افزایش یک ساله زمان خرید ارزان‌ترین خودرو برای ایرانیان!

مقایسه این دو عدد حکایت از آن دارد که از اردیبهشت ۹۷ تا اردیبهشت ۹۸، قدرت خرید حداقلی بگیران در کشورمان در خودرو به شدت سقوط کرده و بازه‌ای یک ساله (دوازده ماهه) به آن افزوده شده است؛ بازه‌ای بزرگ که بر اساس تحقیق به عمل آمده توسط معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در آبان ماه سال گذشته، افزایش سه ماهه نشان می‌دهد.
کد خبر: ۸۹۶۱۸۱
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶ 02 May 2019
|
14863 بازدید
|
تابناک اجتماعی -
با چند ماه کار کردن و پس انداز می‌توان صاحب خودرو شد؟ مقایسه پاسخ این پرسش در سال ۹۷ و اکنون، به نتیجه‌ای دردناک می‌رسد!
 
به گزارش «تابناک»؛ یک سال پیش در چنین روزهایی، اردیبهشت ماه در حالی آغاز شد که نرخ ارز به شدت افزایش یافته و در پی آن همه بازار‌ها متلاطم شده بود؛ تلاطمی که امید می‌رفت هر چه زودتر مهار شده و مانع از سقوط بیشتر ارزش پول ملی کشورمان شود.
 
البته آن امیدواری راه به جایی نبرد و سرانجام هر آنچه نباید، رقم خورد. از افزایش چندین برابری نرخ ارز، طلا، مسکن، خودرو و... تا کاهش قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی؛ مجموعه عواملی که منجر به افزایش و گسترش فقر در جامعه ایرانی شده است.
 
اتفاقی که اگر قرار به ترسیم آن باشد، ناگزیر از بررسی برخی اعداد و ارقام و قیاس آن‌ها با یکدیگر هستیم تا دریابیم قدرت خرید مردم چقدر کاهش یافته است؛ رویکردی که جهانی و پذیرفته شده است و بر مبنای سنجش نسبت حداقل قیمت یک کالای مشخص به حداقل دستمزد است.
 
کالایی که در این مطلب، خودرو در نظر گرفته شده و بر اساس محاسباتی ساده به این نتیجه می‌رسد که در اردیبهشت ماه ۹۷ برای خرید ارزان‌ترین خودرو در ایران یعنی پراید (مدل ۱۳۱)، انباشت حقوق حداقل قانون کار برای بیش از نوزده ماه نیاز بوده، چون قیمت آن روز پراید (قیمت کارخانه) حدود ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و حقوق قانون کار، یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان بوده است.
 
افزایش یک ساله زمان خرید ارزان‌ترین خودرو برای ایرانیان!
 
این در حالی است که اکنون در اردیبهشت ماه ۹۸، با این ملاحظات که شیوه قیمت گذاری خودرو‌ها تغییر کرده و تقریبا چیزی با عنوان قیمت کارخانه پیدا نمی‌شود، حقوق حداقل قانون کار به یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان رسیده، در حالی که قیمت پراید ۱۳۱ به حدود ۴۷ میلیون رسیده است؛ عددی درشت که در برخی روایات به ۵۰ میلیون نیز رسیده است.
 
بنابراین با فرض قیمت ۴۷ میلیونی پراید، خرید این خودرو در حالی برای یک کارگر ممکن است که بیش از ۳۱ ماه حقوق خود را بی هیچ برداشتی و کامل پس انداز کند و در تمام این دو سال و نیمه، قیمت خودرو افزایش نیابد؛ اتفاقی که البته می‌دانیم محال است.
 
مقایسه این دو عدد حکایت از آن دارد که از اردیبهشت ۹۷ تا اردیبهشت ۹۸، قدرت خرید حداقلی بگیران در کشورمان در خودرو به شدت سقوط کرده و بازه‌ای یک ساله (دوازده ماهه) به آن افزوده شده است. بازه‌ای بزرگ که بر اساس تحقیق به عمل آمده توسط معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در آبان ماه سال گذشته (اینجا)، افزایش سه ماهه نشان می‌دهد.
 
بازه زمانی‌ که بر اساس تحقیق اشاره شده، در کشور آلمان برای خرید ارزان‌ترین خودرو در آن کشور ـ که ساندور است ـ معادل پنج ماه حقوق حداقلی قانون کار می‌شود و اگر قصد داشته باشیم همان خودرو را در کشورمان ملاک قرار دهیم، اوضاع به شدت وخیم‌تر خواهد شد و در ایده آل‌ترین قیمت، معادل بیش از صد ماه حقوق قانون کار در کشورمان می‌شود!
 
این در حالی است که بر اساس تحقیق منتشره از سوی وزارت راه و شهرسازی ـ که حتما رسمی و قابل اعتناست ـ اگر ملاک را درآمد خانوار در نظر بگیریم، پی خواهیم برد هر خانوار متوسط آلمانی می‌تواند با حدود یک سوم درآمد یک ماه خود یک دستگاه خودرو ساندرو خریداری کند که این نکته، عمق فاجعه را بزرگتر هم خواهد کرد.
 
