در پنجمین روز از سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، از مستند «دلبند» و فیلمهای سینمایی «خون خدا»، «طلا» و «شبی که ماه کامل شد» رونمایی شد و در این میان، «طلا» کمتر از انتظار بود و «شبی که ماه کامل شد» بیش از حد انتظار ظاهر شد.
به گزارش «تابناک»؛ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر عرصه نمایش 22 فیلم در بخش اصلی (سودای سیمرغ)، و ده فیلم در بخش نگاه نو (فیلم اولیها) رقابت میکنند که از ده فیلم بخش نگاه نو، دو فیلم در بخش سودای سیمرغ نیز حضور دارند و شانس رقابت برای جوایز بخشهای فنی را نیز در اختیار دارند. جزئیات تمامی فیلمهای جشنواره را از اینجا میتوانید ببینید.
در پنجمین روز از سی و هفتمین جشنواره ملی فجر، مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی و فیلمهای سینمایی «خون خدا» مرتضی عباس علی میرزایی، «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی و «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار رونمایی شد. انتظارها از «طلا» تازه ترین اثر پرویز شهبازی بالا بود و البته شهبازی نتوانست این توقع را برآورده کند، هرچند در مجموع فیلمی همسنگ آثار پیشینش ساخته بود.
«شبی که ماه کامل شد» تازه ترین فیلم سینمایی نرگس آبیار که میتوان مهمترین فیلم این کارگردان خواند، برداشتی نزدیک به واقعیت از عشق عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک ریگی به یک دختر تهرانی است که در نهایت به بریدن سر برادرِ فائزه منصوری زن عبدالحمید توسط عبدالمالک ریگی و پخش فیلم آن در شبکه العربیه و کشتن فائزه توسط عبدالحمید به دستور برادرش عبدالمالک ریگی در هنگام خواب به ضرب گلوله کلت منتهی میشود.
در روایت آبیار تقریباً همه داستان بر اساس واقعیت است و صرفاً تفاوت داستان فیلم با داستان واقعی، به تولد دوقلوهای فائزه منصوری مربوط میشود که دو کودک نیز در ایران به دنیا آمدهاند و در نهایت فائزه منصوری با تهدید عبدالحمید ریگی، خانواده منصوری را تهدید میکند که اگر زنش را به پاکستان نفرستند، آنها را خواهد کشت.
بدون تردید، «شبی که ماه کامل شد» بهترین فیلم نرگس آبیار است، هرچند سکانسهای زیادی دارد که قابل حذف است تا زمان 140 دقیقهای این فیلم با ریتم تندتر و درستتر همراه میشود. دوربین روی دست در شماری از سکانسها آزاردهنده است و اگرچه هوتن شکیبا در نقش عبدالحمید ریگی خوب بازی کرده و الناز شاکردوست نیز تلاش کرده نقش زن معمولی را به خوبی ایفا کند اما شاید بهترین بازیگر این فیلم، فرشته صدرعرفایی با لهجه و گریم سنگین باشد. این فیلم قطعاً جزو آثار مهم این دوره از جشنواره فیلم فجر است.
دلبند
خون خدا
طلا
شبی که ماه کامل شد
معرفی 9 فیلم برتر آرای مردمی جشنواره فیلم فجر
در دومین روز از اعلام نتایج آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، 9 فیلم برتر بدون اولویت معرفی شدند. قصر شیرین، متری شش و نیم، قسم، جاندار، ماجرای نیمروز: رد خون، شبی که ماه کامل شد، سرخپوست، غلامرضا تختی و بیست و سه نفر، 9 فیلمی هستند که بیشترین آرای مردمی را به خود اختصاص دادهاند.
احتمال انتشار آئیننامه جشنوارهها تا پایان سال
حسین انتظامی که در چهارمین روز از سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر در محل پردیس سینمایی ملت حضور یافته بود، در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی درباره صدور مجوز و قوانین موجود برای حضور رسانهها و شبکههای اطلاعرسانی در این جشنواره گفت: بر اساس آئیننامهای که برای جشنوارههای وزارتخانه و حوزههای تخصصیاش در حال نگارش است و امیدواریم تا پایان سال منتشر شود، چارچوب اصول کلی جشنواره اعلام میشود. طبعاً یکی از بخشهای آن مربوط به تعامل با رسانهها است و اینکه چگونه رسانههای تخصصی بتوانند از ظرفیت آن جشنواره استفاده کنند.
سرپرست سازمان سینمایی درباره صدور مجوز و فعالیت قانونی رسانههای کشور و موانعی که بر سر راه قانونی شدن آنها وجود دارد، بیان کرد: به همت هیأت نظارت بر مطبوعات، رسانههای مکتوب و پایگاههای خبری، زمان صدور مجوزشان طولانی نیست و به حدود چهار تا پنج ماه رسیده است؛ بنابراین رسانههایی که در این قالبها نمیگنجد معمولاً از مرکز رسانههای دیجیتال وزارت مجوزهای لازم را میگیرند.
انتظامی درباره بحث شفافیت مالی پروژههای سینمایی و نظارت سازمان سینمایی، تصریح کرد: بحث شفافیت آن قدر جامع است که وقتی محقق شود، دستگاههای دولتی ضوابط و میزان حمایت خودشان را اعلام میکنند و مشخص میشود بر چه اساس این حمایتها صورت گرفته، چه اولویتهایی وجود داشته، بستههای حمایتی به چه شکل بوده و از همه مهمتر از ضوابط خود را بیان کنند.
او اضافه کرد: بحث دیگر در خود صنف است، یعنی اگر در یک رابطه مشخص و دقیق همه فعالیتها، هزینهها، اسپانسرها و قراردادها سازوکار مشخصی پیدا کنند همانطور که خانه سینما در حال انجام آن است از آسیبها جلوگیری میشود و شفافیت شکل میگیرد. وقتی چارچوبها، شفاف شود خود به خود سهم نظارت سازمان سینمایی هم مشخص میشود.
انتظامی در پاسخ به پرسشی درباره حواشی ایجادشده برای فیلم سینمایی «متری شش و نیم»، درباره مشکل این فیلم و همچنین نسبت جشنواره با نهادها و سازمانهای بیرونی که در کار این جشنواره دخالت میکنند، توضیح داد: جواب صریح و روشن را دبیر جشنواره اعلام کرده است و من در حوزههای تخصصی دخالت نمیکنم و وقتی جشنواره دبیر دارد، من وارد این موضوعات نمیشوم.
او همچنین ادامه داد: اصل تعامل بد نیست اما فیلمهایی که در جشنواره حضور دارند فیلمهایی هستند که از مسیر جشنواره طی طریق کردند؛ یعنی کمیته انتخاب آنها را برگزیده است و سال دوم یا سومی است که به همه فیلمها پروانه نمایش داده میشود و بعد از آن فیلمها وارد جشنواره میشوند برای اینکه بعدها برای اکران فیلم مشکلی به وجود نیاید و نسخهای که در جشنواره نمایش داده میشود در بیرون از جشنواره هم روی پرده برود.
او درباره حاشیههای بهوجود آمده درباره مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر و اینکه برخی رسانهها از ترانه اجرا شده در انتهای نمایشِ این مراسم با عنوان تکخوانی زن یاد کرده بودند، با بیان اینکه تکخوانی در این مراسم صورت نگرفته است، طرح این پرسش را اساساً منتفی دانست.
سرپرست سازمان سینمایی همچنین درباره فیلمهایی که در جشنواره امسال حضور دارد، اظهار کرد: اکنون هرگونه اظهارنظری که صورت بگیرد، ممکن است بر روی داوری تأثیر بگذارد؛ بنابراین ما باید از مسیر داوری صیانت کنیم تا آرا دقیق و پاکی داشته باشیم.
او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تناسب فیلمهای حاضر در جشنواره سیوهفتم با چهلسالگی انقلاب اسلامی اظهار کرد: فیلمهای حاضر در جشنواره امسال آثاری هستند که در طی یک سال گذشته ساخته شده و مجموعه اهل فن هم فیلمهای سال گذشته را دیدند و همه اذعان دارند که کیفیت و مضامین فیلمها ارتقا پیدا کرده است.
سرپرست سازمان سینمایی درباره فضای امسال جشنواره گفت: فضای امسال جشنواره شاد و با نشاط بوده و خوشبختانه مسیری که جشنواره در طی این سالها طی کرده، هر سال بهتر از سال قبل بوده و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.
داودنژاد: نمیدانم چرا نخواستند «مصائب شیرین 2» در جشنواره باشد!
علیرضا داودنژاد گفت: همه نگرانی من این است که اکران «مصائب شیرین ۲» همچون اکران «فراری» بشود.
