ماموریت اصلی یک تاکسی جابهجایی مسافراست و ماموریت تاکسیهای خطی، جابهجایی چند مسافر. در شهر پر آمد و شدی مانند تهران، خدمتی که تاکسیهای خطی ارائه می دهند یک ضرورت به شمار می آید. این خدمت، سرعت جابهجایی مسافر را زیاد می کند و در عین حال، مصرف سوخت، کرایه مسافر و ترافیک ایجاد شده را نیز کاهش می دهد. همه اینها درحالی است که درآمد راننده بیشتر از وقتی است که فقط چند مسافر را به صورت اختصاصی در روز جابهجا کند.
در کلانشهری که از سر و روی خیابانهای آن ماشین می بارد، بدون حضورِ تاکسیهای خطی، بدون شک استفاده از خودروهای شخصی افزایش می یابد. این، یعنی ترافیک بیشتر و کُندی در جابهجایی – که نه خوشایند راننده است، نه مسافر.
یکی از تاکسیهای اینترنتی کشور اهمیت این موضوع را دریافته و خدمت جدیدی ارائه داده که مسافران تاکسیهای خطی را خوشحال میکند. نام این خدمت "تپسی لاین" است و از الگویی شبیه تاکسیخطی پیروی میکند. این سرویس که فقط در تهران در دسترس قرار گرفته به راننده این اجازه را میدهد تا در یک مسیر، دو درخواست را پاسخ دهد و دو مسافر را به صورت همزمان به مقاصدی نزدیک به هم برساند.
میلاد منشی پور مدیرعامل تپسی می گوید، تپسی لاین که از اواخر مرداد ماه بر روی اپلیکیشن تپسی ارائه می شود مانند یک ترمینال پر از خودرو عمل میکند، بیآنکه هیچ خللی در خدمترسانی به مسافر و راننده پیش بیاید.
به گفته او، "مسافر هر کجای شهر باشد، می تواند با فراغ بال تپسی لاین درخواست کند و از اقتصادیترین خدمت تاکسیهای اینترنتی لذت ببرد."
پیش از این تاکسیهای اینترنتی توانسته بودند با استفاده از تکنولوژی، بهرهوری را افزایش دهند و نرخ کرایههای سفرهای درونشهری را به پایینترین سطح ممکن برسانند. اما خدمت جدید تپسی حتی می تواند کرایهها را بیش از پیش کاهش دهد. تپسی می گوید کرایه تپسی لاین 30 درصد کمتر از تپسی کلاسیک است. این به نوبه خود رکوردی در بهرهوری و استفاده از تکنولوژی به نفع مشتری است.
به کمک تکنولوژی و نقشهخوانهای پیشرفتهای که بر روی اپلیکیشنهای درخواست سفر نصب شده، دیگر حتی رانندگان نیز لازم نیست مسیر رسیدن به مقصد را بدانند. اپلیکیشنها، خود بهترین راهنما برای مسافر و راننده هستند. پردهبرداری از خدمات گوناگونی که از طرف تاکسیهای اینترنتی انجام میشود روز به روز آسایش بیشتری برای جامعه شهری به ارمغان میآورند. گرچه همواره انتقادهایی از سرویسهای آنلاین تاکسی مطرح شده است اما در حال حاضر میلیونها نفر در شهرهای بزرگ کشور از این خدمات استفاده میکنند.
اپلیکیشنهای درخواست سفر برای مسافر و راننده آزادی عمل ویژهای به همراه آوردهاند. مسافر هر جا و هر زمان میتواند بدون واسطه ماشین درخواست کند و بدون آنکه نگران چانهزنیهای بعد از سفر با راننده باشد، از قبل مبلغ کرایه را بداند و در پایان سفر بپردازد. راننده نیز نیاز نیست برای آغاز و پایان کار روزانه خود با کسی هماهنگ کند، هر زمان و هر نقطه از شهر را میتواند برای خدمتدهی انتخاب نماید.
مسافری که مایل است از تپسی لاین استفاده کند کافی است بعد از مشخص کردن مقصد خود روی اپلیکیشن، به جای گزینه کلاسیک، گزینه سبز رنگ لاین را انتخاب نماید. در این حالت، اپلیکیشن در کمتر از 4 دقیقه برای او یک همسفر پیدا می کند که در همان حوالی است. مقاصد مسافران تپسی لاین نیز نزدیک به هم خواهد بود تا در کمترین زمان ممکن هر دو مسافر به مقصد برسند.
اگر مسافر دوم وجود نداشته باشد، درخواستدهندگان تپسی لاین با همان هزینه لاین جابهجا می شوند – یعنی 30 درصد کمتر از سرویس کلاسیک تپسی. مابهتفاوت این سرویس را شرکت تپسی به راننده میپردازد. با این حساب، راننده نیز از اینکه مسافر دوم را از دست داده ضرر نمی کند بلکه درصدی نیز به درآمدش اضافه می شود.
اگر این خدمت در مقیاسی بزرگ ارائه شود اثرات مطلوبی بر محیط زیست خواهد داشت. از آنجا که تپسی لاین افراد بیشتری را با خودروهای کمتری جابهجا میکند، موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهد شد.