پیش از افزایش دوباره قیمت خودرو، انحصار خودروسازان داخلی شکسته شود؛

اگر تعرفه نبود، ایرانیان چه خودروهای خارجی را با قیمت مناسب سوار می شدند!

مدت‌ها بود زمزمه حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو‌ها مطرح بود تا اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سیزدهم شهریور ۱۳۹۷ اعلام کرد، شورای رقابت از این پس می‌تواند قیمت کالا‌ها از جمله خودرو را پیشنهاد دهد؛ اما ستاد تنظیم بازار تعیین کننده قیمت است. این امر در حالی رخ می‌دهد که با حذف شورای رقابت، به نوعی زمینه برای آزادسازی قیمت خودرو‌ها و نزدیک شدن آن به قیمت بازار فراهم خواهد شد. البته که این کار برای حذف رانت موجود بسیار مؤثر است، ولی پیش از هر اقدامی باید انحصار دو خودروساز بشکند!
کد خبر: ۸۴۰۹۱۷
|
۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷ 09 October 2018
|
59557 بازدید
|

پیش از افزایش دوباره قیمت خودرو، انحصار خودروسازان داخلی شکسته شود + قیمت خودروهای وارداتی بدون تعرفهمدت‌ها بود زمزمه حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو‌ها مطرح بود تا اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سیزدهم شهریور ۱۳۹۷ اعلام کرد، شورای رقابت از این پس می‌تواند قیمت کالا‌ها از جمله خودرو را پیشنهاد دهد؛ اما ستاد تنظیم بازار تعیین کننده قیمت است. این امر در حالی رخ می‌دهد که با حذف شورای رقابت، به نوعی زمینه برای آزادسازی قیمت خودرو‌ها و نزدیک شدن آن به قیمت بازار فراهم خواهد شد. البته که این کار برای حذف رانت موجود بسیار مؤثر است، ولی پیش از هر اقدامی باید انحصار دو خودروساز بشکند!

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ مطابق ماده 58 اصل 44 قانون اساسی، شورای رقابت موظف است برای بازارهایی که انحصاری هستند، دستورالعمل تنظیم قیمت را صادر کند. با توجه به این که حدود 88 درصد بازار خودروهای داخلی در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور است، بنابراین شورای رقابت موظف است در این بازار جهت قیمت گذاری ورود کند.

بنابراین از اواخر سال 1391 شورای رقابت به عنوان مرجع قیمت گذاری خودروهای داخلی انتخاب شد و در آغاز کار، این نهاد مسئولیت تعیین قیمت تمام محصولات خودروسازان کشور را بر عهده داشت؛ اما رفته رفته با افزایش قیمت خودروها، بازه فعالیت این شورا نیز کوچکتر شد و شورای رقابت تنها تعیین قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان را بر عهده داشت.

با آغاز سال جاری و با افزایش دستمزدها و افزایش نرخ ارز، قیمت قطعات و هزینه تولید خودرو افزایش یافت و از این رو دو خودروساز بزرگ کشور دست به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود زدند؛ هر چند این کار بر خلاف قانون بود، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت طی مصاحبه ای به این افزایش قیمت ها چراغ سبز نشان داد و گفت: اگر این افزایش قیمت ها بیش از 9.5 درصد باشد، غیرقانونی است!

در 22 خرداد ماه سال جاری، شورای رقابت به مانند هر سال جهت تعیین قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان جلسه ای تشکیل داد و اعلام کرد که قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو مجازند، 5.6 تا 7.1 درصد افزایش یابند. با گذشت زمان و آغاز تحریم های خودروسازان و خارج شدن واردات قطعات از فهرست اقلامی که مشمول ارز دولتی بودند، خودروسازان اعلام کردند که افزایش قیمت مجددی باید صورت گیرد و قیمت های اعلام شده شورای رقابت را قبول ندارند.

با تعطیلات دو هفته ای خودروسازان، قیمت خودروها در بازار آزاد به حدی افزایش یافت که تنها تعداد انگشت شماری از خودروها از جمله پراید در بازه قیمت گذاری شورای رقابت قرار گرفتند. با این اتفاق، فشار خودروسازان برای حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودروها بیشتر شد. خودروسازان در واقع به دنبال آن بودند که با حذف شورای رقابت دست به آزادسازی قیمت خودروها بزنند.

در نهایت کار به جایی رسید که وزارت صنعت، معدن و تجارت در سیزدهم شهریور 1397 اعلام کرد، بنا بر مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت ‌گذاری نیست و می‌ تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت ‌ها را تعیین و تصویب می‌ کند.

