نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

اگر دولت می خواهد قیمت بنزین را واقعی کند، باید تعرفه واردات خودرو را بردارد/ چهل سال است سرمایه و تولید کشور را هزینه خودروسازها کرده ایم

میزان قاچاق سوخت از روزانه ۹ میلیون لیتر به ۱۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته و مصرف روزانه سوخت در کشور به حدود ۸۷ میلیون لیتر رسیده است؛ بنابراین، طرح «احیای کوپن، سهمیه بندی و افزایش قیمت ها» به منظور کنترل قاچاق و مدیریت مصرف سوخت در دستور کار تیم اقتصادی دولت قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۴۱۴۹۶
|
۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ 10 October 2018
|
21906 بازدید
|

اگر دولت بخواهد قیمت بنزین را واقعی کند، باید تعرفه واردات خودرو را بردارد/ چهل سال است که سرمایه و تولید کشور را هزینه خودروسازی‌ها کرده ایمارزان بودن قیمت بنزین در ایران در کنار افزایش نرخ ارز، باعث افزایش میزان قاچاق این فرآورده نفتی به کشورهای همسایه به ویژه در ماه‌های اخیر شده است؛ موضوعی که دولت را بر آن داشته تا اقداماتی برای جلوگیری از آن انجام دهد.

به گزارش «تابناک»؛ میزان قاچاق سوخت از روزانه ۹ میلیون لیتر به ۱۵ میلیون لیتر افزایش یافته و مصرف روزانه سوخت در کشور به حدود ۸۷ میلیون لیتر رسیده است؛ بنابراین، طرح «احیای کوپن، سهمیه بندی و افزایش قیمت ها» به منظور کنترل قاچاق و مدیریت مصرف سوخت در دستور کار تیم اقتصادی دولت قرار گرفته است.

محمد حسن نژاد در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه عملکرد دولت ها در خصوص حامل های انرژی در سال های گذشته بسیار بد بوده و همین باعث شده تا کشور متحمل زیان های بسیاری شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ برابر ارز ایران و کشورهای همسایه باعث شده که یک عطش قوی برای قاچاق سوخت در کشور ایجاد و باعث شود، میلیاردها ریال از درآمدهای دولت نصیب افراد سودجو و قاچاقچی شود.

وی افزود: همیشه دولت ها در ایران آسانترین راه را برای کنترل اوضاع در پیش می گیرند. از آنجا که در این تصمیم گیری ها کمترین توجه به منافع مردم است، این مردم هستند که باید خسارات ناشی از این تصمیم گیری ها را پرداخت کنند. هم اکنون نیز به نظر می رسد، دولت در فکر آن است که آسان ترین راه را برگزیند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: چند وقتی است با افزایش نرخ ارز، بار دیگر موضوع قاچاق سوخت و به دنبال آن افزایش قیمت ها به گوش می رسد و دولت ـ آن گونه که از اخبار برمی آید ـ در صدد است تا قیمت ها را افزایش دهد و صحبت از بنزین 3000 تومانی و 4000 تومانی شده است؛ اما به نظر من، این راهکار درست نیست؛ نخست اینکه با افزایش این میزان، همچنان انگیزه برای قاچاق سوخت وجود خواهد داشت، چون هنوز قیمت سوخت در کشور پایین تر از قیمت منطقه ای است و دولت مجبور است به اندازه همان میزان که بنزین عرضه می کند، یارانه سوخت نیز پرداخت کند.
از سوی دیگر، با افزایش قیمت حامل های انرژی، احتمال ایجاد یک تورم فزاینده در جامعه وجود دارد؛ از این روی، دولت ها تلاش می کنند، وارد این چرخه نشوند و ترجیح می دهند، مردم را راضی نگه دارند؛ اما به نظر من، این کار لازم نیست و دولت باید ملاحظات را کنار بگذارد و قیمت ها را واقعی کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه روزانه حدود 10 میلیون لیتر از کشور قاچاق می شود، گفت: متأسفانه دولت هزینه های بسیاری برای بنزین کرده است. اگر ما قیمت فوب خلیج فارس را 55 سنت و قیمت هر دلار را نیز 10000 تومان حساب کنیم، دولت سالانه بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان هزینه بابت قاچاق بنزین پرداخت می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اما این کار یک اشکال اساسی دارد و آن موضوع خودروسازی های ماست. متأسفانه بازار انحصاری خودرو در کشور، باعث شده تا مردم از دسترسی به خودروهای باکیفیت و با مصرف سوخت پایین محروم شوند. اگر دولت بخواهد قیمت بنزین را واقعی کند، باید تمام تعرفه های خودرویی کشور را بردارد. نمی شود ما خودرو را با قیمت چهار برابر ارزش واقعی آن در کشور سوار شویم و بنزین را هم آزاد بخریم؛ این می شود دو سر سود و برد برای دولت و تحمل گرانی برای مردم.

