در چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، انیمیشن «شب آفتابی» و فیلمهای «مسخره باز»، «روزهای نارنجی» و «زهر مار» در سینمای رسانهها به نمایش درآمد.
به گزارش «تابناک»؛ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر عرصه نمایش 22 فیلم در بخش اصلی (سودای سیمرغ)، و ده فیلم در بخش نگاه نو (فیلم اولیها) رقابت میکنند که از ده فیلم بخش نگاه نو، دو فیلم در بخش سودای سیمرغ نیز حضور دارند و شانس رقابت برای جوایز بخشهای فنی را نیز در اختیار دارند. جزئیات تمامی فیلمهای جشنواره را از اینجا میتوانید ببینید.
در چهارمین روز انیمیشن «شب آفتابی» اثر سیدعلی مدنی و فیلمهای سینمایی «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنی زاده، «روزهای نارنجی» به کارگردانی آرش لاهوتی و «زهر مار» جواد رضویان رونمایی شد. همانگونه که انتظار میرفت، روز چهارم، روز متوسطها بود و در عین حال برخلاف ادعای بعضی اعضای هیات انتخاب جشنواره، «زهر مار» یک تله فیلم ضعیف بود که حتی شاید در گیشه نیز فروش بالایی نداشته باشد.
شب آفتابی
مسخره باز
روزهای نارنجی
زهر مار
باهنر تیغ و ترمه را تماشا کرد
محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخص مصلحت نظام با حضور در پرديس سينمايى آزادى به تماشاى فيلم تيغ و ترمه به كارگردانى كيومرث پوراحمد نشست.
روایت کارگردان «شب آفتابی» از سختیهای تامین سرمایه برای ساخت انیمیشن
نشست خبری انیمیشن سینمایی «شب آفتابی» با حضور الهام باجلان(طراح کارکتر)، آزاده مدنی(مجری طرح و طراح صحنه)، عادل مدنی(کارگردان فنی)، مریم حبیبی(دستیار کارگردان)، علی مدنی(کارگردان)، زهرا مشتاق(تهیهکننده)، یونس لطفی(نویسنده)، آرمین رهبر(آهنگساز)، گلناز ثانی(انیماتور) و با اجرای احسان کرمی در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
کرمی در ابتدای این نشست درگذشت همسر علی نصیریان را تسلیت گفت و اعلام کرد قرار بود امروز برنامهای برای حضور این بازیگر در پردیس ملت داشته باشیم که با این اتفاق منتفی شد.
مشتاق با بیان اینکه از آقای داروغهزاده بسیار متشکر هستم که در اینجا حضور دارند، ادامه داد: کار انیمیشن بسیار سخت است و سختتر از آن قضاوت کردن است. چون آنقدر نمونههای خوب خارجی داریم که کار سخت میشود. من از نیمه راه به این گروه پیوستم. موقعی که کار را شروع کردند، تهیهکننده شخص دیگری بود. من با کمک فارابی از نیمه راه به عنوان تهیهکننده به این کار پیوستم.
علی مدنی درباره تولید این انیمیشن گفت: از سال 84 ساخت اولین کارم را شروع کردم. بعد از سه ماه شکست خوردم. سال 88، بار دیگر کاری را شروع کردم ولی تصمیم گرفتیم کاری کنیم که سرمایهگذارها تشویق به ساخت انیمیشن شوند. پیشنهاد 100 میلیونی به یکی از ارگانها دادم که در سال 92 شکست خورد.
او تاکید کرد: دلیل این شکستها بیتجربگی ما، دیر آمدن کارها، اختلاف بین تهیهکنندگان، بالا بردن کیفیت در نیمه راه تولید و ...بود مثلا یک شرکت هواپیمایی قطر بود که میخواست سرمایهگذاری کند، اما چون تحریم بودیم نمیتوانستیم پول را منتقل کنیم.
مدنی تاکید کرد: سال 92 ساخت «شب آفتابی» را شروع کردیم. سال 95 تهیهکننده اول، سرمایهاش را خواست. از روی دوستی خانم مشتاق تهیهکنندگی کار را برعهده گرفتند.
مشتاق در پاسخ به این سوال که چطور وارد تهیهکنندگی شده، گفت: من همچنان خبرنگار هستم. کارت تهیهکنندگی داشتم اما خواستم که کارت مرا در جشنواره به عنوان خبرنگار صادر کنند. البته سالهاست در صداوسیما کار تهیهکنندگی را انجام میدهم.
او تاکید کرد: وزارت ارشاد و بخش سازمان سینمایی برای کسانی که مایل به ساخت انیمیشن هستند، تسهیلاتی قائل هستند. ما هم با توجه به علاقهای که به سینمای نوجوان داشتیم کار را پیش بردیم.
