رونمایی از قیمت‌های نجومی موردپسند خودروسازان با فرمول تأیید شده توسط وزیر صنعت/ خرید خودرو‌های بی کیفیت، با قیمت بالا و در شرایط انحصاری

حالا که خودروسازان با فشارهای بسیار به دنبال آزادسازی قیمت‌ها هستند، بهتر است شرایط بازار کاملاً رقابتی شکل بگیرد. در بازاری که سه گروه خودرو وجود داد (خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولیدی) بهتر است راه برای ورود دوباره وارداتی‌ها فراهم شود، چون در حال حاضر بسیاری از خودروهای به اصطلاح تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور، از طریق واردات قطعات تکمیل و تولید می‌شوند، که این نوع تولید مساوی است با خروج ارز از کشور.
کد خبر: ۸۵۹۹۸۱
|
۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱ 12 December 2018
|
42419 بازدید
|

رونمایی از قیمت های نجومی مورد پسند خودروسازان با فرمول تایید شده توسط وزیر صنعت/ خرید خودروهای بی کیفیت، با قیمت بالا و در شرایط انحصاریاین روزها اگر مروری بر خبرهای پیرامون قیمت گذاری خودرو و فروش فوری یکی از خودروسازان داشته باشید، متوجه ابهامات و تناقض‌های بسیاری خواهید شد؛ از یک سو خودروسازانی که تا دیروز به دلایل مختلف از تحویل خودروهای پیش فروش ماه های قبل سر باز می‌زدند، حالا یکباره و با قیمت‌های نجومی، اقدام به فروش فوری و قطعی کرده‌اند و از سوی دیگر، وزیر صنعت به عنوان متولی صنایعی همچون خودروسازان، ابتدا از نرخ گذاری خودروسازان بر مبنای 5 درصد کمتر از حاشیه بازار انتقاد و آن روش را تکذیب کرد و روز گذشته در مصاحبه ای از تأیید نرخ گذاری خودرو بر مبنای 5 درصد کمتر از نرخ حاشیه بازار خبر داد. همه این تناقض‌ها در حالی رقم خورد که بازار خودرو در نبود شورای رقابت برای نرخ گذاری، در برزخ است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ اگر به هفتم آذرماه 97، یعنی به چهارده روز قبل بازگردیم، متوجه می‌شویم که زمزمه جهش قیمت‌ها توسط خودروسازان به گوش می‌رسید، ولی رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز چهارشنبه هفتم آذرماه 97، در واکنش به انتشار برخی اخبار درباره احتمال قیمت گذاری جدید خودروها 5 درصد زیر قیمت‌های کنونی بازار گفته بود: این موضوع صحت ندارد. اما روز گذشته رضا رحمانی در حاشیه انعقاد تفاهم بین وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه در رابطه با قیمت‌گذاری خودرو گفت: عرضه خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند، با نرخ 5 درصد زیر قیمت بازار، شروع شده است.

وی همچنین تأکید کرد، تنظیم بازار خودرو، مستلزم افزایش تولید و عرضه بیشتر است تا بتواند تقاضا را پاسخ دهد. این در حالی است که در ماه‌های اخیر تولید خودرو در دو کارخانه اصلی خودروسازی به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به این که قیمت‌گذاری خودرو شامل دو بخش می‌شود، گفت‌: اول خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت هستند و دیگر آن‌هایی که مشمول این قیمت‌گذاری نمی‌شوند. این در شرایطی است که خودروسازان عرضه خودرو با نرخ 5 درصد پایین‌تر از قیمت بازار را شروع کرده‌اند و اگر عرضه این‌گونه ادامه‌ داشته باشد، می‌تواند با ادامه این روند، موجب تعدیل قیمت‌ها در بازار آزاد شود، به گونه ای که در مرحله بعد نیز بار دیگر خودروسازان قیمت را 5 درصد پایین‌تر از نرخ بازار تعیین می‌کنند که در این حالت هم دلالی در بازار کمتر شده و هم این که قیمت‌ها در بازار آزاد متعادل خواهد شد.

رونمایی از قیمت های نجومی مورد پسند خودروسازان با فرمول تایید شده توسط وزیر صنعت/ خرید خودروهای بی کیفیت، با قیمت بالا و در شرایط انحصاری

بر اساس این گزارش، اظهار نظر وزیر صنعت در خصوص قیمت گذاری خودروها در دو بخش، اشاره به زمانی است که شورای رقابت رسما اقدام به قیمت گذاری خودروهای داخلی می‌کرد. این در حالی است که اواخر شهریور 97، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: شورای رقابت از این پس می‌تواند قیمت کالاها از جمله خودرو را پیشنهاد دهد، اما ستاد تنظیم بازار تعیین‌کننده قیمت است.

اما در اینجا پرسشی مطرح است؛ سازوکار شکل گیری شورای رقابت چه بود و چرا به مرور از قیمت گذاری خودروها کنار گذاشته شد؟ شاید اگر هنوز هم شورای رقابت به کار خود ادامه می‌داد، شاهد شکاف نرخ خودرو از کارخانه تا بازار نبودیم.

در پاسخ به این پرسش باید گفت: شورای رقابت در کشور ما تشکیلات مستقل و فرا قوه ای است و بر اساس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، به بحث قیمت گذاری در بازارهای انحصاری ورود می‌کند. بر اساس این قانون، انحصار، وضعیتی در بازار است که سهم یک یا چند بنگاه یا شرکت تولید‌کننده، خریدار و فروشنده از عرضه و تقاضای بازار به میزانی باشد که قدرت تعیین قیمت و یا مقدار را در بازار داشته باشد، یا ورود بنگاه‌های جدید به بازار یا خروج از آن با محدودیت مواجه باشد.