نحوه تعیین قیمت خودروها نیز به این صورت خواهد بود که با اعلام نرخ تورم بخشی، نرخ پایه ارز و میزان ارزبری خودروهای تولید داخل توسط بانک مرکزی، شورای رقابت با سرعت دامنه تغییر قیمت ‌ها و خودروهایی که مصداق وضعیت مسلط در بازار هستند را به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌ کند و این ستاد در صورتی که افزایش قیمت این خودروها را لازم بداند، مجوز افزایش قیمت را به سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده می ‌دهد؛ اما عدد میزان افزایش قیمت محصولات خودروسازان در سازمان حمایت تعیین می ‌شود.

با این اوضاع، عملاً خواسته خودروسازان که همانا حذف شورای رقابت از قیمت گذاری و آزادسازی قیمت خودرو و نزدیک نمودن آن به قیمت بازاری خودروها بود عملی شده است. البته این وضعیت یک حسن دارد و آن این که رانت موجود عملاً حذف می شود، ولی برای اجرای آزادسازی قیمت های خودرو، پیش نیاز اساسی نیز وجود دارد و آن این که صنعت خودروسازی از انحصار دو خودروساز بزرگ کشور خارج شود و بازار به سمت رقابتی تر شدن پیش برود. هم اکنون سایت ثبت سفارش برای واردات خودروها بسته است و حتی در هنگامی که این سایت برای ثبت سفارش خودروها باز بود، شرایط تعرفه ای به گونه ای بود که قیمت خودروهای وارد شده عملاً بسیار بیشتر از خودروهای تولید داخل بود و این یعنی انحصار کامل خودروسازان داخلی.

حالا پیشنهاد این است که برای شکستن انحصار در زمینه ساخت خودرو و آزادسازی قیمت خودروها، در بلندمدت اجازه ورود سرمایه گذارانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه تولید خودرو در داخل هستند، داده شود و در کوتاه مدت هم اجازه ورود خودروهای خارجی هم رده قیمتی خودروهای پرتقاضای داخلی بدون اعمال تعرفه وارداتی داده شود.

اگر تعرفه نبود، ایرانیان چه خودروهای خارجی را با قیمت مناسب سوار می شدند!

اگر تعرفه نبود، ایرانیان چه خودروهای خارجی را با قیمت مناسب سوار می شدند!

در فهرست زیر برخی خودروهای خارجی در رده قیمتی 100 تا 200 میلیون تومان مشاهده می شود. شایان ذکر است که این قیمت ها از بازار خودرویی امارات استخراج شده است و واحد قیمت گذاری هم درهم امارات می باشد. ما برای تبدیل واحد پول درهم به تومان از قیمت درهم در سامانه نیما استفاده کرده ایم. هر درهم در سامانه نیما حدود 2200 تومان است.