این کارگردان سینما در پی برگزاری جشنواره فیلم فجر و اضافه شدن یک فیلم در بخشی به عنوان «خارج از مسابقه» در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا نمایش فیلم «مصائب شیرین ۲» در جشنوارهی فجر منتفی شده است؟ گفت: بله منتفی شده، آقای ایل بیگی به من گفت که آقای داروغه زاده گفته است، شاید بتواند یک نمایش صبح در سینمای رسانهها برایمان فراهم کند، من هم بعد از مشورت دیدم که فایدهای ندارد و کلاً صرفنظر کردم.
اودرباره تصمیماش برای حضور فیلم در جشنوارهی جهانی فجر تصریح کرد: نمیدانم باید مدتی سپری شود و مشورت کنم تا بدانم چه کاری به صلاح فیلم است.
این کارگردان در پاسخ به این نقطه نظر که فیلمی همچون "مصائب شیرین" باید در جشنواره به نمایش درآید تا دیده شود، مطرح کرد: بله! اصولاً فیلمهای شبیه «مصائب شیرین» که جنبههای غیر کلیشهای و تجربی آنها میچربد، بهتر است در جشنواره اکران شوند تا دیده شوند و اکران بهتری بگیرند.
داودنژاد درباره سرنوشت اکران این فیلم توضیح داد: درباره سرنوشت اکران الان ذهنیتی ندارم، فیلم سه سرمایهگذار دارد؛ یکی فارابی که معتقد است، فیلم باید در جشنواره جهانی فجر در اردیبهشت ماه دیده شود و دیگری فیلمیران (اقای سرتیپی) که فیلم را دید و عقیده داشت اگر در جشنواره معرفی و تبلیغ شود، میتواند حتی ۲۳ اسفند ماه اکران شود اما نشد حالا باید صبر کنیم، ببینیم چه میشود.
داودنژاد در پاسخ به اینکه با توجه به اکران نامناسب «فراری»، نگران اکران «مصائب شیرین ۲» در شرایط مشابه آن نیستید؟ گفت: همه نگرانی من این است که اکران «مصائب شیرین ۲» همچون اکران «فراری» بشود.
او یادآور شد: عید نوروز سال گذشته که من در انگلیس بودم، متوجه شدم آنها میخواهند برخلاف آن عهد و پیمانی که داشتیم در یک گروه جدیدی، که هیج وقت سرگروه نبوده یعنی سینما ماندانا فیلم را اکران کنند. من پیش از رفتم به انگلیس در جلسهای که در دفتر «هدایت فیلم» داشتم با آقای شایسته و شاهسواری و کوثری درباره اکران قرار گذاشتیم که فیلم در عید در آزادی یا کوروش اکران شود، حتی همان جا با آقای سرتیپی تماس گرفته شد و صحبتهای مطرح شد ولی اصلاً برای من غیرمنتظره بود که به یک باره اعلام کنند، ۵ فیلم قرار است، اکران شود و برای فیلم من جایی نمانده است و سینمای «ماندانا» را برای من به عنوان سرگروه در نظر گرفتند.
او ادامه داد: من همان جا با پخش کننده، مسوولان سازمان سینمایی، تماس گرفتم و به تفصیل راجع به اینکه این نحوه اکران فیلم را می سوزاند و نابود می کند، صحبت کردم و خواهش کردم که این اکران اتفاق نیفتد و فیلم به این نحوه اکران نشود به هرحال پیش بینی میکردم، سانسهای درستی نداشته باشد و سالنهای شهرستان هم نداشته باشد و همین طور هم شد و فیلم در بدترین شرایط اکران و در اصل سوزانده شد.حالا هم این اتفاق غیر عادی در جشنواره برای فیلم «مصائب شیرین» افتاد و عملاً امکان معرفی و تبلیغ از ان گرفته شد و نگران این هستم که برای اکرانش هم چنین نسخهای پیچیده شودا
داودنژاد در پاسخ به اینکه سرمایهگذاران این فیلم چه کسانی هستند، گفت: سرمایه گذار در ایران؛ من، «فیلمیران» و «فارابی» هستیم و در لندن هم مهرداد سلیمی مدیرعامل شرکت صنایع غذایی «انجمن» که بسیار مهربان و هنردوست و دست و دل باز هستند، حامی و سرمایه گذار فیلم شدند و من از ایشان خیلی ممنونم و امیدوارم که بتوانم محبت ایشان را جبران کنم و رضایت ایشان هم جلب شود.
این کارگردان در پاسخ به اینکه آیا درگذشت مادر (احترام سادات حبیبان) را در ساخت «مصائب شیرین ۲» تاثیرگذار میداند، گفت: ماجرای مامان اتی خیلی عجیب و غریب بود، در زمستان که برای فیلمبرداری بخش ایران مصایب شیرین ۲ کار را شروع کردم، دو اتفاق عجیب افتاد؛ یکی درگذشت مادر خودم و به فاصله کوتاهی فوت مادر همسرم بود که من را در یک وضع عجیب و غریبی قرار داد. بستری شدن آنها در بیمارستان و فوت و خاکسپاری و مراسم بعدی و هم زمانی آنها با جریان فیلمبرداری شرایط غیر قابل توصیفی برای من ایجاد کرد، دو سال بود که پروژه «مصایب شیرین ۲» را کلید زده بودم و فکر میکردم نرساندن فیلم به جشنواره هم صدمه بزرگی به گروه میزند و هم خلف وعده با سرمایه گذار ان فیلم است، در نتیجه باید کارم را ادامه میدادم و درعین حال با اندوه سنگین این اتفاقات کنار میآمدم و در مراسم عزیزانم شرکت میکردم و خیلی حال و وضعیت عجیب و غریبی بود که گذشت.
به هرحال در این وضعیت توانستم فیلمبرداری را تمام کنم و فیلم را آماده کنم، اما این گونه حذف فیلم از جشنواره تاثیر عجیبی بر من گذاشت و باعث شد که این مدت را مرور کنم و یک احساس ناگفتنی از این وضعیتی که در آن قرار گرفتم، پیدا کنم.
داودنژاد معتقد است: به نظرم تعمدی در کار بوده و علاقهای بابت اینکه فیلم من در جشنواره باشد، وجود نداشته است. دلایلش را هم نمیدانم؛ همینطور که بدرستی نمیدانم چرا باید برای اکران فیلم "فراری" هم یک سرنوشتی بدان شکل رقم بخورد و با انکه از پیش مشخص بود که با ان اکران چه بلایی سر فیلم میآید اما باز به آن سمت رانده شود و اینجا هم همه حتی مسوولان جشنواره میدانستند که چقدر من برای "مصائب شیرین ۲" کار کردم و زحمت کشیدم و کاملاً آگاهانه با وجود اینکه میدانستند این فیلم برای اکران مناسب، نیاز به حضور در جشنواره دارد، آن را نادیده گرفتند.
او در پایان خاطرنشان کرد: دربارهی موضوعات مربوط به رقابت در جشنواره فجر، جنبه تهیهکنندگی فیلم برای من اهمیت ویژه داشت چون از لحاظ تهیهکنندگی، این فیلم قابل تامل است بنابراین در موردهای دیگر حاضر بودم از رقابت کنار بروم. البته در این میان نباید بازی خوب بچهها همچون رضا، مونا، ترلان، زهرا، علی، اقدس سعادت رضایی و کبری حسن زاده را از یاد ببرم همچنین فیلمبرداری و تدوین و صدا و موسیقی که به فیلم خیلی کمککردهاند و میدانم که کار آنها از استاندارد بالایی برخوردار است و مخصوصاً جوانترها میدانستند که میتوانستند با این فیلم، وارد یک رقابت جدی بشوند و بالاخره از کاری که کردهاند نتیجه ای بگیرند. بنابراین از این بابت متاسف هستم. (البته آنها چیزی به من نگفتند اما می دانم که خوشحال نیستند.)
واکنش سیروس الوند به فیلم "غلامرضا تختی"
سیروس الوند گفت: فیلم "تختی" با صداقت ساخته شده و به یک شبهه قدیمی در مورد مرگ جهان پهلوان تختی پایان داده است. این کارگردان سینما که در سینما «آزادی» به تماشای فیلم «غلامرضا تختی» نشست، درباره این فیلم سینمایی به ایسنا گفت: «ما سابقه زیادی در زمینهی ساخت فیلم پرتره در سینمای ایران نداریم در راستای اینکه به شخصیتی پرداخته شود و این شخصیت از ابعاد گوناگون بررسی شود؛ فیلم «غلامرضا تختی» هم اگر اولین بار نباشد، قطعاً کار مرسومی در سینمای ایران نبوده و این کار برای من تازگی دارد.»
