به نام سیب زمینی کاران به کام صادرکنندگان؛

تلاش شائبه برانگیز چند نماینده مجلس برای از سرگیری صادرات سیب زمینی!

ماجرای لغو یا اعطای مجوز صادرات تعدادی از محصولات کشاورزی مثل سیب زمینی، گوجه فرنگی و هندوانه که در ماه‌های اخیر و به واسطه افزایش قیمت دلار بازارشان مختل شد، هنوز خبرساز است و این محصولات با قیمتی گزاف در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد؛ وضعیتی آشفته که گویا قرار نیست سامان پیدا کند. به ویژه اینکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان از تلاش مسئولان برای لغو صادرات محصولاتی مثل سیب زمینی گلایه مندند و در پی افزایش صادرات این محصولات هستند.
کد خبر: ۸۴۱۵۳۱
|
۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 10 October 2018
|
14730 بازدید
|
سنگ تمام نمایندگان مجلس برای صادرکنندگان سیب زمینی از جیب کشاورزانماجرای لغو یا اعطای مجوز صادرات تعدادی از محصولات کشاورزی مثل سیب زمینی، گوجه فرنگی و هندوانه که در ماه‌های اخیر و به واسطه افزایش قیمت دلار بازارشان مختل شد، هنوز خبرساز است و این محصولات با قیمتی گزاف در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد؛ وضعیتی آشفته که گویا قرار نیست سامان پیدا کند. به ویژه اینکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان از تلاش مسئولان برای لغو صادرات محصولاتی مثل سیب زمینی گلایه مندند و در پی افزایش صادرات این محصولات هستند.
 
به گزارش «تابناک»، اوایل هفته جاری تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در حوزه انتخابیه آن‌ها کشت سیب زمینی رواج دارد، در نامه‌ای خطاب به وزیر جهاد کشاورزی ضمن گلایه از درخواست وی مبنی بر لغو مجوز صادرات این محصول، لغو این درخواست را از وی خواستار شدند؛ نامه‌ای که هر چند با ذکر نام و منافع کشاورزان تنظیم شده است، اما به نظر اقدامی علنی در راستای منافع صادر کنندگان این محصول تنظیم شده است.

در نامه‌ای که به آن اشاره شد، خطاب به محمود حجتی آمده است: از آنجا که جنابعالی بع موجب نامه شماره ۱۳۱۳۶/۰۲۰ مورخ ۷/۷/۹۷ از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت خواستار جلوگیری از صادرات سیب زمینی شده اید. با ملاحظه‌ی شرایط وخیم سیب زمینی کاران در سال‌های گذشته که دچار خسارت‌های عمده‌ای گردیده اند و امسال که با صادرات آن، بخشی از خسارت‌ها در حال جبران است و فصل برداشت فرا رسیده و بیم تکرار خسارت می‌رود، باعث تعجب است که به جای حمایت از کشاورزان و تنظیم بازار خواستار جلوگیری از صادرات شده اید؛ لذا بدینوسیله از جنابعالی مصرانه می‌خواهم نسبت به لغو درخواست و واگذاری تنظیم بازار به وزارت صمت اقدام فوری معمول فرمایید.

از جمله نمایندگانی که این نامه را امضاء کرده اند، می‌توان به فریدون احمدی نماینده مردم زنجان، شکور پورحسین نماینده مردم پارس آباد، احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده، اکبر ترکی نماینده مردم فریدن، یوسف داوودی نماینده مردم سراب، احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر، یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت، ولی ملکی نماینده مردم مشکین شهر، محمد فیضی نماینده مردم اردبیل، عین الله شریف پور نماینده مردم چالدران و... اشاره کرد.
 
سنگ تمام نمایندگان مجلس برای صادرکنندگان سیب زمینی از جیب کشاورزان

همانطور که از متن نامه بر می‌آید، امضاء کنندگان آن با ذکر نام سیب زمینی کاران و اشاره به وخامت حال آنان در سال‌های گذشته، افزایش صادرات این محصول را در سال جاری به مثابه جبران خسارت‌های گذشته و بهبود وضعیت مالی آن‌ها عنوان کرده اند.