همچنین انحصار طبیعی، وضعیتی از بازار است که یک بنگاه به دلیل نزولی بودن هزینه متوسط، می‌‌تواند کالا یا خدمت را به قیمتی عرضه کند که بنگاه دیگری با آن قیمت قادر به ورود یا ادامه فعالیت در بازار نباشد و در نهایت انحصار قانونی وضعیتی از بازار است که به موجب قانون، تولید، فروش و یا خرید کالا و یا خدمت خاص در انحصار یک یا چند بنگاه معین قرار می‌‌گیرد.

روی سخن ما، انحصار قانونی است، زیرا در سال‌های اخیر با توجه به محدودیت‌های مختلف در خصوص واردات خودرو، شاهد یکه تازی و انحصار بازار خودرو و تولید خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور بوده‌ایم؛ بنابراین، شورای رقابت بر مبنای ماده 58 و 59 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، شروع به بررسی‌های کارشناسی و قیمت گذاری برای خودروهای بازار داخلی کرد. به طور مشخص در بند ۵ ماده ۵۸ این قانون تأکید شده است، تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری در هر مورد با رعایت قوانین و مقررات بر عهده شورای رقابت است؛ پس چنانچه در بازار کالا و خدمات به طور کلی تمرکز شدید و انحصار باشد، این بازار نیازمند تشکیل نهاد تنظیم‌کننده بخشی است. آنچه مشخص است این مدل قیمت گذاری دستوری، هرگز مورد تأیید و رضایت خودروسازان داخلی نبود و آن‌ها همواره در برابر اجرای مصوبات این شورا مقاومت می‌کردند و معتقد بودند که نرخ گذاری باید آزاد شود.

پس از آغاز به کار این شورا، در یکم اردیبهشت 92 اولین فرمول دستورالعمل تعیین قیمت خودرو به تأیید رسید و در سال بعد یعنی در 24 خرداد 93، دستورالعمل جدید تنظیم قیمت خودرو نهایی شد و با ۷ رأی مثبت به تصویب رسید. در آن تاریخ شورای رقابت اعلام کرد: افزایش قیمت خودرو با توجه به شرایط زیر قابل اجراست؛

۱. میزان تولید خودرو در سطح قابل قبول (مورد تأیید شورای رقابت) قرار گیرد.
۲. آپشن های نصب شده روی خودروها به هیچ وجه اجباری نباشد. (به غیر از الزامات قانونی )
۳. طرح‌های فروش به نحوی که دریافت کننده خودرو، مصرف کننده نهایی آن باشد، اجرا شود.
۴. بازار حاشیه از میان برداشته شود.
۵. فرمت قراردادها طبق نظر شورای رقابت (به نحوی منصفانه) اصلاح شود.

اما در ادامه این روند، فشارها برای محدودیت در نرخ گذاری شورای رقابت شروع شد و اولین خروجی آن این بود که شورا به این نتیجه رسید که تنها خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان در شرایط رقابتی قرار دارند و نیازمند نرخ گذاری شورا هستند. به گفته رضا شیوا رئیس شورا و مرکز ملی رقابت، تنها خودروهای داخلی زیر 45 میلیون تومان، مشمول قیمت گذاری این شوراست و بر اساس دستورالعمل تنظیم قیمت، خودروسازان موظف به رعایت آن هستند. او گفته بود: سالانه با بررسی سه شاخص کیفیت، بهره‌وری و تورم بخشی که اواخر اردیبهشت از بانک مرکزی دریافت می‌کنیم، در خرداد، مجوز افزایش یا ثابت ماندن قیمت خودرو را اعلام می‌کنیم.

در ادامه در ششم اسفندماه 93، در دویست و سیزدهمین جلسه شورای رقابت وضعیت انحصار بازار خودروهای وارداتی نیز مشخص شد، به گونه ای که در پایان مصوب گشت با توجه به مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر واردات خودرو توسط کلیه افراد حقیقی و حقوقی همچون گذشته و الزام نمایندگی‌ها به امضای توافق نامه با این افراد و پرداخت ۳ درصد ارزش CIF گمرک جهت خرید خدمات پس از فروش، موضوع خودروهای وارداتی از دستور کار شورا خارج می‌شود.

در ادامه نیز خودرو دنا و تندر اتوماتیک از دستورالعمل قیمت گذاری خارج شدند؛ بنابراین، در دویست و چهل و نهمین جلسه شورای رقابت، مورخ بیستم خرداد 95 تصمیم گیری شد که دو خودرو دنا و تندرنوداتوماتیک از كالاهای انحصاری خارج و تعيين قيمت‌ آن‌ها به حاشيه بازار واگذار شود.

این روند نشان می‌داد که دایره تصمیم گیری شورای رقابت، محدودتر خواهد شد، زیرا خودروسازان به نرخ‌های شورای رقابت رضایت نمی‌دادند و به دنبال آزادسازی قیمت‌ها بودند و در طرف مقابل، شورای رقابت معتقد بود که بیش از 90 درصد از سهم بازار خودروهای کشور در اختیار سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) می‌باشد و این به معنای انحصار در بازار خودروست. این روند و تفاوت دیدگاه‌ها ادامه یافت تا اینکه در تابستان امسال پس از افزایش رسمی قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان توسط شورا در اول تیرماه، خبرها حکایت از جلسه دوباره برای تعیین قیمت در شهریور 97 داشت، ولی در نهایت وزارت صنعت به این نتیجه رسید که فرآیند قیمت گذاری از دستور کار شورای رقابت خارج و به سازمان حمایت سپرده شود.