او در بخش دیگری از صحبتهایش خاطرنشان کرد: «این فیلم با صداقت ساخته شده و به یک شبهه قدیمی در مورد مرگ جهان پهلوان تختی پایان داد و البته با جسارت به این موضوع پرداخته است.»
به اعتقاد سیروس الوند؛ فیلم "تختی" بسیار فیلم موفقی است، بخصوص در به تصویر کشیدن فضای دهه ۲۰ و ۳۰ بسیار موفق عمل کرده است و برای من جذاب است که آدمهایی که از ساخت فیلم در همین روزها در خیابانها عاجز هستند و ادعا دارند باید خجالت بکشند و فیلم «غلامرضا تختی» را نگاه کننده و چیزی یاد بگیرند.»
شقاقیق دهقان: قرار نیست همه فیلمها انعکاسدهنده شرایط جامعه باشند
شقایق دهقان بازیگر فیلم سینمایی «ناگهان درخت» در حاشیه نشست خبری این فیلم در پردیس سینمایی ملت به فارس گفت: من سالها در تلویزیون کار کردم و خیلی با مناسبات سینماییها آشنایی ندارم ولی خب به نظرم کار کردن در سینما قدری سخت شده است.
وی درباره مخاطبان این فیلم گفت: بهرحال به نظر من این کار هم مخاطب خاص خودش را دارد، مطمئنا نه از آن دست مخاطبی که میآیند سالن سینما تا بخندند، کمدی ببینند یا اینکه آخر هفته تنها وقتشان را بگذرانند.
دهقان با اشاره به اینکه تا به حال شاید تنها سه یا چهار فیلم سینمایی بازی کرده است، گفت: به نظرم هر چیزی که آدم مشتاق برای تماشای یک فیلم سینمایی داشته باشد، این کار دارد؛ از بازیگران خوب تا عوامل و محتوای کار.
وی با بیان اینکه اندازه شاعرانگی و لطافت کار را خیلی دوست داشته است، گفت: بنابراین کار صرفا جنبه سرگرم کننده یا خندادن ندارد، برای من سرتاسر کار عین یک شعر دلنشین است.
دهقان در پاسخ به این سؤال که فکر نمیکند نوع روابط زن و شوهرهای این فیلم به جامعه ممکن است تسری پیدا کند، گفت: با چه آماری میتوانیم بگوییم که الان بین زوجها این روابط وجود ندارد؟ ضمن اینکه شاید این نگاه من یا شما یا دیگران باشد.
وی با اشاره به اینکه قرار نیست همه فیلمها انعکاس دهنده شرایط جامعه باشند، گفت: یک فیلمی ممکن است منعکسکننده شرایط اجتماعی باشد، یک موقع هم فیلم انتخاب میکند، کارگردان یا فیلمنامهنویس حق دارند آنچه در دلشان از روابط بین زوجهای اطراف یا حالا هر چیزی است را انتخاب کنند و در کار انعکاس دهند یا اینکه از ذهنیت و علایق خودشان کار کنند.
ژاله صامتی: برای جایزه گرفتن بازی نمیکنم
ژاله صامتی بازیگر نقش «طاووس» در فیلم سینمایی «درخونگاه» به فارس گفت: سختیهای بازی در این فیلم برای ما در لوکیشنهای قزوین خیلی سخت بود، مخصوصا اینکه باید در هوای بارانی بازی میکردیم این امر برای ما خیلی سخت بود و حتی بعضی اوقات احساس میکردم بدنم دیگر هیچ حسی ندارد.
وی در ادامه افزود: البته کنار این سختیها شیرینیهای کار با همایون اسعدی(کارگردان) برایمان زیاد بود او به خوبی به کار خود آگاه و عامل است.
صامتی با بیان اینکه با یک گروه کاربلد بازی کرده است، گفت: خود حضور در کنار این گروه قوت قلب برای ما بود چرا که همه آنها خوش برخورد و خستگی ناپذیر بودند.
وی درباره حضورش در جشنواره فجر گفت: من از یک جایی به بعد دیگر جایزه گرفتن برایم مهم نبود و تصمیم گرفتم برای دل خودم بازی کنم، چرا که مسائل هر ساله جشنواره همه را آنچنان غافلگیر میکند که مورد پسند من نیست.
در مستندسازی با استانداردهای دنیا خیلی فاصله داریم
نشست خبری مستند «دلبند» با حضور یاسر طالبی(کارگردان)، الهه نوبخت (تهیهکننده)، اکبر رستگار (آهنگساز)، فرزانه فتحی (نویسنده متن سرگذشت)، میثاق مدانلو (صدابردار) و با اجرای حمید مدقق در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
طالبی درباره اینکه محل اصلی روستایی که در فیلم «دلبند» دیده میشود در کدام شهر قرار دارد گفت: اسم این منطقه چراگاه اوپرت است که در ارتفاع البرز و مرز بین استان مازندران و سمنان قرار دارد.
نوبخت درباره تهیهکنندگی این مستند گفت: کاش در جشنواره فیلم فجر استقبال بیشتری از مستند میشد. هرچند که من سه، چهار دوره در این جشنواره کار کردم. میفهمم هیجان برای سینمای داستانی آنقدر زیاد است که مستند دیده نمیشود. اما کاش به آن توجه بیشتری میشد.
او ادامه داد: زمانی که کارگردان سوژه دلبند را با من مطرح کرد. سوژه مرا بسیار متعجب کرد که چطور یک مادر 80 ساله با این همه گاو به تنهایی در ارتفاعات زندگی کند. فکر میکردم فیلم فضای بینالمللی دارد. چون به واسطه شغلم میدانم در فضای بینالمللی در مورد ایران چطور فکر میکنند. آنها جامعهای را میبینند که اتفاقا مرد سالار نباشد، زنی باشد که مردانهتر از مردها زندگی کند. شما میبینید که مردم روستا بیشتر از دو، سه تا گاو ندارند. باخوردهایی که از آنها گرفتیم برایمان خیلی جذاب بود.
فتحی درباره نویسندگی در مستند «دلبند» گفت: 80 سال زندگی این زن وقتی قرار شد نوشته شود، کار من این بود که شناسههای اصلی این زن را بنویسم. همزمان من هم با سوژه آشنا شدم و زندگی واقعی آنها را دیدم. من از زمانی که با خانم فیروزه همراه شدم، جزئیات زندگیاش را با زبان خودش نوشتم.
طالبی درباره فیلمبرداری «دلبند» توضیح داد: ما حدود دو سال فیلمبرداری داشتیم و یکسال هم مرحله پیش از تولید بود. به جرات میتوانم بگویم، فیروزه به شدت زنی سخت است. ما به تدریج توانستیم اعتماد او را جلب کنیم. به هر حال شما فیروزه را دیدید، شخصیتی که بسیار آدم معمولی هست اما در موقعیت ویژهای قرار گرفته است. من همیشه استقبال میکنم از آدمهای معمولی که در موقعیت ویژه قرار میگیرند. بعد از دو سال او به من گفت حالا من و شما، مادر و فرزند شدیم.
او ادامه داد: هر آنچه در زندگی او اتفاق میافتاد را ما فیلمبرداری میکردیم. ما از ابتدا به این نتیجه رسیدیم که نمیتوانیم دخل و تصرف کنیم. از همان ابتدا از لنز 50 استفاده کردیم و میدانستیم که میخواهیم مشاهدهگر باشیم.
طالبی تاکید کرد: به جرات می توان بگویم سینمای مستند پیشروتر از سینمای داستانی ماست. مسئولان یا دستاندرکاران شاید سینمای مستند را فقط با ژانر حیاتوحش میشناسند. در عرصه بینالملل سینمای مستند به معنای کار اما در اینجا همهچیز جهادی است.
او افزود: ما به این نتیجه رسیدیم از دلبستگی به حیوانات و طبیعت شخصیت فیروزه استفاده کنیم و اسم فیلم را «دلبند» بگذاریم.
در ادامه نشست رستگار درباره آهنگسازی مستند گفت: تمام موسیقی این فیلم با هدف و حسابشده انتخاب شد.
حضور مادر من، به حساب اینکه مادر من هستند نبود. این فیلم چنین روایتی میخواست. تمام صحنههایی که انتخاب شده فیروزه بخواند، همه آنها برای خودش یک پیشینه دارد. درد و دلهای ما در موسیقی مازندران. یک بخش موسیقی ما آوازی و بخش دیگر سازی است.
نوبخت درباره آهنگسازی مستند دلبند، گفت: دلم میخواهد اینجا از خانم راضیه احمدی، مادر آقای رستگار تشکر میکنم.
