نمی توان مادام العمر تعرفه واردات خودرو را بالا نگه داشت/ حمایت از خودرو داخلی، نتیجه عکس داشته است

سال‌هاست مصرف‌کنندگان ایرانی، از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند و آزردگی به بخشی از تجربه آنها از خرید این محصولات تبدیل شده و این در حالی است که هیچ یک از خودروسازان داخلی نیز نتوانسته‌اند اقدام لازم در این باره انجام داده و از حیثیت خودروی ایرانی،‌ دفاع کنند.
کد خبر: ۷۹۱۷۲۸
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ 20 April 2018
|
19976 بازدید
|

نمی توان مادام العمر تعرفه واردات خودرو را بالا نگه داشت/ حمایت از خودرو داخلی، نتیجه عکس داشتهسال‌هاست مصرف‌کنندگان ایرانی، از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند و آزردگی به بخشی از تجربه آنها از خرید این محصولات تبدیل شده و این در حالی است که هیچ یک از خودروسازان داخلی نیز نتوانسته‌اند اقدام لازم در این باره انجام داده و از حیثیت خودروی ایرانی،‌ دفاع کنند.

به گزارش «تابناک»؛ این در حالی است که مصرف‌کنندگان ایرانی حق دارند پس از پرداخت چند ده میلیون تومان برای خرید یک خودروی داخلی، راحت و بی‌دغدغه از وسیله نقلیه خریداری شده به بهترین شکل استفاده کنند.

با وجود این، دولت و برخی دیگر شرایط را نیز به گونه ای رقم زده که اگر کسی هم بخواهد از استفاده خودرو داخلی صرف نظر کند، نمی تواند و یا باید مبالغ کلانی را که گاهی از سه برابر ارز واقعی یک خودرو بیشتر است، هزینه خرید یک خودرو خارجی کند.

افزایش یک شبه تعرفه خودرو به بهانه حمایت از تولید داخلی، باعث شد تا قیمت ها یکباره چند برابر شده و جالب آنکه کسی هم معترض این موضع نشد؛ یعنی با اینکه دیوان عدالت در این کار ورود کرد، به نتیجه مشخصی نرسید و دولت از رأی دیوان تمکین نکرد؛ بنابراین، این عامل باعث نارضایتی بسیاری از نمایندگان مجلس شد. این در حالی است که حتی طرح دو فوریتی نیز از سوی برخی نمایندگان مجلس برای کنترل دولت در زمینه خودرو تهیه شد، ولی هنوز این طرح به سرانجام نرسیده و همچنان نمایندگان ناراضی به دنبال راهی برای کاهش قیمت ها هستند.

محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: نظام تعرفه ای، یک نظام تعرفه ای هوشمند برای مدیریت بازار در شرایط کنونی، ضرورت به حساب می آید و بهتر است از سایر گزینه ها و روش ها برای کنترل بازار بهره گرفته شود.

وی گفت: اعتقاد من این است که در نهایت باید به سمت ایجاد قابلیت تولید رقابت پذیر برای صنایع خود حرکت کنیم تا نیاز صنایع ما برای ماندگاری و توسعه کاهش یابد و به مواردی مانند تعرفه گذاری و امثال آن کمتر نیازمند باشیم؛ آن هم تعرفه گذاری هایی با رقم بالا.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اگر این اتفاق رخ دهد، نه تنها ما نیاز و دغدغه ای نخواهیم داشت، بلکه باید یک نگاهی هم به ارکان سیاست های اقتصاد مقاومتی که توسعه صادرات را تبیین می کند داشته باشیم و در این مسیر گام برداریم.

وی گفت: برای این کار باید آسیب ها و مشکلات صنایع خودروسازی خود را به سمت توسعه ببریم تا خودروسازی های ما هم از نظر کیفیت شرایط بهتری پیدا کنند و هم طول عمر آنها افزایش یابد و خدمات پس از فروش آن بهتر شود. تنها در این صورت است که این رانت و این حمایت چند ده ساله حاکمیت از این بخش از صنعت کشور شکل دقیق تر به خود می گیرد.

