آمار‌های تکان دهنده از هزینه‌هایی که خودروساز‌ها به کشور وارد می‌کنند!

بدهی انباشته خودروسازها تنها در شهریور ماه سال گذشته، بالغ بر 5000 میلیارد تومان بوده؛ بدهی های بانکی ایران خودرو تا سال گذشته 27000 میلیارد تومان است. خودروسازهای ما تنها در سال گذشته، حدود 1000 میلیارد تومان به نهادهای عمومی غیر دولتی کمک کرده اند. هم اکنون پرسش این است، شرکتی که زیان ده است چه لزومی دارد از جایی حمایت کند؟
کد خبر: ۸۳۷۴۸۹
|
۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵ 30 September 2018
|
18422 بازدید
|

آمار‌های تکان دهنده از هزینه‌هایی که خودروساز‌ها به کشور وارد می‌کنندشاید بتوان گفت، یکی از مهم‌ترین چشم اسفندیارهای بحران اقتصادی کشور ـ که می توانست در شرایط موجود به داد دولت برسد ـ ضعف صنعت خودرو کشور است؛ صنعتی که پس از چهل سال هنوز نتوانسته، سر پای خود بایستد و با کوچکترین تحولات در نرخ ارز، دچار تلاطم شده و به جای کمک به اقتصاد کشور، باعث ضربه زدن به آن نیز می شود.

به گزارش «تابناک»؛ قرار بود در سال های گذشته و زمانی که هنوز نعمت زاده سکان وزارت اقتصاد را در دست داشت، با کمکی که دولت با پرداخت وام های کلان به خریداران کرد تا باعث رونق بازار شود، خودروسازها با فروشی که به دست می آوردند، این صنعت را ارتقا دهند؛ اما پس از گذشت سه سال، هیچ رخداد مثبتی در این گروه صنعتی دیده نشده است!

نکته تلخ ماجرا آنجاست که ناتوانایی خودروسازی ها در خودکفایی، باعث برخی زیان های بازگشت ناپذیر شده که علاوه بر آنکه دامن اقتصاد کشور را در بر گرفته، ضررهای جبران ناپذیر و هزینه های سرسام آوری نیز به مردم وارد کرده است.

بهرام پارسایی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع می گوید: نمایندگان مجلس حامی صنعت داخلی هستند و دوست دارند کشور در جایی که استعداد دارد، آن را شکوفا کند، ولی این گونه هم نیست که ما بخواهیم در همه زمینه ها خودکفا شویم.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: به نظر من، اگر خودکفایی درست و کارشناسی نباشد، می تواند زیان های بسیاری به کشور وارد آورد و حتی به خودتحریمی نیز منجر شود. هیچ کشوری در جهان نیست که امروز بخواهد دم از خودکفایی بزند. ما در جایی که استعداد و توانایی بالایی داریم، مانند صنعت فرش، باید خود را نشان دهیم. امروز هر تاجر و شهروند خارجی آرزو دارد یک تخته فرش ایرانی در خانه خود داشته باشد و لذت می برد وقتی این زیبایی را می بیند، اما در جاهایی که توانایی های لازم را نداریم، باید کمی دقت را بیشتر کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: هنوز صنعت خودروی ما به بالندگی صنعت فرش نرسیده و در این راه ناتوان است. هم اکنون من برای شما چند نمونه از کارهایی که خودروسازها در این سالها انجام داده و باعث از دست رفتن هزینه ها و افتادن این هزینه بر دوش مردم شده، می آورم. برخی افراد ادعا می کنند، اگر از خودروسازها حمایت نشود، ممکن است قطعه سازهای ما تعطیل و باعث شود صنعت در کشور بخوابد و به دنبال آن، بسیاری از کارگران از کار بیکار شوند و اشتغال در کشور به خطر بیفتد.

وی گفت: اول باید بگویم بخش عظیمی از قطعات از خارج وارد و به اسم داخل بسته بندی می شود. دوم آنکه بدهی خودروسازها برای همین میزان از قطعه سازهای کشور از مرز 15000 میلیارد تومان گذشته و این نشان می دهد آنان نتوانسته اند از عهده دخل و خرج خود برآیند.