او در پاسخ به این سوال که کارش را چطور آغاز کرده است، بیان کرد: در حوزه هنری از سال 85 کارم را در بخش بینالملل شروع کردم. همزمان چند جشنواره مدیر بینالملل بودم. چند فیلم کوتاه تهیه کردهام. در حال حاضر هم بعد از 12 سال دفتر «تصویرگستر الهه پارسی» به عنوان دفترپخش بینالملل داریم.
نوبخت درباره تفاوت جشنوارههای خارجی با فجر گفت: حضور در جشنوارهها بسیار حرفهایست. در جشنواره ایتفا که مهمترین جشنواره مستند دنیاست بلیطهایش کاملا فروش میرود و مردم عادی آنها را میخرند. حدود 12 هزار یورو پول بلیطهایشان میشود. اینکه ما بیاییم فیلمی را پخش کنیم به چرخه جریان نمایش فیلم کمکی نمیکند.
او ادامه داد: ما بیشتر از این فکر کنیم که فیلم مستند، کوتاه یا بلند نمایش دهیم باید به جریان اقتصادی فیلمها کمک کنیم. انتظار میرود از دل این جشنواره یک گفتمان بین صاحبان آثار و اصحاب رسانه شکل بگیرد. صاحبان آثار چارسو هستند، دوستان رسانه اینجا هستند. امیدوارم به زودی یک کاخ جشنواره درست داشته باشیم و فیلمها را کنار هم ببینیم. ما با استانداردهای دنیا خیلی فاصله داریم. تفاوت ما خیلی زیاد است. با داشتن تنها یک نمایش آنهم در جشنواره آلمان، ما در برلین پذیرفته شدیم و تنها نماینده ایران در این جشنواره هستیم. البته فکر میکنم در بخش تجربی هم فیلمی به تهیهکنندگی آقای برزگر حضور دارد.
طالبی درباره زنده بودن شخصیت اصلی گفت: بله زنده هستند. در حال حاضر 83 سال سن دارند.
طالبی همچنین درباره فیروزه گفت: زندگی که فیروزه دارد فارغ از فضای تجدد برای مخاطبان خارجی بسیار پراهمیت بود. به هر حال ساخت این فیلم برای خودم ادای دین بود. نسل فیروزهها از بین رفتهاند. ازاین نظر ساخت این فیلم برای من چالش بزرگی بود. ارتباط فیروزه با خداوندش، ارتباط متفاوتی است. دیالوگ مهمش این است آنجایی که گاو مرا میفهمد، انسان مرا نمیفهمد. او ایمان مرا بیشتر کرد.
در نشست خبری خون خدا مطرح شد: کارتن خوابی که رتبه 107 کنکور بود و یا یک کارخانه دار
نشست خبری فیلم «خون خدا» با حضور مرتضی علی عباس میرزایی (نویسنده و کارگردان)، سیاوش حقیقی (تهیهکننده)، شیوا ابراهیمی، رضا اخلاقی راد، خسرو احمدی، سعید داخ، میثاق جمشیدی، علیرضا ثانیفر، امین میری، فرید سجادی حسینی، حسین غایبی (بازیگران)، لعیا عباس میرزایی (تدوینگر)، هاشم فغانی (طراح چهرهپردازی)، شهرام نجاریان (مدیرفیلمبرداری)، پیام آزادی (آهنگساز)، بهزاد جعفری (طراح صحنه و لباس) با اجرای حمید مدقق در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
عباس میرزایی درباره فیلمش گفت: فکر میکنم هر کسی در زندگی شخصی خودش با توجه به تجربیات به یکسری معنا و مفهوم میرسد که میتواند با معنا و مفاهیمی که دیگران تجربه میکنند، تفاوت داشته باشد. در فیلم ساختن هم همینطور است. این فیلم دغدغه روزگار من است. اینکه دنبال معانی جدید در مفاهیمی که میشناسم، بگردم.
او ادامه داد: اگر فکر میکنید فیلم من متفاوت است، چون شبیه خودم هست. من سعی نمیکنم ادای کسی را دربیارم.
سیاووش حقیقی هم در پاسخ به این سوال که چطور تهیهکننده این فیلم شده است، گفت: آقای فرجی به من گفتند که آقای عباس میرزایی قصد دارند چنین فیلمی بسازند. چون من چنین مفاهیمی را دوست دارم، سفری که قرار بود بروم را لغو کردم. تمام عوامل دستمزدشان را برای تهیه این فیلم به خاطر امام حسین (ع) گذاشتند.
او درباره هزینه تولید بیان کرد: 30 درصد از هزینه این فیلم را بنیاد سینمایی تامین کرده است. 200 میلیون تومان را از فارابی برای 30 درصد این پروژه پول گرفتیم.
عباس میرزایی درباره اینکه فیلم چقدر میتواند نظر مردم را جلب کند، عنوان کرد: اگر مردم دنبال کار متفاوت باشند که به نظر من هستند، حتما از این فیلم استقبال میکنند و آن را میبینند. این را باید بگویم که هیچ مشکلی با سینمای هنر و تجربه ندارم. هر زمانی که فیلم می سازم به این موضوع فکر نمیکنم که برای سینمای هنر و تجربه یا عمومی است.
حقیقی درباره برنامه اکران «خون خدا» گفت: یکی، دو دفتر پخش که به چنین فیلمهایی علاقه دارند، فیلم را دیدهاند و امیدوار هستم که در روزهایی که بحث محرم پررنگ است، فیلم را بتوانیم اکران کنیم.
او تاکید کرد: مخاطبانی که من دیدم، یا فیلم را کاملا دوست داشتند یا نداشتند. چون بسیاری از همکاران من فکر میکنند باید بازیگر چهره حضور داشته باشد که به فروش گیشه کمک کنند. خدا را شکر میکنم که از بهترینهای سینما و تئاتر در این فیلم کنار ما بودند.
عباس میرزایی درپاسخ به این سوال که چرا هیچکدام از شخصیتها دنیای ذهنی ندارند، گفت: من عذرخواهی میکنم.
او تاکید کرد: قبل از فیلم انزوا، میخواستم این فیلم را بسازم. چون مساله ای است که سالهاست به آن درگیر هستم. آدمهایی هستند که جایگاه اجتماعیشان را از دست دادند و با آنها مانند انگل رفتار میشود. در صورتی که اگر با آنها طور دیگری رفتار شود. آنها بازمیگردند. من همه تلاشم را کردم که این فیلم را به بهترین نحو بسازم.
عباس میرزایی ادامه داد: ما روزی 18 تا 20 ساعت کار میکردیم و هیچکس خم به ابرو نمیآورد. شرایط تولید این فیلم بسیار سخت بود. 25 روز فیلمبرداری کردیم و فیلم به سختی به جشنواره رسید.
عباس میرزایی درباره صحنههای خشونتبار در فیلم گفت: به نظرم در هیچ صحنهای در «خون خدا» خشونت نشان ندادم. چون حتی صحنه سیگار کشیدن را هم در فیلمهایم نشان نمیدهم.
او درباره نگاه ماورایی به امام حسین (ع) در این فیلم گفت : اینکه ما همین الان زنده هستیم، خودش یک معجزه است. چون بالای میلیاردها میتوز در بدن ما تولید میشوند و اگر از طریق گلبولهای سفید نابود نشوند، تبدیل به سرطان میشوند. اینکه من دوست دارم از حضرت سیدالشهدا نام ببرم، برای من سمبل محض است. چرا به یک کارتن خواب نباید نظر بشود؟ چرا اینطور نگاه نکنیم که هر کدام از ما میتوانیم آن کارتن خواب نباشیم؟
عباس میرزایی ادامه داد: آن کارتن خواب خودش دارد این خطا را ادامه میدهد. من همیشه این سوال برایم بود که آیا پول هویت و ارزش ما را مشخص میکند. به نظرم این رفقایی که با آنها رفتوآمد داریم این موضوع را مشخص میکنند.
عباس میرزایی درباره انتخاب اخلاقیراد گفت: رضا اخلاقی راد براساس تواناییاش انتخاب شده است. بسیار شناگر خوبی است. متاسفانه او هم مانند بسیاری از هنرمندان خوب است که دیده نمیشوند و به آنها فرصت داده نمیشود. او جایزه بهترین بازیگری یکی از فستیوالهای دنیا برای فیلم لرد را گرفته و بسیار با سواد و متواضع است.
او ادامه داد: عوامل فیلم « خون خدا» سرعت مرا در ساخت فیلم بالا بردند.