اما آنچه به مرور نمایان شد، خبرهایی مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو توسط خودروسازان بود؛ آرزویی که با بودن شورای رقابت، امکان تحقق آن نبود، ولی هم اکنون قیمت گذاری به نهادی از زیر مجموعه های وزارت صنعت سپرده شده و خودروسازان را به قبول نرخ‌های مورد تأیید آن‌ها در سازمان حمایت امیدوار کرده است. اما در این میان، سؤالات بسیاری همچنان مطرح است؛ از جمله آنکه اساساً شورای رقابت در چه شرایطی مجوز ورود به بازار خودرو و قیمت گذاری در این بازار را داشت؟ مگر مبنای ورود این شورا وجود انحصار در تولید و عرضه خودرو به بازار نبود؟ آیا در زمانی که واردات خودرو مجاز بود، شورای رقابت از ورود به نرخ گذاری خودروهای وارداتی کنار نکشید، ولی حالا که ممنوعیت واردات خودرو به کشور وجود دارد، منطقی و قانونی است که خودروسازان داخلی در فضای انحصاری به سمت آزادسازی قیمت بروند؟ در این میان به طور مشخص سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در کدام طرف قرار دارد؟ آیا با این روال قیمت گذاری که حتی روز گذشته وزیر صنعت هم به آن رضایت داده و نرخ گذاری 5 درصد کمتر از حاشیه بازار را تأیید کرده، مصرف کننده حمایتی شده است؟ به نظر می‌رسد پاسخ منفی است.

به راستی نقش مصرف کننده که باید خودروهای بی کیفیت را با قیمت بالا و در شرایط انحصاری خریداری کند، چیست؟ چرا در شرایط ممنوعیت واردات خودرو، شاهد حضور دوباره شورای رقابت در نرخ گذاری خودروها نیستیم؟ خودروسازانی که تا چند هفته قبل، از تحویل خودرو به دلایل مختلف عقب نشینی می‌کردند و وعده تحویل خودروهای پیش فروش شده را در سال آینده می‌دادند، امروز چه اتفاقی افتاده است که با نرخ‌های نجومی و تحویل فوری و قطعی اقدام به فروش می‌کنند.

به نظر می‌رسد حالا که خودروسازان با فشارهای بسیار به دنبال آزادسازی قیمت‌ها هستند، بهتر است شرایط بازار کاملاً رقابتی شکل بگیرد. در بازاری که سه گروه خودرو وجود داد، یعنی خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولیدی، بهتر است راه برای ورود دوباره وارداتی‌ها فراهم شود. چرا که در حال حاضر بسیاری از خودروهای به اصطلاح تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور، از طریق واردات قطعات تکمیل و تولید می‌شوند، که این نوع تولید مساوی است با خروج ارز از کشور. پس پیشنهاد می‌شود قدری از ارزبری در جهت واردات خودروهای با قیمت‌های پایین تخصیص یابد تا در نهایت حمایت از مصرف کننده به معنای واقعی صورت بگیرد.

در پایان با فرمول ارائه شده توسط خودروسازان و تأیید وزیر صنعت، یعنی فروش خودرو با قیمت 5 درصد کمتر از بازار آزاد برای قیمت‌های بالاتر از 45 میلیون تومان، جدولی از نرخ‌های پیش روی خودروسازان را نشان می‌دهیم تا مشخص شود در شرایط فعلی اقتصاد کشور و دخل و خرج خانواده های ایرانی، آیا می‌توان امیدوار بود که نرخ‌های بازار خودرو، کاهش یابد یا اینکه به نظر می‌رسد باز هم حاشیه بازار سعی در حفظ فاصله خود از کارخانه را داشته باشد؟ هرچند وزیر صنعت در پاسخ به این پرسش معتقد است: خودروسازان عرضه خودرو با نرخ 5 درصد پایین‌تر از قیمت بازار را شروع کرده‌اند و اگر عرضه این‌گونه ادامه‌ داشته باشد، می‌تواند با ادامه این روند موجب تعدیل قیمت‌ها در بازار آزاد شود. به طوری که در مرحله بعد نیز بار دیگر خودروسازان قیمت را 5درصد پایین‌تر از نرخ بازار تعیین می‌کنند که در این حالت هم دلالی در بازار کمتر شده و هم این که قیمت‌ها در بازار آزاد متعادل خواهد شد.

خودرو قیمت فعلی بازار آزاد قیمت احتمالی کارخانه قیمت قبلی کارخانه
چانگان ۱.۳۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱۲۴,۴۵۰,۰۰۰ ۷۴.۹۵۲.۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۱۱۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰۹,۲۵۰,۰۰۰ ۵۴,۳۶۴,۰۰۰
هایما اس 5 توربو (S5) ۱۷۶,۰۰۰,۰۰۰ ۱۶۷,۲۰۰,۰۰۰ ۹۸,۶۴۰,۰۰۰
هایما اس 7 توربو (S7) ۲۰۶,۰۰۰,۰۰۰ ۱۹۵,۷۰۰,۰۰۰ ۱۰۴,۳۱۱,۰۰۰
پیکاپ دوکابین فوتون ۲۱۶,۰۰۰,۰۰۰ ۲۰۵,۲۰۰,۰۰۰ ۱۶۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا سراتو ۱۶۰۰- دنده‌ای ۱۶۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱۵۶,۷۵۰,۰۰۰ ۸۷,۹۲۴,۰۰۰
کیا سراتو ۱۶۰۰ - دنده‌ای (آپشنال) ۱۷۶,۰۰۰,۰۰۰ ۱۶۷,۲۰۰,۰۰۰ ۹۳,۸۱۳,۰۰۰
دنا ۸۱.۵۰۰.۰۰۰ ۷۷,۴۲۵,۰۰۰ ۴۶.۹۸۹.۴۰۰
دنا پلاس ۱۰۷.۵۰۰.۰۰۰ ۱۰۲,۱۲۵,۰۰۰ ۵۳.۲۶۵.۸۰۰
۲۰۷ دنده ۹۱.۵۰۰.۰۰۰ ۸۶,۹۲۵,۰۰۰ ۴۷.۱۲۸.۳۰۰
برلیانس ۳۳۰ اتوماتیک موتور ۱/۶ ۱۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱۱۰,۲۰۰,۰۰۰ ۶۶.۴۸۱.۰۰۰
کیا سراتو ۲۰۰۰ - اتوماتیک ۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱۸۵,۲۵۰,۰۰۰ ۱۰۴,۳۶۲,۰۰۰
پارس تندر ۸۸۵.۰۰۰.۰۰۰ ۸۴,۰۰۰,۰۰۰ ۴۸.۲۶۴.۰۰۰
ساینا اتوماتیک ۵۹.۰۰۰.۰۰۰ ۵۶,۰۰۰,۰۰۰ ۴۵.۹۹۳.۰۰۰
ساندرو استپ وی اتوماتیک ۱۳۶.۰۰۰.۰۰۰ ۱۲۹,۲۰۰,۰۰۰ ۶۱.۰۰۰.۰۰۰

