در روزهایی که بحث حجاب در جامعه داغ شده، یک رویداد به شدت در کانون توجه کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفته و حاشیههایی به دنبال داشته است؛ رویدادی از جنس دعواهای درون تاکسی!
به گزارش «تابناک»، ماجرا از این قرار است که واپسین روز هفته گذشته، خانمی که برای سفر درون شهری در تهران از اسنپ استفاده کرده، درباره حجابش از راننده تذکر دریافت میکند تا نتیجه، شکل گیری بحثی باشد که هنوز پایان نیافته است؛ پیاده کردن مسافر در میانه راه و به پا شدن غائلهای مفصل.
در پی این رویداد، مسافر معترض تصویر راننده اسنپ را در صفحه خود در یکی از شبکههای اجتماعی منتشر میکند و خواستار برخورد تیم پشتیبانی اسنپ با راننده میشود. رانندهای که به زعم وی، قصور مرتکب شده و سزاوار تنبیه است، هرچند پاسخ تیم پشتیبانی به این فرد معترض، به مذاق وی چندان خوش نمیآید چراکه حاوی خبری از برخورد با راننده نیست.
اتفاقی که در صفحه خانم معترض اطلاع رسانی میشود و ظاهرا کارگر واقع میشود چراکه پیام بعدی وی در صفحه اش، از تماس تیم پشتیبانی با وی به منظور عذرخواهی و اطلاع این نکته به او حکایت دارد که راننده خاطی، با برخورد ایشان مواجه شده است. پیروزی موقت شاکیِ ماجرا!
موقت بودن این پیروزی زمانی مشخص میشود که خبر میرسد راننده از اقدام اسنپ شاکی شده و بر قانونی بودن تذکرش در خصوص حجاب مسافر تاکید میکند. تذکری قانونی که موجب تنبیه وی شده است، آن هم نه یک تنبیه معمولی، که عقوبتی سخت. آنقدر سخت که وی را انگشت نمای اقوام و خانواده کرده است.
مسالهای که در نتیجه ندید گرفتن یک نکته بسیار بسیار مهم بوده است. اینکه هم تصویر راننده و هم نام و نام خانوادگی وی در شبکههای اجتماعی افشا شده است. افشای اطلاعات فردی که بازنشسته و آبرومند است و کار کردن در اسنپ برای تامین معاش خانواده را از اغلب نزدیکان و آشنایان پنهان کرده بود.
این نکته از آن رو اهمیت پیدا میکند که میبینیم تیم پشتیبانی اسنپ، هیچ واکنشی به افشای هویت راننده نشان نداده و تنها تلاش کرده تا خواسته یکی از مشتریان معترضش را مورد رسیدگی قرار دهد. همان رویکردی که پیشتر هم شماری از همکاران این تاکسی اینترنتی به آن انتقاد کرده و بر ضرورت رفع آن تاکید کرده بودند.
اشکالی که البته تنها متوجه این تاکسی اینترنتی یا حتی این کسب و کار مبتنی بر اینترنت در کشورمان نیست، اما توجه چندانی به رفع آن نشده است. اشکالی که حالا در ابعاد بزرگ خودنمایی کرده و چه بسا موجب شود تغییری اساسی در حقوق رانندگان و مشتریان این دست کسب و کارها شکل بگیرد. تغییری که البته پیش از رقم زدن آن، لازم است حاشیههای به وجود آمده، پایان بیابد.
کدام حاشیه ها؟ اینکه خیل عظیم کاربران فضای مجازی به صف مدافعان مسافر یا راننده پیوسته و هرکدام بر این باورند که اسنپ در این خصوص کوتاهی کرده و تحریم اسنپ را خواستار شده اند. برخی با دستاویز قرار دادن این نکته که راننده در امور شخصی مسافر دخالت کرده و در میانه راه رهایش کرده و بعضی با یادآوری ملزم بودن همگان به رعایت حجاب و غیرقانونی بودن رفتار اسنپ به کسی که این قانون را متذکر میشود.
کشمکشی که در آن اسنپ از همه طرف محکوم است. محکومیتی که مدیران این شرکت کوشیده اند با انتشار اطلاعیه ای، در آن تخفیف به وجود آورده و به ماجرا پایان دهند، اما ناگفته پیداست توفیق چندانی حاصل نیاوردهاند، چراکه فضا ملتهب شده و دوقطبی شکل گرفته چیزی نیست که بتوان در آن میانه نگه داشت و به سلامت ماند!
ماجرایی که مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی بسیاری تاثیر خواهد گذاشت، به ویژه رانندگانی که در این شرکت به فعالیت مشغول هستند و ماحصل کش و قوسهای اخیر برایشان چیزی جز سردرگمی شدید نبوده است؛ سردرگمی در این خصوص که در صورت قرار گرفتن در شرایط مشابه چه وظیفهای دارند؟ تذکر بدهند یا در سکوت مسافر را به مقصد برسانند یا چه؟
ابهامی که میبایست خیلی پیش از اینها پاسخ داده میشد. پاسخی از جنس قوانین و مقررات کامل و شسته و رفته که هم مسافر و هم راننده بدانند چه وظایف و چه حقوقی دارند و در صورت رعایت نکردن آنها، چه رخ خواهد داد. قواعد سادهای که مغفول ماندن آنها در کسب و کاری که در این ابعاد بزرگ شکل گرفته و توسعه، دستور کار هر روزه آن است، عجیب جلوه میکند.