لطفی نویسنده این انیمیشن هم در پاسخ به این سوال که استفاده از توپهای سرگردان چه کارکردی در پیش برد قصه دارد، گفت: یک اتفاق در زیر متن می افتد که به آن توپها ارتباط دارد. معتقد هستم یک زیرمتن در کار ما هست، باید نقطه به نقطه جلو برویم.
علی مدنی در پاسخ به این سوال که آیا به فکر طراحی محصولات جانبی برای «شب آفتابی» هستید، گفت: 5 نفر از ما علاوه بر خانم مشتاق سرمایهگذار هستیم. تا هفته پیش حتی پروسه تولید این فیلم تمام نشده بود. من دفعه دومم بود که با شما کار را میدیدم. اصلا فرصتی نداشتیم که بخواهیم به تولید محصولات جانبی فکر کنیم.
مدنی درباره اینکه چرا مادر خانواده در خانهاش روسری سر کرده است، گفت: ما برای احتیاط این کار را کردیم. اگر اجازه دهند، حذفش میکنیم.
آزاده مدنی درباره اینکه چرا تعداد المانهای شهری در فیلم کم است، گفت: از سال 92 هر شش ماه فکر میکردیم در حال تمام کردن کار هستیم. چون همهاش به حضور در جشنواره فیلم فجر فکر میکردیم. من میپذیرم که اجزای هویتساز فیلم ما بسیار کم است. این را میدانم و بابتش شرمنده هستم.
او ادامه داد: اینجا برایمان هویتبخشی معنایی نداشت، چون نمیخواستیم به منطقه خاصی اشاره کنیم.
علی مدنی هم درباره هزینه تولید ساخت این انیمیشن توضیح داد: 200 میلیون نقدینگی به فیلم تعلق گرفت که 100 میلیون برای کار اول بود. و برای این فیلم هم 100 میلیون صرف شد.
در ادامه نشست «شب آفتابی»، آرمین رهبر درباره موسیقی این انیمیشن گفت: موسیقی در ایران به سمت سادهسازی رفته است. من همیشه دغدغه ورود موسیقی کلاسیک به انیمیشن را داشتم. در انیمیشن دنیا فضا برای استفاده از موسیقی کلاسیک بسیار باز است. در کارهای زنده، شما مجبور هستید از تلفیق استفاده کنید.
او ادامه داد: کار موسیقی این انیمیشن حدود یک ماه طول کشید. به خاطر فانتزی بودن کار از موسیقی ارکستر استفاده نکردیم. موسیقی فیلم شبیه پاپ بود.
مشتاق در پاسخ به این سوال که آیا به نظرتان پایان فیلم را میشد در مدت کوتاهتری به پایان رساند؟، گفت: دیدن فیلم به نظرم سلیقهایست. البته فکر میکنم پایان فیلم جایی دارد که بخواهیم آن را کمتر کنیم.
لطفی درباره صندوقچه و منطق حضور شخصیتهای حیوان و انسان باهم توضیح داد: صندوقچه میتواند هر چیز ارزشمندی باشد که در یک تمدنی مرکزیت دارد. هیچجا توضیح روشنی درباره صندوقچه وجود ندارد و فقط به نقش این صندوقچه در نظم و امنیت شهر اشاره میکند، امکان خوانش برای هر نوع فرهنگی وجود دارد.
او ادامه داد: هیچ قاعده خاصی وجود نداشت. شما اگر بخواهید به شخصیتهای بد و خوب تقسیم کنید، در هر دو گروه حیوان و انسان وجود داشتند. قاعده خاصی وجود ندارد.
باجلان نیز درباره طراحی شخصیتها گفت: میخواستیم شخصیتها طوری طراحی شوند که راحتتر انیمیت شوند. تلاش شد شبیه شخصیتهای رئال نباشند.
در ادامه نشست پرسش و پاسخ انیمیشن «شب آفتابی» عادل مدنی درباره کارگردانی فنی فیلم گفت: حجم مشکلات فنی بسیار بود دلیل اصلی آن هم به نبود بودجه برمی گردد. آنقدر امکانات کم بود که حتی کارت گرافیک نداشتیم که بتوانیم رندر بگیریم. در نهایت مجبور شدیم به سمت موتورهای بازی برویم تا بتوانیم کار را رندر بگیریم. ناامید بودیم که یک شرکت ژاپنی نرمافزار بازی را منتشر کرد که ما توانستیم در حد امکاناتش از آن استفاده کنیم.
دغدغهای که همایون غنیزاده در سینما دنبال میکند
نشست خبری فیلم «مسخره باز» با حضور همایون غنیزاده (کارگردان)، صابر ابر (بازیگر)، فرزان جلالی (بازیگر خردسال)، علی مصفا (تهیهکننده)، محمدرضا غنیزاده (موسیقی)، محمود کاشانی (صدابردار)، سهیل دانش اشراقی(طراح صحنه)، جواد مطوری (جلوه های ویژه)، ماهان حیدری (مجری طرح)، علی قاضی (مدیر فیلمبرداری)، آرش اتابک (جلوه های ویژه میدانی)، نازنین گودرزی (دستیار کارگردان) و با حضور احسان کرمی مجری برگزار شد.
