شرحی بر سخنان اخیر عراقچی درباره مهاجران؛

آیا ایران مهاجران افغان را به کشورشان بازمی‌گرداند؟/ چرا باید هزینه مقابله با صادرات مواد مخدر و ایدئولوژی‌های خشونت‌آمیز به اروپا را بپردازیم؟

بنابراین به نظر می‌رسد، سخنان اخیر عراقچی از آن جهت بیان شده که اگر اروپا نخواهد هزینه نبرد ایران با این جریانات را بپردازد، چه لزومی دارد ما در مقابل حجم گسترده از مواد مخدر و ایدئولوژی‌های خشونت آمیزی که در افغانستان تولید می‌شود و عزم اروپا می‌کند و البته مسبب آن هم آمریکاست، بایستد و هزینه آن را بدهد؟ در این صورت ایران لزومی به ایستادگی در مقابل چنین موضوعاتی برای خود نمی‌بیند تا آن‌ها هر جا می‌خواهند منزل کنند...
کد خبر: ۸۹۸۰۷۷
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶ 10 May 2019
|
48060 بازدید
|

ما چند میلیون مهاجر افغان در ایران داریم که بخشی از آنها حتی در ایران متولد شده اند. عده ای از آنان در مدارس و دانشگاه های ما تحصیل می کنند و تعدادی از آنان در کشور ما ازدواج کرده و تشکیل زندگی داده اند و البته بخشی از نیروی کار در کشور ما نیز از مهاجران افغان هستند؛ بحثی که اکنون انجام شده این نیست که جمهوری اسلامی ایران پس از چهل سال پذیرایی از آنها، قرار است مهاجران افغان را از کشور بیرون کند.

به گزارش «تابناک»؛ سخنان «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ـ که چهارشنبه‌ شب ١۸ اردیبهشت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ٢ سیما عنوان شد، حاشیه های زیادی به پا کرد. او در این برنامه گفته بود که «مهاجران افغان در مجموع هشت میلیارد دلار برای کشورمان هزینه دارند و اگر تحریم‌ها اثر کند و فروش نفتمان به صفر برسد، جمهوری اسلامی ایران مجبور است سیاست ویژه‌ای را برای اقتصاد خود در نظر بگیرد و ممکن است نتوانیم به این شکل ادامه دهیم و از برادران و خواهران افغان‌مان بخواهیم ایران را ترک کنند».

وی همچنین تأکید کرد: «از لحاظ انسانی نمی‌خواهیم چنین اتفاقی بیفتد و اگر مجبور شویم چنین خواهیم کرد و تبعاتش بر عهده آمریکاست؛ همان کشوری که افغانستان را به بحران کشید».

معاون وزارت خارجه ایران یادآور شده بود: «هم اکنون بیش از ٣ میلیون افغان در ایران هستند که ٢ میلیون فرصت شغلی را اشغال کرده‌اند و سالانه ٣ تا ۵ میلیارد یورو از ایران خارج می کنند. هم اکنون ۴۶۸ هزار دانش آموز افغان که رایگان در مدارس ایران تحصیل می‌کنند، در حالی که هر یک سالانه ۶۰۰ یورو هزینه دارند. هم اکنون ۲۳ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند، در حالی که سالانه ۱۵ هزار یورو برای هر کدام از آنان هزینه می‌شود».

این موضوع با واکنش های داخلی و خارجی بسیاری روبه رو شد، تا جایی که معاون سیاسی وزیر امور خارجه مجبور به ارائه توضیح دقیق در این رابطه شد. او عنوان کرده است: «ایران چهل سال است که سخاوتمندانه حق میهمان نوازی را در مورد مهاجران افغان بجا آورده است، اما کشور‌های غربی که مسبب بسیاری از مصیبت‌های مردم افغانستان هستند هم باید به وظیفه خود در این زمینه عمل کنند.»