از سویی نیز نمایندگان مورد اشاره با گلایه از وزیر جهاد کشاورزی بخاطر لغو مجوز صادرات سیب زمینی به کشور‌های همسایه این اقدام را مغایر با منافع کشاورزان توصیف کرده و خواسته اند که وزیر جهادکشاورزی از درخواست خود خطاب به وزیر صمت صرف نظر کند.

این مکاتبه و درخواستی که به آن اشاره شد، در حالی آن هم با بهانه حمایت از حقوق جامعه سیب زمینی کار کشور صورت گرفته است که از آن سو افزایش شدید قیمت سیب زمینی در بازار برای جمع قابل توجهی از مصرف کنندگان غیر قابل تحمل شده است.

از سویی نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد همزمان با افزایش قیمت این محصول به واسطه افزایش حجم صادرات به ویژه به کشور عراق، قیمت خرید سیب زمینی از کشاورزان چندان تغییری پیدا نکرد و آنچه در نهایت برای تولیدکنندگان این محصول باقی مانده و می‌ماند با قیمت نهایی صادراتی به شدت تفاوت دارد.

اکنون قیمت خرید سیب زمینی از کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول برای هر کیلوگرم در حالی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان برآورد می‌شود که از آنسو نرخ فروش این محصول در بازار عمده کشور چیزی بین ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ تومان و نرخ سیب زمینی در بازار خرده نیز ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است.

با این حال پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که قیمت فروش هر کیلو گرم سیب زمینی به کشور‌های همسایه مثل عراق با دلار صورت می‌گیرد و برای صادرکننده نهایی که محصول را وارد کشور عراق می‌کند، درآمدی بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان باقی ماند.

نا گفته پیداست که در وضعیت آشفته و نا به سامان بازار سیب زمینی، چه صادرات برقرار باشد و چه تصمیم بر لغو آن گرفته شود، آنچه تغییری نخواهد کرد وضعیت اقتصادی و معیشتی کشاورزان است؛ کشاورزانی که نیک می‌دانیم قدرت چندانی برای مدیریت امور پر هزینه‌ای مثل صادرات و حتی توزیع محصول در بازار داخلی را ندارند.

در چنین شرایطی رونق گرفتن بازار صادرات معنایی جز خالی شدن بازار داخلی از این محصول پر متقاضی و افزایش قیمت آن در بازار داخلی ندارد؛ اتفاقی که نه تنها سود قابل توجهی را متوجه کشاورزان نخواهد کرد، بلکه با افزایش قیمت در بازار داخلی، فشار غیر قابل توصیفی را نیز متوجه مصرف کنندگان خواهد کرد.

بر اساس این نامه، گویا امضاء کنندگان نامه مذکور توجهی به نیاز داخلی ندارند و برایشان باور پذیر نیست که روزی به واسطه کمبود شدید این محصول در بازار داخلی، مسئولان ناچار شوند با قیمتی بیشتر این محصول را وارد کنند!