علی مصفا تهیه کننده فیلم در ابتدا گفت: من در ابتدا می خواهم بگویم که چقدر متاسفم از اینکه آقای نصیریان به دلیل فوت همسرشان همراه ما نیستند. به این فکر میکردیم که این جلسه را برگزار نکنیم و در آن شرکت نکنیم. اما در نهایت تصمیم گرفتیم به خاطر قول و قراری که داشتیم در این نشست حاضر شدیم، اما بسیار متاسفیم برای اتفاقی که برای آقای نصیریان افتاده است.
غنی زاده در پاسخ به سوالی در مورد فیلمنامه گفت: با چندپارگی فیلم نامه موافق هستم. البته که این چندپارگی انتخاب بنده بوده است. این نکته درست است. تکرارهای زیادی در فیلمنامه وجود دارد که بعضا ممکن است کسالتآور و خستهکننده باشد که البته امری تعمدی بوده است. این چندپارگی برای من یک انتخاب بوده است.
علی مصفا، تهیهکننده فیلم در مورد برنامهای که برای خوب اکران شدن و دیده شدن فیلم مسخره باز دارد گفت: این کار از دست من خارج است و کاری است که خود فیلم باید آن را برعهده داشته باشد. با توجه به بازخورد خوبی که از اکران این فیلم دریافت کردهام چندان نگران این مورد نیستم چون فکر میکنم فیلم این قابلیت را دارد.
غنیزاده در مورد احتمال تکرار موفقیتش در سینما بعد از موفقیت در تئاتر «می سی سی پی نشسته می میرد» و لزوم ساخت فیلم مسخره باز گفت: وقتی از لزوم ساخت فیلم حرف می زنیم یعنی چندان موافق ساخت چنین فیلمی نیستیم. من تلاش کردم این فیلم از تئاتر «می سی سی پی...» بهتر بشود. وقتی من کارگردان آن اثر بودم و حالا کارگردان یک اثر سینمایی می شوم، در دام یک شباهتی می افتم که تلاش می کنم از آن بجهم، اما گاهی نمی توانم چون این تشابه در وجود من است. من اصلا قصد نداشتم که بیننده یاد «می سی سی پی...» بیفتد و فرضم هم این بود که خیلی از تماشاگران این تئاتر را ندیده اند. با این حال اگر تشابه و تکراری در فیلم وجود دارد این ضعف از من است. من همیشه دوست دارم در کارهایم نوآوری داشته باشم.
غنی زاده در مورد پایان فیلمش گفت: تمام تلاشم این بود که مسخره باز جذاب تمام شود. اگر این فیلم جذاب تمام نشده، یعنی من موفق نشده ام که این فیلم را خوب تمام کنم.
سهیل دانش اشراقی، طراح صحنه فیلم در مورد تجربهاش در این فیلم، گفت: کار کردن با آقای غنیزاده خیلی سخت و جذاب است. از او ممنونم که اجازه داد ذهنش را تصویر کنم. از آقای قاضی هم بابت نورپردازی فوقالعاده فیلم تشکر می کنم که باعث شدند این طراحی های صحنه به این زیبایی دیده شوند.
سوال بعدی درباره تصادفی به نظر رسیدن انتخاب بازیگران و علت انتخاب هدیه تهرانی بود. همایون غنی زاده در پاسخ به این سوال گفت: من این نقش را برای خانم تهرانی نوشته بودم و قطعا برای نقش هما اتفاقی به سراغ خانم تهرانی نرفتم. بقیه بازیگران هم تصادفی انتخاب نشدند.
علی مصفا در پاسخ به سوالی درباره بودجه فیلم گفت: بودجه فیلم 4میلیارد تومان بود.
در ادامه این نشست، همایون غنی زاده در پاسخ به سوالی درباره لوکیشن فیلم، گفت: هم دکورسازی و هم آکساسوار و هم تمام لوازمی که در صحنه می بینید حتی برچسب های روی شیشه های کوچک ساخته شده بود.
سوال بعدی درباره جلوههای ویژه بود که آرش آقابیگ مسوول جلوه های ویژه میدانی در پاسخ به این سوال گفت: من جسارت آقای غنی زاده که برای فیلم اول چنین سوژه ای را انتخاب می کنند تحسین می کنم. درباره جلوه های ویژه میدانی با آقای غنی زاده حدود یک ماه تمام اتفاقاتی که قرار بود در فیلم بیفتد را تست زدیم و انجام دادیم. کار سختی بود. تمام اتمسفرهایی که در فیلم اتفاق افتاد را مجبور بودیم در یک لوکیشن انجام بدهیم و این کار خیلی سختی بود. من از گروه تولید و آقای مصفا خیلی تشکر می کنم چون هر اتفاقی که ما می خواستیم واقعا در این فیلم اتفاق افتاده و همه ابزاری که می خواستیم در اختیارمان بود. اینکه جلوه های ویژه از نظر تماشاگر خوب باشد ترکیبی از جلوه های ویژه میدانی و ترکیب صحنه بود و با در کنار هم قرار گرفتن اینها کار خوب شد.
