معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد:

حذف تکمیل ظرفیت کنکور از سال ۹۸

کنکور ۹۸ که این روزها با تغییراتش نقل محافل متقاضیان ورود به دانشگاه شده، سرفصل جدیدی از تغییرات در پذیرش دانشجو در کشورمان خواهد بود؛ این را سخنان امروز معاون وزیر علوم نشان می‌دهد.
کد خبر: ۸۶۷۵۰۴
|
۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ 07 January 2019
|
8434 بازدید
|
۱
کنکور ۹۸ که این روزها با تغییراتش نقل محافل متقاضیان ورود به دانشگاه شده، سرفصل جدیدی از تغییرات در پذیرش دانشجو در کشورمان خواهد بود؛ این را سخنان امروز معاون وزیر علوم نشان می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم صبح امروز در نشست خبری با اشاره به حذف تکمیل ظرفیت گفت: از سال آینده مرحله تکمیل ظرفیت نداریم و دانشگاه‌ها تنها در دو مرحله بهمن و مهرماه دانشجو پذیرش خواهند کرد.

وی درباره بورس خارج کشور نیز گفت: بورس خارج از کشور ما صفر شده است، چون دانشگاه‌های ما از توانمندی لازم برای تامین نیاز آموزش عالی برخوردار هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به آیین نامه تحصیل همزمان دانشجویان نخبه اشاره کرد و گفت: این آیین نامه بازنگری و ابلاغ شده است، بر اساس آن دانشجویان واجد شرایط مقطع کارشناسی می‌توانند در دو رشته تحصیل کنند و در صورتی که در رشته کارشناسی ارشد پذیرفته شدند و رشته دوم شان هنوز به اتمام نرسیده بود می‌توانند تا دو ترم به صورت رایگان رشته دوم شان را همزمان با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داده و به پایان برسانند.

وی ادامه داد: همچنین آیین نامه استعداد درخشان نهایی و ابلاغ شده است که بر اساس آن دانشگاه‌های سطح یک و دو تا ۴۰درصد ظرفیت مستقیم پذیرش خود را می‌توانند به این دانشجویان اختصاص دهند و ما امیدواریم دانشگاه‌های ما به این سمت حرکت کرده و این ۴۰ درصد افزایش یابد و دانشگاه‌های مطرح ما تمام ظرفیت خود را مستقیم پذیرش کنند.

شریعتی نیاسر در ادامه به طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی اشاره کرد و گفت: طرح آمایش آموزش عالی در ستاد آمایش در دست بررسی است، این سند دارای چند محور مهم است که مهمترین آن ساماندهی موسسات آموزشی است و اگر امروز دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه علامه طباطبایی جزو دانشگاه‌ها سطح یک ما هستند ناشی از اعمال چنین سندی است. این دانشگاه‌ها به تدریج با تجمیع موسسات کوچک‌تر به وجود آمده اند.

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی جهت توانمندسازی و ارتقای وضع موجود موسسات است و به هیچ وجه هدف این طرح جمع کردن یا انحلال موسسات نیست. هدف آن تنها ارتقای وضعیت موجود است و ما امیدواریم تا پایان سال در خصوص ساماندهی موسسات به جمع بندی برسیم.

وی به انتخابات الکترونیکی اعضای کارگروه‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۵ کارگروه تخصصی داریم که نظام برنامه ریزی درسی دانشگاه‌های ما را زیر نظر داشتند و آن‌ها را بررسی می‌کردند. به جز اینکه اختیار برنامه ریزی را واگذار کردیم کار دیگری که صورت دادیم این بود که کارگروه تخصصی بخش گسترش و برنامه ریزی را متمرکز کردیم و یک واحد تخصصی ایجاد کردیم. اکنون ۷۰۰ نفر از اساتید دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف در این کارگروه‌ها فعال هستند.

وی افزود: در دوره جدید انتخاب این افراد به صورت الکترونیکی و مجازی خواهد بود و در حال حاضر بالغ بر دو هزار نفر اساتید به این سامانه مراجعه کردند و ما امیدواریم نتایج آن را بتوانیم تا پایان سال اعلام کنیم.

رشته‌های واجد شرایط سوابق تحصیلی از فرآیند کنکور خارج می‌شوند

شریعتی نیاسر در ادامه به حذف تدریجی کنکور اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ بر اساس مصوبه مجلس ظرف ۵ سال ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بر اساس سابقه تحصیلی انجام می‌شود تا سال گذشته بالغ بر ۸۵ درصد پذیرش‌ها بر اساس سوابق تحصیلی بود، اما اتفاقی که از سال ۹۸ پیش بینی شده این است که رشته‌های واجد شرایط سوابق تحصیلی از فرآیند کنکور خارج شود و کنکور منحصرا به رشته‌های پرمتقاضی آن اختصاص یابد. تا پایان دی ماه سازمان سنجش رشته محل‌های واجد شرایط را که خارج از فرآیند کنکور دانشجو پذیرش خواهند کرد را اعلام می‌کند.

وی به خانواده‌ها و معلمان توصیه کرد نقش کلیدی خود را در هدایت تحصیلی دانشجویان ایفا کنند تا دانشجویان بتوانند خارج از فرآیند کنکور رشته انتخاب کرده و دغدغه تست زنی و کنکور نداشته باشند.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به حوزه‌های مهارتی اشاره کرد و گفت: اولویت وزارت علوم توجه به حوزه‌های مهارتی است و ما دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی را داریم که در این حوزه فعالیت می‌کنند در سال ۹۶، ۳۲۸ مجوز برای فنی و حرفه ای‌ها صادر شد که امسال دوباره تمدید شد. در حوزه آموزش عالی انتظار ما این است که نمایندگان مجلس توجه ویژه‌ای به نظام آموزش عالی داشته باشند و اکنون که در فصل بودجه قرار داریم انتظار ما این است که نمایندگان مجلس در حوزه آموزش عالی با اختصاص اعتبارات مورد نیاز آموزش عالی گام‌های جدی بردارند.

