بهرام پارسایی در گفت و گو با تابناک؛

خودروسازی ما، یا مافیاست یا شبه مافیا/ حمایت از خودرو به اصطلاح ایرانی دل مردم را از بقیه کالاها هم زده است

ماه هاست که صحبت از مافیای خودرو، نقل محافل سیاسی و اقتصادی کشور شده است؛ از یک سو، عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، وجود مافیای خودروسازی در کشور را عامل شکست تلاش‌های سازمان محیط زیست در حوزه آلودگی هوا معرفی می کند و از سوی دیگر، سخنگوی قوه قضاییه صحبت از برخورد با این مافیا می کند.
کد خبر: ۷۹۲۵۵۳
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ 23 April 2018
|
21114 بازدید
|

خودروسازی ما، یا مافیاست یا شبه مافیا/ بالاخره مجبور شدیم زیان خودروسازی ها را از حق مردم بپردازیمماه هاست که صحبت از مافیای خودرو، نقل محافل سیاسی و اقتصادی کشور شده است؛ از یک سو، عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، وجود مافیای خودروسازی در کشور را عامل شکست تلاش‌های سازمان محیط زیست در حوزه آلودگی هوا معرفی می کند و از سوی دیگر، سخنگوی قوه قضاییه صحبت از برخورد با این مافیا به میان می آورد. از طرف دیگر، برخی قدرت این مافیا را آنقدر قوی می دانند که می گویند، زور رئیس جمهور هم به آن نمی رسد.

به گزارش «تابناک»؛ با وجود این، عده ای در تلاشند تا بتوانند این دو غول بزرگ را در کشور مهار کنند، به گونه ای که طرحی که از چند وقت پیش در مجلس تهیه شده بود، با وجود تلاش بسیار اعضای مافیا و با کاهش امضاها از 217 به 205 و اعمال نفوذ برای کاهش رأی در مجلس، سرانجام امروز یک فوریتی به تصویب رسید.

بنا بر این گزارش، طرح ساماندهی بازار خودرو پیش از پایان سال 96 تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد. علت این طرح هم احساس نیازی بود که برای ساماندهی خودرو وجود داشت. همه می دانند که خودروسازی در ایران تقریبا دو سال قبل از کره جنوبی شروع به کار کرد، حال آنکه بخش بزرگی از بازار جهانی را کره ای ها در دست دارند، ولی خودروسازی های ما حتی نتوانسته رضایت مصرف کننده های داخلی را هم به دست آورد.

در این باره باید گفت، به واسطه حمایت هایی که باعث ایجاد انحصار در کشور شده، از پیشرفت این صنعت جلوگیری شده است. حمایت هایی که به نتیجه نمی رسد، فقط لطمه به کالاهای داخلی زده و عدم رضایت از صنعت خودرو داخلی که به عنوان گسترده ترین کالای به اصطلاح ایرانی است، باعث شده تا مردم از بقیه کالاهای ایرانی هم زده شوند.

وی گفت: هیچ گاه در این صنعت حقوق مصرف کننده رعایت نشده و آمارهای زیاد تصادفات جاده ای و آلودگی های هوا در کلانشهرها و عدم نظارت بر قیمت خودورهای داخلی ـ که خود خودروسازان به دلیل خوداظهاری قیمت های خود را ارائه داده اند و بستن تعرفه های بالا بخصوص در مورد خودروهای هیبریدی ـ یک بازار کاملا انحصاری برای خودرو به وجود آورده که باعث شده هیچ پیشرفت در آن حاصل نشود.

وی گفت: بنابراین، ما طرح دو فوریتی پیشنهاد دادیم که با 217 امضا تقدیم هیأت رئیسه شد اما هیأت رئیسه با 205 امضا آن را به رأی گذاشت، ولی دو فوریت آن رأی نیاورد و با اینکه خیلی ها کاری کردند که این طرح تصویب نشود، یک فوریت آن به تصویب رسید و امیدواریم که در کمیسیون صنایع در یک ماه به جمع بندی برسد.