همایون غنی زاده در پاسخ به سوالی درباره سبک فیلمسازی اش و اینکه چطور به این سبک رسیده گفت: اصلا یادمان نمی آید که چه چیزی باعث می شود یک سبک را انتخاب کنیم. خیلی نمی شود ریشه یابی کرد. برای همین اجازه بدهید من به این سوال جواب ندهم.
سوال بعدی درباره زمان و مکان نداشتن فیلم بود و اینکه آیا کارگردان قصد سمبل سازی دارد که همایون غنی زاده در اینباره گفت: من ادعای ساخت یک فیلم سمبلیک را ندارم. بی زمانی و بی مکانی در یک اثر هنری مطلق نیست. شما میگویید زمان و مکان ندارد، من می گویم دارد.
درباره چگونگی فیلمبرداری بخش های مختلف فیلم هم علی قاضی مدیر فیلمبرداری «مسخره باز» گفت: یک طراحی میشود برای اینکه برای رسیدن به این خروجی چه مقدار باید فیلم گرفته شود و چه مقدار باید بعدا ساخته شود. مورد به مورد فرق می کند و اینجا نمی توان همه را توضیح داد.
مطوری مدیر جلوه های ویژه هم گفت: صحنه کازابلانکا یکی از سخت ترین صحنه های فیلم ترکیبی از چند مدل مختلف بود. تلفیق کار درجه یک کار صحنه، فیلمبرداری بی نظیر و دکوپاژ جذاب آقای غنی زاده به تولید آن صحنه منجر شد. اما درباره جلوه های ویژه تولیدهای تری دی زیادی داشتیم. هم آن قسمت سوار شدن به هواپیما و هم تالار وحدت را مجبور شدیم کامل بازسازی کامپیوتری کنیم.
همایون غنیزاده هم در ادامه با نام بردن عوام مختلف فیلمش گفت: از همه عوامل و بازیگران ممنونم به علت ریسکی که در اعتماد کردن به من کردند تشکر می کنم. چون بیان این فیلم و بیان بعضی از تصاویر این فیلم قبل از اینکه به تصویر بیاید در کلمات خیلی احمقانه و بچگانه به نظر می رسید. نگاهم می کردند و رویشان نمی شد چیزی بگویند ولی به من اعتماد کردند.
داریوش موفق یکی از بازیگران فیلم درباره تجربه کار در کنار همایون غنی زاده گفت: من نزدیک به 30 سال کار حرفه ای بازیگری روی صحنه تئاتر کردم. تا به حال نه توسط چهره ام و نه توسط پولم و نه توسط رانتم وارد عرصه تصویر نشدم اما همایون غنی زاده به من اعتماد کرد و این نقش را به من سپرد. واقعا از او تشکر می کنم واز بقیه دوستان هم که همپا و همراه من بودند تشکر می کنم. خروجی کار واقعا فوق العاده بود.
صابر ابر هم درباره تجربه بازی در کنار بابک حمیدیان و علی نصیریان گفت: من اول یک نکته مهم را بگویم که شاید کمتر شنیده باشید. به نظر من ذهن جناب نصیریان آنقدر به روز و مدرن است که گاهی ترسناک است. همراه شدنشان با این جنس فیلم باورنکردنی است. یک روزهایی ما با همایون و بابک و داریوش و ... صحبت می کردیم و همایون با ترسی میگفت این را چطور باید به آقای نصیریان بگوید و وقتی می گفت آقای نصیریان اتفاقا او را راهنمایی هم می کرد. من تا به حال در هیچ پروژه ای یک بازیگر در این سن و سال را ندیدم که اینقدر دقیق و درست بداند که با چه فیلمی همراه است.
در ادامه نشست پرسش و پاسخ فیلم «مسخره باز» علی مصفا در پاسخ به سوالی درباره اینکه بالاخره باید او را یک تهیه کننده بنامند یا بازیگر، گفت: یک عمری من درباره بازیگری بد و بیراه گفتم و فکر می کنم امسال رکورد زدم. یک عمری هم به تهیه کننده ها بد و بیراه گفتم که امسال خودم تهیه کننده ام. این کار از نظر تولیدی خیلی پیچیده بود. من خودم از این نظر خیلی سختی نکشیدم. سختی کار به عهده مدیر تولید ماهان حیدری و گروهش بود.