در پایان به نظر می رسد، حالا که مبنای قیمت گذاری خودرو حاشیه بازار شده، چرا در نهایت نظر خودروسازان ملاک قیمت گذاری شد و مردم باید برای خرید یک محصول هزینه های بسیار سنگینی را پرداخت کنند؟

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
خلایق هرچه لایق. این مردم حق شان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
خودکرده را تدبیر نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
هه هه ، حالا ببینم اون سود جوهایی که از این وضعیت اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار ازاد سود میبردند حالا میخوان چکار کنند .

و این هم مشابه قیمت ارز و سکه شد
و فقط دلالان ضرر کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
امروزرفتم صرافی گفتم ۲۰ هزاردلارمیخوام گفتندنفری ۲۲۰۰ دلارباکارت ملی میدیم اونم فقط یکباردرسال !!! گفتم برای تامین هزینه دانشگاه پسرم درامریکا میخوام چکاربایدبکنم؟ گفت مشکل خودتان است !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
کاملا موافقم.خصوصا تهران نشینان که اکثر آنها به لیبرال ها در شورای شهر و ریاست جمهوری رای دادند کاملا مستحق این هزینه ها هستند
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
تو رو خدا نخرید
وقتی میبینن اینطور واسه آهن پاره هاشون صف میبندیم اگر با این قیمت های نجومی نفروشند یعنی عقلشون کمه
باید تحریم شه این خودرو سازی اشغال
خرید کردن از این دو آفتابه ساز ضد منافع کشورمون هم هست ماشینهایی که چند دهه پیش تو دنیا تولید میشده رو هنوز هم قطعاتش رو وارد میکنن
یعنی تو این مجموعه چند هزار نفری دو تا مهندس با سواد پیدا نميشه که بتونه به طراحی درست داشته باشه که حداقل اگر قیمت بالا هست کیفیت حداقلی هم داشته باشه؟؟؟؟واقعا مافیای این خودرو سازی و مدیریت غلط مسئولینش پدر این صنعت رو درآورده.
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
۱۳۴۰
شما فرزندتان را برگردانید در دانشگاه ازاد بخواند
چرا سرمایه مملکت را خارج میکنید؟
دلار دانشجویی ۴ هزار تومانی بس نبود که بروید و خوش گذرانی کنید ؟
نخبگان ما در داخل هستند
شایان
| Germany |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
باید کل خودروسازی های ما تعطیل وفقط وارد کننده خودرو باشیم. خودکفایی در عرصه تولید خودرو رو نمیخایم که جز ضرر و تلفات جانی و خسارتهای عظیم مالی بر میکر کشور سودی نداره.. مثلا کل خودروسازیمونو دست تویوتا یا فولکس واگن میدادیم مصرف بنزین و آلودگیها نصف میشد و تلفات جانی ناشی از تصادفات به کمتر از نصف میرسید و دست مفت خورها از منابع مملکت در این حیطه کوتاه میشد. ایران خودرو و سایپا و .... دارنر خون مردم را میمکند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
برای فرزندت توی انریکا چه بکنی ؟ از بقیه سرمایه ات اضافه کن دلار آزاد بخر
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
پس واردات خودرو را آزاد کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
جالبه همون 5 درصد زير قيمت بازار را هم رعايت نكردن چون تو جدول بالا قيمت بازار ازاد را زياد زدن. پدر سياست كثيف بسوزه كه مردم را خدا هم نا اميد ميكنه تا چه برسه به خلق خدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
اینکه بیاییم و یک موضوع خودرو را بزرگ نمایی کنیم . پوششی روی بقیه گرانی هاست . همه اجناس سه تا چهاربرابر شده .
همه اش میگوییم مافیای خودرو . مگر جاهای دیگر مافیا نداریم ؟ پزشکان برای خودشان مافیا دارند . مواد لبنی مافیا دارند . ارز مافیا دارد . حتی گدا های سر خیابان هم مافیا دارند .
در این کشور اگر همه درامدها و هزینه ها برپایه دلار شد مردم میتوانند راحت زندگی کنند .
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
فقط کافیه مردم ۶ ماه تحریم کنند و نتیجه اش را خواهند دید ولی این مردم اکثرا حقشون همینه که تو سرشون بزنن
فردوس توسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
خدا ازشون نگذره من معلم ک راضی نیستم اگه عرضه و جرات و شرف دارند تعرفه واردات خودرو کم مصرف و هیبرید را کم و فضای رقابتی را جایگزین رانت و ...کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
کدام دلاردانشجویی ۴ هزارتومانی؟ ادرس بده بخریم هروقت هرچقدرمردم خواستند دلار بخرند صرافی هابدون محدودیت نیازانهاراتامین کند انوقت میتوان گفت قیمت دلارواقعا ونه نمایشی وساختگی ده هزارتومان شده است !!!
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
دلار که پایین آمد؟؟؟؟
علی کرمانشاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