وی در خصوص ثبت سفارش های غیر قانونی نیز گفت: ثبت سفارش هایی که در کمیسیون بررسی شد، بر پایه اظهارات سازمان بازرسی، چیزی حدود 19 هزار خودرو بود که غیر قانونی و در زمانی که سایت بسته بوده، انجام شده است. از این تعداد نیز چند هزار خودرو وارد و همین طور انحصاری ایجاد شد که به واسطه آن هزاران میلیارد تومان به صورت رانتی و یک شبه به جیب سود جویان وارد شد. ما هم اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم، که به نظر من، تنها دلیل آن نداشتن قانون و متکی بودن بر بخش نامه ها و تصمیمات آنی مسئولان است.

پارسایی در ادامه گفت: بحث دیگر این که نه تنها خودروها غیر رسمی ثبت و وارد می شوند، بلکه شمار بسیاری از قطعات خودرو نیز به اسم تولید داخلی به صورت قاچاق وارد کشور می شوند که آمار آن بسیار است و در داخل کشور به اسم تولید داخلی بسته بندی می شود و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.
به همین دلیل، ما خودرو را یک کالای ایرانی نمی دانیم و علاوه بر این قاچاقی که انجام می شود، خودروسازی ها سالیانه میلیاردها میلیارد ارز یارانه ای و مبادله ای دریافت کرده اند. در واقع قطعاتی را قانونی وارد می کنند. این درحالی است که اگر خودرو یک تولید داخلی است که نیاز به ارز مبادله ای ندارد؛ خلاصه این یعنی مشت نمونه خروار است.

اینن نماینده مجلس گفت: از اینها گذشته و با وجود این همه تاوانی که ملت پس داده اند و هزینه هایی که برای این صنعت شده، نتیجه و جمع بندی نهایی صنعت خودروی ما زیان انباشته چند ده هزار میلیاردی است که نشان می دهد، این صنعت اصلا رو به پیشرفت نبوده و حتی با سرعت لاک پشتی هم رو به پیشرفت نیست و مردم باید هنوز تاوان آن را بدهند.

وی گفت: همان گونه که مؤسسان مالی و اعتباری یک مشت دزد بودند و پول های مردم را تاراج کردند و مجور شدیم از بیت المال حق آنها را پرداخت کنیم، به روزی خواهیم رسید که نتیجه سوءمدیریت و بدهکاری خودروسازها را ـ که منفعت آن به جیب افراد خاص رفته ـ از منافع ملی و از بیت المال جبران کنیم.