این نماینده افزود: هم اکنون ما می بینیم سال هاست که مردم از این صنعت دفاع می کنند، ولی این صنعت همچنان درجا می زند و همه ذینفعان از آن رضایت ندارند. البته هنگامی که از ذینفعان صحبت به میان می آید، منظور، مردمی است که از این محصول استفاده می کنند و همواره باید به خاطر حمایت از این محصول، زیان های بسیار حاصل از حوادث و تصادفات که در بسیاری از آنها منجر به از دست دادن جان آدم ها می شود را نیز تحمل کنند؛ علاوه بر این آلودگی هوا، از بین رفتن سوخت و .. هم بر آنها اضافه می شود.

وی در ادامه یادآور شد: بنابراین هم اکنون نیاز به یک تحول بنیادین در این حوزه است و اگر نیاز است که حمایت تعرفه ای از این محصول باشد، باید در یک دوره مشخص با برنامه ریزی مشخص و نتیاج مشخص صورت گیرد؛ مثلا باید تعیین شود که این حمایت ها تا چند سال و با چه ویژگی هایی باید صورت گیرد و در هر سال چه میزان ارتقا در محصولات باید رخ دهد.
باید این کار را در این مدت مشخص انجام داد و در آخر دوره این صنایع بتوانند با حریفان خارجی خود رقابت کنند؛ در غیر این صورت، کمک ها قطع می شود و باید از خیر این صنعت گذشت.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: حمایت به این شکل که مردم مکلف باشند یک کالایی را بخرند و نتیجه آن این شود که خودروساز ما عزم لازم برای رساندن خود به جایی که مستقل از این حمایت ها به حیات خود ادمه دهند و کاماکان اسباب هزینه های سنگین به دوش ملت و نظام شوند قابل قبول نیست و نیازمند تغییر برنامه و نحوه عمل است بنابراین حمایت ها نمی تواند مادام العمر و بدون هیچ حساب و کتابی صورت گیرد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۰۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
مافياي خودرو به شما هم رسيده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
بحث های بی نتیجه درباره صنعت فرغون سازی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
بورس در ادامه ریزش های پی درپی در سال 97 دقایقی قبل بابیش از 250 واحد ریزش وارد کانال 94 هزارواحد شد. لازم به توضیح است که شاخص کل بورس اواخر سال 96 قله 99 هزار واحدی را فتح کرده ودرآستانه ورود به کانال 100 هزار واحدی بود اما اخبار منفی برجام روند آنرا نزولی کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
داستان خودرو دقیقا مثل داستان پزشکی کشور است. هر دو انحصاری است. و واردکنندگان خودرو و پزشکان هر دو پولدارترین قشری هستند که چه دلار گران و چه ارزان بشه براشون فرقی نداره و همواره در اوجن.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
درود بر شما . باید بگذارند هشتاد میلیون ایرانی طبابت کنند تا از انحصار در اید!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
از اون حرفای خنده داره.پرشکی در انحصاره.نکنه تو انتظار داری به شما هم مجوز طبابت بدن که بری مردم رو درمان کنی.باید علمش رو داشته باشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
ایشون میگن امور سلامت مردم در انحصار پزشکانی است که نه به سلامت مردم بلکه به جیب مبارک توجه دارند، خودروسازها هم همچنین و البته درست می فرمایند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
کاملا درسته. الان تعداد پزشکان ما به نسبت جمعیت کمتر از ناجیکستانه. متاسفانه نمیذارن دست تو بازار پزشکی زیاد بشه تا کاسبیشون کساد نشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
خیر باید ظرفیت پذیرش پزشکی را طبق نیاز کشور افزایش دهند
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
پرفسورهای محترم. نظر را درست بخونید بعد اظهار نظر کنید. ایشون نگفتند که همه پزشک بشند. منظور ایشون را همه ما به درستی درک می کنیم. منظور مافیایی است که علیرغم بالا بودن تعرفه های پزشکی همچنان هرساله این تعرفه ها را بالا می بره. منظور کنکور بی خاصیتیه که یه عده آدم تست بزن را پزشک میکنه. الان واقعا پزشکی تجارت شده نه یک مهارت و فن. پزشکها غالبا یه عده آدم بیسواد و بی انگیزه هستند که فقط به پول فکر میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
متاسفم برای این طبیب ها فقط به فکر جیب خودشونن
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
داداش علمش رو به جرات ميگم 50% حضرات علم هيچي رو ندارن و پزشك هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