وی ادامه داد: بدهی انباشته خودروسازها تنها در شهریور ماه سال گذشته، بالغ بر 5000 میلیارد تومان بوده که بدهی های بانکی ایران خودرو تا سال گذشته 27000 میلیارد تومان تا سال گذشته است و این نشان می دهد با وجود این میزان از حمایت هایی که دولت از آنها کرده و به عناوین مختلف از ممانعت واردات خودرو گرفته تا عدم فشار به بالا بردن کیفیت خدمات، ارتقای محصول، و سایر موارد، هنوز نتوانسته اند بدهی خود را پرداخت کنند و شکوفایی اندکی داشته باشند که حداقل به آینده آن امیدوار شد.

وی گفت: صنایع ما از نظر مالی صنایع ورشکسته است، ولی با فشاری که بر مردم وارد می شود، این صنایع توانسته اند تا به امروز سرپا بایستند.
گزارشی که برخی خودروسازی ها در کمیسیون صنایع ارائه داند، حکایت از آن داشت که این خودروسازی ها بالغ بر 4000 میلیارد تومان اقساط بانکی پرداخت می کنند؛ صنعتی که در سال 4000 میلیارد قسط با درصد بالا پرداخت می کند، مسلم است که باید از جیب مردم بپردازد.

آمار دیگری که اینها در کمیسیون اعلام کرده اند، این است که خودروسازهای ما تنها در سال گذشته، حدود 1000 میلیارد تومان به نهادهای عمومی غیر دولتی کمک کرده اند. هم اکنون پرسش این است، شرکتی که زیان ده است چه لزومی دارد از جایی حمایت کند؟ زمانی که شرکت این میزان مشکلات دارد و این میزان هزینه می کند، قطعا پشت آن رانت ها و تخلفات کلانی است!

این نماینده گفت: چون ما در این زمینه خلأ قانونی داریم، هیچ حساب و کتاب و نظارتی روی آنها نیست. خودروسازی که در فضای کاملا انحصاری و غیر رقابتی فعالیت می کند و هر محصول تولیدی اش را به راحتی می فروشد و حتی پیش فروش می کند، نباید با بحران مالی دچار شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، با اشاره به موضوع پیش فروش خودرو نیز گفت: هیچ جای دنیا خودرو پیش فروش نی شود. مردم خودرو را خریداری و درصدی از مبلغ را نیز پرداخت می کنند و مابقی مبلغ بدون هیچ وثیقه و بهره به خودروساز پرداخت می شود، ولی در کشور ما خودرو به راحتی پیش فروش می شود.

وی گفت: خودروسازهای ما باید آمار بدهند و بگویند در یک سال گذشته چه میزان پول از مردم در زمان نام نویسی گرفته اند و هنوز خودرو را به وی نداده اند. کسی که این میزان سرمایه هنگفت را از مردم گرفته و در حساب خود خوابانده و هنوز زیان ده است و خدماتی هم نمی دهد، به نظر من هیچ جای دفاعی ندارد.

