طرح آمایش دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه اخیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها به ریاست وزیر علوم بررسی شد.
به گزارش مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۳۲۷ شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی با موضوع «طرح آمایش دانشگاه آزاد اسلامی» با حضور اعضا و به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای جلسه محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد گزارشی از عملکرد و وضعیت کنونی دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه ارائه کرد.
وی با اشاره به جزئیات طرح آمایش آموزش عالی گفت: فرآیند اجرایی این طرح در چهار محور آموزش محور، پژوهشمحور، مهارتمحور و فناوریمحور تدوین و طراحی شده است.
طهرانچی تصریح کرد: این گزارش عملکرد، با در نظر داشتن سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت قوه عاقله توسط دانشگاهها و درگیری با مسائل جاری کشور تدوین شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نکته مهم در دانشگاه آزاد این است که اگر تحولات آن به روز نباشد، پاسخ سریعی از جامعه دریافت خواهد کرد که منجر به عدم شرکت دانشجو خواهد شد و به همین دلیل پاسخ دانشگاه آزاد به نیازهای جامعه باید سریع و به روز باشد.
طهرانچی گفت: دانشگاه آزاد در تعریف خود گستره شهری داشته و در تمامی شهرها و حتی بخشهای کشور حضور دارد و بنابراین افزایش سهم دانشگاه در اقتصاد و درآمد شهرها اولین موضوع موردنظر در این سند است تا به هدف والاتر که همان ازدیاد توان ملی و ارتقای کارآمدی دانشگاه است دست یابد.
رابطه متقابل تحصیل با اشتغال باید مورد توجه جدی قرار گیرد
وی افزود: تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال موضوع دیگری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، در صورتیکه آینده فرزندان آن شهرها تأمین نشود والدین، فرزندانشان را برای تحصیل به ما نمیسپارند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: طرح ایجاد دانشگاه «جوار صنعت» در مراکزی که قطب صنعتی منطقه محسوب میشوند به منظور جذب دانشجویان به تعداد مورد نیاز آنها و طرح «پایش» به معنی نظاممند کردن و مأموریت محور کردن پایاننامهها و رسالهها از جمله طرحهای در دست اجرای دانشگاه آزاد است.
متاجی مدیرکل آموزش و گسترش دانشگاه آزاد نیز گفت: برخی رشته - محلها فاقد داوطلباند و بنابراین باز مهندسی رشتههای تحصیلی از مهمترین اقدامات طرح آمایش دانشگاه آزاد است.
عاملی: باید مدل مفهومی یکپارچهای بر آمایش حاکم باشد
در ادامه جلسه سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فضای متفاوت دانشگاه آزاد و اهمیت نگاه به مسئله در یک نظام یکپارچه گفت: این درست است که در دانشگاه آزاد نگاه اقتصادی متفاوتی نسبت به دانشگاههای دولتی وجود دارد اما در مراکز دولتی نیز دانشجویان شهریهای بسیاری وجود دارند.
وی افزود: بنابراین باید مدل مفهومی یکپارچهای بر آمایش حاکم باشد که ملاحظات خاص دانشگاه آزاد هم در آن مورد مداقه قرار گیرد. چرا که عدم تناسب، ایجاد مشکل خواهد کرد.
علم ارزشی دارد که نباید فقط اقتصادی دیده شود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نباید فضای خلاقیت و نوآوری را بست چرا که علم ارزشی دارد که نباید فقط اقتصادی دیده شود و در آن صورت ارزش علم نادیده گرفته خواهد شد، ضمن آنکه برخی رشتهها اگر چه در ظاهر با اقتصاد ارتباطی ندارند اما مقدمهای برای رشتههای مرتبط با مباحث اقتصادی هستند. لذا رشتههای علوم پایه و بعضی از رشتههای علوم انسانی و اجتماعی ظرفیت مهم علمی هم بعنوان علم پایه برای سایر رشتهها و ارزش مستقل علمی دارند که با نگاه اقتصادی معطوف بازار از نظام ارزشی علم بیرون میمانند.
