همانگونه که میدانید، در یکی دو هفته اخیر، مسئولان وزارت صنعت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای رهایی بازار خودرو از آشفتگی، کسادی خرید و فروش و در نهایت کاهش و تعدیل قیمتها، نسخه ای با رویکرد افزایش تولید همراه با افزایش قیمت خودرو نزدیک به نرخ حاشیه بازار را به مرحله اجرا درآوردهاند.
در این فرآیند تأکید شده، خودروسازان باید به همه تعهدات فروش قطعی و فروش فوری بر اساس قیمتهای مندرج در متن قرارداد بدون هیچگونه افزایشی عمل کنند.
همچنین خودروسازان در تعهدات پیش فروش عادی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها تا 31 مرداد 97 است، به قیمتهای مصوب موعد تحویل مندرج در فرم قرارداد ملزم هستند و نباید افزایشی نسبت به قیمتهای مصوب داشته باشند. اما برای خودروهای مشمول قیمت گذاری با تعهدات پیش فروش عادی با قیمت زمان تحویل که تاریخهای سررسید قرارداد آنها بین یک شهریور تا سیام دی ماه امسال است با ۳۰ درصد افزایش نسبت به نرخهای مصوب تیرماه، باید تحویل خریداران شود و در نهایت آن طور که تابش معاون وزیر صنعت گفته است، بعد از این تاریخ (از ابتدای بهمن ۹۷ به بعد) قیمتها با توجه به حاشیه بازار و بر اساس توافق بین مشتری و خودروساز عرضه میشود.
اما در یکی دو روز اخیر، خودروسازی سایپا از دومین لیست جدید قیمتهای خود را رونمایی کرده است که نشان میدهد، این خودروساز با چراغ سبز سازمان حمایت به افزایش قیمت خودروها نزدیک به حاشیه بازار اقدام کرده است. نکته اساسی آنجاست که تعدادی از این خودروها همچون پراید و تیبا که به عنوان خودروهای انحصاری شناخته میشدند نیز به سمت آزادسازی قیمتها حرکت کردهاند.
در این میان پرسش های بسیاری مطرح میشود؛ از جمله اینکه؛
♦ آیا نسخه وزارت صنعت و سازمان حمایت، در جهت حمایت از مصرف کننده بوده است؟
♦ رئیس سازمان حمایت تأکید کرده است: از ابتدای بهمن ۹۷ به بعد، قیمتها با توجه به حاشیه بازار و بر اساس توافق بین مشتری و خودروساز عرضه میشود.
به نظر شما توافق بین مشتری و خودروساز چگونه حاصل میشود؟
♦ اگر جای مسئولین تصمیم گیر در این حوزه بودید، چه راهکاری را پیشنهاد میدادید تا مصرف کننده و تولیدکننده هر دو راضی باشند؟ آیا شما هم کمک 15 هزار میلیارد تومانی به دو خودروساز کشور را در دستور کار خود قرار میدادید یا به فکر افزایش قدرت خرید مردم بودید؟
♦ با اعلام نرخهای جدید و افزایش قیمت برای خودروهایی که قرار بوده در ماه های قبل، تحویل مشتری شود، چه مشکلات و موانعی در مسیر تحویل خودرو برای خریداران به وجود آمده است؟
♦ آیا شما هم به عنوان یک متقاضی و خریدار خودروی تولید داخل، این روزها با مشکلاتی مواجه شدهاید؟ اگر پاسخ مثبت است، مشاهدات و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید.
♦ به نظر شما، راهکار مسئولین در نهایت منجر به ثبات در بازار خودرو و تعدیل قیمتها خواهد شد؟ اگر نظرتان مثبت است، چه زمانی را پیش بینی میکنید که بازار خودرو با فرمول جدید، به آرامش برسد؟
♦ به عنوان یک خریدار که در انتظار تحویل خودرو در فاصله زمانی یکم شهریور تا سی ام دی بوده است، آیا در شرایط فعلی، توان پرداخت مابقی پول خودرو را دارید؟ در صورتی که پاسخ منفی است، چکار خواهید کرد؟
♦ در پایان، ارزیابی خود را از واکنش و استقبال مردم در قبال این مدل افزایش قیمت خودرو، با ما در میان بگذارید.
این خوانده میشوید برای خوانده شدن مشکلات، گرفتاریها و دغدغه های افرادی است که قصد خرید خودرو را داشتهاند، اما به نظر میرسد حالا در شرایط متفاوتی قرار گرفتهاند؛ شرایطی که با آزادسازی قیمت خودرو در حاشیه بازار، هر روز و هر هفته باید شاهد قیمتهای جدید باشند.