این نماینده در خصوص رأی دیوان عدالت نیز گفت: احساس من این است که خودروسازی ما یا مافیاست یا شبه مافیا. در دولت نهم و دهم رئیس دولت وقت به شدت از عملکرد این خودروسازها انتقاد کردند و حتی رئیس جمهور وقت گفت، اگر پراید را کیلویی هم حساب کنید به این قیمت نباید به بازار بیاید. الان هم دیوان عدالت رأی صادر کرده، ولی عدالت اجرا نمی شود و این نشان می دهد، مافیایی پشت این قضیه است که قدرت زیادی دارد و سعی می کند این قوانین اجرا نشود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۱۷
اتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
اینقدر حرف نزنید. عمل کنید. درش رو ببندید ما هم راحت می شیم
پاسخ ها
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
در چی رو ببندن؟ نون دونیه
صنعت خودورو این نوزاد ناقص الخلقه لوس و ننر با تمام ماهیتش و اعوان و انصارش از بدو تولدش تا حالا چیزی جز سربار بودن واسه خانواده اش که ملت ایران هستن نبوده .اگر مجاری حیاتی اش که یارانه و انحصار را ازش بکشن میمیره و باید هم بمیره
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
چرا ببندن؟ روزی 80 میلیون لیتر بنزین میفروشند و ماشین ها هم 4 برابر قیمت واقعی عرضه میشه! با پول همین بنزین در طی سال میشه 245000 دستگاه خودرو هیبریدی خرید و به مردم عرضه کرد.
ثانیاً کلی آدم بیکار میشن از جمله بیمارستانها و قبرستانها و فیزیوتراپ ها و صافکارها و دلال ها و .... برو تا آخر
هوشنگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
مافياي خودرو سازي داخلي يك كلام
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
اگر کارخانه های داخل تولید خودرو کاملا بسته شود و مردم مابه التفاوت ارزش کالای خریداری شونده از این کارخانجات با کالاهای مشابه خارجی را در یک صندوق پولی برای کارکنان این کارخانجات بریزند، بر اساس محاسبات من برای ۱۵۰هزارنفر ( بر اساس آمار خودشون کل نفرات پرسنل این کارخانجات سرتاسری از مونتاژ بگیر تا تولید قطعه ) میتوان حقوق ۴میلیون تومان ماهانه پرداخت کرد! حالا یا کارمندا و کارگرای ایران خودرو و پارس و غیره از ۴تومن بیشتر میگیرن که نمیخان تعطیل بشه...یا مثل اسب ازشون کار میکشن و گردن یه عده دیگه کلفت میشه...
خلاصه اینکه در صورت خریداری مردم بر اساس همین قیمتها از کارخانه های به روز دنیا، ما میتونیم همچنان برای ۱۵۰هزار نفر یه حقوق شرافتمندانه بدیم که تازه نرن سر کار و همینطوری مفت حقوق بگیرن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
حرفای احمدی نژادی برای بیکار کردن کارمندان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
نمیشه در مورد خودرو ایرانی از خارج ایران یا فیلتر شکن نظر ندهید؟!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
این رو هم اضافه کنین که ملت ایران خودرو ایمن و با کیفیت سوار میشن تازه .
در ضمن این ۱۵۰۰۰۰ نفری که ازش نام میبرن فقط ۱۰۰۰۰ نفر در کارخانجات و نمایندگی ها هستند و بقیه تعمیرکارانی هستند که از کنار بی کیفیتی اتومبیل ها نون میخورن .
رضا حقگو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
هر چي رو شما نماينده ها بهش وارد شديد خراب شد لطفا بذاريد صنعت كارشو بكنه
به فكر معيشت مردم باشيد و الكي سر مردم رو با خودرو گرم نكنيد
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
تو هم بشین ماستتو بخور
نقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
دوغِتِ بنوووووش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
مملکت گل و بلبل
حمیدرضا
|
Cyprus
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
اصلا مافیا و نیمه مافیا کنار! اصلا می گیم صنعت خودروسازی ایران صادقانه هم دارن کار می کنن! می گیم آنها انحصار طلب هم نیستن!
در دنیای کنونی که ارتباطات نشون می ده صنعت خودروسازی در دنیا چطوری داره پیشرفت می کنه، کسی می پذیره که صنعت خودروسازی در ایران عاقلانه و مبتنی بر علم روز داره حرکت می کنه!؟
پاسخ قطعا نه است.
و در خوش بینانه ترین و ساده لوح ترین توضیح می توان گفت: صنعت خودروسازی ایران، ظرفیتش همینه! !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
با سلام خدمت عزیزات سایت تابناک و خوانندگان محترم . این نظر شخصی بده است و امیدوارم مسئولی و یا یک خبر نگار پیگر باشند .