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، سامان بخشی به بازار داخلی و حذف واسطه میان تولید کننده و مصرف کننده و خرید منصفانه محصول از کشاورزان با قیمت گذاری منصفانه آن برای مصرف کنندگان بهترین راهی باشد که هم رضایت تولید کننده و هم رضایت مصرف کننده را به همراه خواهد داشت؛ اتفاقی خوب که هر چند در نامه نمایندگان نشانی از آن دیده نمی‌شود، اما امید است در روز و هفته‌های آتی به دستور کار مدیران اجرایی کشور تبدیل شود.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
اگر فساد و رانت نباشد باید دولت تمام سیب زمینی را به نرخ منصفانه و تضمینی از کشاورز بخرد و بازار داخلی را تامین و مازاد آن را صادر کند و ارز حاصل از درامد آن را صرفه پرداخت به کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیر مترقبه کند و یا در بخش تامین آب هزینه کند تا هم دست دلال قطع شود هم کشاورز به خودش برسد و هم ارز حاصل از صادرات برای کشاورزان هزینه شود
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
یکسال کشاورز سر زمین نمیداند چه بکند و محصولش فروش نمیرود چون جلوی صادرات نه تنها گرفته میشود بلکه کلی محصول وارد بازار شده واردات بی رویه انجام میشود باید این امر توسط ستاد تنظیم بازار انجام شود و مواقعی که محصول مازاد بر نیاز داخل بود صادر و بر عکس آن وارد شود الان هم به خاطر صادرات سیب زمینی و هندوانه و غیرو به عراق که در نهایت سودش عاید دلالان است و بنده خدا تولید کننده و مصرف کننده تماشاگر این وضعیت هستند دچار چنین چالشی شده است در این میان نمایندگان محترم با نزدک شدن انتخابات و وانمود کردن به این که به فکر کشاورز هستند میخواهند سهمی از این مسائل داشته باشند بهتر است نمایندگان عزیز کاری بکنند که در بحث عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی در یک سال اینهمه ملتهب و در یک سال دیگر مسکوت نباشد و راهکار اساسی و عاقلانه ارئه دهندنه مقطعی . انشالله
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
مملکت خودشونه دلشون می خواد سیب زمینی صادر کنن
مردم هم برن اشکنه ی بی سیب زمینی بخورن
نمی میرن که !
چقدر سخت می گیرین شما ضد انقلابها !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
خیلی بی منطقی ،حتما. از اون بی دردهای مرفه هستی ولاغیر
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
دوست من حتی به عنوان طنز وشوخی هم نباید این جسارت را به مردم بکنی.به اندازه کافی مردم بازیچه مسئولان شدن شما لطفا نمک به زخم نپاشید
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
اي برادر چرا گوش شنوا نداريد
در عجبم صادرات سيب زميني و گوجه فرنگي همه را قلقلك داده است ولي صادرات فولاد ،مس،آلومينيم و مواد پتروشيمي كه مواد اوليه كارخانجات و در ساخت مسكن مردم مصرف دارد و به طبع آن باعث گراني سرسام آور شده است هيچ كس را قلقلك نميدهد .برادر 5ميليون نفر در صنعت ساختمان در حال بيكارشدن هستند و تمام كارخانجات در حال ورشكستگي هستند .حالا اگر كار نداري و پول نداري چه ففزق ميكند سيب زميني كيلويي 1000تومان باشد يا 4000تومان.
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
نمایندگان ب جای صادرات سیب زمینی ک تنها مورد خوراک ارزان و روز مره مردم بدبخته ب فکر لایحه منطقه ازاد باشند .چرا ک تو کارنامه چهار ساله شان ب غیر از این هیچ مورد مثبتی نداشتند ک اونهم ب علت و غر ضهای سیاسی رد شد؟واقعا دوره یازدهم با چ رویی میخواین دوباره مردم و گول بزنین و اخذ رای کنین .با صادرات و گرون کردن سیب زمینی .الحق ک لیاقت شما همین بوده ؟در ضمن ناگفته نماند این دفعه ما اردبیلیها اجازه نخواهیم داد برغیر از اردبیلی بر مسند نمایندگی تکیه بزنه و ب ریش ما بخنده .حتی شده با کمپین ....رای ب غیر اردبیلی ممنوع ؟؟؟؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
خوب مسلمون اگ سیب زمینی هم گران وحتی نایاب بشه که ملت میان یقه شما نماینده ها رو می گیرن . مصرف سیب زمینی بیشتر از سال قبل میشه .چون مردم مجبورن
با امارها بازی نکنید .با همین قیمتها هم کشاورز راضیه .دوبرابر شده کمه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
هی دنیا ...
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
یاد چند سال پیش افتادم که .... نماینده....بود، همون سالی که صادرات سیب زمینی آزاد شد ایشان مقدار بسیار زیادی سیب زمینی از کشاورزان پیش خرید کرده بود.
Allianz
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
با سلام
هدف این دوستان کمک به کشاورزانی است که یک دهه متضرر شده اند. خب چه ایرادی دارد بک سری صادر کننده هم حالی بکنن این وسط
آشنا
|
Russian Federation
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
اینها وضع معیشتی مردم را درک نمی کنند مردم قادر به خرید حتی سیب زمینی هم نیستند
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