تمام مراکز آموزش عالی از کمبود بودجه رنج می‌برند

وی ادامه داد: تمام مراکز آموزش عالی ما از کمبود اعتبار رنج می‌برند و نمایندگان باید توجه جدی به این موضوع داشته باشند و اکنون که آموزش‌های مهارتی جزو سیاست‌های آموزش عالی است باید در بودجه سال ۹۸ به این موضوع توجه کنند.

شریعتی نیاسر در ادامه افزود: در حال حاضر آموزش عالی به عرصه بین المللی ورود کرده است و ۲۵ مرکز آموزش عالی ما درگیر این موضوع هستند و نیاز است حمایت شوند.

وی در ادامه به حوزه بین رشته‌ای اشاره کرد و گفت: من شنیده ام اعتبارات حوزه نانو ۵۰ درصد تقلیل یافته این در صورتی است که حتما باید به حوزه بین رشته‌ای توجه ویژه شود.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به کیفی سازی آموزش عالی گفت: یکی از مسائلی که در بخش کیفیت مورد توجه است، بحث اعتبارسنجی مراکز آموزش عالی است و در سال تحصیلی که در دانشگاه‌ها داریم به نظر می‌رسد از یک سری ظرفیت‌های جامعه غافل شده ایم که یکی از این ظرفیت ها، ظرفیت انجمن‌های علمی کشور، فرهنگستان‌ها و دیگر موسساتی است که در سراسر کشور وجود دارد. ما باید برای اعتلای آموزش عالی از این ظرفیت‌های ارزشمند جامعه علمی که در قالب انجمن‌ها شکل گرفته است بهره ببریم. بر همین اساس تفاهم نامه‌ای با موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران منعقد کرده ایم که به صورت پایلوت تعدادی از دوره‌های مهندسی را که ما تعیین می‌کنیم در برخی مراکز دانشگاهی مورد توجه قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: هدف از این کار شناسایی نقاط ضعف و قوت و ارتقا کیفیت دوره‌های مهندسی است و بحث ارزشیابی کیفیت را در حال حاضر از حوزه مهندسی آغاز کرده ایم و در ادامه به دیگر حوزه‌ها تعمیم خواهیم داد.

شریعتی نیاسر در ادامه به دستاورد‌های آموزش عالی در آستانه چهلمین سالگرد جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: جمعیت دانشجویی در حال حاضر در مقایسه با اوایل انقلاب ۲۴ برابر افزایش یافته است. هیات علمی دانشگاه‌ها ۲۷ برابر و تعداد رشته‌ها بیش از ۲۰ برابر شده است.

وی ادامه داد: رشته‌های ما در اوایل انقلاب به رشته‌های کارشناسی و کاردانی محدود بود و گروه‌های آموزشی ما عمدتا در حوزه علوم انسانی فعال بودند. این در حالی است که امروزه در تمام گروه‌های آموزشی فعال هستیم.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در بخش بین رشته‌ای دانشگاه‌های ما از تمام حوزه‌های بین رشته‌ای که در دنیا وجود دارد استقبال می‌کند و در بخش‌های نانو فناوری، ژنتیک، هوا فضا و علوم شناختی پیشتاز هستند.

وی ادامه داد: تعداد موسسات ما نسبت به اول انقلاب بیش از ۵۰ برابر شده است و در حوزه آموزش مجازی بزرگترین دانشگاه (دانشگاه پیام نور) را داریم و در بخش آموزش مهارتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی از افتخارات جمهوری اسلامی است.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در اوایل انقلاب اعزام به خارج بسیار زیاد بود، زیرا ما در تمام رشته‌ها نیاز به خارج از کشور داشتیم، ولی اکنون اعزام و بورسیه ما بسیار نادر شده است.

وی تصریح کرد: جایگاه بین المللی ما در اوایل انقلاب محلی از اعراب نداشت، اما اکنون در سطح جهان از مطرح‌ترین کشور‌ها هستیم و شیب رشد علمی ما مقام اول را دارد و پیشرفت‌های نظامی و صنعتی ما حاصل توانمندی دانش آموختگان ماست.

شریعتی نیاسر اظهار کرد: در بحث مقالات رتبه بسیار خوبی داشته ایم در سال ۹۶ بالغ بر ۴۶ هزار مقاله در نشریات معتبر جهان ISI منتشر کرده ایم.

وی همچنین در پایان در خصوص اتفاق اخیر دانشگاه آزاد که منجر به از دست دادن تعدادی از دانشجویان مان شد تسلیت گفت و افزود: هم برای این مساله و هم زلزله اخیری که رخ داد اعلام آمادگی کرده ایم و ابلاغ نیز شده که مشکلات آموزشی احتمالی مصدومان را حل کرده و مساعدت لازم را با آن‌ها داشته باشند.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
تبلیغات بودجه ای ، از نیاسر کاشان ،؟ نابغه ، ایول ،، اما کاش ارایه گزارش را به بودجه مرتبط نمیکردید ؟،، آیا میدانید که دانش ،و مهارت یک تکنسین ( فوق دیپلم ) پیش از انقلاب چند برابر مهندسین صفر کیلومتر کنونی میبود ؟،،،
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیت دلار
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات