مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: این شرکت از هر ایدهای که درباره طراحی خودرو توسط دانشگاهیان ارائه شود، استقبال و برای همکاری اعلام آمادگی میکند.
به گزارش «تابناک» به نقل از ایکوپرس، مهندس هاشم یکه زارع در اولین همایش بین المللی قوای محرکه نوین در دانشگاه علم و صنعت گفت: ظرفیتهای خوبی در خودروسازی و دانشگاهها وجود دارد که در صورت تعریف درست مساله میتوان نتایج خوبی هم کسب کرد.
وی درخصوص ارتباط صنعت و دانشگاه و عدم شکل گیری ارتباط مستمر با نتیجه عینی گفت: اگر دانشگاه قابلیتی برای پژوهش و نوآوری و ارایه محصول قابل فروش به خودروساز دارد باید پیشقدم شود، خودروساز نیز زمینه لازم همکاری را فراهم میکند.
مهندس یکه زارع افزود: متاسفانه ارتباط صنعت و دانشگاه محدود به سمینار و نشست شده و خروجی عملی از آن ندیده ایم. ظرفیتهای بالایی هم در صنعت و هم در دانشگاه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در تببین اهمیت صنعت خودرو از منظر جهانی گفت: در سال ۲۰۱۸ حدود ۹۷ میلیون خودرو با گردش مالی ۳ هزار میلیارد دلار در جهان تولید شده که این تعداد توسط ۷۰ میلیون نیروی انسانی به تولید رسیده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که در سال ۲۰۱۸ حدود یک میلیون و پانصد هزار دستگاه خودرو در ایران تولید شده گفت: برای تولید این تعداد ۴ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده که در صورت واردات آن باید ۲۲ میلیارد دلار ارز از کشور خارج میشد.
وی افزود: با اضافه کردن گردش مالی لوازم یدکی مورد نیاز میزان ارزبری این تعداد به ۲۷ میلیارد دلار میرسید، این رقم برابر با ۹۷ درصد صادرات غیرنفتی، ۵۰ درصد صادرات نفتی و ۳/۲ برابر بودجه عمرانی کشور است.
مهندس یکه زارع اشتغال زایی را از دیگر مزیتهای خودروسازی خواند و با بیان این که به ازای هر شغل مستقیم پنج شغل غیرمستقیم در این صنعت ایجاد میشود گفت: ۸۵۰ هزار نفر در خودروسازی کشور مشغول به کار هستند.
وی افزود: درحال حاضر هزینه ایجاد هر شغل در کشور دست کم ۳۰۰ میلیون تومان است که ایجاد شغل برای ۸۵۰ هزار نفر ۲۵۵ هزار میلیارد تومان هزینه دربردارد، درحالی که این تعداد اشتغال قبلا ایجاد شده و باید حفظ شود.
وی با تاکید بر لزوم حفظ صنعت خودرو کشور گفت: خودروسازی مزیتهای زیادی دارد که باید با همکاری و دست به دست هم دادن بتوانیم اهداف را محقق کنیم.
مهندس یکه زارع افزود: ایران در سال ۲۰۱۸ رتبه دوازدهم تولید خودرو و رتبه دهم فروش را در جهان داشته، در آسیا رتبه پنجم و در منطقه رتبه اول فروش را دارد. در گذشته کشورهای توسعه یافته ۸۳ درصد تولید جهانی خودرو را خود انجام میدادند و کشورهای توسعه نیافته انگیزه لازم برای ورود به این صنعت را نداشته اند، اما کشورهای توسعه یافته تولید خود را در سالهای اخیر به کشورهای درحال توسعه منتقل کرده اند و به این ترتیب سهم ۸۳ درصدی آنان به ۴۳ درصد کاهش یافته و سهم ۱۰ درصدی کشورهای درحال توسعه به ۵۳ درصد رسیده است.
وی مهمترین مساله صنعت خودرو را طراحی پلتفرم دانست و گفت: وقتی که توانایی طراحی پلتفرم همراه با قوای محرکه شامل موتور، گیربکس و اکسل را داشته باشیم میتوانیم ادعا کنیم که خودروساز هستیم. مهندس یکه زارع خاطرنشان کرد: توانمندی برای این موضوع وجود دارد، اما نیاز به سرمایه گذاری داریم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: برای خروج از روزمرگی و ارتقای صنعت کشور باید سرمایه گذاری لازم صورت گیرد.
مهندس یکه زارع افزود: پیش بینی شده در سال ۲۰۳۰ میزان ۵۵ درصد موتور خودروها احتراقی خواهد بود که ۴۵ درصد این میزان بنزینی و ۱۰ درصد دیزلی خواهد بود. خودروی هیبرید سهم ۳۵ درصدی خواهد داشت و ۱۰ درصد خودروها نیز برقی خواهند بود.
وی با اشاره به نام گذاری سال با محور اقتصادی توسط مقام معظم رهبری تاکید کرد: این کشور را تولید و صادرات نجات میدهد، باید محصول صادرات محور تولید کنیم تا بتوانیم نیاز ارزی خود را تامین کنیم.