در ادامه نشست خبری فیلم «خون خدا»، رضا اخلاقی راد در مورد دشواری بازی در این فیلم به دلیل اینکه دیالوگ و مراوده خاصی در فیلم ندارد، گفت: طبیعتا هرنقشی سختیهای خاص خود را دارد. من در این فیلم شرایط خاصی داشتم که با دیگر فیلم ها فرق می کرد. فکر می کنم ما باید بتوانیم هر فیلمی را هم خوب ببینیم هم خوب حس کنیم. من برای بازی کردن در این فیلم تجربه میدانی داشتم و به سراغ کارتن خواب ها رفتم.کارتن خوابی که رتبه 107 کنکور بود و یا یک کارخانه دار. البته کارتون خوابی اصلا پدیده عجیب و غریبی نیست و ما همه این را می بینیم.
فرید سجادی حسینی بازیگر فیلم «خون خدا» در مورد رضایت خودش از نقشی که در این فیلم بازی کرده گفت: من هیچوقت از خودم در هیچ نقشی راضی نیستم.حتی آن نقش هایی که بخاطر آن جایزه برده ام. زیرا آن کمالی که لازم است را در کار خودم نمی بینم.
خسرو احمدی، بازیگر این فیلم هم در مورد حضورش در این کار گفت: من آن شبی که آقای عباس میرزایی فیلمنامه را برای من فرستاد من شوکه شدم. همان شب به آقای عباس میرزایی زنگ زدم و گفتم این کار عجیبی است. و همانجا قرار گذاشتیم که برای کار باهم جلسه بگذاریم. من کلیت فیلم را خیلی دوست داشتم.من این فیلم را دوبار دیدم. بار اول چون خسته بودم فیلم به دلم ننشست اما امروز که یک بار دیگر آن را دیدم،متوجه شدم که چه شاهکاری آفریده شده است. خیلی خوشحالم که فیلمساز جوانی مثل مرتضی علی عباس میرزایی وارد این عرصه شده است.
سیاوش حقیقی تهیه کننده فیلم «خون خدا» نیز در مورد سختی تولید کار گفت: این تعدد لوکیشن، شهر و موقعیت هایی که در فیلم وجود دارد را همه ساخته بودیم و من از بچه های تولید تشکر می کنم که چنین سختی هایی را متحمل شدند تا فیلم آماده شود. ما پروانه ساخت را سه روزه گرفتیم تا کار را کلید بزنیم.
او ادامه داد: من در مورد معجزه دیدگاه دیگری دارم. این بحث معجزه، بحث دینی کار است. اگر بعضی ها الان بر فیلم نقدی دارند، واقعیت این است که ما طی این چندین سال اشتباه کردیم. با ترویج خرافات و این مسائل کاری کردیم که هرکسی با دیدن فیلم های مذهبی گارد می گیرد و آن را نمی پسندد. ما طی این سال ها هرچه می بینیم به گونه ای است که دارد مذهب ما را به بازی می گیرد. من چنین معجزاتی را به چشم دیده ام. من خادم حرم امام رضا بوده ام و سه مورد معجزه را به چشم دیده ام.معجزاتی که نمی شود به این راحتی بیان کرد. یک سری آدم هایی که این موارد را به ما یاد داده اند راه را اشتباه رفته اند و این باعث شده که ما به چنین حالتی دچار شویم. من بحثم اصلا سیاسی نیست و کاملا اجتماعی است.
فیلمبردار فیلم در پاسخ به سوالی در پاسخ به این انتقاد که گفته شده فیلمبرداری فیلم در حد فیلم های سینمایی نیست، گفت: این یکی از معدود کارهایی بوده که ارتباط فکری سریعی بین من و کارگردان برقرار شد. من خودم شخصا فکر می کنم از دیدگاه حرفه ای خودم بهترین کاری است که تا الان انجام داده ام.من تلاش کردم تا تصورات ذهنی کارگردان را به تصویر بکشم.
مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان خون خدا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: یکی از دوستان به من پیشنهاد داد که از سلبریتی ها دعوت کنید تا در کار حضور داشته باشند. من شخصا تماس گرفتم با برخی بازیگران اما آن ها فیلم نامه را نخوانده، ما را روی هوا فرستادند و حتی بی احترامی های عجیبی را هم از طرف آن ها شنیدیم. سلبریتی ها حاضر نیستند فیلم مذهبی بازی کنند. البته که من در نهایت خوشحالم که به آن تیمی رسیدم که خودم می خواستم.
رضا اخلاقی راد در مورد نقش خود در فیلم گفت: یکی از دردناک ترین چیزهایی که در پروسه بازی در این فیلم دیدم این است که در جامعه عجیب و غریبی زندگی می کنیم. جامعه که عشق در آن دیگر وجود ندارد و پر از تناقض و دروغ است. فکر می کنم رسالت این فیلم این است که یک تلنگری به همین بخش عاطفی مردم بزند.
جزئیات حمایت بنیاد فارابی از فیلمهای جشنواره فجر
علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی درباره حمایت این بنیاد از آثار پذیرفته شده در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: از مجموع حمایتهایی که بنیاد سینمایی فارابی امسال از فیلمهای سینمایی داشت، 8 فیلم در جشنواره فیلم کودک پذیرفته شد، که 5 فیلم با مشارکت بنیاد فارابی ساخته شده و به 3 فیلم هم وام تعلق گرفته که تابستان امسال در جشنواره بین المللی فیلم کودک اصفهان پذیرفته و نمایش داده شد.
12 فیلم در بخشهای مختلف جشنواره با حمایت فارابی تولید شده اند
وی افزود:در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر از میان فیلمهای پذیرفته شده در جشنواره، مجموعا 12 فیلم در بخش «سینمای ایران» و «نگاه نو» و «انیمیشن» حضور دارند که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده اند، از این 12 فیلم، بنیاد فارابی در 9 فیلم مشارکت داشته و به 3 فیلم تسهیلات داده است.
حضور 9 فیلم در بخش سودای سیمرغ
تابش با بیان اینکه 3 فیلم در بخش نگاه نو و در بخش انیمیشنهای سینمایی، یک انیمیشن حضور دارد، گفت:یک فیلم هم به طور مشترک در دو بخش نگاه نو و سینمای ایران حضور دارد.
وی افزود: خوشبختانه این فیلمها تنوع محتوایی و ساختاری دارند و سعی کردیم به موضوعات مختلف تاریخی، اجتماعی توجه کنیم و همین طور به حمایت از فیلمهای اول و دوم کارگردانها بپردازیم.
جشنواره فجر صبحها میزبان کودکان است
تابش درباره برگزاری دومین دوره جشن «سیمرغ و پروانهها» گفت: کار دیگری که بنیاد سینمایی فارابی به همراهی جشنواره فیلم فجر و سازمان سینمایی تدارک دیده، اجرای دومین دوره سیمرغ و پروانهها است، امسال هم جشنواره فجر صبحها میزبان کودکان است و در سانس صبح در سینماهای سراسر کشور، پنج فیلم کودک و نوجوان نمایش داده میشود. امیدوارم جشنواره ملی فیلم فجر که یکی از خاطره انگیزترین رویدادهای پس از انقلاب است، با نمایش فیلمها برای کودکان به یک رویداد خاطره انگیز برای کودکان و نوجوانان ایرانی تبدیل شود و کودکان و نوجوانان هم سهمی از جشنواره ملی فیلم فجر داشته باشند.
جشنواره فیلم فجر نمادی از همبستگی اهالی سینماست
وی در خصوص جشنواره فیلم فجر امسال بیان کرد: خیلی خوشحالم که در چهلمین سال انقلاب، آثار چند نسل از سینماگران ایران در جشنواره امسال نمایش داده میشود و ما باید قدردان خانواده بزرگ سینمای ایران باشیم که با شور و نشاط در این رویداد بزرگ حضور دارند و جشنواره فیلم فجر نمادی از همبستگی اهالی سینما در تعالی این هنر است.
سینما پس از انقلاب افتخارات ارزشمندی را برای ملت ایران کسب کرده است
او با اشاره به اینکه سینمای ما دستاورد انقلاب اسلامی است، بیان کرد: سینمای نوین ایران مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی است و سینمای ایران به عنوان نمادی از پیشرفت، تحول و استقلال فرهنگی در داخل و خارج از کشور محسوب میشود و خدا را شاکریم که با تلاش و خلاقیت چند نسل از هنرمندان کشورمان، سینمای نجیب ایران در چهار دهه اخیر افتخارات ارزشمندی را برای ملت ایران کسب کرده است.
جشنواره فیلم فجر را به دلیل مقاصد سیاسی، هدف قرار ندهید
تابش با اشاره با حاشیه سازی که ساعتی پس از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر توسط برخی رسانه ها آغاز شد، گفت: متاسفانه افرادی که در آیین افتتاحیه جشنواره حضور نداشتند صرفا به استناد برخی اظهار نظرهای نادرست یا اخبار حاشیه ای، حکمی قطعی درباره انجام یک تخلف در افتتاحیه صادر کردند.