محمدرضا غنی زاده در پاسخ به سوالی درباره استفاده ویژه از موسیقی در این فیلم و پروسه انتخاب و ساخت موسیقی فیلم گفت: حدود هشت یا نه ماه با یک گروه مجارستانی برای موزیک کار کردیم. کلی دچار پیچیدگی و فکر شدیم که همایون با سخت گیری هایش این کار را سخت تر می کرد.
در پایان نشست فیلم «مسخره باز» همایون غنی زاده کارگردان این فیلم درباره علی نصیریان گفت: شما گاهی صاحب چیزی می شوید که قبلش از نعمت وجودش اطلاع نداشتید و بعد در خلوت خودتان به این فکر می کنید که اگر همچنان از این نعمت بی بهره می ماندید چه می شد. باور کنید بارها از فکر اینکه ممکن بود تجربه همکاری با آقای نصیریان را نمی داشتم و بعد متوجه نمی شدم که چه نعمتی را از دست دادم می ترسم. نمی دانید چه تجربه ای است و نمی دانید کار کردن با علی نصیریان چه لذتی دارد. واقعا باید قدر ایشان را بدانیم.
آرش لاهوتی: فیلم من درباره زن و مرد نیست درباره انسان است
نشست خبری فیلم «روزهای نارنجی» با حضور آرش لاهوتی (کارگردان و فیلمنامهنویس)، علی مصفا، ژیلا شاهی، صدف عسگری (بازیگران)، علیرضا قاسمخان (تهیهکننده)، شهنام شهباززاده (مجری طرح)، فرشاد محمدی (مدیر فیلمبرداری)، کریستف رضاعی (آهنگساز)، فاضل ژیان (طراح صحنه و لباس)، شهرام خلج (طراح گریم) و با اجرای احسان کرمی در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
اولین سوال نشست خبری «روزهای نارنجی» از مدیر فیلمبرداری پرسیده شد. خبرنگاری پرسید چرا تمام پلان های فیلم با شیوه دوربین روی دست گرفته شده است. فرشاد محمدی در پاسخ به این سوال گفت: در این فیلم دوربین روی دست طبیعتا عمدی بوده. اجازه بدهید درباره دلیل این اتفاق من توضیح ندهم. دنبال یک روش دوربین روی دست نوین نیستم. این روش در تاریخ دنیا بی سابقه نیست. شاید در ایران کمتر دیده شده است. احساس کردیم دوربین هم می تواند اضطراب و غلیان درونی کاراکتر را راحت تر توضیح دهد. دوربین یک کاراکتر یا شخصیتی بود که کنجکاو بود و فقط راوی نبود و یک جاهایی به قضاوت هم می پرداخت.
آرش لاهوتی نویسنده و کارگردان «روزهای نارنجی» در ابتدای نشست پرسش و پاسخ پس از نمایش این فیلم در سینمای رسانه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چطور یک شخصیت منفعل در نهایت فیلم منجی و قهرمان می شود گفت: فکر نمیکنم شخصیت مجید یک کاراکتر سوپرقهرمان شد. به نظرم مجید زمان کمی در پیش دارد که تصمیم بگیرد که آیا به آبان کمک کند یا نه. این یک پروسه چندین ساله نیست و فقط باید در دو سه روز این تصمیم را بگیرد و این به نظرم یک واکنش کاملا طبیعی است.
علی مصفا هم درباره پذیرفتن نقشی که در این فیلم ایفا کرده گفت: فیلمنامه خیلی جذاب بود. چند بار با هم صحبت کردیم من گرفتار بودم و نمی توانستم. خانم تهرانی خیلی فیلمنامه را دوست داشت و من را ترغیب کرد سر این کار بیاید. برای من نقش جذابی بود. چو برای خیلیها پذیرفتن این نقش ها سخت است. ولی برای من جذاب بود که این کاراکتر منفعلی که مرد عمل نیست را ایفا کنم. جدا از این خود قصه فیلم هم در کنار قصه هایی که در این روزها می خواندیم و سعی می کردند یک خطوط از پیش تعیین شده ای را دنبال کنند که قبلا جایزه هم گرفته، قصه جدیدی بود. سومین دلیل هم تصویری بود که این فیلم از زن ایرانی می داد و برای من جذاب بود. چون در مقایسه خیلی از فیلم هایی که زن ایرانی را زن تحت ظلم و کتک خور نشان می دهد، جالب بود.
سوال بعدی درباره پایانبندی فیلم بود که آرش لاهوتی گفت: طبیعی است که تمام فیلم ها تحت تاثیر منطق نویسنده اش است. من این احساس را ندارم. اساسا من با سوال زن و مرد مشکل دارم و به نظرم فیلمم درباره یک انسان است. مقتضای درام است که شخصیت اصلی زن می شود یا مرد. در واقع اصلا گمان نمی کنم چنین برداشتی به ذهن مخاطب برسد.
