حجم کتب درسی، سنگین نیست

کد خبر: ۸۹۳۰۷۴
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲ 20 April 2019
|
4107 بازدید
|
۵

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور واقعا حجم کتب درسی ما سنگین نیست و انتقاداتی که مطرح می‌شود غالباً کلی‌گویی است گفت: از معلم‌ها، خانواده ها و دانش آموزان می‌خواهیم برای ما نامه بنویسند و عنوان کنند که به عنوان مثال حجم یک درس در فلان کتاب زیاد است و می‌تواند کمتر هم بشود یا برعکس.

به گزارش «تابناک»، حجت‌الاسلام علی ذوعلم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حجم فیزیکی و محتوایی سنگین کتب درسی دانش آموزان که انتقادهای بسیاری پیرامون آن مطرح است اظهار کرد: واقعا حجم کتاب های درسی ما سنگین نیست و این مطالبی که گفته می‌شود غالباً کلی‌گویی است؛ باید توضیح بدهند که کدام کتاب در کدام پایه و در کدام بخش حجم زیادی دارد و علت آن چیست.

وی افزود: این موضوع نیاز به مطالعه دقیق و موردی دارد و نمی‌توان یک سویه درباره آن قضاوت کرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به جلسه‌ای با مدیران گروه های آموزشی شهر تهران در سال گذشته اظهار کرد: برخی مدیران گروه ها معتقد بودند که دروسی باید بیشتر برای دانش آموزان توضیح داده می شد تا میزان یادگیری دانش آموزان افزایش یابد. این گفته به معنای آن است که باید حجم برخی کتب زیادتر هم بشود؛ البته بنده قضاوتی در این باره نمی کنم.

ذوعلم ادامه داد: ما با خیل عظیمی از اظهارنظرها روبه‌رو هستیم. در جلسه‌ای با اساتید دانشگاه فرهنگیان اظهار نظرهای متفاوتی مطرح شد که لزوماً همه آنها صحیح نیست.

وی با تاکید بر این که البته از همه پیشنهادها استقبال می‌کنیم گفت: از معلم‌ها، خانواده ها و دانش آموزان می‌خواهیم برای ما نامه بنویسند و عنوان کنند که به عنوان مثال حجم یک درس در فلان کتاب زیاد است و می‌تواند کمتر هم بشود یا برعکس. البته لزوماً حجم فیزیکی مد نظر ما نیست، بلکه مفاهیم و محتوا نیز مطرح است. ممکن است 20 مفهوم در یک کتاب کم حجم آمده باشد که زیاد است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: از پیشنهادها و نقدهای وارد بر برنامه درسی، مجلات رشد، انتشارات مدرسه و سایت رشد استقبال می‌کنیم. کارشناسان سازمان نیز با سعه صدر و حوصله این انتقادها را به درستی شنیده و آن را بررسی می‌کنند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
اکثر دانشمندان این کشور با همان نظام قدیم و همان حجم کتابهای کمتر و محتوای آسانتر آموزش دیدند اگر اشکالی داشت به این مدارج علمی در دنیا نمی رسیدند ولیکن از زمانی که کتابها تغییر کرده نه تنها سطح یادگیری دانش آموزان افزایش نیافته بلکه من با اکثر دانش آموزان مقطع اول متوسطه که صحبت میکنم از مدرسه زده شده اند و قصد ترک تحصیل دارند مگر این بچه موش آزمایشگاهی هستند که دائم در آزمون و خطا قرار دارند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
سنگین نیست ولی مطالبی در برخی کتب اصلی مثل ریاضی وجود داره که تو دانشکاه برای رشته ریاضی محض مطرح میشه. سطح ریاضی دبیرستان و بعضا ۶ تا ۱۲ هم بسیار بالاتر از حد کلیه کشورهای دیگه هست که به نظر خیلی کارشناسان نیازی نیست به دانش آموز در این حد تدریس شود.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
شما اساسا نظرات را منعكس نمي كنيد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
سنگین نیست ولی پر از دری وری است
ناشناس
|
Seychelles
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
سلام و عرض ادب
متاسفانه این مسئول محترم به نظر دبیران، که طلایه داران اصلی سنگر تعلیم و تربیت هستند وقعی نمی نهند.
یکبار دیگر فرمایشاتشان را بخوانید و کمی دقت نمائید تا ببینید که توهین پنهان یعنی چه!
به هر حال به نظرم می آید بد نیست که ایشان به تحقیقات کارشناسان دانشگاه، درباره میزان همخوانی محتوای کتب درسی با اهداف آموزش و پرورش نیز نظری بیاندازند.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