سید عباس عراقچی امروز جمعه در گفت وگویی با اظهار تعجب از برخی اظهارنظر‌ها و برداشت‌های غلط از سخنانش در فضای مجازی اظهار کرد: «‎بحث مهاجرین و پناهندگان یک بحث بین المللی است و مدیریت و تأمین هزینه‌های مربوط به آن نیز یک مسئولیت بین المللی به شمار می‌رود. این که مردم ایران بر مبنای اعتقادات انسانی و اسلامی خود ظرف ۴۰ سال گذشته سخاوتمندانه حق میهمان نوازی را در مورد پناهندگان و مهاجرین اعم از افغان یا سایر ملیت‌ها به طور کامل به جا آورده و باز هم به جا خواهد آورد یک بحث است، اینکه سایر کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی، به خصوص کشور‌های غربی که اتفاقا مسبب بسیاری از مصیبت‌های مردم افغانستان هستند هم باید وظیفه و مسئولیت خود را انجام دهند، یک بحث دیگر است.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تأکید کرد: «دولت‌های اروپایی باید سهم خود را در پذیرایی از مهاجرین ادا کنند، حال یا در قالب پرداخت هزینه‌ها یا با پذیرش بخشی از آن‌ها در کشور‌های خود. این یک مطالبه جدی جمهوری اسلامی است و وزارت امور خارجه سال‌هاست آن را از طریق کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد، مقامات اروپایی و دولت افغانستان پیگیری کرده و باز هم به طور جدی پیگیری خواهد کرد.»

وی همچنین گفت: «بدیهی است در اوضاع کنونی که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی دولت آمریکا بدون هیچ توجیه بین المللی بر ایران تحمیل شده و آن دولت سعی در محدودیت شدید منابع مالی جمهوری اسلامی دارد، مطالبه گری ملت ایران ابعاد جدیدی می‌یابد. موضوع اخراج یا بازگرداندن مهاجرین و پناهندگان به هیچ وجه در دستور کار دولت ایران قرار ندارد، اما این که گزینه‌های جدیدی در برابر آن‌ها قرار داده شود، امر جداگانه‌ای است.»

پس از بین سخنان معاون سیاسی وزیر امور خارجه در مورد مهاجران افغان بحث های زیادی رسانه ای و همچنین مباحثی در شبکه های اجتماعی درگرفت. موضوعاتی که ناظر به جنگیدن لشکر فاطیمون متشکل از برادران افغانی در کنار ایرانی ها و در مقابله با داعش بود، مباحثی که بر لزوم توجه به مسئولیت های انسانی و بین المللی تأکید داشت و لزوم قربانی نکردن مهاجران افغان در مقابل رفتار خصمانه دولت آمریکا. اما حقیقت مسأله به نظر می رسد هیچ یک از اینها نباشد، بلکه موضوع مورد اشاره عراقچی احتمالا به بعد از مسئولیت ناپذیری دولت های اروپایی و همچنین ادامه رفتار خصمانه آمریکا برخواهد گشت.

حقیقت ماجرا این است که به دلیل شرایط کشور افغانستان مهاجران زیادی از این کشور هستند که قصد عزیمت به سمت کشورهای اروپایی را دارند و در این راه اولین مقصدشان جمهوری اسلامی ایران است. در ایران برخوردی با این مهاجران که عمدتا غیرقانونی عزم مهاجرت دارند صورت نمی گیرد و حتی شرایط خوبی هم برای کار، زندگی و تحصیل برایشان فراهم می شود که این را می توان به گواه آمار اعلام شده از میزان محصلان، دانشجویان، شاغلان و مهاجران افغان در ایران با قاطعیت بسیار بیان کرد.

طبیعی است وقتی اقداماتی به واسطه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و می گیرد و شرایط مطلوبی از حیث اقتصادی حتی برای مردم کشور خودمان مهیا نیست، طبیعتا ایران دیگر محیط ایده آل سابق حتی برای مهاجران افغان به حساب نمی آید و از طرفی ما هم دلیل شرایطی که در آن قرار گرفته ایم، میلی به ایجاد شرایط مطلوب برای مهاجران و جلوگیری از گسیل شدن انها به سمت اروپا نخواهیم داشت.

موضوع دیگری که احتمالا سخنان معاون وزیر امور خارجه متناظر بر آن است، ایستادگی ایران در مقابل تولید خشونت و همچنین مواد مخدری است که با حمایت آمریکا به سمت اروپا می رود. در حقیقت آمریکا کشور افغانستان را به محیط امنی برای تولید مواد مخدر و همچنین آنجا را به میحطی برای تولید و صادر کردن ایدئولوژی های خشونت آمیز تبدیل کرده است، اما ایران در مقابل چنین موضوعاتی ایستادگی می کند تا به اروپا نرسد.

