزاینده آمریکا بر توکیو نشد.
'هیروشیگه سیکو' وزیر تجارت، صنایع و اقتصاد ژاپن بر این موضوع تاکید می ورزد: آمریکا در حال نادیده گرفتن مقررات سازمان تجارت جهانی است در صورتی که باید بداند کشورها متعهد به مقررات و ضوابط هستند.
سیکو می افزاید: این تعرفه ها اگر اعمال شود در واقع شروع یک تحریم بزرگ برای ژاپن محسوب می شود و این کل بازار جهانی را دچار تنش و هرج و مرج می کند.
آلمان دیگر کشور بزرگ صادر کننده خودرو اما به آمریکا در این باره هشدار داده و گفته است که اعمال تعرفه ها می تواند کل روابط تجاری دو کشور را تیره و مخدوش کند انجمن خودروسازان در آلمان این حرکت آمریکا را تحریک آمیز توصیف کرده و آورده است که این کشور در حال راه اندازی یک جنگ تجاری است.
در پکن 'گائو فونگ' سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفته است: مقرراتی که برای تامین منافع آمریکا باشد و نظم اقتصادی و تجاری چند جانبه جهان را مختل کند از هر نظر محکوم است.
اگرچه چین صادر کننده مطرح خودرو به آمریکا نیست اما به هر صورت تحول و تغییر در بازارهای خودرو و تعرفه های سنگین بر این بخش، صنایع خودروسازی چین را هم متاثر و آسیب پذیر خواهد کرد.
در همین حال سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت: کشورش در حال نظارت بر تمامی اقدامات آمریکا در اعمال تعرفه بر روی کالاهای صادراتی کشورهای دیگر از جمله خودرو است و بر اساس مقتضیات زمان تصمیم گیری می کند.
'جان بوزیلا' از مسئولان ارشد موسسه گلوبال اتومبیل در واشنگتن بر این باور است که رویارویی آمریکا با کشورهای ژاپن و اتحادیه اروپا در زمینه تعرفه های خودرو می تواند یک نبرد بزرگ جهانی را باعث شود.
وی می گوید: شاید خودروسازان آمریکایی به دنبال این اقدام حمایتی، قدرت رقابتی بالاتری بدست آورند اما آنها چنین حمایتی نمی خواهند زیرا این کار قدرت انتخاب را از مشتریان و شرکت ها می گیرد و نهایتا باعث گران شدن خودرو در آمریکا می شود.
آنطور که شواهد نشان می دهد آمریکا به دنبال تعرفه هایی بین 20 تا 25 درصد بر روی خودروهای وارداتی است که بشدت باعث نوسان در بازار خودرو در آن کشور و در دیگر نقاط جهان خواهد شد.
به همین سبب شرکت های ژاپنی به طرح آمریکا اعتراض کرده و گفته اند که ترامپ نباید دست به چنین کاری بزند و همزمان سران تجاری در این کشور در همایش فدراسیون تجاری ژاپن در شهر 'کاروایزاوا' به تحریم ها و تعرفه های خودرو اعتراض کرده اند.
'شیگه هایاکاوا' از مدیران تویوتا موتور می گوید: تعرفه های سنگین بیشترین صدمه را به مصرف کننده ها از جمله آمریکایی ها می زند و صنعت و جامعه آمریکا را شوکه می کند.
پس از شروع جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ دنیا حالا نوبت به اتحادیه اروپا و ژاپن، قدرت های بزرگ دیگر اقتصادی جهان رسیده است که جبهه ای در کنار چین در برابر آمریکا تشکیل دهند و شروع تعرفه ها بر روی خودروهای وارداتی به آمریکا، در واقع آغازی بر یک رویارویی جدید در یکی از مهمترین و زیربنایی ترین صنایع جهان به حساب می آید.