پزشک شدن عرضه میخواد که هرکسی نداره والبته هوش بالا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
چیزی کمر تولید داخل را شکسته کالاهاب بی کیفیت و ارزان چینی است متاسفانه قوانین دولت بازار را بیشتر به سمت ورود هرچه بیشتر محصولات بی کیفیت و جلوگیری از ورود کالاهای بادام و با کیفیت کرده است من جمله خودرو. آمار نشان می دهد که میزان مرگ و میر و نقص عضوهای تصادفات همگی مربوط به خودروهای داخلی و پس از آن خودروهای چینی است (همین اواخر تصادف فوتبالیست معروف با خودرو چینی). از طرفی به بدلیل وضع عوارض واردات غیرمتعارف واردات خودرو و گرانی دلار فاصله بین خودروهای 40 میلیون تا 100 میلیون را خودروهای چینی که توان اغلب مردم است را پر کرده است لذا با تدابیر وضع شده مشکلی مرتفع نخواهد شد و همچنان شاهد کشتار مردم در جادهها خواهیم بود و هیچ مسئولی هم پیگیر موضوع نیست
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
ماشین چینی کمتر از ده ساله که به بازار آمده مسله چیز دیکریست یه نگاه به خیابانها بکنید چقدر ماشین خارجی داریم هر کدام به طور متوسط 100 میلیون تومان دادن به دولت این پول از نظر شرعی مبنای درستی نداره ولی شرایط بینظیری برای سازنده ایران رقم زد این مبلغ در اصل مال دولت نیست چون مبنای حقوقی و شرعی نداره و بایستی بدون کم و کاست و برای مدت معین به عنوان وام بدون بهره در اختیار سازنده قرار میگیرفت و بعدا به مردم برمیگشت. در این مدت محدود میشد با این همه پول مفت بهترین خودروها را تولید کرد و ..... ولی دولت دید چه پول باد آوردهای نشست و خرج کرد از تولید کننده هم حمایت نکرد و شد این...موفق باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
آقا محمود
همه کشورها برای خودرو حتی خودروهای داخلی خود مالیات یا عوارض صد در صدی می گیرند.
در کشورها اروپایی برای سوخت نیز دولت عوارض 100% می گیرد.
ضمنا شهراهای ما دیگر جایی برای خودرو ارزان نداد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
آقامحمود خیلی ساده ای که فکرمی کنی اگرپول تعرفه رادولت به خودروسازداخلی بده وضعیت بهترمیشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
صنعت یا کار مونتاژ انجام میدهد که ارزشی ندارد و یا انرژی هدر میدهد که صادر کردن این انرژی سود خیلی بیشتری دارد در خودرو سازی مثل بقیه صنایع هر روز فاصله ما از جهان بیشتر میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
کاملا درسته. تا وقتی که خود رو سازها از رانت و امتیاز انحصاری استفاده میکنند هیچ دلیلی برای بهبود کیفیت و رقابتی شدن خودرو نیست. ظاهرا هیچ تصمیمی هم برای رفع این مشکل نیست و تا سالها مصرف کننده باید تاوان این سیلست غلط را پرداخت کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
در این قراضه سازی ها یکبار برای همیشه باید بست .بودجه ای که هر سال این ها میبلعند را بین پرسنل شان به جای حقوق هر ماه تقسیم کرد باور کنید چند برابر اضافه ماید مردم هم از دست شان نجات پیدا میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
حتی ژاپن هم تمام نیاز خود را تولید نمیکند .همین دو خودروساز تولید کننده برندهای مطرح و بدرد بخور و نه دست چندم اروپایی بشوند.حتی خود ترامپ حاضر است با سر بیایید قرارداد امضا کند ما تولید کننده محصولات خودرویی امریکا بشویم.کسی هم بیکار نمیشود.اعراب اتیش می گیرند.جانمون محفوظه ماشین امن و بروز سوار میشیم.اما اما اما بعضی ها دلشون نمی خواد.....
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
این صحبت ها در مورد خودرو هر چند وقت یکبار زده میشه معمولا هم نزدیک انتخابات!!!
هنوز هم موضع گیری های اقای نعمت زاده و شریعتمداری قبل از شروع بکارشون و عملکردشون پس از حضور در دولت یادمون هست
این صنعت خودرو سازی نه امیدی بهش هست و نه اراده ای قوی برای اصلاحش که اگر بود وضعیتش بعد از چندین سال حمایت های مختلف دولت این چنین نبود پیش رفت پیش کش بلکه پس رفت داشته
اتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
خود دولت در زمینه افزایش تعرفه از رانت استفاده خیلی زیادی می کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
نه بابا؟
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