بنابراین به نظر می‌رسد، سخنان اخیر عراقچی از آن جهت بیان شده که اگر اروپا نخواهد هزینه نبرد ایران با این جریانات را بپردازد، چه لزومی دارد ما در مقابل حجم گسترده از مواد مخدر و ایدئولوژی‌های خشونت آمیزی که در افغانستان تولید می‌شود و عزم اروپا می‌کند و البته مسبب آن هم آمریکاست، بایستد و هزینه آن را بدهد؟ در این صورت ایران لزومی به ایستادگی در مقابل چنین موضوعاتی برای خود نمی‌بیند تا آن‌ها هر جا می‌خواهند منزل کنند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲۰۸
انتشار یافته: ۱۵۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
افتضاخات قبلی رو با اشتباهات جدید پوشش میدهند. از برجام که قرار بود اقتصاد ایران رو متحول کنه چه خبر؟ این آقا اینقدر حرفهای متناقض زده که به هیچ وجه نباید بهش اعتماد کرد. به امید روزی که ایشون و رئیسش استعفا دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
اشتباهی مثبت دادم
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
پیشنهاد جایگزین شما چه کسانی برای اداره کشور هستند جناب ناشناس؟ نکند خدای نکرده آنهایی که بارها ثابت کرده اند که در شرایط غیر رقابتی هم توان به دست آوردن رأی مردم را نداشته اند در نظر دارید؟! یا شاید راه سومی را پیشنهاد می کنید مثلاً انتخابات رقابتی أزاد بین تمام افراد مورد اقبال مردم را؟
ناشناس
| Germany |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
درسته که این روزها مردم دلخوشی از دولت ندارند اما دلیل نمیشه که موفقیت های برجام را ندیده بگیریم،
زمانی که دولت نهم و دهم مورد حمایت شماها داشت پیرفت گذشته از تحریمهای جور واجوری که ببار آورده بود کشور را در داخل فصل هفتمی قطعنامه های شورای امنیت قرار داده بود و حتما آنقدر سواد داری که بفهمی عواقب فصل هفتمی یعنی چه ؟ نمونه اش بلایی بود که بر سر عراق و لیبی آوردند.
این برجام بود که شورای امنیت را وادار کرد تا با یک قطعنامه همه شش قطعنامه علیه ایران را ملغی کند. اما این اصول گراهای امثال شما بودند که با همسویی با اسرائیل و عربستان سعودی ساز مخالف زدن تا دست آوردهای برجام را کمرنگ وتا حتی پس با روی کار آمدن ترامپ همان شد که شماها دوست داشتید .؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
کامنت های نژاد پرستانه را خواندم.
البته بسیار از حقوق بگیر های عربستان در فضای مجازی حضور دارند.
از اسرائیل و امارات نیز.
تعدادشون بیش از ایرانیهای شاغل است
بیکارم هستند و در سایت های مهم کامنت می گذارند.
منافقین نیز فعالند و به دنبال تفرقه افکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
21:48
نوبت بیان حقیقت شد،،نامش شد نژادپرستانه....برو عمو ....حر ف دل سالهای سال مردم. است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
سوریه هم با فصل هفتم به این روز افتاد؟ یکم بیشتر بررسی کن، برجام خیلی ایرادات فنی و حقوقی به ضرر ایران داره ، فقط یک نمونش غیرالزام آور برای امریکا اما الزامی برای ایران...!!
من حقوقدانم،سرهنگ نیستم...!! زرشک
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
پس ما جلو صادرات مواد مخدربه اروپا را می گرفتیم تا در داخل ایران به مصرف برسد ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
باید یه خط ترانزیت داشته باشیم که قاچاقچیا برسن اون ور مرز ایران و حق ترانزیت هم ازشون بگیریم و البته مشروط به این که هیچ چیز در ایران توزیع نکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
آفای عراقچی چیزی را گفته است که ده ها سال است در دل ما خاک می خورد و نمی توانستیم آن را جز با نزدیکانمان زمزمه کنیم. آیا تاوان این اقوام را ما باید بدهیم؟ در همین ایام سیل کدام کشور به کمکمان آمد؟ این ها همینقدر معرفت نداشتند که در ازای چهل سال میهمان نوازی ما، آب را رویمان نبندند.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