وضع موجود هزینه حماقت خود مردم است در انتخاب اشتباه و تکرار آن در مرحله دوم ریاست جمهوری که واقعا من مانده ام برای کدام عمل درست این دکتر مجددا پای صندوق رفته و گندترین انتخاب زندگی خود را کردیم و الان هم دیگر قرقر نداره چشممان کور دنمان نرم تحمل کنید یا بایکوت دولت و مسئولین را با نخریدن و و پشت کردن به خدمات گران بستر ارزانی را فراهم کنیم کافی است چند ماه مردم خودرو نخرند و میوه و گوشت و آجیل و لباس و لوازم خانگی را تحریم کنیم و برای چند ماه آنوقت خواهید دید که برای فروش اجناس التماستان میکنند تا چقدر قدرت مقاومت در برابر موج بایکوت مردم را دارند به واله در کمتر از چند هفته شلوار به گل پای بازاریان و خودروسازان و فروشندگان مایحتاج مردم می افتد کار و خنجر بکن توی شکمت ولی گران و بنجل نخر تا تربیت شوند بازار محتاج خرید و حضور مردم است هیچ قدرتی تاب تحمل تحریم مردم را ندارد بیایید با رفتن در صف گوشت یخی و رب گوجه و ماکارونی و برنج هندی و لبنیات فاسد روغن پالمی و میوه های تراریخته ژنتیک که عامل سرطان عمومی شده عزت و شرف خود را لکه دار نکنید زشت است مردان ایرانی حقیرانه بنجل های چندساله فروشگاهها را عمده بخرند و مایه سرگرمی و مسخره عده ای وطن فروش خائن خارج از کشور در شبکه های ماهواره ای معاند و من و تو امریکا و بی بی سی وند و آنها که خود همچون افغانی سرگردان در اردوگاه ها هستند به من و شما بخندند و ملت بزرگ ایران را تحقیر و مسخره کنند و پیامهای خرید کالاها و دلار و سکه بدهند و حالا که نصف قیمت شده باز نوعی دیگر تحقیر و مسخره مان کنند بیایید مثل نسل های قبلی مقداری غیرت و تعصب چاشنی اخلاق و رفتارمان کنیم و کالاهای بنجل و گران قیمت و احتکاری را با نه خود کنار بزنیم و به دنیا و دشمنان بگوییم ما ملت ایران اجناس بنجل و فاسد و گران قیمت احتکاری نمیخریم تا زمانی که همه چیز به قیمت واقعی برسد آنوقت نگاه کنید بعد از یکماه محتکرها و گرانفروشان خائن وطنی روی دست و پایتان را میبوسند که لااقل با قیمت از آنها خرید کنید ما ملت ایران ارباب رجوع هستیم نه نوکر و برده و موش آزمایشگاهی محتکران و گرانفروشان دلال و دزد و وطن فروش داخلی که در بدنه دولت نفوذ کرده و فقط به فکر غارت مردم هستند و هیچ تعهدی به ملت و کشور ندارند و پشتیبان و مزدور دشمن اجنبی هستند برای خسته و ناامید کردن مردم ما آنها را ناامید و تحقیر و اجناس بنجل آنها را نمیخریم تا وقتی که اصلاح شوند و همراه ملت ایران باشند نه غارتگر اموال و دارایی مردم/.فقط نخرید تا ادب شوند و احترام ارباب رجوع خود را بگیرند واز خرید مردکم متشکر باشند نه گستاخ و زیاده خواه/.
هاشم رجایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
این روزا یه بچه هم میدونه پشت این مافیای پر قدرت خودرو دست صهیونیزم هست به واضحی روشنه هیچ هدفی جز فشار به ملت ایران نداره مصرف کننده اصلی خودروهای داخلی قشر متوسط به پایین هست با گرون کردنش دارن ماحصل عمری کار رو غارت میکنن و تمام اندوخته های مردم رو غارت میکنن این ماشینای آشغال پر مصرف با مصرف زیادشون هم ملت رو غارت میکنن هم دولت رو ویران میکنن، بودجه ای که باید صرف آبادی ایران و مقابله با تحریم هابشه به راحتی صرف یارانه سوخت میشه با آلودگیشون کار هوای شهرها رو به جایی رسوندن که علاوه بر ورشکست کردن نظام بیمه سلامت و غارت دارایی هایی مردم در راه درمان عملا شهر هامون رو غیر مسکونی کردن تا جایی که در آینده نزدیک اقشار مولد ، سرمایه گذارو فرهیخته برای حفظ سلامتیشون مجبور به ترک ایران خواهند شد بااین ایمنی افتضاح خودرو هاشون موجی از معضلات اجتماعی رو به راه انداختن که کمر خانواده ها رو شکسته یعنی واقعا اگه نمی فهمید توطعه ممونعیت واردات خودرو و خارج کردن خوردوسازهای جهانی از کشور رو بلند ترین قدم استکبار برای نابودی نظام اسلامی هست خیلی ساده اید شاید هم اگر منکرش هستید از سادگیتون نیست خودتون هم جز برانداز ها هستید
نکته سنج
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
تا 1400 با روحانی!
خدا به دادمان برسد
مسلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
اره واقعا گند زدند به مملکت بعدم خوشحالیم دلار 3800 دارمیشه 10 تومن
واقعا خلایق ایران هر چه لایق
کورش
| Belgium |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
آقا شایان وقتی که این شرکت ها از ترس ترامپ حتی خودروهای ساخته شده خودشان را که در همه جای دنیا با تبلیغات و دادن امتیازات فراوان به مشتریانشان می فروشند را به ما نمی دهند آنوقت توقع داری در کشرمان کارخانه خودروسازی راه بیاندازند؟ مگه رنو و پژو علیرغم امتیازات زیادی که به آنان داده شد ترکمان نکردند؟
جلال
| Australia |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
یک طوری می گید انتخاب اشتباه رئیس جمهور ، انگار گزینه جایگزین کورش ، داریوش یا حداقل گاندی بوده
سام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
از ماست که بر ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
سالهاست هزینه رانت و ناکارامدی و....مدیران رو ما باید بدیم با گرونی ،مالیات ،عوارض و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
علی برکت الله !!!