فاجعه‌ای که اگر تصور کنیم به خودرو محدود مانده و به امور دیگر سرایت نکرده و نخواهد کرد، سخت در اشتباهیم؛ اشتباهی بزرگ که باید منتظر باشیم اثرات آن را در آینده بر همه قیمت‌ها در کشورمان به نظاره بنشینیم و از ندید گرفتن آن افسوس بخوریم. افسوسی بی فایده که تنها راه نرسیدن به آن، مهار قیمت خودرو در این روزهاست که عزم بسیار جدی همه مسئولان را طلب می‌کند.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
کار دشمنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
تابناک خان قیمت ماشین نو در المان کمتر ۱۳ هزار یورو نیست و حقوق با کسر مالیات می شود ۲۲۰۰ یورو که می شود ۶ ماه
در ایران هم ماشین ۵۰ میلیونی را با حقوق فعلی که باید ۲/۴ میلیون حساب کنی می شود ۲۰ ماه و نه ۳۱ ماه
شما باید حقوق پایه را در ایران حساب می کنی با حقوق پایه ای در المان و نه حقوق دریافتی
زمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
مشکل اینجاست که شما دارید ایران رو با آلمان مقایسه می کنید. فرهنگ ایرانی ها در مواقع گرانی تشدید کننده ی تورم است. اما آلمانی ها با گرانی یک محصول، آن را نمی خرند تا ارزان شود. آلمان رو با ایران مقایسه نکنید. ما مستحق وضعیتی هستیم که درونش قرار داریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
آلمان؟؟؟؟؟؟؟؟؟ما حتی نمیتونیم خودمونو با ترکیه و کشورهای خلیج فارس مقایسه کنیم چه برسه به آلمان!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
در ترکیه قیمت خودروی ارزان۴۰ هزار لیر است قربان و درامد انها ۲۴۰۰ لیر در ماه
از چیزی خبر ندارید لطفا مطلب نگذارید
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
مسئولین محترم دولتی و مجلسی که همیشه عنوان میکنند خادم ملت هستند. اگر راست میگند یکسال حقوق حداقل دستمزد یک کارگر رو بگیرند تا طعم تلخ فقر رو حس کنند. قشر متوسط تبدیل به قشر فقیر جامعه شده و دیگه خرید پراید براشون آرزو شده!
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
هرج و مرج قیمتها و بلبشوی بازار خودرو کار دلالهای خودروسازهاست که بکمک آگهی های رایگان در دیوار بهش نایل شدن . دولت اگر فکر مردم بود تا دید ماشینی که 40 میلیون هم نمی ارزه این میگه 400 میلیون اون یکی میگه 580 میلیون یکی دیگه میگه معاوضه با برج !!! سریع باید تعرفه واردات رو صفر و انحصار واردات رو از دست عده ای خارج میکرد تا ببینی چطور یکشبه استپ وی بشه 30 میلیون . ظاهرا دوست دارن بازارها یکی بعد از دیگری اقتصاد ونزوئلا رو بذاره تو جیبش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
ارزش ماشین چطور قیمت گذلری بشه میشه بمن بگید شکر گوشت پیاز ماشین خانه سوزن میوه چطور قیمت گذاری میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
عزیز من با این قیمت دلار همون ساندرو رو اگر بدون هیچ تعرفه و گمرک و مالیاتی وارد کنن میشه حدود 150 میلیون
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
مثل روز روش هست که همه مسئولان خود را به خواب زده اند و کشور را به طور کامل رها کرده اند و انها نیز مانند مردم فقط نظاره گر هستند.انگار نه انگار مسئولیتی دارند و یا وعده ای دادند و حرفی زده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
اشتباه نکنید! مسئولان حواسشان هم خیلی جمع است و دارند سیاست آزادسازی قیمتها را اجرا میکنند و هر چقدر هم نق بزنید هیچ کسی به دادتان نمیرسد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
تازه رسیدیم به سال ۹۲
حالا می خوام ببینم دولت رکورد ان دوران را می شکند یا نه!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
عزیزم رکورد رو خیلی وقته شکسته. مثل اینکه خوابی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
اگه بخواهیم مطلبی بنویسیم که در رابطه با مسئولین و اوضاع اقتصادی کشور حق را ادا کنه تابناک منتشرش نمیکنه.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
ضمن تشکر از بیان واقعیت جامعه، باید بگم که ما اکثریت مردم معمولی ایران امیدمون رو از دست دادیم و هیچ افقی برای اصلاح نمیبینیم، تنها راه مهاجرت از کشوره که توانش رو هم نداریم، منتظر مردن هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
افسوس که حقیقت داره
علی شهیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
آقا یک کلام نامه تمام
من معتقدم و ثابت می کنم دولت خود باعث گرانی خودرو است. عرضه و تقاضا مهمترین اصل تعیین قیمت خودرو است. کسانیکه مسولیت اقتصاد کشور را بعهده دارند باید یک جهاد انقلابی کنند و احازه ورود خودروهای تا 5 سال قدیمی را به مردم معمولی و نه تنها به شرکت های وارد کننده خودرو بدهند. ارز لازم باید توسط وارد کننده تامین شود و دولت هم باید از بستن عوارض زیاد کمرکی بر روی خودرو های وارداتی خودداری کند آن وقت خواهیم دید که چطور این قیمت های دروغین شکسته می شود و علاوه بر آن قیمت خیلی از کالاهایی که به قیمت خودرو گره خورده است هم افت میکند.
سوال این است که آیا گوش شنوایی هست؟ چرا حداقل دولت نمی خواهد این راه را آزمایش کند؟
آدامه این وضع باعث می شود که مردم فکر کنند دولت فقط و فقط به فکر سود بیشتر خودروسازان و دلالان خودرو است. آیا این دولت فقط و فقط دولت خودروسازان است یا دولتی است که به فکر مصرف کننده است؟
علی شهیدی
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