صحبت شما را نسبت به نابرابری و قدرناشناسی دولت افغانستان قبول دارم. ولی افغانستانیهای مقیم ایران غالباً افرادی بسیار زحمت کش و کوشا و قانع و از نظر تاریخی هموطن و برادر فرهنگی ما هستند.
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
یعنی چی دو میلیون افعانی را حدود چهل سال در ایران ساکن کردید که بشود روزی از این پناهندگی برای ابزار فشار سیاسی به افغانستان و غربیها استفاده کرد یعنی راهکار بهتری وجود نداشت چرا اینهمه هزینه
ناشناس
|
Sweden
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
آقای عراقچی کاملا درست می فرمایند و الان وقت آن است که از بار مشکلات مردم ایران با بازگرداندن مهاجرین و یا اجازه خروج از مرزهای ایران به سمت کشور های دیگر داده شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
جلوی سفارتهای اروپایی صفهای کیلومتری برای درخواست پناهندگی راه بیندازید. در صورت توجه که به نفع افغانستانیهاست. در صورت بی توجهی هم چهره واقعی مدعیان غربی حمایت از حقوق بشر و مردم جنگزده هم نزد جهانیان هویدا می شود.
ناشناس
| France |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
چی میگید بابا خدایی همه مشکلات از خوئ ما مردمه چون نمیفهمیم پشت یه تصمیمشون چیه...اگه ما مهاجرین افغان رو برگردونیم دولت افغانستان صد در صد شاکی میشه و به جای این که از ایران حمایت کنه میشه حامی منافع آمریکا اونوقت دوباره شرق ایران میشه مرکز ناامنی و لونه پایگاه های نظامی آمریکا... ما که نمیتونیم تو جهان متحد پیدا کنیم حداقل همسایه هامون رو تو این شرایط از دست ندیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
22:11 کاملا موافقم
نعمت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
من یک کارگر افغان هستم که در شهرداری کار میکنم. هرروز بامداد ساعت 2تا 5صبح در سرما و گرما جوی های آب و خیابان را تمیز میکنم هیچ فرد ایرانی حاضر نیست اینکار را انجام دهد. با این درآمد کم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
از طرف ایرانی ها حرف نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
خب راست میگه بنده خدا. افغانستانیها غالباً بسیار زحمتش و کم توقع هستند. خسته نباشید آقا نعمت..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
یا افغانی هستی و در طرفداریش کامنت گذاشتی یا اصلا نمی دانی چه خبره
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
من یه ایرانی هستم حاضرم دستشویی و توالت هم پاک کنم به شرط اینکه حقوق کافی بهم بدن نیروی کار افغان نسبت به کارگر ایرانی ارزانتر است و بدون دردسر
ناشناس
| Sweden |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
تشزیف ببر شهرهای کوچک تا ببینی
می دهند.ایرانیان هم کار سخت انجام
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
زنده باشید شما برادران افغان با ما ایرانیها فرقی ندارید ما یک ملتیم برادر
شنبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
هیچکدام ایرانیها نمیتواند کار ما را انجام دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
ایرانیهای گرامی معمولا پرتوقع و کم کار هستن و تنبل
ایرانی
| United States of America |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
از شما بیشتر ایرانی نباشم به یقین کمتر هم نیستم. ضمناً من تلاش می کنم طرفدار حرف حق باشم و کینه و عقده ای از هیچ ملتی به دل ندارم، به ویژه از افغانستانیها که تا صد و بیست سی سال پیش هموطن ما حساب می شده اند. خوشبختانه بخت بیش از ده سال تحصیل و تدریس در بهترین دانشگاههای اروپا را هم داشته ام و باواقعیتهای جهان دیروز‌و امروز بیگانه نیستم و در توهمات به سر نمی برم. ضمناً سطح کینه و رزی و خودبزرگ بینی نشانه سرخوردگی و ناکامی و ناتوانی یک ملت است و بس. یادمان باشد ایرانی هستیم یعنی کشور و تمدنی مابین افغانی و عراقی، روسی و عرب خلیج، هندی و ترکیه ای و پاکستانی، نه مرکز اروپا و امریکا! 
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
مهاجران باید برگردند به کشورشون چه افغانی و چه عراقی

