بهرام پارسایی در گفت وگو با «تابناک»؛

خودروسازها به مافیا تبدیل شده اند! آنها به مجلس هم نفوذ کرده اند!

خودروسازها آنقدر برای افراد منافع دارند که به یک مافیا و یا شبه مافیا تبدیل شده اند. آنان حتی حکم دیوان عالی را، که هیچ کس نمی تواند از آن سر باز زند، اجرا نکردند و به تعبیری آنقدر قدرت و نفوذ داشتند که آب از آب تکان نخورد. خودروی ما در خیابان آتش می گیرد و بسیاری از مردم بی گناه، زنده زنده در آتش می سوزند، ولی حتی یک نفر هم سراغ خودروسازها نمی رود.
کد خبر: ۸۳۸۵۸۱
|
۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷ 01 October 2018
|
16561 بازدید
|

دلیل افزایش قیمت خودرو، خلأ قانونی است/ خودروسازهای ما خودمختارنددر روزهای اخیر، بهای خودرو در بازار، به دلیل عدم فروش خودروسازها و بسته شدن سایت فروش به شدت افزایش پیدا کرده است، حال آنکه خودروساز دلیل این کار خود را نبود مواد اولیه و گران شدن ارز عنوان می کنند؛ هرچند برخی شواهد از احتکار برخی خودروها در برخی سایت های خودروسازی نیز گزارش شده است!

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، بسیاری از مردم تقصیرها را متوجه خودروسازی ها دانسته و بر این باورند، انحصاری کردن بازار خودرو در کشور، فرصت بی بدیلی را در اختیار خودروسازها گذارده تا در این آشفته بازار، هر طور بخواهند عمل کنند و از آنجا که کسی نمی تواند مانع این کار شود و نظارتی بر عملکردشان نیست، به سادگی هر کار دوست داشته باشند در بازار انجام می دهند.

بهرام پارسایی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: دلیل گرانی خودرو در روزهای اخیر، تنها خلأ قانونی است؛ به عبارت دیگر، هم اکنون ما قانونی نداریم که کسی را در این حوزه پاسخگو کند.

این نماینده مجلس گفت: امسال قانون نحوه قیمت گذاری خودرو مشخص نیست و تولیدکننده نیز خوداظهاری کرده و هر میزان که بخواهد قیمت اعلام می کند و سپس به شورای رقابت اطلاع می دهد و آنها با چند درصد پایین و بالا کردن قیمت گذاری می کنند.
خودروسازی ها ما در خدمات پس از فروش به شدت ضعیفند و هیچ راهکار قانونی برای برخورد با افراد وجود ندارد و یا در بحث عدم تعهد هم ما قانون مشخصی برای برخورد با خودروسازها نداریم. هم اکنون هستند بسیاری که خودرو نام نویسی و حدود یک سال پیش مبلغ را واریز کرده اند؛ با وجود آنکه چند ماه نیز از موعد تحویل می گذرد، هنوز پول را تحویل نداده اند!

عضو کمیسیون اصل نود ادامه داد: نحوه قرارداد خودروها نیز از جمله مشکلات قانونی در صنعت خودرو کشور است؛ برای نمونه، سال گذشته خودرو 2008 را با 60 میلیون تومان ثبت نام کرده اند و در قرارداد قید شده در صوت عدم انجام تعهد 12 درصد سود به خریدار خواهد رسید، ولی سود همین 12 درصد در سال گذشته، کمتر از 10 میلیون تومان بوده، در حالی که خودرو در بازار بیش از 200میلیون تومان داد و ستد می شود؛ به عبارتی، ما قانون مشخصی برای قراردادها نداریم و عملا نظارتی روی این کار نمی شود. در واقع خودروسازهای ما الان خودمختار عمل می کنند.

وی گفت: ایراد دیگر خودروسازی ها این است که واگذاری ها طبق اصل 44 صورت نگرفته است. اگر خودروساز کامل به بخش خصوصی واگذار می شد، قطعا اوضاع بهتری داشتیم. مشکل عمده دیگر در کنار خلأ قانونی، ناامن بودن خودروهاست. در ایران، خودروساز ما به دلیل این ناامنی و حتی ایجاد آلایندگی ـ تنها در تهران میزان آلایندگی خودرو 82 درصد مربوط به خودروهای داخلی است ـ به کسی و جایی پاسخگو نیست، حال آنکه یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی اروپایی به دلیل اینکه میزان مصرف بنزین را غیر واقعی اعلام کرده بود، جریمه سنگینی پرداخت.

خودروسازهای ما حتی در قبال ناامن بودن خودروهایشان نیز پاسخگو نیستند. خودروی ما در خیابان آتش می گیرد و بسیاری از مردم بی گناه، زنده زنده در آتش می سوزند، ولی حتی یک نفر هم سراغ خودروساز ها نمی رود؛ دلیل همه اینها ناشی از خلأ قانونی است!

