در شانزدهم مرداد 1397 بسته جدید ارزی به اجرا درآمد و قیمت بلیت سفرهای هوایی به شدت افزایش یافت. این افزایش وحشتناک قیمت بلیت هواپیماها، باعث شد تا تقاضا برای سفرهای هوایی کاهش یابد و در برخی مسیرها، هواپیماها مجبور شدند با نیمی از ظرفیت خود، پرواز کنند. وزیر راه و شهرسازی در واکنش به افزایش قیمت بلیت هواپیماها گفت: حفظ صنعت هواپیمایی مهم تر از نرخ بلیت است.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در دوم شهریور 1397 عکسی از بازیکنان پرسپولیس در راه برگشت از آبادان به تهران در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می داد، صندلی های هواپیما خالی از مسافر است و همین عکس باعث شد تا یک بار دیگر قیمت بلیت هواپیماها به سوژه اصلی رسانه ها تبدیل شود.
ماجرای افزایش قیمت بلیت هواپیماها از روز رونمایی از بسته جدید ارزی شروع شد. در پانزدهم مرداد 1397 از بسته جدید ارزی رونمایی شد و این بسته از شانزدهم مرداد 1397 به اجرا درآمد و با به اجرا درآمدن بسته جدید ارزی، شرکت های هواپیمایی از دریافت ارز دولتی محروم شدند و بلیت ها که تا قبل از اجرای بسته با ارز 4200 تومانی قیمت گذاری می شدند، بعد از اجرای بسته با نرخ 8800 تومانی قیمت گذاری شدند و همین عامل باعث شد تا نرخ بلیت هواپیماها تا بیش از دو برابر افزایش یابد.
افزایش قیمتی که تا چند روز سوژه رسانه ها بود و سرانجام عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه ای با صدا و سیما گفت: هم اکنون ۴۵ تا ۵۵ درصد از هزینه های تمام شده قیمت بلیت هواپیما متأثر از قیمت ارز است و اینکه بگوییم تحولات ارز روی قیمت بلیت تأثیر ندارد، حرف دقیقی نیست.
وی با بیان اینکه هماهنگ شده است، ایرلاین ها بتوانند به حیات خود در بالاترین و بهترین شرایط ممکن ادامه دهند، افزود: در شرایط تحریم، حفظ صنعت هواپیمایی از قیمت پروازها برای کشور بسیار مهم تر است.
پس از این موضع گیری وزیر راه و شهرسازی پیرامون افزایش قیمت بلیت هواپیماها و اعتراضات گسترده مسافران و سایر صنایع وابسته به صنعت هوایی کشور از جمله صنعت گردشگری به وضعیت موجود، رئیس جمهور روحانی خود به این موضوع ورود پیدا کرد و به محمد شریعتمداری دستورهایی برای به سامان رساندن قیمت بلیت هواپیماها داد. علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی طی مصاحبه ای در سی ام مرداد 1397 ضمن اشاره به نگرانی فعالان حوزه آژانس های مسافرتی در زمینه بالا رفتن قیمت بلیت هواپیماها، در همین رابطه گفت: رئیس جمهور همین امروز برای حل مشکل افزایش قیمت بلیت های هواپیما به وزیر صنعت دستور دادند.
اینکه آیا با دستور می توان قیمت بلیت هواپیماها را کاهش داد یا خیر از موضوع بحث کنونی ما خارج است؛ اما آنچه هم اکنون اهمیت دارد، این است که حفظ صنعت هواپیمایی کشور قطعاً وابسته به حفظ مسافران و شرکت های هواپیمایی نیز هست.
هم اکنون بیشتر کسانی که بلیت هواپیماها خریداری می کنند یا جزو کسانی هستند که به سفرهای اقتصادی و تجاری می روند و یا مجبورند در کوتاه ترین زمان ممکن، خود را به مقصد مورد نظر برسانند. با افزایش نرخ بلیت هواپیماها به شدت از تعداد مسافران توریستی کاسته شده است که این می تواند به مرور زمان بر عملکرد آژانس های گردشگری نیز تأثیر بگذارد.
از طرفی با کاهش تعداد مسافران به دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیماها، سطح درآمد شرکت های هواپیمایی کاهش خواهد یافت و به مرور آن ها نخواهند توانست هزینه های خود را پوشش دهند. شرکت های هواپیمایی خارجی که با هدف کسب سود وارد بازار ایران شده اند، با تداوم این روند و کاهش تقاضا احتمالاً تصمیم به کاهش تعداد پروازهایشان بگیرند و یا به طور کل صنعت هوایی ایران را ترک کنند؛ شرکت های هواپیمایی داخلی نیز مجبورند وضعیت موجود را برای بقای خود در صنعت هوایی کشور مدیریت کنند اما در بلندمدت و با ادامه همین روند قطعاً تعطیل خواهند شد و این می تواند باعث ضربه زدن به صنعت هواپیمایی کشور شود.