براساس گزارش وزارت علوم در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه، بیش از ۲۵۰۰ دوره مهارت افزایی در دانشگاهها با مشارکت ۳۵۸ واحد صنعتی برگزار شده است.
به گزارش مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۰۰ کمیسیون نخبگان و آیندهنگاری علم و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع گزارش عملکرد، برنامهها و فعالیتهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه وضعیت ارتباط صنعت با دانشگاه به ریاست نسرین سلطانخواه رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری برگزار شد.
محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی در این خصوص ارائه داد و مهمترین اقدامات انجام شده در مورد تسهیل ارتباط صنعت و دانشگاه تحت این عناوین مورد دسته بندی و احصاء قرار گرفت که به شرح زیر است:
۱- توسعه و ساماندهی دورههای مهارتآموزی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی.
راهاندازی سامانه مپفا «مدیریت پژوهش و فناوری ایران» در جهت رصد و پایش مستمر اشتغال فارغ التحصیلان
چاپ مستند دستاوردهای برگزیده دانشگاهها در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷
پایش مستمر وضعیت قراردادهای ارتباط با صنعت و دانشگاه
شناسایی و ترویج تجارب و الگوهای موفق دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور در جهت رفع مسائل و مشکلات ملی
آسیب شناسی دورههای کارآموزی و برنامهریزی دانشگاهها جهت تدوین و ترویج الگوهای مناسب برای استفاده از این فرصت
ساماندهی و توسعه قراردادهای کلان دانشگاهها با وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی
درآمد ۲۳۰ میلیارد تومانی قراردادهای صنعت و دانشگاه در سال ۱۳۹۶
درادامه این گزارش، همچنین برخی فعالیتهای انجام شده در خصوص اجرایی شدن هر یک از سرفصلهای فوق، به شرح ذیل ارائه شد:
۱- در سال ۱۳۹۶ مبلغ قراردادهای منعقده بین صنعت و دانشگاه حدود ۹۵۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۲۳۰ میلیارد تومان در همان سال از این قراردادها درآمد کسب شده و حدود ۳۱۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها در این قراردادها مشغول به کار شدهاند.
۲- در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۳۰۰ پایان نامه دانشجویی توسط وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی مورد حمایت قرار گرفتهاند.
۳- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از ۱۰۰۰ قرارداد مشترک با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اجرا کرده است.
۴- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۲۶ کلان پروژه با وزارت نفت در دست اجرا دارد.
۵- بیش از ۲۵۰۰ دوره مهارت افزایی در دانشگاهها با مشارکت ۳۵۸ واحد صنعتی برگزار شده است.
پس از ارائه این گزارش مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به تجربیات این ستاد در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: طی هماهنگی صورت گرفته با شرکتهای دانش بنیان تولید کننده محصولات زیست فناوری این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که باید محصول تولید شده به گونهای باشد که بخش صنعت بتواند ریسک بازاریابی و فروش آن را متقبل شود.
وی افزود: در مدل قبلی ریسک بازاریابی و فروش بر عهده ستاد توسعه زیست فناوری بود ولی در این الگو با تمرکز بر قابلیتهای محققان و اعضای هیئت علمی فعال در بخش زیست فناوری تلاش شد که محصول بر اساس سفارش بازار طراحی شود و فرآیند فروش به بخش صنعت واگذار شود.
رئیس ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: در حال حاضر ۱۸ شرکت دانشبنیان در زمینه زیست فناوری مشغول به کار هستند که با توجه به الگوی تولید تقاضا محور و با در نظر گرفتن نیاز و سلیقه مصرف کننده حدود ۹۰ درصد از این شرکتها در بازاریابی و فروش محصولات خود موفق هستند.
نسرین سلطانخواه، رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری نیز در ادامه افزود: ساماندهی دورههای مهارتآموزی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و این موضوع باید از دوره تحصیل در مدرسه آغاز شود.
وی افزود: یکی از مشکلات جدی در کشور، عدم هماهنگی کامل میان آموزش و پژوهش است در حالی که باید برنامههای آموزشی هم همراه با مهارتآموزی باشد و موضوع مهارت افزایی فقط در بخش پژوهش خلاصه نشود.
رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری ادامه داد: باید در کنار آموزش دروس تخصصی در کلاس درس، ساعتی از آموزش به بازدید از مراکز علمی اختصاص یابد.