شرکت سازنده

خودرو

سال تولید خودرو

قیمت خودرو به درهم

قیمت خودرو به تومان

هیوندای

Veloster

2018

67900

149,380,000

هیوندای

Elantra

2018

56,500

124,300,000

هیوندای

I10

2018

32,500

71,500,000

هیوندای

Santa Fe 2018 83,900 184,580,000

هیوندای

Sonata 2018 69,900 153,780,000

چری

Tiggo 5 2018 51,345 112,959,000

چری

Tiggo 7 2018 69,200 152,240,000

کیا

Cerato 2019 56,900 125,180,000

کیا

Optima 2018 68,900 151,580,000

کیا

Sportage 2019 68,000 149,600,000

کیا

Sorento 2018 86,900 191,180,000

تویوتا

Corolla 2019 70,900 155,980,000

تویوتا

Prius 2017 89,900 197,780,000

تویوتا

RAV-4 2018 89,900 197,780,000

تویوتا

Hilux 2017 68,500 150,700,000

جک

S3 SUV 2018 40,900 89,980,000

جدول فوق تنها نمونه ای از خودروهاست که اگر بنا بر آزادسازی واردات خودرو (بدون تعرفه) باشد، می توان شاهد رقابت آن ها با خودروهای تولید داخل و یا مونتاژ داخلی باشیم که این روزها در همین محدوده قیمت، تنها گزینه مردم برای خرید هستند. پس باید خطاب به مسئولینی که قرار هست برای تعیین قیمت خودروهای داخلی تصمیم گیری و نرخ ها را به قیمت واقعی بازار تعیین کنند، یادآور شد که لازمه قیمت گذاری واقعی و ایجاد رقابت در بازار خودرو، شکستن انحصار بازار از دست دو خودروساز بزرگ کشور است و برای این کار در گام نخست باید مسئولین این حوزه، موانع واردات خودرو را برطرف کنند و با حذف تعرفه و یا کمترین تعرفه واردات، موافقت کنند تا در نهایت مصرف کننده واقعی، با توجه به بودجه خود، قدرت انتخاب داشته باشد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸۹
آرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
فقط میشه گفت عمراااااااااااااااااااااااااا اگه این دو تا شرکت بزارن و کلا هیچ دولتی حریفه اینا نشده و نمیشه شما هم فقط وقتتون رو تلف میکنین واسه نوشتن این مقاله ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
تابناک جان قیمت درهم را ارزان گرفتید همین الان درهم 3700 هست نه 2200
ارز نیما را که به خودرو نمیتونند بدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
تو ایران فقط بنزین رو با فوب خلیج فارس مقایسه میکنن و هدفشون رسوندن بنزین به فوب خلیج فارسه . بقیه چیزا با فوب جیب خودشون قیمت گذاری میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
آيا شما فكر مي كنيد فقط دو شركت بزرگ مقصر هستند؟؟ تا وقتي كه عمده سهام اين خودروسازان دست دولت و شبه دولتي هست و يا اعضاي هيئت مديره از معاونين و مديران وزارت صمت انتخاب مي شوند روزگار خودرويي كشور از اين بهتر نمي شود. بهانه آقايان هم اين است كه اگر تعرفه را كاهش يا حذف كنيم 200-300 هزار نفر كارگر بيكار خواهند شد.
درصورتي كه از محل اجازه ورود و توليد محصولات جديد كل هزينه و حقوق پرسنل پرداخت خواهد شد
اصفهانی
| Germany |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
دفتر شرکت ایرانخودرو در آلمان که جهت صادرات تاسیس شده بود تبدیل شده به محلی برای یک عده که حقوق های نجومی بگیرن و سالیان سال اونجا راحت زندگی کنن و پاسپورت آلمانی بگیرن!! جالبه که بعضی هاشون با مدرک دیپلم ایران دارن اونجا کار می کنن!!!! معلومه که اینها نمیزارن واردات آزاد بشه
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
کاش یه گزارش از دفاترشون در خارج کشور تهیه میکردید
ناشناس
| Romania |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
قدرت خرید مردم پایینه، توقع نداشته باشین چیزی بهتر از پراید تولید بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
چرا باید حمایت کردن ازشون