این نماینده با اشاره به هزینه های استفاده از خودروهای داخلی نیز گفت: هزینه های آلایندگی که در شهرهای کشور برای بهداشت و درمان می کنیم، آنقدر زیاد است که می تواند حقوق تمام کارمندان خودروسازی را بپردازد.
بنا بر آمار اعلامی، علاوه بر کشته های جاده ای که ناشی از بی کیفیت بودن خودرو های داخلی است، سالانه بالغ بر 11000 فوتی به علت آلودگی هوا در کلان شهرها داریم. اینها هزینه های بسیار سنگینی است که به بهانه حمایت از صنعت خودرو به کشور وارد می شود، در صورتی که اگر این کارمندان در خانه های خود بنشینند و تنها حقوق بگیرند، شاید چند برابر بیشتر برای کشور مفید باشد. متأسفانه با همه اینها، هنوز ما نتوانستیم روی پای خود بایستیم و شما خواهید دید اگر خدای نکرده تحریم ها جدی شود و ما نتوانیم قطعه وارد کنیم، حتی پراید هم نمی توانیم تولید کنیم.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
به خودروسازی به زور وام ۳۰ درصد بهره میدن و کلی هم حق و حساب ازش میگیرن پول برق و آب گاز و انرژی رو هم به قیمت ازاد تجاری ازش میگیرن هر روز هم انواع باج ها رو ازش میگیرن و هر روز هم قیمت قطعه زیاد میشه. دیگه نگین از خودروساز حمایت میشه خودروسازی های ایران ورشکسته هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
اتفاقا حمایت میشه. ولی چون محل مناسبی برای رانته ورشکسته شده.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
چطور ورشکسته هستن در حالی که سایپا تو پیش فروش چند سال بعدش فقط 150 هزار میلیارد از مردم تو یه روز برای فقط برای پراید و ساینا و تیبا گرفت همه میدونن مشکل از جای دیگه هست چرا مدیر عامل سایظا یا ایرانخودرو رو نمیارین تو بخش ویژه خبر تا جواب مردم رو بدن حداقل صدا سیما میتواند این کار رو انجام دهد.
ایران آباد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
تنها صنعتی که داره به شدت حمایت میشه همین خودروسازان خون مردم خورن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
وام با 30 درصد بهره را خود خودروسازها قبول میکنند و در ضمن آنها خودشان سهامدار همان بانکها هستند! تازه حمایتهای بی نظیر دولت با پول نفت از این خودروسازها هم که از روز روشنتر است
توسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
انشاا...استیصاح و عزل جناب شریعتمدار وزیر صمت
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
امثال اینا انقلاب و نظام رو منقلب میکنن و تا نابود نکنن دست بردار نیستن . خیلی دوست دارم بدونم کیا هستند که انقدر قدرت دارن .
ب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
بنظرم یکبار برای همیشه خودرسازان باید از این نماینده شکایت کنند تا اسناد ادعاهای کذب خودش را ارائه دهد . با چه مدرکی می گوید که کشتگان ناشی از کیفیت هستند یا آلودگی هوا را ناشی از خودرو ساز می داند ؟؟ برای تک تک این ادعا ها سند بیاورد وگرنه دهان را باز کردن و کذب گفتن که کار سختی نیست .
خسته
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
بالاخره یک نفر به حرف من رسید

بیش از 10 سال است بیش یک میلیون و اندی بار !! این کامنت را گذاشته ام ولی کو گوش شنوا چه بین مردم و چه در بین مسئولین

عزیزان من خود روهای احتراقی یعنی آلودگی هوا ، یعنی ترافیک ، یعنی تصادفات و مرگ و میر

خواهش میکنم دست بردارید و این ماشین های آلوده کننده را نخرید

تا مدتی کوتاه دیگر در جهان خودروهای احتراقی برای همیشه برچیده می شوند

نخرید این ماشین های آلوده کننده را ، نباید ما طوری رفتارکنیم که انگار حماقت فضیلت است (جمله ای از فیلم بیلی باد !!)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
دوستان عزیز فریب خودروسازها را نخورید