از طراح گریم درباره گریم متفاوت هدیه تهرانی پرسیده شد. شهرام خلج طراح گریم «روزهای نارنجی» در پاسخ گفت: خیلی سعی کردیم گریم ها خیلی ساده باشد. گریم کسی که مدت طولانی در یک باغ پرتقال کار می کند حتما باید چنین گریمی میداشت.
در سوالی دیگر از علیرضا قاسم خان تهیه کننده پرسیده شد چه شد که تهیه کنندگی این فیلم را پذیرفتید و چقدر به بازگشت سرمایه آن امیدوارید؟ قاسم خان در پاسخ گفت: برای من تهیه کنندگی این فیلم با فیلم های دیگر متفاوت است. آرش لاهوتی سینما و ادبیات را خوب می شناسد و اینکه بتوانیم یک اثر را برای اولین بار با این نگاه کار کنیم برای من افتخار است. این چهارمین کار من در سینما است و خیلی کم کار هستم. یک بار یک نفر از من پرسید چرا فیلم های خواب آلوده می سازید. من گفتم ما فیلم هایی می سازیم که با افتخار آن را در تمام دنیا نشان دهیم.
از کریستف رضاعی پرسیده شد تفکیک فضای فیلمسازی بین چندین کار در این سال سینمایی را چطور انجام دادید؟ این آهنگساز در پاسخ گفت: فیلم آقای لاهوتی پارسال و در چنین روزهای ساخته شد و من خیلی خوشحالم که چنین فیلمی ساخته شد. دو کار داشتم که امسال انجام شده و کارهای دیگر در سال گذشته ساخته شد. خیلی با آقای لاهوتی برای این کار صحبت کردیم. خیلی بحث داشتیم که موسیقی روی فیلم را کمتر کنیم و چقدر لذتبخش بود که در یک سوم پایان فیلم موسیقی می آید و سختی ای که شخصیت اصلی می کشد را آسان می کند. آن زمان که موسیقی دوباره بعد از نیم ساعت می آید یک نفسی به این پرسوناژ می دهد که انسانی ترش می کند. خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاده است.
رویا حسینی بازیگر «روزهای نارنجی» در ادامه این نشست گفت: بازی در این کار برای من بسیار جذاب بود. چون یک سری کاراکتر معمولی اما جذاب داشت و من خیلی از آرش لاهوتی تشکر می کنم که این نقش را به من داد.
صدف عسکری یکی دیگر از بازیگران این فیلم هم درباره تجربه بازی در این فیلم گفت: مریم برای من خیلی عجیب بود چون اصلا به من نزدیک نبود. چون من نه بچه دارم و نه لهجه و این برای من خیلی جذاب بود. یک چالش بود که خودم را به این شخصیت نزدیک کنم. آرش لاهوتی خیلی به من سخت گرفت برای همین من خیلی تلاش کردم تا به این نقش برسم. بعضی وقت ها آدم ها یک فرصت نیاز دارند تا خودشان را نشان دهند. آرش این فرصت را در اختیار من قرار داد.
فاضل ژیان طراح صحنه و لباس «روزهای نارنجی» هم در پاسخ به سوالی درباره طراحی و صحنه این کار گفت: به لحاظ معنایی دنبال این بودیم که یک کار درست ببینیم. حتی اگر تلخ باشد. تلخی آن شاید در لباس کاراکترها نمود پیدا می کرد. نه اینکه یک صحنه زیبای جذاب ببینیم.
جواد رضویان: من را بیرحمانه نقد کنید اما جانب انصاف را نگه دارید
نشست خبری فیلم «زهرمار» با حضور جواد نوروزبیگی (تهیهکننده)، سیدجواد رضویان (کارگردان)، سیامک انصاری، شبنم مقدمی (بازیگران)، ثنا نوروزبیگی (طراح لباس)، پیمان عباسی (نویسنده)، عبدالله اسکندری (گریمور)، رضا خسروی (آهنگساز)، محمود خرسند (صداگذار) و با اجرای احسان کرمی در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
در ابتدای این نشست، جواد رضویان ضمن تشکر از خبرنگاران و عکاسان گفت: من تازه وارد این عرصه شدم، بیرحمانه مرا نقد کنید اما جانب انصاف را نگهدارید.
پیمان عباسی، نویسنده هم در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم را کمدی میدانید، گفت: «زهرمار» کمدی نیست، قصه کاملا اجتماعی دارد و معضل مواد مخدری را به همین شکل که دیدید نشان میدهد.
رضویان در پاسخ به این سوال که فکر نمیکنید ساخت فیلمهای ضد ارزشی به سبک دهه 80 تمام شده است بیان کرد: من اعتقاد ندارم «زهرمار» ضد ارزشی است. اتفاقا به ارزشهای بسیاری توجه دارد. اما اگر اینطور به نظر نمیرسد، به خاطر من است.
