به گزارش «تابناک»؛ به دنبال افزایش کشتههای ناشی از تصادفات جادهای حد فاصل شهرستان ازنا تا شهرستان شازند و در جادهای که به جاده مرگ معروف است، شهریورماه سال گذشته، جمعی از خانوادههای این قربانیان به همراه سایر معترضین با بستن جاده، خواستار توجه ویژه مسئولان به مشکلات موجود و تسریع در برطرف کردن آن شدند؛ خواستهای که البته برای معترضین هزینه هم داشت و تعدادی از آنها در این اعتراضات بازداشت شدند.
در آن دوران و در پی آغاز اعتراضهای میدانی مردم ازنا ـ که به دلیل تلفات سنگین جاده ازنا به شازند انجام شد ـ شورای تأمین استان لرستان به سرعت تشکیل جلسه داد و نیروهای نظامی و معاونت سیاسی امنیتی استانداری در این میان به شدت فعال شدند.
مردمی که خواسته برحقی تحت عنوان رسیدگی به مشکلات موجود در جاده به نام جاده مرگ را داشتند و در پی بی توجهی مسئولان، چاره را این بار اعتراض میدانی دیدند، در برابر نیروهای نظامی و دولتی قرار گرفتند و برای چند روز فضای شهرستان ازنا ملتهب شد.
شهریور ماه سال گذشته، یکی از اعضای شورای تأمین استان لرستان بدون توجه به دغدغه اصلی مردم محلی از برگزاری تجمع با ادبیاتی تهدیدآمیز به رسانههای محلی ازنا گفت: نیرویهای امنیتی با تصویب شورای تأمین لرستان مجوز بازداشت افرادی که غیر قانونی سعی در تجمع و تشویق افراد به تجمع کنند، دارند و بازداشتیها به مرکز استان اعزام خواهند شد.
این مسئول استانی همان موقع گفت: با مجوز شورای تأمین استان، یگان ویژه با هدف تأمین امنیت شهرستان به ازنا آمده اند و در صورت دیدن اعتراضهای غیرقانونی، افراد بازداشت خواهند شد.
بر خلاف نوع برخورد خشن و غیر مسئولانهای که در آن زمان با مردم معترض شد، واقعیت این بود که این اعتراضهای مردمی اصلاً سیاسی نبود و تنها بستری بود برای اعلام صدای اعتراض مردم به مسئولان استانی و محلی در رابطه با جادهای که مردم محلی بر این باورند یکی از خطرناکترین جادههای موجود در کشور است و در سالهای گذشته، بیش از ۸۰۰ تن از هم شهرستانی هایشان در این جاده و به دلیل تصادف کشته شدند.
جدا از واکنشهای تند برخی مسئولان و نیز نیروی انتظامی با مردم معترض در سال گذشته، محمد محمدی نژاد، فرمانداز شهرستان ازنا در یکی از شبهای اعتراض اهالی به میان آنها آمد و برای جلب رضایت آنها، وعدههایی برای حل مشکل جاده مرگ (جاده ازنا ـ شازند) داد و از تلاش برای رفع نقاط حادثه خیز جاده، افزایش ضریب ایمنی با نصب تابلو، اعمال محدودیتهای ویژه ترافیکی برای کامیون ها، استقرار دائمی پلیس راه و اورژانس و تلاش برای تعریض جاده سخن گفت.
محمدی نژاد با اشاره به اعتراضات مردمی تأکید کرد: نظر به حساسیت امر از سوی استانداری لرستان، مبلغ ۸ میلیارد تومان جهت تکمیل بخشی از مسیر تخصیص یافت و در جلسه بررسی تصادفات محور ازنا ـ اراک در ۹۶/۶/۴ با حضور استاندار محترم، مقرر شد، نماینده محترم پیگیریهای لازم جهت اختصاص ردیفی مستقل با اعتباری معادل ۳۰ میلیارد تومان جهت تکمیل محور مربوطه انجام دهد.
با اینکه اعتراضات میدانی سال گذشته و تلفات سنگین انسانی جاده ازنا به شازند، این انتظار را به وجود آورده بود که مسئولان سیاسی و اجرایی دو استان مرکزی و لرستان هر چه سریع تر با جذب اعتبارهای لازم اقدام به بهسازی جاده و رفع نقاط حادثه خیز آن کنند، اما در یک سال گذشته، تقریباً هیچ کار شایستهای برای رفع این نگرانی عمومی رخ نداد؛ اتفاقی باور نکردنی که تکرار حواث مرگبار این مسیر مواصلاتی را اجتناب ناپذیر کرده است.
این را میتوان از تکرار تصادفهای پر تلفاتی برداشت کرد که در عمده آنها برخورد سواریهای شخصی با ماشینهای سنگین مثلی تریلیها به مرگ قطعی سرنشینان خودروهای سواری منجر میشود؛ حوادثی تلخ و مرگ بار که نمونه دیگری از آن روز پنجشنبه رخ داد و در جریان آن چهار تن جان خود را از دست دادند.
در رابطه این حادثه «صارم رضایی»، مدیرعامل جمعیت هلالاحمر لرستان گفت: صبح روز پنجشنبه در محور ازنا به اراک یک دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ با یک تریلر تصادف کردند که باعث فوت چهار تن شد.
رضایی گفت: به علت شدت حادثه امدادگران جمعیت هلالاحمر لرستان با استفاده از دستگاههای است نجات افراد فوت شده را از درون خودرو رهاسازی و تحویل شهرداری دادند.
در مورد عدم اهتمام ویژه مسئولان به حل مشکل همچنین علی ابراهیمی، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی که پیش از این بر رسیدگی فوری به وضعیت این جاده تاکید کرده بود، در همین راستا اردیبهشت ماه سال جاری به رسانهها گفت: اخیرا بازدیدی از وضعیت عملیات اجرایی محور انجام شد، اما متأسفانه تخصیص اعتبارات لازم صورت نمیگیرد.
وی با اشاره به مکاتبات انجام شده با رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور گفت: اعتبارات این پروژه ملی است، ولی علیرغم تلاشهای انجام شده تخصیص مناسب انجام نمیشود و به تبع آن عملیات اجرایی به خوبی پیش نمیرود، اگر این شرایط ادامه یابد قطعا مجبور به تذکر به وزیر مربوطه و مجموعه دولت خواهم شد.
ابراهیمی با تأکید بر اینکه دوازده سال است که این محور قربانی میگیرد، افزود: با اعتبارات قطرهچکانی نمیتوان جان مردم را حفظ کرد. این محور در حوزه استان مرکزی راه دسترسی چهل روستاست و کاملا غیر ایمن و فاقد زیرگذر یا تقاطع مطمئن است.
نماینده مردم شازند تصریح کرد: این محور کاملا عجلهای و غیر کارشناسی شده احداث شد، در صورتی که احداث ۱۰ کیلومتر محور کارشناسی شده و استاندارد بهتر از ۵۰ کیلومتر راه غیر استاندارد است که جان مردم را تلف کند.
در رابطه با این مشکل، موضوع نگران کننده نخست این است که گویا مسئولان اهتمام چندانی به حل ریشهای آن ندارند و مادامی که جان شهروندان عادی در معرض خطر قرار گرفته باشد و تلفات سنگین جادهای متوجه خودشان نباشد، این موضوع در اولویت برنامههای کاری آنها نیست.
موضوع مهم دیگر آن که به واسطه استمرار تلفات جانی این جاده و وجود سابقه اعتراضهای میدانی، چندان بعید نیست که بار دیگر در این منطقه از کشور شاهد بروز تنش و نا آرامیهای اجتماعی باشیم.