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
توی داهات شما قیمت ها بالا نرفته ؟؟؟؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
خیالتون راحت تازه اول راهه و این قیمتها را هم مستقیم به مشتری مصرف کننده نمی دهند و دوباره بدست دلالهای خودشون میفته و باز ۲۰ تومن باید روش بخورند و دوباره حرکت از نو تا سال دیگه یک پراید با این روش بالای ۶۰ میلیون اگر رسید زیاد تعجب نکنید
رضا
| United States of America |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
عزیزم من خودم یک قطعه سازم اتفاقا حرف شما درست است با دلار نیمای ۸۰۰۰ تومانی قیمت پراید حدود ۴۰ میلیون می شود اما از دو هفته پیش بر خلاف ارز ازاد نرخ ارز تیما از ۸۰۰۰ تومان به بالای ۱۰۰۰۰ تومان رسیده که اگر اصلاح نشود پراید زیر ۵۵ میلیون تومان توجیه اقتصادی ندارد
جعفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
از آن روزي كه دنيا را نهادند
به هر كس هر چه لايق بود دادند
جاي گلايه نيست ، وضعيت امروز حاصل تفكر ديروز است و وضعت فردا حاصل تفكر امروز ، اگر 2 سال قبل كه كمپينگ نخريدن خود خودرو سازان را تا لبه دره سقوط برد ادامه ميداشت امروز ادب شده بودند ، عزيزان خودرو سازان داندان هاي ما شمرده اند .
چاره كار در دست دولت و دولتي ها نيست چرا كه دولت و دولتي ها با قوانين در اختيار مسبب اين وضع هستند و منافشان در گرو هيمن گونه تصميم ها ست، بلكه چاره كار در دست خود ماست ، گران است يك سال نخريم ، دو سال نخريم سه سال نخريم مجبورند يا تعطيل كنند و يا يا به نظر مشتري بفروشند ، سزاي گران فروختن نخريدن است نه ، نه به گران فروش التماس كردن ، هيج زماني و درهيچ مملكتي و در هيچ منطقي ، التماس بره به گرگ
......معني ندارد
جلال
| Australia |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
انحصار - قیمت نجومی - عدم امنیت خودروهای تولیدی - مرگ و نقص عضو سالانه هزاران هموطن کجاست وجدان بیدار ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
توجیه اقتصادی ندارد خب تولید نکنید
مشتری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
زمان تحویل خودروهایی که قبل ازسال 97 وقبل ار افزایش نرخ ارز بوده مشمول قیمت فروش در زمان تعهدی فروشنده بوده وتاخیرعمدی فروشنده (بانیت افزابش قیمت ) نمیتواند سبب افزایش قیمت گردد .
در صورتیکه قیمت قطعی واگذاری در زمان تجویل قطعی نسبت به قیمت فروش قطعی در زمان تحویل تعهدی فروشنده تفاووت داشته باشد ، مابه التفاووت مدکور خسارت خریدار ناشی از قصور فروشنده بوده وچبران این خسارت بعنوان خسارت تاخیر بر اساس کلیه قوانین شرعی(اصل لاضرار) وقانونی( ماده 222 قانون مدنی وسایرقوانین حاکم) برعهده فروشنده( مقصر تاخیر) میباشد شروط قرارداد هم نمیتواند مغایرقوانین حاکم بوده و در صورت عدم توجه مراتب از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری میباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
متاسفم واستون کلیه پیش خریدها با ۵ درصد زیر قیمت روز بازار از خریدار اخذ میگردد
بیچاره اونهاییکه رفتند توی صف و پیش خرید کردند
حسن کچل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
پیشنهاد میشه برای تنبیه لگن سازان، کسانیکه حواله آذر ماه ۹۷ تا پایان سال ۹۸ ثبت نام کردند و هیچ شانسی هم برای دریافت خودرو
به قیمت قبل ندارند سریعا انصراف بدهند !!!
لطفا واقع بین باشید. سپاس
دوستان این پیام را تا می توانید منتشر کنید.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
5 درصد زیر قیمت بازار یعنی چی ؟
اگر 405 بازار برسد به 100 میلیون یعنی قیمت خودرو ساز می شود 95 میلیون ؟؟
یا اگر قیمت بازار 405 بشود 405 بشود 40 میلیون آیا خودرو ساز حاضر است ماشین را به قیمت 38 میلیون بدهد ؟؟
از کجا معلوم نباشد که با بازار سازی قیمت خودرو سه برابر نشود و بعد با کلی منت 5 درصد زیر قیمت عرضه شود !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
دوست عزیز حاشیه بازار دقیقا یعنی بازار سازی توسط خودروسازان چراکه انحصار بازار در اختیار آنان است و هر وقت بخواهند با کاهش عرضه قیمت را بالا می برند بعد بطور کاملا قانونی زیر پنج درصد همان بازاری که خود ساخته اند، می فروشند. به عبارت بهتر قانون زیر پنج درصد یعنی سرطان افزایش قیمت توسط خودروسازان ورشکسته داخلی.
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
برای مقابله با انحصار خودرو بهترین راه کاهش تعرفه واردات خودروهای خارجی با کیفیت و کم مصرف است. البته اگر مافیای خودرو بگذارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
شما از کارمندان بنز هستید؟
شنیدم خودرو های شما استاندارد ایرانخودرو را رفوزه شده است
بروید فکری به حال خودتان کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
حرف اول و آخر رو همون نفر اول زد خلایق هر چه لایق
جلال
| Australia |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