او ادامه داد: جالب اینجاست که اظهارنظر کارگردانان، تهیه کنندگان و منتقدان سینمایی حاضر در مراسم، توسط منتقدان به جشنواره دیده نشد و مورد استناد قرار نگرفت.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی «انصاف» و «تحقیق» را در اظهارنظرها مهم توصیف کرد و گفت: سینمای ایران با شور و اشتیاق و تلاشهای فراوان به استقبال جشنهای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب رفت در حالیکه عدهای با برخی مقاصد سیاسی جشنواره را هدف گرفتند و با نگاهی غیرمنصفانه و با اظهارنظرهای بدون پشتوانه تحقیقی، «حاشیه سازی» را به جای «توجه به متن» ترجیح دادند که جای تاسف دارد.
شهبازی: نگاهها به فیلم طلا سختگیرانه باشد
نشست خبری فیلم «طلا» با حضور پرویز شهبازی(کارگردان)، رامبد جوان، محمد شایسته(تهیه کنندگان)، هومن سیدی، نگار جواهریان، طناز طباطبایی، مهرداد صدیقیان (بازیگران)، پیمان شایان فر (فیلمبردار)، منصور شهبازی (صدابردار)، امیر حسین قدسی (طراح صحنه) و دیگر عوامل فیلم در پردیس ملت برگزار شد.
پرویز شهبازی کارگردان در ابتدا، درباره شکل گیری فیلمنامه نهایی این فیلم توضیح د و گفت: بازبینی فیلمنامه نهایی تا آخر فیلمبرداری ادامه داشت.
رامبد جوان درباره نحوه همکاری با محمد شایسته و پروژه گفت: تصمیم گرفتیم پول بگذاریم روی هم چهار فیلم بسازیم که پول مان نرسید و سه فیلم ساختیم. بخش اجرایی به عهده آقای شایسته است و در بخش هایی که فکر کنم می توانم بدرد بخورم کمک می کنم. در این پروژه بیشتر درگیر خندوانه بودم و بیشتر کارها بر عهده او بوده است. یکی از پروژههایی که فکر کردیم کار بکنیم مربوط به آقای شهبازی بود و فیلم دوم ما شد و از همکاری با او خیلی خوشحالیم. از اینکه با چنین کارگردان باهوشی همکاری کردیم خوشحالیم.
محمد شایسته نیز بیان کرد: همکاری با شهبازی لذت بخش بود و اکثرا با جزئیات مشورت می کردیم، رامبد هم در جریان بود. امیدواریم باز هم با شهبازی کار کنیم.
هومن سیدی بازیگر فیلم «طلا» هم در این نشست گفت: کار کردن با شهبازی برایم جذاب بود، اتفاقاتی که به وجود میآورد به معنای کلاسیک در قصه بزرگ نمی آمد چون همه چیز واقعی است رویکردی که در لحظه دارد نرم است و به نظر می رسد این اتفاق نمی افتد. اما پیش می آید و از طرفی به شعور مخاطب احترام میگذارد
مهرداد صدیقیان نیز گفت: یکی از فیلم های محبوب زندگی ام نفس عمیق بود و این فرصت پیش آمد تا با آقای شهبازی کار کنم، یکی از ویژگی کار کردن با او لمس بودن کارکترها هستند.
شهبازی درباره اینکه سینمای خود را رئالیستی می داند، بیان کرد: ظاهر رئالیستی دارد اما سعی می کنم از آن عبور کنم. داستان فیلم (طلا) کاملا تخیلی است.
شایان فر، فیلمبردار فیلم نیز بیان کرد: زمانی که شروع به فیلمبرداری کردیم به اندازه کافی در پیش تولید صحبت نکردیم اما سریع ارتباط برقرار کردیم و از همکاری با شهبازی لذت بردم.
شهبازی، صدابردار هم اظهار کرد: اولویت من خوب بودن پلان ها است تا بازیگران حس خوبی داشته باشند.
امیرحسین قدسی طراح صحنه فیلم «طلا» نیز درباره همکاری در این فیلم گفت: میزان یادگیری در کار با آقای شهبازی برای من لذت بخش بود زیرا این اتفاق متاسفانه در موقعیت کاری ما کم می افتد. امسال فیلم های زیادی داریم که تکنیک های سینمای ایران را دارند و آدم خوشحال می شود. امیدوارم تجربه حسی انسان ها که در فیلم ها کم است را بیشتر ببینیم.
طناز طباطبایی درباره تجربه همکاری اش با شهبازی اظهار کرد: وقتی فیلم را می بینید متوجه می شوید آقای شهبازی برای تک تک دیالوگ های عبوری فکر کرده است. چقدر ما آموختیم که ساده فیلم ببینیم؟ فکر کنم وقت آن است که حرفه ای فیلم ببینیم و نگاه سخت گیرانه و باسواد باشد. این فیلم از آن جهت که با یکی از درخشان ترین کارگردان های سینمای ایران همکاری کردم برای من عزیز است.
او ادامه داد: یکی از راحت ترین پشت صحنه ها را در این فیلم با آقای شهبازی تجربه کردم که بسیار درخشان بود.
رامبد جوان در ادامه سخنان شهبازی گفت: جشنواره فیلم فجر و جلسه پرسش و پاسخ فیلم است، قطعا شما اصحاب رسانه به بخش سینمایی ارتباط دارید. سوال من این است که شما چرا یک مبحث مهم را درباره سینمای شهبازی باز نمیکنید؟ وقتی فیلم او را می بینیم به نظر ساده می آید در حالی که مهندسی شده و سخت است، یک کارگردان چطور می تواند چنین موضوعی را ساده کند؟ اینکه کدام بازیگر چند فیلم بازی کرده یا سوال های دیگر مناسب نیست و بهتر است حرفهایی بزنیم که ممکن است بیرون از اینجا اتفاق نمی افتد.
در ادامه خبرنگاری از نگار جواهریان درباره باورپذیری نقش اش سوال پرسید که به جای این بازیگر، کارگردان جواب داد و گفت: اگر باورپذیر نیست باید فیلم را نقد کنند و در قالب یک یادداشت آموزنده به بیننده بگویند که این فیلم چه مشکلاتی دارد. فضای اینترنتی موجب شده هر کسی در یک خط درباره فیلم نظر دهد که این اتفاق خوب نیست و باید درباره این مسائل بیشتر پرداخته شود.
صدیقیان درباره نقش مکملش در فیلم های امسال جشنواره گفت: اگر نقش در جای درست خود باشد طول و زمان آن مهم نیست، مهم این است که در فیلم خوب و با کارگردان خوب باشم که از نظر خودم این اتفاق با بازی در فیلم طلا برای من افتاده است. اگر زمان به عقب برگردد باز هم این کار را انجام می دهم.
شهبازی همچنین درباره پرسشی که درباره فیلمنامه شد، توضیحاتی ارائه داد و گفت: وقتی که می گویید نمای «سوبژکتیو شخصیت منصور»، اشتباه است، نشان می دهد که اطلاعات شما در زمینه کارگردانی بسیار پایین است.
رامبد جوان هم درباره فروش گیشه این فیلم بیان کرد: ان شاالله فیلم مان را می فروشیم. اگر فیلمی خوب ساخته شود قطعا سهم خودش را در گیشه پیدا می کند
شایسته نیز در این باره اعلام کرد: اگر من و رامبد فکر می کردیم این فیلم نمی فروشد روی آن سرمایه گذاری نمی کردیم. مطمئنیم که این فیلم در گیشه می فروشد.
از نگاه زنانه آبیار تا مستندات کشته شدن ریگی
نشست خبری فیلم «شبی که ماه کامل شد» با حضور نرگس آبیار(کارگردان)، محمد حسین قاسمی(تهیه کننده)، هوتن شکیبا، شبنم مقدمی، فرشته صدر عرفایی، پدرام شریفی، امین میری، آرمین رحیمان (بازیگران)، سامان لطفیان(مدیر فیلمبرداری)، حمید نجفی راد (تدوین گر)، با اجرای حمیدرضا مدقق برگزار شد.
نرگس آبیار درباره تغییر در فضای کاری اش و اینکه چگونه شد سراغ این موضوع رفته است؟، بیان کرد: موضوع فیلم سال ها قبل من را درگیر کرده بود و اخبار مربوط به آن را دنبال می کردم برایم جذاب بود و سال گذشته پیشنهاد شد که کار شود اما متوجه شدم طرح متعلق به آقای اصفهانی است و چون نگاه زنانه ای داشت برایم جذاب بود زیرا زنان همیشه کارکتر فیلم های من هستند.