عضو کمیسیون اصل نود همچنین یادآور شد: خودروسازی ها آنقدر برای افراد منافع دارند که به یک مافیا و یا شبه مافیا تبدیل شده اند. آنان حتی حکم دیوان عالی را، که هیچ کس نمی تواند از آن سر باز زند، اجرا نکردند و به تعبیری آنقدر قدرت و نفوذ داشتند که آب از آب تکان نخورد. اینها به قدری قدرت دارند که در مجلس هم راه یافته اند و توانستند مصوبه شش ماه مسکوت مانده در مجلس را از کمیسیون بگیرند، ولی خوشبختانه مجلس با این قضیه مخالفت کرد و امیدواریم در یک ماه آینده، کمیسیون بتواند این قضیه را جمع بندی کرده و به صحن ارجاع دهد.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه خودروسازهای ما از هیچ منظری پیشرفتی نداشتند. چند وقت پیش، مسئولان سایپا اعلام کردند، برای فروش 20 هزار خودرو حدود 700 هزار متقاضی وارد سایت شده است؛ اما منهای دیگر مسائلی که در این زمینه وجود دارد، گفتن این حرف، نشان می دهد، ما نه تنها در مورد کیفیت و قیمت پیشرفتی نداشتیم، بلکه نتوانستیم با این خودروهای بی کیفیت هم عرضه و تقاضا را کنترل کنیم.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۶۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
مافیایی که واراد مجلس شدن دقیقا مشخصا هستن کیا هستند!!! همونایی قبلا عضو گروه خودرو بودن یا در صنایع معائن عضو بودن... ملت احمق نیستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
اگر ملت احمق نبودند به انها راي نمي دادند
ناشناس
| France |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
برای تابناک متاسفم که نظر فردی که ملت را احمق میخواند منتشر میکند ولی اگر موضوعی موافق میلش نباشد منتشر نمیکند.تابناکیها ؛واقع چه لذتی از انتشار نظر برخی می برید؟شما هم مثل بعضی از مسئولین دلتان از دست مردم پر است ؟و حاضرید همه جور بلایی برسر مردم بیاید ؟البته که جواب در نوع انتشار حرف یک فرد ،بصورت مستتر و مشهود «بله »است.
ولی گاهی به پشت سرتان نگاه کنید بد نیست !
یک کلام ختم کلام ، نخرید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
اینکه خودروسازی موتور محرک اقتصاد کشورر ما باشد یک کم عقلی آشکار است

با اینهمه آلودگی هوا و گرم شدن هوا و خشکسالی در کشور ما که نتیجه مستقیم گازهای گلخانه ای است که منبع اصلی آنها دود خودروهاست ، آیا توسعه خودروسازی احتراقی جزخیانت است ؟

اشکال از خود ماست ،، تنها و تنها چاره کار فقط و فقط نخریدن ، تمام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
سایت فارس هم از خودرو سازها وگرانی خودرو نیز غیر مستقیم حمایت میکند شما نوشتار سایت فارس را در مورد خودرو ها توجه کنید یکبار نشده در مورد گلایه مردم از گرانی خودروها بنویسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
تازه فهميدين من تو خودرو سازي كار ميكنم بيا ببين چه غوغايي هست سر پست و مقام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
مافیای اقتصاد
زالوهای اقتصاد
رانتخواران صنعت
دلالان خودرو
........
و همه چیز بجز خودروساز !!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
مشکل که خودروسازان نستند مشکل شما نمایندگانید که قوانین در رو برای آنها نوشتید و به قانون چتر حمایتی خودروساز در آوردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
دقیقا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
واقعیت را به مردم نمیگید اما از مردم انتظار دارید به شما اعتماد کنند. !!!
خودروسازان ما نه ملی هستند نه مردمی. همشون منابع درآمدی هستند برای چند فرد و نهاد خاص در مافیای اقتصاد
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
این ملت مظلوم را مافیای زیادی احاطه کرده مافیا
سکه .ارز، خودرو ، و.......... چه باید گرد چون
مظلوم هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
مافیاهای سیاسی هم هستند که نظر مردم پشیزی برایشان ارزش ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
اقاي پارسايي- اخه برادر چه چيزمان شبيه اروپاست كه خودروي ما باشد
رضا
|
Netherlands
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
عالی عالی عالی. ادامه بده.
تابناک امیدوارم این روشنگری هات در زمینه مافیای خودرو و خودروسازی در کشور به نتیجه ملموسی برسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
روشنگری؟؟!!! شوخی می کنی داداش...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
حتما تابی منافعی در این روشن گری دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
از کرامات شیخ ما اینست که عسل خورد و گفت شیرین است.
داداش تازه متوجه شدی مافیا هستند؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
چون دولتی است. دولت فقط زورش به بخش خصوصی می رسد. البته اگر رشوه ندهند
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