رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی با انتقاد از فعالیت برخی اپلیکیشنها در حوزه اصناف گفت: مخالفتی با فعالیت کسب و کارهای نوین نداریم اما این برنامهها به جای آنکه رابط مشتری و فروشنده باشند، خود وارد عمل شده و به فعالیت های صنفی می پردازند.
ابوالفضل رجبزاده درباره بازار شب عید واحدهای صنفی خشکشویی و لباسشویی به ایسنا اظهار کرد: در چند سال اخیر به واسطه افزایش هزینههای جاری خانواده و کاهش قدرت خرید بازار شب عید، واحدهای صنفی افت کرده و حجم قابل توجهی از مردم پرده، لباس و دیگر محصولات خود را در خانه میشویند.
وی تاکید کرد: در کنار فعالیت واحدهای صنفی مجاز، در دو ماه پایانی سال برخی افراد برای کسب سود بیشتر بدون تجربه و در اختیار داشتن مواد شوینده استاندارد در فضاهای کارگاهی غیربهداشتی و استاندارد به شستوشوی لباس، پرده و اقلام پارچهای مردم میپردازند که این موضوع نارضایتی و موارد غیربهداشتی برای مصرفکنندگان به همراه داشته است.
رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی اظهار کرد: در ماههای پایانی سال به دلیل افزایش فعالیت واحدهای غیرمجاز در صنوف مختلف واحدهای بازرسی، نظارت و پلمب توانایی رسیدگی به تمام موارد را ندارد و برخی واحدهای صنفی در پایان سال به جمعآوری واحد خود تا سال آینده میپردازند که این موضوع دستیابی به غیر مجازها را بسیار سخت کرده است.
رجبزاده یادآور شد: در سال جاری تنها با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه خدمات برای این اتحادیه موافقت شده و این در حالی است که ماده اصلی خشکشوییها از قیمت دو تا ۲.۵ میلیون تومان به ۶.۵ میلیون تومان افزایش یافته است و قیمت مواد مصرفی عمده از دو تا چهار برابر رشد داشته است.
وی با انتقاد به این موضوع که وقتی قیمت مواد مصرفی دارای نرخ و تعرفه مشخصی نیست نباید برای اتحادیههای صنفی تعرفهگذاری مشخص در نظر گرفته شود، اظهار کرد: در دو سال اخیر، کسبوکارهای نوین در بازارهای مختلف جایگاه مناسبی پیدا کرده است، اما متأسفانه نظارت دقیقی از فعالیت آنها وجود ندارد و برخی اپلیکیشنها بهجای آنکه مشتری را به ارائهدهنده خدمات متصل کند، متأسفانه برخیها خدمات غیرمجاز و استاندارد به مشتریان ارائه میکنند. به طور مثال برخی از اپلیکشنهای فعال در زمینه خشکشویی و لباسشویی لباس افراد را در کارگاههای غیربهداشتی در کنار پارچههای بیمارستانی میشویند که این موضوع بیماریهای پوستی را برای افراد به همراه خواهد داشت.
او تاکید کرد: از اینرو پیشنهاد میشود اپلیکیشنهای کسبوکارهای نوین تنها به معرفی واحدهای مجاز و اتصال مشتریان به ارائهکنندگان خدمات بپردازند و مسئولان ذیربط نظارت دقیقی بر فعالیت آنها داشته باشد.