شبنم مقدمی هم درباره بازیاش در این فیلم گفت: من همیشه سعی میکنم نقشهای متفاوت انتخاب کنم.
نوروزبیگی درباره پاسخ به این سوال که«چقدر با توجه به اینکه برادرتان مداح است انتظار بروز واکنش از سوی جامعه مداحان را دارید و آیا مداحی تاکنون فیلم را دیده یا نه؟»، گفت: حساسیت من و آقا جواد بیشتر بود. بازتابها را که میبینم، برادر خود من هم دیدند. نقدی شده بود به آنها که اگر یک مداح در این موقعیت قرار بگیرد، چه کاری انجام میدهد. آیا میتواند از پس آن بربیاید، یا از همان ابتدا کنار میکشد.
یکی از خبرنگاران از رضویان پرسید«انتظار گرفتن سیمرغ را دارید»، گفت: به هیچوجه.
او درباره نحوه انتخاب بازیگران این فیلم، گفت: اولین و آخرین انتخاب ما آقای انصاری بودند. گزینههای دیگری هم بودند، گپهایی هم زده شد. به واسطه تغییر سرمایهگذاری که برای من اتفاق افتاد، همچنان روی آقای انصاری تاکید داشتم. خانم مقدمی هم از همان ابتدا اولین انتخابم بود، چون میدانستم قدشان از آقای انصاری بلندتر است.
رضا خسروی، آهنگسار درباره موسیقی فیلم گفت: در موسیقی فیلم سعی کردم به صحنهها ضربه نزنم و موسیقی خودنمایی نداشته باشد.
خرسند درباره تجربه صدابرداری و صداگذاری زهرمار بیان کرد: این کار از نظر صدابرداری بسیار ایدهآل بود و هیچ مشکل خاصی در این زمینه نداشتیم.
ثنا نوروزبیگی درباره طراحی لباس فیلم «زهرمار» گفت: کار کردن در کنار اساتید برای من افتخار برانگیز بود و بیشتر یاد گرفتم.
رضویان درباره بازی زنده یاد محب اهری بیان کرد: فکر میکنم بعد ازاین فیلم هم در فیلم دیگری بازی کردند.
نوروزبیگی درباره هزینه ساخت فیلم گفت: هزینه تولید این فیلم حدود دو میلیارد و ششصد میلیون تومان شده است.
سیامک انصاری در پاسخ به سوالی در مورد ایفای نقشی متفاوت در این فیلم گفت: من خیلی با جواد رضویان تمرین داشتم. خیلی تلاش کردیم روی لحن و حرکات کار کنیم و در کل خیلی سختی کشیدم.
جواد رضویان در پاسخ به سوالی در مورد هدف فیلم و دغدغه اش برای ساخت آن گفت: هدف یک نقد اجتماعی بود و اینکه نشان دهیم فقر می تواند منجر به چه چیزهایی شود. چه فقر مالی چه فقر فرهنگی.این فیلم تلاش کرد این مورد را به تصویر بکشد.
رضویان در مورد شانس دریافت سیمرغ گفت: جشنواره کلا هیجان انگیز است و ما مدام در حال ترشح آدرنالین هستیم.خوشحالم از دوستان که اجازه دادند در اولین تجربه کارگردانی ام پا به جشنواره بگذارم.
رضویان در پاسخ به سوالی در مورد انتظارش از مخاطب بعد از تماشای فیلم گفت: وقتی هر نقد اجتماعی ای ساخته می شود تلاش بر این است که یک آگاهی بخشی به جامعه صورت بگیرد. این جاهایی که ما در فیلم مان نشان دادیم وجود دارد و هست. من می توانم مستنداتش را هم به شما نشان بدهم. کمی حواسمان را جمع کنیم و اطراف مان را بهتر ببینیم.
«جاندار»، «متری شش و نیم» و «ماجرای نیمروز 2» به سانس فوق العاده رسیدند
رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره سانس های فوقالعاده این سینما در روز شنبه 13 بهمن، به ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، گفت: امروز شنبه 13 بهمن فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با استقبال گسترده مردم رو به رو شده و علاقهمندان برای تماشای این فیلم در صف انتظار هستند و به همین دلیل به محض اتمام ظرفیت، سانس فوقالعادهای برای این فیلم برگزار میشود.
همچنین فیلم «متری شش و نیم» در روز شنبه 13 بهمن ماه در سانس 30 دقیقه بامداد به عنوان سانس ویژه در سینما آستارا تهران به نمایش در آمد. نمایش این فیلم به صورت سیاه و سفید که نشان داد اصل مشکل فنی بوده، با اعتراض تماشاگران مواجه شد.
فیلم «جاندار» هم امشب 13 بهمن ماه در سانس ویژهای در پردیس سینمایی مگامال به نمایش در خواهد آمد.