همه شون از این انحصاری که ایجاد کردند نون می خورن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
دوست عزیز تحقیق کنید.سوناتا ۲۰۱۲ قیمت ۵۰۰۰دلار.با دلار نیمایی میشود ۴۰ میلیون.تعرفه نگذارید، واردات را ازاد کنید و بگذارید خودرو ساز هر قیمتی دلش میخواهد بفروشد.مگر برای تامین قطعات خودروساز ملی!!!!ارز پرداخت نمیکنید؟این به ان در.میگویند شاغلانش اسیب میبینند.میگوییم ان خودرو های وارداتی هم درست است که کمتر؛اما خراب میشوند و نیاز به تعمیرکار و صافکار ومکانیک دارند.پس شاغلین خودرو سازی بیکار نمیشوند.فقط بجای کار کردن برای خودرو نساز برای مردم کار میکنند
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
برادر اگر هم مجددا روزی واردات خودرو ازاد شود اولا قطعا لگن دست دوم نخواهد بود چون اینجا اتیوپی نیست کما اینکه حتی به کامیون های دست دوم 3 ساله هم مجوز نمی دهند ثانیا با احتساب حقوق دولتی شامل مالیات ارزش افزوده،هزینه خودروهای فرسوده،هزینه شماره گزاری،هزینه گمرکی کم یا زیاد،هزینه ترخیص و حمل خواهد بود که در این بین گمرکی فقط یکی از این هزینه هاست. لذا کسانی که بنیه مالی زیر 200 میلیون دارند باید خواب سوار شدن به خودروی خارجی را ببینند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
من موافقم قیمتها رو کلا ازاد کنید ولی واردات رو هم ازاد بگذارید خودروسازهای داخلی اصلا پراید یا 206 و غیره رو بدن یک میلیارد تومان ولی رقابت باشه انحصار تو هیچ جا بدرد نمیخوره لعنت به انحصار
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
خدمت دوستم رضا‌؛همین لگن دست دوم الان حدود دویست میلیون قیمت دارد و طبیعتا بین سوناتا ۲.۱۲ و پراید صفر من سوناتا را ترجیح میدهم.در ضمن در اتیوپی امارات عربستان اذربایجان افغانستان و..‌ماشینها ارزانتر و با کیفیت تر از ایران هستند.دوست عزیز فرمودید هزینه.غیر از هزینه بیمه و شماره گذاری مابقی باید حذف شود در واردات دست دومی که مشتریش قشر ضعیف جامعه است.در ضمن وقتی میگوییم ازاد باشد یعنی جنابعالی یا هر کس دیگری تشریف ببرید عراق یا ترکیه ماشین از لیست مجاز دولت خرید کنید سوار شوید و به ایران برانید و شماره گذاری نمایید.وگرنه باز مافیا تشکیل میشود و همان سوناتا را به شما میدهند ۲۰۰ میلیون
رضا
| United States of America |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
اولا برادر اون ماشین ۵ ساله ای که ۲۰۰تومن قیمت داره صفر وارد مملکت شده نه لگن ثانیا خارجی سوار باید مولش را هم داشته باشد ثالثا در کشور غربی اگر مالیات خرید ندارین صدجور هزینه دیگر هست و فقط پول بیمه ماشین دو برابر قسط اون است رابعا چشم چون شما کفتی می گیم مالیات ارزش افزوده ای را که از ماست هم می گیرند می گیم برای شما حذف کنند ارزو بر جوانان عیب نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
رضا|United States|۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
شما حرف مفت نزینی به خدا نمیگن لالی!!!
رضا
| United States of America |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
عزیز حرف مفت تو میزنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
این وزیر باید برکنار بشه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
ببخشید ولی نظرت خنده داره
آخه تا حالا شده که با تغییر وزیر سیاست کلی تغییر کنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
بايد دولت كارآمد باشد بايد گفت مديران ما يك افراد بي مسئوليت و بي كارآمد هستند
بیرانوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
از این دولت فقط همچین وزرائی میان سرکار.
ابوذر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
شما چکاره ای که برای وزیر مملکت تعیین تکلیف می کنی ؟
اولا مردم در انتخابات ریاست جمهوری نه یکبار بلکه دوبار به آقای روحانی رأی داده و ایشان وزیر را تعیین فرموده اند .
ثانیا مردم به نمایندگان محلس رأی داده که همین نمایندگان و وکلای ملت بر این انتخاب رءیس جمهور صحه گذاشته و به وزیر معرفی شده از ناحیه ایشان رأی اعتماد داده اند .
بنابراین شما اگر مشکلی دارید باید با مردم حل کنید نه با وزیر محترم مورد تأیید رئیس جمهور و مجلس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
این وزیر آن وزیر فرقی نمیکنه. همشون عین همن.خدا خودش ملت را از دست این وزرای صمت نجات بده.
جلال
| Australia |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
و البته مجازات عاملان این قتل و عام و گران فروشی
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
مردم اگر برای 5 سال هیچ خودروی نو ای از خودروسازان و وارد کنندگان نخرند همه مشکلات حل خواهد شد. از این رویه برای هر چیزی میشه استفاده کرد. فقط باید مردم با هم متحد باشنتد که متاسفانه در ایران به دلیل بافت قومی و قبیله ای این اتحاد وجود ندارد.