وی گفت: متأسفانه چهل سال است، همه سرمایه و تولید کشور را هزینه خودروسازی ها کرده ایم و خودروسازهای ما الان اقتصاد کل کشور را تحت الشعاع خود قرار داده اند، در حالی که نه پیشرفتی در کار داشتند و نه توانسته اند بازار را واقعی کنند و تنها کاری که کرده اند، این بوده که با خراب کردن اوضاع، ماهی خود را از آب بگیرند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۹۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
چه فایده ؟! کو گوش شنوا و وجدان بیدار و سالم؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
انتظار مردم از مدعی العموم :
شرکتهای خودرسازی به ویژه ایران خودرو و سایپا باید بخاطر دامن زدن به گرانی های اخیر محاکمه شوند
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
هر چند وقت یکبار از این دست اظهار نظرها در مورد خودروسازی ها میشه همه هم به ان اذعان دارند ولی هیچ اتفاقی نمی افته نمی دونم چرا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
طی یک سال گذشته دولت با گرانفروشی ارز و سکه که به منظور عدم اعلام ورشکستگی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری کشور و جبران ورشکستگی آنها انجام داد منجر به ایجاد تورم 300 درصدی شد که یک حرکت کاملاً نا درست محسوب می شود.

حال اصحاب رسانه و ملت ایران باید از همین الان به هوش و به گوش باشند چرا که یک حرکت دیگر توسط دولت و مجلس در حال طرح ریزی و انجام است. اگر چنانچه قیمت بنزین و سوخت افزایش پیدا کند این موجب به شدیدتر شدن و افزایش نرخ تورم کنونی بسته به میزان افزایش تورم خواهد شد.

کشور ایران که خود دارای بیشترین ذخائر نفت و گاز در کل دنیاست، و خود تولید کننده بنزین است و در تولید بنزین خود کفاست، چرا باید مردم از این نعمت خدادادی بهره مند نشوند و متحمل تورم ها و گرانی های ناشی از گران شدن یک محصول داخلی شوند؟؟؟