مخالف نشان دادن جنگ کوروش هخامنشی بودم
فیلم «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند روایت فرشته مرگ از زندگی و مرگ برخی شخصیتهای بزرگ تاریخ است. علیرضا کمالی در این فیلم ایفاگر نقش کوروش هخامنشی بوده که توسط او قسمتی از زندگی و مرگ این شخصیت تاریخی به نمایش گذاشته میشود.
کمالی درباره نحوه رسیدن به نقش کوروش و باورپذیر کردن این نقش برای خود گفت: نقش کوروش نقش سختی بود چراکه این شخصیت برای ۲۵۰۰ سال پیش بود و مقیاسی برای آن وجود نداشت که ما بدانیم از صد توانستیم به ده یا بیست برسیم.
وی افزود: من تمام تلاش خودم را کردم که نزدیک به آنچه که درباره کوروش خواندم و شنیدم، باشم ولی با توجه به اینکه مقیاسی برای این شخصیت وجود ندارد، نمیدانم که چقدر توانستهام حق مطلب را ادا کنم. البته خودم از بازی که کردم راضی بودم.
این بازیگر همچنین درباره کار کردن با محمدرضا هنرمند و رسیدن به توافق با او بر سر صحنهها این طور توضیح داد: از ابتدا همه چیز این فیلم مشخص بود و من هم آن را میپسندیدم. تنها چیزی که به شخصه با آن مخالف بودم، نشان دادن جنگ کوروش هخامنشی بود.
وی ادامه داد: عدم توانایی سینمای ما در نشان دادن جنگ دلیل بنده برای مخالفت بود چراکه ورود ما به این مقوله به صورتی نزول شان پیدا میکرد. خوشبختانه بقیه دوستان و خود آقای هنرمند هم از این ماجرا پرهیز کرده و به آن ورود نکردند و اثر شد آنچه که دیدید و بنده اکنون از آن رضایت دارم.
هر 33 فیلم سینمایی اعم از فیلمهای بخش مسابقه، نگاه نو و سه انیمیشن در جشنواره در آرای مردمی!
مسئول آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر درباره حضور فیلمهای بخش "نگاه نو" و "انیمشین" در گردانه آرای مردمی گفت: امسال امکان اکران یکسانی برای آثار سینمایی حاضر در جشنواره وجود داشت، بنابراین میتوانستند در رقابت با آثار بخش مسابقه قرار بگیرند.
علی آشتیانیپور، مسئول آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: امسال هر 33 فیلم سینمایی اعم از فیلمهای بخش مسابقه، نگاه نو و سه انیمیشن حاضر در جشنواره در آرای مردمی قرار دارند.
او در توضیح این موضوع اظهار کرد: فیلمهای بخش نگاه نو مثل دیگر بخشهای مسابقه از امکان اکران برخوردار شدند و در جدول اکران سینماهای مردمی شرایط یکسانی با دیگر آثار بخش مسابقه دارند، بنابر این میتوانند در رقابت با آثار بخش مسابقه قرار بگیرند.
مسئول آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر درباره بخش انیمیشن هم توضیح داد: تعداد نمایش انیمیشنها به تعداد دیگر آثار نیست اما ما برایشان تعریف دیگری در نظر گرفتهایم. در حقیقت باید همه فیلمها به یک ظرفیت یکسان برسند و همه بتوانند دیده شوند و تعداد اکران و ظرفیتها برای همه یکسان باشد. البته درباره انیمیشنها یک استثنا وجود دارد که آن سه انیمیشن در قالب خودشان دیده میشوند اما وقتی در کنار دیگر آثار قرار میگیرند به تعادل میرسند.
او اضافه کرد: نرمافزاری که توسط کارشناسان آمار طراحی شده است تمام این تناسبات را رعایت میکند. ما حتی میتوانستیم فیلمهای کوتاه و مستند را هم در این بخش قرار دهیم اما چون در جایگاه یک اثر سینمایی دیده نمیشدند ممکن بود به نفعشان نبود که در کنار این مجموعه قرار بگیرند.
او درباره کنار گذاشتن فیلمهای مستند و کوتاه از گردانه آرای مردمی اضافه کرد: ظرفیت فیلمهای مستند و کوتاه محدود است و نمیتوانند در شرایط یکسان دیده شوند. اگر میخواستیم آنها را در پروسه رایگیری قرار دهیم به آنها ظلم میشد.
امروز نخستین آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد که براساس این آمار، اسامی 10 فیلم برتر بدون ترتیب و اولویت به این شرح است: «قسم»، «بنفشه آفریقایی»، «ماجرای نیمروز»، رد خون»، «جاندار»، «بیست و سه نفر»، «قصرشیرین»، «غلامرضا تختی»، «متری شش و نیم»، «سرخپوست» و «شبی که ماه کامل شد».