به اسم حما یت از کارگر ایرانی جان ایرانی های
بدبخت رو به خطر انداختن

خب رو چیزای دیگه سرمایه گذاری کنن بابا ماها نمیتونیم خودرو تولید کنیم
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
اتفاقا برعکس درهم را گرون حساب کردن اینها قیمت واقعی نیست
مجیدوووو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
تو رو خدا ببین چه ظلمی در حق مردم این مملکت میشه
آخه چرا به بهانه حمایت از گاری سازی دو شرکت "لوس" 80 میلیون جمعیت کشور را از لذت داشتن ماشین ایمن و راحت محروم میکنید؟؟؟!!!!
بخدا ظلم میکنید
به والله خیانت میکنید
تعرفه رو بردارید تا این 2 شرکت ظالم حساب کار دستشون بیاد
تو رو خدا مقایسه کنید النترا و دنا پلاس توربو یک قیمت
این کجا و آن کجا
تورو خدا چرا دارید این ظلم را در حق این مردم میکنید
برای چی؟!
صنعت خودرو سازی که در مواقع سختی های اقتصادی به جای اینکه لنگر تعادل و آرامش باشه خودش میشه ی معظل،،،،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
انقدر سود و نفع تو این خودروسازی ها هست که جلوی این کارارو مبگیرن
سی سالگی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
افسوس و صد افسوس که در این کشور داشتن حداقل ها فقط یک آرزوی محال است...
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
سلام جان كلام را گفتي عزيز درود بر شرف شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
دیگه مردن هم شده دغدغه قیمت قبر سر به فلک زده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
سلام.وای بر کسانی که با ضعف مدیریت خودشون مردم را اینطور خوار می کنند.
س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
دقیقا حرف دل اکثر مردم ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
من الان ۳۴سالمه همین طور که توی این سال ها خواب همچین ماشین هایی را ندیدم بقیه عمرم هم نخواهم دید افسوس و صد افسوس
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
سلام هر چي فكر ميكنم اعلام قيمت خودرو در كدام كشور ديگري بغير از ايران انهم قيمت كارخانه اي كه وجود ندارد اعلام ميشود جاي را پيدا نكردم ، واقعا و حقيقتا اعلام قيمت سكه و دلار و اين نچسب خودرو بنفع چه كساني است عامه مردم ، اگهي دادن به مردم ، و ......... يك خودرو بين دو دلال معامله ميشود ميشود مبناي عامه مردم ، چرا اينقدر ظلم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
سخنت بسیار متین است تابناک جان . تازه اگر در مقیاس کلان مثلا یک کشتی خودرو بر از ژاپن و کره یا چین . و از یک برند و مستقیما خودرو را وارد کنید تا ۲۵٪ قیمتها کاهش هم خواهد داشت !
این موضوع در مورد کالاهای اساسی مانند یخچال فریزر و لباسشویی و اجاق گاز و آبمیوه گیری و چرخ گوشت و ... بسیار بسیار بیشتر مشهود خواهد بود . جالب اینکه تمام مونتاژ کاران داخلی همه قطعاتشان را یا از هند و یا چین وارد میکنند و به اسم تولید داخل به ملت بدبخت می اندازند .
لطفا یک تحقیق هم راجع به لوازم خانگی ذکر شده داشته باشید . نبایست چند تا گردن کلفت تولید کننده نما بیایند کارگران بدبخت را سپر کنند ( متاسفانه تریبونهای قدرتمند اینجور افراد هم ظاهرا یک سهمی از این سفره دارند )
کدام تولید ؟؟ کدام خودکفایی ؟؟؟ اولین قربانیان تمام این کارگاههای مونتاژ کارگران هستند . وامهای کلان مفت و ارزهای مفت را میگیرند و تبدیل به بنجل میکنند ..
پاسخ ها
بصير
| United States of America |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
اين صحبت ها إحساسي و دور از منطق است.
حتى كشورى مانند امريكا كه از نظر صنعتى حرف اول را در دنيا ميزند براى حمايت از صنايع داخلى خود از جمله خودروسازى اقدام به وضع تعرفه ميكند ايا جاى تعجب و تاسف ندارد كه عده اى در ايران براى برداشتن تعرفه كه بمثابه باز كردن بى حساب و كتاب واردات خودرو ميباشد بام تا شام تبليغات گمراه كننده راه مياندازند.
در حال حاضر بيش از دويست هزار اشتغال مستقيم در صنايع خودروسازى و قطعه سازى وجود دارد ايا عاقلانه و رواست كه با ايجاد رقابت نامتوازن اين تعداد فرصت شغلى را به نابودى بكشيم
ناشناس
| Canada |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
دوست عزیز "بصیر" شما که می فرمایید " آیا عاقلانه و رواست که با ایجاد رقابت نامتوازن دویست هزار فرصت شغلی را به نابودی بکشانیم.. به نظر شما واقعا منطقی، عقلانی و رواست با جان 80 میلیون ایرانی بازی کنین
نصیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
بصیر جان . تولیدات آمریکا از نظر کیفیت و قیمت و سطح تکنولوژی در حدی است که رضایت مردمش را حلب میکند بنحویکه نیازی به کالاهای خارجی وارداتی ندارند
من فکر میکنم شما یکی از قطعه سازان کشور هستید که از این وضعیت انحصاری سود میبرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
من یک کیا سراتوی 2019 میخوام، اما با این قیمت دلار و این تعرفه گمرکی ممکن نیست.
والله از زندگی فقط یک زندگی آرام و ایمن در رانندگی میخواهیم. همین
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
حتما باید 2019 باشه؟!!!!!!! 2018 قبول نیست؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
منم آرزوم ، یک پراید نا ایمن است.
خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
بله تعرفه داره ولی خودش هم خودرو داره ولی پیش فروش دو ساله و قیمت زمان تحویل و خودرو نامعلوم رو تحویل مردم نمی ده . ضمنا اون دویست هزار شغل رو هم مردم نباید با خون عزیزانشان ( بیکیفیتی ) پاسخ بدهند
moh
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
40 سال داریم گول این تفکر می خوریم و ملت را بیچاره کردیم
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
2
آخ آخ آخ باز هم بدبخت ملت ایران.
تابناک جان میشه یک گزارش بین المللی تهیه کنید و در یک جدول ملل بدبخت را بر اساس آیتمهای مختلف رده بندی کنید.
پاسخ ها
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
خخخخخخخخخخخخ
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
چه تعرفه باشد چه نباشد برای مردم ایران فرقی نمیکند مثلا اگر ارزش پول ملی کشور ما با دیگر کشورها معادل هم نباشد چی فرقی میکند . یعنی کشور که با حقوق دلار با نرخ جهانی حقوق میگیرد و همان حقوق در داخل ایران دریافت نمیشود . ولی از یک طرف دیگر میشود قضاوت کرد که اگر تعرفه نبود مردم مجبور نبودند که پراید سوار شوند با مبلغی بیشتر ماشین خارجی سوار میشدند
اتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
برخی نذارند لابی خودروسازان بشکند. چون خودشان منفعت می برند. هزاران نفر انسن بی گناه در جاده ها می میرند
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