قاسمی درباره تجربه کاری خارج از کشور نیز گفت: سختی های خاص خودش را داشت، به ویژه که بخشی از کار در سیستان و بلوچستان بود و لازم است از مردم این منطقه تشکر کنم. وقتی در استانی غیر از تهران کار می کنیم به دلیل تمرکز کاری در تهران سختی هایی داریم و خدا کند مسوولان برای این موضوع فکری کنند.
او ادامه داد: اما بخش عمده سختی کار ما در کشور پاکستان کار کردن بود زیرا بوروکراسی عجیبی دارد و سعی کردیم از نیروهای بومی استفاده کنیم، ما نتوانستیم با دولت کار کنیم زیرا مشکلات امنیتی داشت بعد هم به انتخابات پاکستان خوردیم که بقیه فیلم در منطقه داکا فیلمبرداری شد. صد درصد این کار در بخش خصوصی انجام شده و یکسری تلخی ها در این زمینه وجود دارد که چون در جشن خانه سینما هستیم جا ندارد آن را بیان کنم.
هوتن شکیبا هم در پاسخ به سوالی درباره قدرت بازیگری اش در نقشی متفاوت در این فیلم و امکان جایزه گرفتنش گفت: این نقش سختی های خاص خودش را داشت، بخش عمده ای از این سختی شرایط فیلمبرداری بود، از سوی دیگر کاراکتر هم این سختی را داشت که این تغییر جوری اتفاق بیفتد که باورپذیر باشد. من مدیون خانم آبیار برای اعتماد و کمکشان هستم. دروغ است بگویم فکر نمی کنم جایزه بگیرم ولی تلاش خودم را کردم در طول جشنواره به آن خیلی فکر نکنم که توی ذوقم نخورد. واکنش هایی که از طرف مخاطبان تا اینجای کار گرفتم را به عنوان جایزه خودم در نظر گرفتم.
فرشته صدرعرفایی هم درباره نقش متفاوتش در «شبی که ماه کامل شد» گفت: من فکر می کنم بخش زیادی از این موضوع را مدیون راهنمایی های بسیار درست و هوشمندانه خانم آبیار هستم که واقعا این نقش را فوق العاده زیبا نوشتند. ایشان خیلی به من کمک کردند و آقای امیدواری که با طراحی گریم بی نظیرشان به من کمک کردند. امین میری در لهجه به من خیلی کمک کردند و این شانس را داشتم که دو هفته قبل از اینکه جلوی دوربین بروم با مردم چابهار نشست و برخاست داشته باشم و بتوانم الگوبرداری رفتاری داشته باشم. من نتیجه کار را نتیجه زحمات خانم آبیار می دانم.
شبنم مقدمی هم که با بغض درباره نقش اش صحبت می کرد، گفت: چون اولین بار بود که این فیلم را با شما دیدم کمی هیجان زده هستم. تحت تاثیر مادرانگی نقش هستم. می توانم بگویم خانم آبیار مجموعه ای از رفتار، دیالوگ و حرکت از این نقش را به من دادند. نقشی را به من سپردند که شاید بخت آن کمتر سراغ بازیگری بیاید. وقتی فیلم را می دیدم گلویم بسته شد.
شریفی نیز درباره نقش اش در فیلم «شبی که ماه کامل شد» بیان کرد: شخصیت شهاب با بقیه کارهای دیگری که کردم متفاوت بود. در پروسه دو ماهه سعی کردم خودم را به آنچه خانم آبیار می خواست برسانم. همه چیز خیلی سخت بود اما وقتی نتیجه کار را که میبینم خوشحالم که در این فیلم هستم. از خانم آبیار و آقای امیدواری برای گریم خوب شان تشکر می کنم.در ادامه نشست، بانیپال شومون توضیحاتی درباره نقشش در فیلم جدید نرگس آبیار داد و گفت: قبلا تجربه این نقش را نداشتم. یک مامور ویژه جنس بازی که خانم آبیار من را برای ایفای نقش راهنمایی کرد.
بانیپال شومون نیز درباره نقش که در فیلم جدید آبیار ایفا کرده است، گفت: قبلا تجربه این نقش را نداشتم. یک مامور ویژه جنس بازی که خانم آبیار من را برای ایفای نقش راهنمایی کرد.
محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم «شبی که ماه کامل شد» در پاسخ به سوالی درباره شکایت خانواده منصوری گفت: ما با این خانواده در ارتباط هستیم و قرار است یک نمایش ویژه با حضور آنها داشته باشیم.
سوال بعدی از نرگس آبیار درباره طولانی بودن فیلم بود که او پاسخ داد: اینکه ما چند سالی است می گوییم یک فیلم باید 90 دقیقه باشد خوب نیست. شما نمی توانید سیر تحول یک فرد را در این زمان نشان بدهید، باید زمینه ای ایجاد کنید. من اگر ارتباط عاشقانه را اول فیلم کم می کردم چه بسا این حس نیمه دوم فیلم پیش نمی آمد. خیلی مهم بود که این زمینه چینی شود. در فیلم های اینچنینی که یک بستر تاریخ معاصر را روایت می کند نمی شود در 90 دقیقه فیلم را کامل کرد.
کارگردان «شبی که ماه کامل شد» درباره اینکه چرا با وجود داشتن مستندات کافی درباره دستگیری و کشته شدن عبدالمالک ریگی، تصویری از او دیده نمی شود گفت: موضوع من دستگیری عبدالمالک ریگی نبود. من تنها از زاویه فائزه که یک زن است و عشقی که بین این دو وجود دارد به ماجرای رادیکالیسم دینی که در آن منطقه شکل گرفته نگاه کردم و سعی کردم نشان بدهم حتی عشق هم در نتیجه این تفکر می تواند قربانی شود. انتخاب موضوع انتخاب پرریسکی بود ولی وقتی با موضوع مواجه شدم فکر کردم ما از یازده سپتامبر به این طرف شاهد روند این نوع تفکر به خصوص در منطقه خودمان هستیم.
او گفت: نباید به عنوان یک فیلمساز این را نادیده بگیریم. برایم خیلی مهم بود که به این موضوع بپردازم و با توجه به اینکه مردم سیستان و بلوچستان مردم خودمان بودند ریسکش خیلی بالا بود. من در واقع این فیلم را به خاطر مردم این استان ساختم، به خاطر رنجی که بابت گروه های افراط گرای دینی می برند و در واقع کمکی که آنها خواستند. می گفتند چه خوب می شد که فیلمی ساخته می شد ما مردم را از این تفکر جدا می کرد. یا طایفه ریگی طایفه خیلی بزرگ با اصل و نسب و قدیمی هستند که پیشینه زیادی در مبارزه با استعمار دارند. من هم خواهشم این است که وقتی درباره اش نقد می نویسید خیلی کلمه ریگی را استفاده نکنید چون این به یک طایفه بزرگ برمی گردد که من به آنها ارادت دارم.
فرید سجادی حسینی در پاسخ به سوالی درباره نقش کوتاهش در این فیلم گفت: همانطور که گفتید نقش خیلی کوتاه است و همه چیز هم روشن است. خیلی شخصیت پیچیدگی ندارد. نقش باید خوب بازی شود یا بد، کوچک و بزرگش مهم نیست. در کاری که خانم آبیار رهبری کردند در حد بضاعت هر شخصیت، کار انجام شد.
تدوینگر فیلم هم درباره ریتم «شبی که ماه کامل شد»، گفت: درباره فرم مونتاژ و بحث فیلمنامه ای که داشتیم با خانم آبیار صحبت می کردیم. از ابتدا هم این نگرانی بود با توجه به همه سکانس ها که مهم بودند و باید روایت می شدند، حس کار درنیاید. من هم به عنوان تدوینگر تمام تلاشم را کردم که روح هر سکانس درست بیاید و از طرفی فراز و نشیب کاراکترها درست اتفاق بیفتد.
امین میری درباره بازی در نقش نورالدین و لهجهاش در این فیلم، گفت: مشاور لهجه پروژه خودم بودم. من 28 سال در زاهدان زندگی کردم. خیلی استانم و مردمش را دوست دارم و برایم مهم بود که لهجه ها درست دربیاید. من لهجه های زیادی بازی کردم، یک چیزی که لهجه بلوچی دارد این است که بسیار لهجه و زبان سختی است. ما در فیلم هم لهجه و هم زبان بلوچی داریم. هوتن، خانم عرفایی و بقیه بچه ها که در این کار بودند هوش بسیار بالایی داشتند. ما سه نوع لهجه در این فیلم داریم من و خانم عرفایی لهجه غلیظ تری داریم. عبدالمالک در واقعیت لهجه اش از عبدالحمید کمتر است. هوتن وقتی در پاکستان یا زاهدان است لهجه غلیظ تر می شود ولی در تهران بهتر می شود. او خیلی خوب این را لهجه داشتن را درآورد.