ایران با کشورهای غربی مثل آلمان و اینگیلیس فرق داره و همانند ژاپن و روسیه، کشوری مهاجر پذیر نیست

هزینه 40 سال حضور افغانی ها در ایران، اگر سالی 8 میلیارد دلار باشد، عدد 320 میلیارد دلار می باشد

اگر کسی در سوریه جنگیده به مردم ایران چه ربطی داره!!!

طرف یک افغانی بوده و تو سوریه جنگیده، به مردم ایران چه ربطی داره!!!

اگر خدمت کردند به ایران، در مقابلش پول گرفتند و بدتر این که بسیاری از این پول ها رو از ایران خارج کردند

با سپاس
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
واقعا که
بعضی از شماها حتی جرات دفاع از ناموس خودتان را هم ندارید
ادیب
| Germany |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
من نمی دونم چرا یه عده به جای گرفتن جلوی رونالدو و بدتر از اون غضنفر همیشه توپ جمع کن ها را دعوا می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
احمد و ادیب
شما برگردید کشورتان و هموطنانتان را از چنگ امریکاییها و طالبان نجات دهید.
از این ببعد هم در حد کوپنت حرف بزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
شما دو نفر احمد و ادیب خان
لطفا عقده هایتان را ببرید جای دیگر...صحبت از جرات ن.نید که اگر جراتی و غیرتی باشد مختص ایرانیست که 8 سال دست خالی با صدام که تمام قدرتها پشتش بودند جنگید نه یک وجب خاکش را تقدیم کرد و نه ناموسش...شما اگر جراتی دارید تشریف ببرید کشورتان و خاکتان را از چنگ اجنبی درآورید
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
بحث ایشان بسیار منطقی بود اساسا چرا ایران باید به فیلتر مواد مخدر وتروریست اروپا تبدیل بشود اتفاقا حساسیت ما باید برای جلوگیری از مصرف مخدر در داخل متمرکز بشود نه دقت در عدم خروج آن!
سلام
|
Germany
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
ایا امار قتل غارت دزدی تجاوز. افاغنه در ایران را میدانید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
چیزی که ما دیده ایم کارگران سختکوش و کم تپقعی هستند که اگر از ایران بروند و قرار باشد با کارگران کم کار و پرتوقع ایرانی جایگزین بشوند باید فاتحه صنایعی مثل کشاورزی، عمران، ساختمان، راهسازی، و غیره را در ایران خواند. نسبت به این بندگان خدا که تا ۱۲۰ سال ویش هموطن ما بوده اند نامهربان نباشیم. مسلماً تفاوت فرهنگی یک افغانی با ایرانی به اندازه ایرانیها با اروپاییها نیست. پس اگر توقع داریم از طرف مردم کشورهای توسعه یافته تحویل گرفته شویم، باید اول به اینها که به ما شبیه ترند مهربان تر باشیم.
نظری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
خوب ترامپ هم چند ماه قبل همین نظر رو در مورد مکزیکی ها و ایرانی ها و برخی تبعه مسلمان امریکا داشت. این موضوع دو حالت داره. یا ترامپ حق داشت و یا حق نداشت. اگر حق داشت که خوب هیچی. اگر حق نداشت ما چه فرقی با اونا داریم؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
شما نگران صنایع ایران نباش
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
اقای ناشناس۲۱
: ۴ افغانها اگه سخت کوش و کم توقعی بودند الان باید کشور پیشرفته و توسعه یافته ایی بودند
دکتر مهندس در پاسخ ۲۱:۱۶
| United States of America |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
اتفاقاً نگران صنایع ایرانم چون یک کارفرما هستم و تفاوت کارگر سختکوش افغانی و کارگر پرتوقع و پررو و تنبل ایرانی را خیلی خیلی خوب درک می کنم. غیر از برخی کارگران ترکمن و بلوچ بقیه کارگرهایی که در طی سی سال اجرای پروژه های عمرانی و نفت و گاز دیده ام از لحاظ سختکوشی و وجدان کاری و دقت و نظم به پای کارگران افغانی نمی رسیده اند. شما حتما تا به حال صنعت ندیده ای که نگران سطح بهره وری و در نتیجه سرنوشت صنایع ایران نیستی.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
واقعا آقای عراقچی حرف زشت و غیرانسانی ای زده و باید هرچه زودتر برکنار بشه. یک کشور بدون انسانیت و اخلاق فرو می پاشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
حتم داریم افغانی هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
حرف غیرانسانی نزده. ولی بهتر است که با افغانها با برادری رفتار کنیم.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
برای اینکه اروپا درک کند که ما چقدر هزینه جانی و مالی میکنیم تا جوانان آنها راحت باشند، در این شرایط بهتر است برای مدتی از این هزینه ها بکاهیم. اجازه دهید مواد مخدر از مرزهای شرقی تا مرزهای غربی براحتی ترانزیت شود (عملا اسکورتشان کنید و اجازه ندهید در داخل ایران پخش شود). مدتی این بلای خانمان سوز وارد خاک اروپا شود، کشورهای مزخرف اروپایی به غلط کردن می افتند و التماس می کنند تا ما جلوی مواد مخدر را بگیریم. آن وقت هزینه های اینکار را با مضرب 5 از این کشورها بگیرید.

وقتی بی چشمداشت برای آنها کاری انجام می دهید همین میشود. فکر می کنند وظیفه ماست تا برای امنیت و رفاه آنها هزینه کنیم.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