آیا بغیر از این است که یک عده در صدد رساندن کشور به مرز فروپاشی اقتصادی هستند؟ و یا مافیاهای تولید بنزین و نفت و گاز قصد صادرات این محصول به جهت دریافت ارز را دارند؟ و می خواهند لقمه را از سفره مردم بگیرند و به خارج صادر کنند؟ و سر انجام این صادرات هم که معلوم است یا اختلاس می شود و یا بنز و بی ام و و پورش و ویلا برای مسئولین و فرزندانشان خواهد شد؟؟؟!!!
amir
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
هی میگید ماخواهیم برای جلوگیری از قاچاق به قیمت واقعی نزدیک بشه بعد حکومت میره یه چاک جدید درست میکنه که نشه.دستمزد همونه که بوده و همه قیمت ها میخاد بشه در حد قیمت جهانی مثل توی هلند خوب کیفیت زندگی رو هم ارتقا بدید بشه برسه در حد هلند و هی اونو با سودان و افغانستان نسنجدید.سواره از حال پیاده خبر نداره
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
درامدها...انگار کار دولت وقت واقعی کردن قیمتهاست نه واقعی
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
متاسفانه یک نسل 30 ساله که الان در حدود 60 سال عمر دارند بیشترین ضربه را خورده اند ، حداقل این نسل جدید باید اوضاع را تغییر دهد
امیر
|
Italy
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
تابناک تا حالا یه دونه تیتر درست زده باشی همینه. هر چند ....
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
جالبه خود آقایون حقوق را دلاری میگیرند هر چند وقت یکبار هم قیمت حاملهای انرژی را واقعی میکنند ولی هیچوقت صحبت از واقعی شدن حقوق کارمندا و کارگرا نمیکنند و این عین خیانته
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
آقا چرا حقوق بازنشسته مفلوک را نمیگی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
حتما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
سلام هر چند کسی در ایران به این موضوع اهمیت نمیدهد ولی یک راه که به نظر اینجانب می رسد این است که:
دولت برا ی خانواده ای که 4 ماشین دار د یا 1 ماشین فرق بگذارد مثلا سقف بگذارد هر خانوار 100 لیتر بنزین میتواند مصرف کندبیشتر از ان تا 200 لیتر یک قیمت و هینطور پله پله بالا برود این باعث میشود پولدارها نتوانند بیش از بیش از یارانه سوخت استفاده کنند این الگو در مصرف اب و گاز هم میشود استفاده کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
مسلما یک خانواده پر جمعیت از یک خانواده کم جمعیت مصرف بیشتری دارد. کسی که برای کار باید به مسافت دور تری برود مصرفش بیشتر است. کسی که برای امرار معاش از خودرو استفاده می کند نیاز بیشتری به سوخت دارد. و ...... سهمیه بندی همیشه رانت آفرین و غیر اصولی است. قیمت واقعی بهترین راه حل است اما برای همه چیز. اگر دستمزد ها را هم بر اساس قیمت ارز محاسبه و پرداخت کنند و تعرفه ورود خودرو هم حد اکثر 7 درصد باشد افزایش قیمت بنزین تا 5000 تومان در هر لیتر کاملا منطقی است. با خودرو هیبریدی می توان نصف مصرف عادی بنزین مصرف کرد و سود حاصل از 50 درصد قیمت کمتر خودرو هم بیش از ما به التفاوت باقی مانده خواهد بود و به این ترتیب رفاه حاصل خواهد شد. خودرو ساز داخلی هم وادار به افزایش کیفیت و عرضه خودرو کم مصرف خواهد شد.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
با این دستور العمل شما، باید دو تا دولت دیگر به حجم و عرض و طول دولت فعلی ااضافه بشود تا بتوتند این مسائل را پیگیری و تنظیم کند. آن وقت هزینه آن را چه کسی باید بپردازد.
پیشنهاد من قیمت گذاری جهانی تمامی کالاها خدمات و حقوق و دستمزد مردم ایران بر اساس یک .ارز معتبر بین المللی است
چقدر ما باید سرکوفت ارزا ن بودن سوخت و سایر موارد در آن سوی مرزها را به جان بخریم..
یا فقط سوخت و مایجتاج مردم آن سوی مرز گران است یا حقوق و دستمزد و درآمد هم بالاست .
بهروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
چرا نعل وارونه می زنید. مجلس مصوبه دهد و تعرفه خودرو را کم کرده و واردات خودرو را آزاد کند. البته نه آنگونه آزادی که فقط چند خانواده خاص انحصارا واردات انجام دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
باید اجازه بدن شرکتهای سازنده اتومبیل در ایران نمایندگی فروش داشته باشند اینجوری هم راه رانت خوری چند خاندان همیشگی بسته میشه هم اون شرکتها مجبور به اجرای تعهدات گارانتی و... هستند
ناشناس
|
Indonesia
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
خدا پدرتو بیامرزه. هرکی بتونه شر این به اصطلاح دو خودرو ساز را از سر مردم کم کنه واقعا یک شاهکار کرده که در تاریخ ماندگار میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
آرزوی همه ایرانی ها همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
ارزوی مردم ایران مهم نیست و باید دید اقلیت چه میخواهد و میکند .
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
میتونی هرچی بخواهی در ارزو و رویا غرق شوی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
آقایون دولتیها تازگی سری به سوپرمارکت زده اند؟دیدند قیمتها دوباره دوبرابر داره میشه؟تا کی مردم باید جوابه بی کفایتی دولتیها و موسسات مالی غیر مجاز رو که پوله مردم رو خوردند رو بدن؟!!!!!!
پاسخ ها
فرشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
موسسات و بانک های مجاز بدترن
ناشناس
|
Australia
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
بحث های تکراری که همیشه قبل از گران شدن بنزین مطرح میشوند و هدف اون فقط سرکار گذاشتن ملت هست
هیچوقت تعرفه های واردات خودرو برداشته نمیشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
دقیقا
ایران دوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
دقیقا همینه در سنوات قبل نیز بر همین منوال بوده بحث های بیهوده و در نهایت افزایش قیمت و عادی شدن وضع برای مردم بار هر بدبختی ومرارت در زندگی و تحمل ولی تا کی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
کاملا درسته
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
۱۶ هزار کشته سالانه در حوادث رانندگی در ایران که حدود 80 درصد کشته ها مربوط به دو خودروساز بزرگ کشور ( سایپا و ایران خودرو ) است . بنابراین بهتر است یا تعرفه واردات خودرو صفر اعلام شود یا خاتم الانبیا در کنار خودرو سازان داخلی ، خط تولید کارخانه تولید خودرو جهت ایمنی بیشتر رفاه مردم افتتاح و راه اندازری نماید .
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
بذار خاتم الانبیا اون پروژه های رو دستشو تحویل بده بعد بیاد یه جا دیگه سفره بندازه
ناشناس
| - |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
کدوم پروژه های رو دست مونده؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
تعرفه رو وردارین تا ملت ایران هم سوار ماشین های امن بشن و از این پرایدهای قاتل رهائی پیدا کنن. این همه کشته که در تصادف این حلبی ها برجا می مونه مسببش خودروسازها هستن. جواب خدا رو چی خواهید داد؟
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