میری در ادامه گفت: من دو فیلم در جشنواره دارم یکی خون خدا و دیگری همین فیلم «شبی که ماه کامل شد». خانم آبیار برای این نقش خیلی ریسک بزرگی کردند که نقشی به من سپردند که بیست و هفت، هشت سال از من بزرگتر است. برای من چالش دوست داشتنی بود، البته در تئاتر بازی کرده بودم اما در سینما این کار سخت تر است. نمی دانم چقدر از عهده اش برآمده ولی خیلی از خانم آبیار ممنونم که این موقعیت را به من داد. اگر شما این فیلم را دوست دارید فکر میکنم دلیلش این است که یک گروه صادق داشتیم که همه با دل و جان کار کردند. یک سال است که در این پروژه بودم ولی لذت وافری بردیم. امیدوارم این فیلم در سیستان و بلوچستان اکران شود.
من اصالتم سیستانی است ولی تمام رفقایم بلوچ هستند. من بسیار از خانم آبیار برای ساخت این فیلم ممنونم.
در ادامه نشست «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما چه می کنید که هر چه دلتان می خواهد می سازید، گفت: خیلی چیزها دلم می خواست بسازم و نتوانستم. فیلمسازی خیلی کار سختی است. گاهی منتقدان بی رحمانه نقد می کنند. سختی ای که گروه همه با هم می کشند به تنشان می ماند. ما در گرمای 50 درجه و هوای شرجی وحشتناک کار کردیم، صحنه های تعقیب و گریز، در کراچی، در بنگلادش کار خیلی سختی بود، برای همین ناراحت می شوم اگر کسی در طول فیلم به موبایلش نگاه کند. کلا فیلمسازی کار سختی است من به همه همکارانم احترام می گذارم و قدر زحماتشان را می دانم.
او گفت: نکته بعدی این است که تعریف ارزش خیلی نسبی است نمی توانیم برای آن معیاری قائل شویم. خواهش میکنم این واژه ارزشی را به کار نبریم تا در آینده تعریف دقیقی از آن ارائه دهیم.
سوال بعدی درباره جزئیات و اطلاعات فیلم بود که نرگس آبیار گفت: تصاویر آرشیوی فقط در تلویزیونی که دیدید کوتاه بود. تصاویر عملیات تاسوکی بازسازی شده است. یک بخشی از منابع من داخل کشور بود، اینترنت که تصاویر زیادی در آن وجود داشت، آدم هایی که با این پرونده سر و کار داشتند و سایت هایی که شاید مخالف جمهوری اسلامی بودند را سرچ کردم و از همه مهمتر خود مردم بلوچ. آقای اصفهانی هم یکی از کسانی بودند که در پرونده اطلاعات داشتند. من حتما در این سمت ماجرا نیاز به کسی داشتم که اطلاعات کافی داشه باشد. مردم بلوچ کلا و در ساخت فیلم خیلی به ما کمک کردند. امیدوارم زمانی برسد که این محرومیت و فقر و تبعیضی که می گویند وجود دارد خیلی زود برطرف شود و به این مردم خوب حتما برسیم.
آبیار درباره اینکه چرا در این فیلم از نیروهای ایرانی چندان استفاده نشده است، گفت: زیرا موضوع من نبوده است موضوع من عشق بین این دو نفر است اما چون بستر ماجرا امنیتی بوده آنها را نشان می دهیم زیرا به آنها نیاز داریم.
قاسمی تهیه کننده فیلم نیز درباره این سوال اظهار کرد: برخی از مسئولان هم گیرشان به همین موضوع بود و معتقد بودند شما تصویر خوبی از نیرهای امنیتی ایرانی نشان نمی دهید در حالی که این موضوع ما نبود و از طرفی 450 ماموریت موفق در این زمینه وجود داشته است. مسئله ای نیست که هر روز ما را بخواهند، جلوی پایمان سنگ بیندازند و از ما توضیح بخواهند.
لطفیان مدیر فیلمبرداری «شبی که ماه کامل شد» هم به ارائه توضیحاتی درباره فیلم پرداخت و گفت: خانم آبیار که فیلمنامه را نوشت، سفری داشتیم و لوکیشن را بازبینی کردیم. البته فضای بصری فیلم در ذهن او بود و من تنها از پیشینه مستندم در این فیلم استفاده کردم و سعی کردم آن را اجرایی کنم.
طراح جلوه های ویژه این فیلم نیز درباره جلوه های بصری «شبی که ماه کامل شد»، گفت: در جنس فیلم هایی که خانم آبیار به دلیل صحنه های رئالیستی می سازد، تمام سعی مان در این پروژه این بود که دیده نشویم.
صداگذار «شبی که ماه کامل شد» هم بیان کرد: واقعیت این است که ما در این فیلم دو بخش هستیم، یکی صدابردار که آقای کرمانی زحمت آن را کشید و بخش دیگری صداگذاری بود. این فیلم بیشتر در فضای بنگلادش بود و مجبور بودیم اتمسفر صدای پاکستان را بگذاریم. خانم آبیار فیلم هایش همیشه حالت مستند گونه دارد. ما سعی کردیم در بحث صداگذاری این اتفاق بیفتد. اول صداها لطیف و نرم بود ولی هرچه به پایان فیلم می رفتیم سعی کردیم صداها خشن تر شود.
محمدحسین قاسمی در بخش دیگر این نشست، درباره سرمایه فیلم و همکاری اش با محمد امامی و اینکه پیش از این در گفتوگویی او را رفیق خود خطاب کرده بود، گفت: من یکبار به رسانهها کامل این را توضیح دادم و گفتم. از یک طرف هم می گویم ملاک حال افراد است. صد در صد فیلم محصول موسسه هفت هنر ماندگار است. بخش عمده ای از سرمایه را خودم و بخش دیگری را یکی از دوستانم در بلوچستان سرمایه گذاری کردند.
از هوتن شکیبا درباره سختی زبان بلوچی سوال شد که در پاسخ گفت: من خودم گاهی پشیمان می شدم. من اینجا هم بلوچی حرف زدم، هم فارسی با لهجه بلوچی و هم زبان اردو. حفظ دیالوگ ها خیلی سخت بود. من سعی کردم در محیط باشم، گوشم عادت کند و امیدوارم دوستان بلوچ تایید کنند.
نرگس آبیار در پاسخ به سوالی درباره اینکه فیلم شبیه یک جاهطلبی مردانه توسط یک فیلمساز زن است و اینکه چطور از فضای لطیف نفس به این نگاه در این فیلم رسیده، گفت: من خودم دوست دارم فیلم هایم با هم فرق کند. اصلا من بعد از دو یا سه سال که فیلم نساختم یک آدم دیگری شدم. ملاک حال افراد است که آقای قاسمی گفتند ماجرا همین است. آن زمان دلم می خواست نفس را بسازم و بعد از دو سه سال به این نتیجه رسیدم که این فیلم را بسازم. من به شدت فیلم زنانه ای ساختم چرا به من می گویند فیلم مردانه ای ساختم. زنی که می تواند یک بچه ای را به دنیا بیاورد و بزرگ کند خیلی کار بزرگی انجام می دهد و به نظرم نباید زنان را دست کم گرفت. من صحنه های اکشن را به اندازه ای که برای فیلمنامه ام نیاز بود استفاده کردم.
سوال بعدی درباره بحث نگاه خیره مردانه بود و از نرگس آبیار پرسیده شد به عمد این موضوع انجام شده یا خیر؟ او در پاسخ گفت: زن و شوهر و عاشق هم بودند. نمی توانم اگر سرشان را پایین بیندازند نشان بدهم عاشق هم هستند.
نرگس آبیار در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا بازهم به ساخت فیلم هایی در سبک بیگ پروداکشن ادامه خواهد داد، گفت: من به این فکر نمیکنم چون یک فیلم بزرگ ساخته ام پس در ادامه هم باید همین باشد. ممکن است در ادامه بروم یک کار مینی مال بسازم. من می ترسم که این حس تجربه گرایی در من از بین برود. خیلی از آن هایی که شیار 143 را دوست داشتند،از نفس خوششان نیامد. آن هایی هم که از فیلم شاعرانه و آرامش بخش نفس خوششان آمده بود با دیدن این فیلم بهم ریختند. این اما مانع رویکرد من در فیلمسازی نمی شود.
سامان لطفیان فیلمبردار کار در مورد سکانس بیابان و تعداد دوربین های آن گفت: آن سکانس با یک دوربین و در چند برداشت مختلف فیلمبرداری شده است.