اینکه مدام این سایت های فروش اتوموبیل بسته میشو بعد مدتی کوتاه باز میشود ، این فقط حقه خورو سازها برای ایجاد حرص و ولع کاذب در بین مردم است تا خودروهای بنجل خود را به چند برابر قیمت آب کنند....
لطفا فریب آنها را نخورید
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
شما ظاهرا مدیرعامل خودرساز باید باشید که این دروغ شاخدار را میگئید که حمایت نمیشود !!!! بازار انحصاری کشور دو دستی تقدیم شما شده این بزررگترین حمایت است اگر این همه حمایت از خودروسازها یک در صدش از هر خودرو ساز دیگری در سطح جهان میشد دنیا را تسخیر میکرد !
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
ندن...
بریزن بیرون اینها رو
ارابه مرگ می دن دست ملت کلی هم طلبکارن
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
خودروسازها به عمد بدهکاری های خود را تسویه نمی کنند تا هموراه خود را زیان ده و مستحق کمک نشان بدهدن
یکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
خوب با این همه فشار و بدبختی و فلاکت چرا خودروسازها ادامه می دن؟؟؟!! بگن نمی تونیم خودرواز خارج وارد بشه !!! بعد با همین نیروها خدمات پس از فروش انجام بدن . معلومه که سود هنگفتی هم خودشون هم سردمدارانشون می برن که ول بکن معامله نیستند و راسا هم حاضرن سالی دهها هزار کشته و میلیونها مجروح و معلول بدن اما از این پول صرفنظر نکنن .
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
مافیای خودرو از همه امکانات کشور برای زد و بندهای مافیایی خود استفاده میکنند. اگر صنعت خودرو زیان ده است چرا مدیران آنها حقوق و پاداشهای نجومی میگیرند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
بزرگترین خیانت به صنعت و اقتصاد کشور توسط همین خودروسازها صورت گرفته و دولت هم در این زمینه همدست آنهاست
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
پاداش و حقوقهای نجومی مدیران خوردرو سازی ربطی به سود و زیان ندارد اونا پول لیاقتشان را میگیرند چون خدا اونارو مدیر آفریده وحقشونه
یامان نره همه با هم برابرند ولی بعضیها برابرترند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
از بس این رئیس جمهورها ووزرای انها کار نابلد و ترسو و بزدل هستند که بیهیچ عنوان حاصر نمیشوند گوش این مدیران را گرفته و بویزه مدیران بانکهارا بتابند و با یک اردنگ بواسطه سهل انگاری ی انها را جواب دهند و طوری شده که تین مدیران خوردرو و بانکها هستند که وزیر و رییس جمهور را نگهداشته و ساپورت میکنند و پول قیلی قاقل ا و پفک انها را میدهند تا رییسی کنند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
كارگر اضافى
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
اولا از بابت شجاعت و مردمی بودن این نماینده گمال تشکر رادارم ، ثانیا با توجه به نفوذ و لابی که خودروسازها دارند و در آینده نزدیک دردسرهایی برای جنابعالی درست میکنند متاسفم ثالثا با توجه به قیمت های فضایی محصولات و کیفیت پایین خودرو ها حتی ضعیفترین افراد که توانایی خواندن و نوشتن را هم نداشته باشند میتوانند خودرو سازی را به سود دهی برساننداگر واقعا ضرر ده هست چرا به بخش خصوصی واگذار نمی کنند اگر واقعا ضرر ده هست خودروسازها چرا بانک تاسیس میکنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
شاید الان اگر آقای یوسفعلی میرشکاک بخواهد شعر: "جانان من اندوه لبنان کشت ما را" را بروز نماید می سراید:

"جانان من اندوه خودروسازان کشت ما را"
ايراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
من يكي از كارمندان شركت ايساكو هستم . فساد مالي ، تبعيض شغلي، پارتي بازي و رانت خواري در اين شركت بيداد ميكند نزديك به 80 نفر در اين شركت حقوق بالاي ده مليون ميگيرند كه حتي در ماه يك روز هم سر كار نمي ايند. افراد همه از وابستگان مديران ارشد هستند . نمايندگان شهرستان ها كه با ضد و بند با مديران اجناس اعتبار ملياردي ميخرند بدون هيچ ضمانتي . فقط قشر كارگر در اين شركت بايد از اضافه كار و روز هاي كاريش كم بشه تا شركت سرپا باشه ترا خدا اينرا منتشر كنيد كه هم مديران رده بالاي ايران خودرو و ايساكو بخوانند هم بازرسين گرچه .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
خودروسازها ظاهرا درمقابل پیگیری هر تخلفی مصونیت دارند
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
.هم از ظاهر هم از باطن مصونیت دارن
شبکه هرمی که میگن همینان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
این روزا نرفتی فرش بخری قیمت ها سه برابر عید شده کجاش ایرانیه؟!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
اگر میزان مصرف بالای سوخت را در نظر بگیری از تمام خسارت های گفته شده بیشتر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
بنزین هم مافیای خود را دارد و با خودروسازها دستشان در یک کاسه است! اگر لگنهای سایپا و ایران فرغون را دور بریزند و به جای آن خودروی با کیفیت خارجی وارد کنند بدون تعرفه و با ارز دولتی، و در مقابل بنزین مازادی که از صرفه جویی در سوخت آنها باقی می ماند را صادر کنند، منفعت زیادی نصیب کشور میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
با خدورهای متوسط مصرف 6 لیتر در 100 کیلومتر می توان مصرف بنزین را نصف کرد
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