با پسرفت مداوم مدارس در زمینه تربیت دانش آموزان و مهیا کردنشان برای ورود به بازار کار، روز به روز بر شما متقاضیان کنکور افزوده میشود؛ متقاضیانی که به دنبال راهی برای کسب آموزشهای لازم برای ورود به بازار کار هستند.
به گزارش «تابناک»، این مهم را میشود از افزایش شمار متقاضیان کنکور ۹۸ به نسبت کنکور قبلی دریافت که با توجه به محدود شدن این کنکور به ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاههای کشور، رقم خورده است. استقبالی شدید که مورد تاکید مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز هست که اذعان دارند مدارس از اهدافشان فاصله گرفته اند.
وضعیتی که به باور حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی وزارت آموزش و پرورش ناشی از فقدان توجه به کار و خلاقیت در مدارس است که موجب شده «تربیت عملی انجام نشود و شاهد صف کشیدن انبوه دانش آموزان برای شرکت در کنکور باشیم، در صورتی که کنکور در واقع یکی از موانع مهم ایجاد تحول در سطح مدارس کشور است.»
مانعی که مدتهاست وجود دارد و موجب شده برنامههای پرشمار برای تحول مدارس نیز راه به جایی نبرند. برنامههایی که هزینههای زیادی برای محقق شدن آن شده، اما در نهایت نتوانسته مدارس را از مراکز آماده سازی دانش آموزان برای کنکور، به مراکزی برای مهیاسازی نوجوانان برای ورود به جامعه و بازار کار تبدیل کند.
این در حالی است که میدانیم کنکور علاوه بر تحمیل این شرایط به مدارس، عملا مانع اجرای برنامههایی نظیر تربیت نسل شاداب و پر انرژی و خلاق هم شده و کاری کرده که عملا دانش آموزان ناموفق در کنکور، دانش آموزان ناکام معرفی شوند، ولو مهارتهای فراوانی آموخته باشند و ظرفیت فراوانی برای ورود به عرصههای مختلف داشته باشند.
شرایطی که مجابمان میکند کنکور را آفتی بزرگ قلمداد کرده و خواستار حذف آن شویم. خواستهای که میبایست آموزش و پرورش در صف نخست طرح آن و پیگیری برای تحققش قرار گیرد، اما در کمال تعجب، به سکاندار حرکت در مسیر عکس آن قرار گرفته تا جایی که تلاشهای وسیعی برای هدایت مدارس به سمت موفقیت بیشتر دانش آموزان در کنکور در دستور کار قرار میدهد.
رویکردی که بی شک یکی از عوامل موثر در قدرت یافتن کنکور در کشورمان و پابرجا ماندن آن به رغم انتقادات فراوان است. اینکه آموزش و پرورش خودش و دانش آموزان را وقف کنکور کرده و بعد مدعی است کنکور مانع تحقق اهدافش شده است؛ درست مثل مثال مرغ و تخم مرغ که دعواست کدام اول به وجود آمده!