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها: ساختار مکمل برای اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی دیده شده است
حجتالاسلام شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها در ادامه جلسه در تشریح مناسبات ارائه گزارش آمایش در دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: در این دبیرخانه ساختار مکمل برای اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی به عنوان یک سند بالادستی دیده شده است تا گزارشات ارائه شده توسط کمیتههای مندرج در سند طرح شود و با لحاظ منافع و مصالح کشور به صورت یک نسخه یکپارچه و اجرایی در سطح کشور ارائه شود.
معاون آموزشی وزارت علوم: رشتههایی که ظرفیتشان خالی است و متقاضی ندارند باید حذف شوند
مجتبی شریعتی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جابجایی رشتهها حرکت خوبی است و باید ادامه پیدا کند، اما رشتههایی که ظرفیتشان خالی است و متقاضی ندارند باید حذف شوند.
وی افزود: حفظ یک ظرف خالی برای نظام آموزشی خوب نیست و آمایش دانشگاه آزاد باید به عنوان یک بخش از آموزش عالی دیده شود.
مشاور معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت: نحوه جذب دانشجویان برای حل مشکلات اقتصادی اشتباه است
آخوندزاده، مشاور معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: نحوه جذب دانشجویان ما برای حل مشکلات اقتصادی اشتباه است و اینکه ما مشکلات اقتصادی را لیست کنیم و برای حل به دانشگاهها بدهیم در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.
وی افزود: ما دانشجو را جذب میکنیم و از او میخواهیم پایاننامهای برای حل فلان مشکلات اقتصادی بدهد درحالیکه او اصلاً توان ورود به آن مسئله را ندارد.
حجتالاسلام رستمی: دانشگاه آزاد مجموعه عظیمی از آموزش عالی را در اختیار دارد
حجتالاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ادامه جلسه با تاکید بر بر فعالیت بیشتر کمیتههای چهارگانه در سند اسلامی شدن دانشگاهها گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه عظیمی از حوزه آموزش عالی را در اختیار دارد و معطل کردن آنها تا حصول به نتیجه در طرح آمایش اتلاف سرمایه است.
عبدالله جاسبی در پاسخ به برخی نکات ارائه شده توسط اعضا جلسه گفت: اینکه تصور کنیم دانشگاه محلی است که افرادی در آن تربیت شوند و بلافاصله استخدام شوند کاملاً اشتباه است.
وی افزود: در دنیای امروز چنین تفکری وجود ندارد و یکی از اهداف اصلی دانشگاه، ارتقا سطح آگاهی افراد است و اینکه باید نیازهای جامعه توسط دانشگاهها دیده شود کاملاً صحیح است اما این هم یکی از اهداف دانشگاه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در کجای دنیا به تعداد شغلهای موجود در دانشگاه رشته تعریف میشود چرا که یکی از دلایل و نیازهایی که باعث رشد و توسعه آموزش عالی شد تربیت انسان در سطح عالی و تعالی آنان است.
وی افزود: بسیاری از افراد را میبینید که شاغل بوده و به دانشگاه وارد میشوند و اطلبو العلم من المهد الی اللحد یک اصل اسلامی است که شرط اشتغال نگذاشته است.
دکتر جاسبی گفت: یکی از کارهای بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی این بود که شهرهایی که در حال نابودی بودند احیا کرد و آموزش عالی را به میان مردم برد.
وزیر علوم: همه نقدها، پیشنهادها و تلاشها باید به سمت بهبود شرایط باشد
در ادامه منصور غلامی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری به عنوان رئیس جلسه اظهار داشت: این طرح در جهت ساماندهی و بهبود وضعیت آموزش عالی و حرکت به سمت آینده بهتر است.
وی افزود: همه نقدها، پیشنهادها و تلاشها باید به سمت یک هدف و آن هم بهبود شرایط باشد و به اعتماد خانوادهها درست پاسخ داده شود چرا که امانتی است که باید به شکل صحیح حفظ شود.
در پایان، اعلام نتایج بررسی طرح آمایش دانشگاه آزاد به جلسات بعدی موکول شد.