وجود این بافت قبیله ای تنها به سود مسولینه

اشتاهات این مردم که برای پسته کیلیویی 200 هزارتومن و گوشت منجمد هورمونی صف میگیرند هیچ حدی ندارد و لیاقت آنها همین شرایط هست.
سال به سال شرایط زندگی سخت تر خواهد شد البته برای مردم عادی اما در همین شرایط کارکنان شرکت نفت، اعضای هیات علمی دانشگاه ها، پزشکان، پرستاران، کارمندان وزارت خانه ها، بازکنان فوتبال و کارکنان بانک ها و وکلا و دلالان بیشترین سود را در نبود سیستم مالیاتی درست و حسابی میبرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
احسنت کاملا درسته
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
واقعا برات متاسفم که قشر حقوق بگیر را که مالیات را از حقوقش برداشت می کنند با یه مشت دلال از خدا بیخبر یکی میکنی
من کارمند وزارت نفتم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
من کارمند وزارت نفتم
توی عملیات در عسلویه دور از خانواده در شرایط هوای سرطان زا و گرمای طاقت فرسا و ساعت کاری 2 برابر اکثر کارمندان دولت -2200 ساعت در سال- و حقوق یک و نیم برابر کار میکنم
تا زمانی که تو این کشور خرمهره و طلا یکی حساب میشن اوضاع همینه
شما که پزشکان و پرستاران رو یکی میدونی دیگه توقعی ازت نیست
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
در شرکت نفت در واحد های عملیاتی افراد در ماه 2 هفته کار میکنند و 2 هفته استراحت و برای همین 2 هفته ماهانه بیش از 30 میلیون تومن حقوق میگیرند و یک خودرو هایلوکس هم در اختیار آنهاست. در واحد هایی اداری هم یک کارمند دفتری ساده در ماه بیش از 20 میلیون تومن حقوق میگیرید.
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
من پرستارم و در هفته 3 روز کار میکن و ماهی 25 میلیون تومن حقوق میگیرم و این واقعا کمه
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
نه پزشک و پرستار یکی نیستن.اخه پزشک دو سه سال بیشتر از پرستار درس خونده بایدم برای اون سه سال ۳۰برابر بیشتر در بیاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
آقا چرا دروغ میگی شما چرا عقده گشایی می‌کنی برادر کجا ما کارکنان عملیاتی ۳۰ میلیون میگیرن والا من با فوق لیسانس استخدام شدم اونم تو عملیات با هشت سال سابقه ۴ تومن هم حقوق نمی‌گیرم اینقدر دروغ نگو
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
الان یک کارمند ساده در ووزارت خانه ها ماهی 5 میلیون تومن حقوق میگیره
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
خودرو برای چی؟
پیاده روی سالمتر است.
تازه محیط زیست هم سالم میماند"!!!.
کارمند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
من کارمندم روزی 2ساعت و 40 دقیقه کار میکنم و پنجشنبه و جمعه هم تعطیلیم . همه اش 37 میلیون و 200 هزار تومن حقوق میگیرم و مالیات هم یه کمی میدم . انشااله شما هم یه جایی مثلا شرکت نفت استخدام میشی ماهی 43 میلیون و 170 هزار تومن بهت میدن. نگران نباش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
شما که میگی توو وزارت نفت دوهفته کار میکنن دوهفته استراحت و سی میلیون هم حقوق میگیرن! داداش بیا جاتو با من عوض کن ببینم همون دو هفته رو میتونی توو هوای عسلویه دووم بیاری؟ کلاً یه چیزی میشنوین همونو عین طوطی تکرار میکنین. عادت همتونه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
مقدار کارهای بسیار زیادی بر عهده پرستار هست مشکلات شدید روحی و جسمی رو در رو شدن با بیماری ها حتی بیشتر و نزدیک تر نسبت به پزشک ولی اختاف درآمد بسیار شدیدی دارند که واقعا شایسته نیست حداکثر سه برابر باز هم قابل قبوله ولی خیلی خیلی اختلاف بیشتری دارند در ضمن دوست عزیز مشکل پزشکان نیستند برابری با کم کردن یه عده حاصل نمیشه با بالا بردن دیگران حاصل میشه
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
اگر کسی بازدهی داشته باشه حتی اگه صدمیلیون تومن هم بگیره اشکالی نداره. مشکل اینجاست اکثر این افراد یا با رابطه وارد مشاغل دولتی شده اند و یا ایسنکه اصلا بازدهی ندارند

شما به ادارات دولتی برید و ببینید چقدر مردم بیچاره رو برای یک امضا یا مجوز اذیت میکنند

در بیمارستان ها هم که رفتار پزشکان و پرستاران با بیماران و همراهان آنها خیلی بد و زشت هست و مردم از عملکرد آنها ناراضی هستند
عرفان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
ای مردم ، نباید اعتراض کنیم .
این چیزی هست که خودمون انتخاب کردیم .
دفعه بعد هر کس اومد شعار حقوق شهروندی داد و هزار تا وعده وعید برجامی به خوردمون داد بهش رای ندیم . یا اگر دادیم اعتراض نکنیم . این وضعیت نتیجه رفاقت با جنایتکارهاست . توی این رفاقت غیر از ضرر چیزی نصیبمون نشد . یادمون باشه خدامون توی قرآن گفته بود که از شیاطین تبعیت نکنیم
پاسخ ها
کارمند بانک
| Germany |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
اوضاع کارکنان بانکها خیلی خرابه فقط حقوق را به موقع می دهند ط
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
عرفان جان با آقای رییسی الان همین برق و اینترنت هم نبود اخوی. هر وقت مورد بهتر داشتید بیاورید مردم آن طور که شما دانا نمایان فکر می کنید نادان نیستند
امیر حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
سلام ، اینم اقای وزیر جدید و هدیه ای که به مردم قرار هست بدهند ، جیب مردم در جهت سود خودرو سازان داخلی خالی شود ، مردم چه فکر میکردند و چی شد
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