دیروز در خبرهایی خواندم که پارس خودرو قیمت محصولات خودش را حدود 5 میلیون افزایش داد . من به دلایل آن کاری ندارم اما بعنوان یک کارمند عرض میکنم که وقتی قشر ضعیف و متوسط جامعه بدلیل توان پائین اقتصادی اتوموبیلی را ثبت نام میکنند با وعده مثلا 5 ماهه و پرداخت بخشی از آن این کار را با توجه به میزان حقوق و پس اندازشان انجام میدهند به امید اینکه مالک خودرو شوند . حال یکباره افزایش قیمت تمام محاسبات مالی آنان را بهم میریزه . بنطرم "اگر " هم بنا به افزایش قیمت باشد "که انشالله اتفاق نیافته حداقل نیاید این رقم شامل خودروهائی باشد که پیش فروش آن قبلا صورت گرفته . من کاری به دلال هایی که شاید دهها ماشین ثبت نام کردند ندارم خطاب به خودروی خاص مثلا ساندرو استپ وی است که با هر شماره ملی فقط یکی میتوان نوشت . چرا باید من کارمند که ماهی رقمی را پس انداز کردم به امید خرید ماشین بعد از 8 ماه حالا یکباره 5 میلیون گرانتر بخرم. امیدوارم با انشا ضعیفم تونسته باشم منظورم را برسانم و خواهش میکنم از شما عزیرانی این مطلب را اگر به حق میدانید به گوش مسئولی برسانید . روزگارتان خوش .
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
کارمندی یا مدیر؟ که تونستی بعد 8 ماه پول یک ماشین 50 میلیونی را پس انداز کنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
به همون دليل كه دلار يك شبه گران ميشه
به همون دليل كه ملك تنها به دليل سفته بازي يك هفته يك ميليون روي قيمت متري آن مي رود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
در یک ماه گذشته شاخص بورس درحدود 5000 واحد سقوط کرده دیروز هم ریزش 770 واحدی داشت امادریغ از یک تیتر کوچک درصفحه نخست روزنامه حامی بورس یعنی "دنیای اقتصاد" که چشمش را بر روند بشدت نزولی هفته های اخیر بورس بسته است .جالب اینجاست که تیتر اول این روزنامه تخصصی اقتصادی مربوط به تیراندازی مقابل کاخ پادشاه سعودی بوده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
تو این بازار افتضاح فقط بورس بود که رشد داشته!!! اون هم از نوع الکی که پول مردم را جذب و به فنا بده. دلتون را به این شاخص های الکی خوش نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
بله کاملا درست است.
اما وارد کنندگان نیز یک باند دیگر مافیایی هستند که به دنبال سود خود هستند و به دنبال به شکست کشاندن خودروسازی و صنعت داخلی هستند
پاسخ ها
علی رسولی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
"به شکست کشاندن خودروسازی و صنعت داخلی هستند
حرفای عجیبی میزنید، خیلی وقته شکست خورده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
همان مافيايي كه صنعت فرش و صنعت لوازم خانگي را به شكست كشاندند
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
تولیدات ما داخلی نیست و وارداتیست و مونتاژ .یک مورد تولید داخلی نام ببر من میگم غلط کردم . هنوز نتونستن یک پلت فرم بسازن و هی میگن خودرو ملی!!! خودرو ملی نه ، تغییر ظاهر خودرو و عوض کردن موتور و جلوپنجره تولید داخلی نمیشه .
قلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
به شکست نشاندن معانی مختلفی دارد : از نظر دنیا و مردم ایران شکست یعنی کاهش امنیت و کیفیت و توهین به شعور مشتری ، اما از نظر کارخانجات ایرانی یعنی عدم فروش که بحمدالله هم مشتری هست هم ۱۰ برابر سود بیشتر که مرهون عدم واردات و گمرکات بالا است که باعث خشنودی مدیران این کارخانجات شده که من ! مدیریت باکفایتی دارم . قطعا اگر هیوندای النترا و مشابهات آن در بدترین حالت بااحتساب قیمت بالای دلار ، با ۶۰ میلیون تومان وارد میشد ایران خودرو ظرف یک دقیقه به طورکامل ورشکست میشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
خودرو سازی داخلی اشکالاتی دارد اما رقابت بین خودرو سازان هست.
مشکل این است به دیگران اجازه راه اندازی صنعت مونتاژ در داخل داده نمی شود.
اما کسانی که به دنبال از بین بردن کامل این صنعت هستند خودشان یک باند مافیایی خطرناکی هستند.
پاسخ ها
استاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
اگه رقابتی هم باشه تو چاپیدن مردم، توهین به آخها، جواب سر بالا، بی کیفیتی بیشتر لگن ها و از این دست هست......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
فرغون سازى ارابه مرگ ايرانى
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