مصباحی مقدم در گفت و گو با «آزادی» با اشاره به عوامل حقیقی و غیر حقیقی تاثیرگذار بر بازار گفت: «عوامل حقیقی مثل عرضه و تقاضا، صادرات و واردات و ... اصلیترین عوامل اثرگذار بر اقتصاد و فضای بازار هستند اما عوامل روانی همچون برخی اتفاقات سیاسی، اخباری که شاید موجب نگرانی مردم باشد و حتی حوادثی مثل سیل و زلزله نیز میتواند براقتصاد اثرگذار باشد».
نوسانات و شیب قیمت در بازار مسکن و خودرو آنقدر سریع و باورنکردنی است که همه دنبال مقصر میگردند. دیوار فضای مجازی و شبکههای اجتماعی نیز مثل همیشه از همه کوتاهتر است. برای همین شاهدیم که برخی از رسانهها و کارشناسان در روزهای اخیر مدام از اثرگذاری امثال «دیوار» و «شیپور» میگویند. واقعبینترها اما با نگاهی معقول و کارشناسانه نقش عوامل دیگر در حوزه اقتصاد پرداخته و از شیوههای مهار «جوسازی در شرایط خاص» میگویند. غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز که سابقه ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی را نیز دارد، از جمله همین افراد است.
مصباحی مقدم در گفت و گو با «آزادی» با اشاره به عوامل حقیقی و غیر حقیقی تاثیرگذار بر بازار گفت: «عوامل حقیقی مثل عرضه و تقاضا، صادرات و واردات و ... اصلیترین عوامل اثرگذار بر اقتصاد و فضای بازار هستند اما عوامل روانی همچون برخی اتفاقات سیاسی، اخباری که شاید موجب نگرانی مردم باشد و حتی حوادثی مثل سیل و زلزله نیز میتواند براقتصاد اثرگذار باشد».
وی افزود: «من از تاثیر شبکههایی دیوار، شیپور و ... بر وضعیت کنونی بازار مطلع نیستم و نمیتوانم اظهارنظر کنم اما برخی شایعاتی که در شبکههای مجازی مطرح میشود یا اقداماتی که توسط بنگاهها انجام میشود و مسائلی از این دست، بر بازار اثرگذار است و میتواند موجب افزایش قیمت باشد».
به گفته مصباحی مقدم، اقداماتی مثل احتکار بر قیمتها و وضعیت بازار اثرگذار است. مثلا اگر خودروسازها بهانه آورند که فلان قطعه نیست و عرضه را محدود کنند حتما با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود.
مصباحی مقدم در پاسخ به این پرسش که عوامل روانی اثرگذار بر بازار را چطور باید کنترل کرد؟ گفت: « همه اینها قطعا قابل کنترل است و راهکار مقابله با آن شفافیت در واقعیتهای بازار و اطلاع رسانی به موقع است. مثلا در قضیه بانک آینده شاهد بودیم که انتشار یک شایعه مبنی بر فرار مدیرعامل بانک بود موجب هجوم مردم برای گرفتن سپردهها شد و ظرف چند ساعت مبلغ بسیاری از سرمایه این بانک خار شد. اما وقتی مسئولان بانک مرکزی اقدام کرده و مدیرعامل بانک نیز در مقابل دوربین ظاهر شد، فضا مدیریت شد. این یعنی اقدام به موقع».
وی در پاسخ به اینکه در شرایط کنونی به جای انداختن همه تقصیرها گردن «دیوار» و ... چطور میتوان مانع سیر صعودی قیمتها شد و بازار را مدیریت کرد؟ گفت: «گمان می کنم باز هم همین روش اطلاع رسانی به موقع و شفاف سازی موثر خواهد بود. مثلا وزارت مسکن به میدان آید و درباره قیمتها و وضعیت بازار شفاف سازی کند. یا وزارت صمت نسبت به عرضه خودرو ورود کند کما اینکه وزیر محترم ورود کرد و گفت و که قیمتها صرفا 10 درصد بالا برود. روشن است که شفاف سازی از تاثیر فضای مجازی میکاهد».