یک رسانه آمریکایی عنوان کرد؛

خروج ایران از برجام چه کمکی به پیروزی ترامپ در انتخابات می‌کند؟

شاید دونالد ترامپ تصور می‌کرد پس از خروج از برجام و احیای تحریم‌ها علیه ایران، می‌تواند به راحتی ایران را به پذیرش شروط دوازده گانه آمریکا، کشاندن ایران پای میز مذاکره و خروج تهران از برجام وادار کند. خروج ایران از برجام سناریوی مطلوب آمریکا قلمداد می‌شود که تاکنون با هدف اجماع علیه ایران دنبال شده است.
کد خبر: ۹۰۸۶۵۸
|
۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷ 30 June 2019
|
17899 بازدید
|

شاید دونالد ترامپ تصور می‌کرد پس از خروج از برجام و احیای تحریم‌ها علیه ایران، می‌تواند به راحتی ایران را به پذیرش شروط دوازده گانه آمریکا، کشاندن ایران پای میز مذاکره و خروج تهران از برجام وادار کند..

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، جمهوری اسلامی ایران با در پیش گرفتن صبر راهبردی از خروج ناگهانی از برجام خودداری کرد و به جای آن کاهش تعهدات در برجام را در پیش گرفت.

در واقع، خروج ایران از برجام سناریوی مطلوب آمریکا قلمداد می شود که تاکنون با هدف اجماع علیه ایران دنبال شده است.

در همین رابطه، یک رسانه آمریکایی عنوان کرده که مقامات شورای امنیت ملی آمریکا در حال اعمال فشار بر دونالد ترامپ رئیس جمهورند تا کاری کنند ایران تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خارج شود.
پایگاه اینترنتی مک کلاچی در گزارشی اختصاصی نوشت: این مقامات به ترامپ هشدار می‌دهند که سرپیچی‌های ایران و توسعه فعالیت‌های هسته‌ای آن می‌تواند مشکلات سیاسی برای ستاد انتخاباتی او ایجاد کند.

در همین راستا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و مشاورانش در حال بررسی اعمال تحریم‌های تهاجمی‌تر هستند که محور توافق هسته‌ای را هدف قرار دهد و بالقوه موجب فروپاشی کامل این توافق شود.

یک مقام دولت ترامپ به شرط افشا نشدن نامش به «نیوز آبزرور» گفته است: چشم انداز کاهش تعهدات برجامی ایران ( افزایش ذخائر اورانیوم و غنی سازی با غنای بالاتر) در حالی که برجام همچنان زنده است و ایران از مزایای آن استفاده می‌کند و همزمان درخواست‌های ترامپ را برای مذاکره رد می‌کند، تصویر ترامپ را در انتخابات آتی مخدوش خواهد کرد و فرصتی در اختیار رقبای او قرار خواهد داد تا به شدت به سیاست (بی‌نتیجه) ترامپ در قبال ایران را حمله کنند.

خروج ایران از برجام چه کمکی به پیروزی ترامپ در انتخابات می کند!؟

او می‌افزاید: آیا می‌توان تصور کرد که ایران طی ماه‌های آتی و در جریان کارزار انتخابات 2020 آمریکا ماه به ماه از تعهدات برجامی خود بکاهد و توافق هسته‌ای هم همچنان معتبر بماند؟

بر اساس این گزارش، تأثیر مخرب وضعیت کنونی بر ترامپ از هم‌اکنون قابل مشاهده است و نامزدهای پرشمار حزب دموکرات همزمان با آغاز رقابت های انتخاباتی داخلی خود، طی روزهای اخیر به سیاست ترامپ در قبال ایران و خروج یکجانبه او از توافق هسته‌ای حمله کرده و می‌گویند: ترامپ آمریکا را با این کار به لبه یک جنگ کشانده در حالی که وعده داده بود به توافق بهتری با ایران دست خواهد یافت، اما اکنون که از توافق بهتر خبری نیست، منطقه نیز در آستانه جنگ قرار گرفته و بدتر از همه با وجود خروج یکجانبه آمریکا از برجام، این توافق بین‌المللی همچنان زنده است و دیگر شرکای امضا کننده این توافق، در تلاشند با وجود خروج آمریکا، آن را زنده نگه دارند.

در نخستین مناظره نامزدهای دموکرات در هفته گذشته در شهر میامی فلوریدا، 9 نامزد از 10 نامزد این حزب در رأی‌گیری درباره برجام، به بازگشت دوباره خود به این توافق رأی مثبت دادند.

در همین رابطه، باربارا اسلاوین، تحلیلگر شورای آتلانتیک نیز فرضیه صبر کردن ایران تا پایان انتخابات ۲۰۲۰ را مطرح کرد. خانم اسلاوین تاکنون 9 بار به ایران سفر کرده است. او هشدار داد که سیاست آشفته آمریکا باعث سردرگمی جامعه جهانی شده است، زیرا هیچ کس نمی‌داند که هدف نهایی دولت ترامپ از کمپین فشار علیه تهران چیست. او اشاره کرد که مقامات آمریکایی تقاضا‌های مختلفی را مطرح کرده اند.

پال پیلار نیز با بیشتر صحبت‌های اسلاوین موافقت و البته او اشاره کرد که ظاهرا افراد نزدیک به آقای ترامپ، اهداف متفاوتی نسبت به رئیس جمهور دارند. پیلار همچنین تصریح کرد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ برای مدتی طولانی به دنبال تغییر حکومت ایران بوده است.

کنت پولاک نیز در ادامه گفت: احتمال برقراری ارتباط بین دو کشور بسیار پایین خواهد بود. به گفته او ظاهرا دولت ایران منتظر انتخاب یک رئیس جمهور جدید در واشنگتن است.

پیلار از وعده دموکرات‌ها برای بازگرداندن آمریکا به برجام استقبال کرد. اما او معتقد است که این به تنهایی کافی نیست. نماینده‌های دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ باید صریح اعلام کنند که دیپلماسی تنها راه عبور از بحران کنونی است. بازگشت آمریکا به برجام می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای این فرایند باشد.

شکست آمریکا در همراهی متحدان علیه ایران

نشریه «نیوزویک» در گزارشی از فعال شدن اینستکس به عنوان شکست امریکا در همراه کردن اروپایی‌ها با خود درباره تحریم ایران یاد کرده است.

این نشریه می نویسد: اتحادیه اروپا رسما سازوکار مالی را برای تجارت محدود با ایران راه‌اندازی کرده تا همزمان از نقض تحریم‌های امریکا نیز اجتناب ورزد. این تصمیم پس از آن گرفته شده که ایران تهدید کرد به زودی میزان غنی‌سازی اورانیوم خود را به سطحی فراتر از سطح قید شده در برجام افزایش خواهد داد. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران اما به رغم آنکه این تصمیم اروپایی‌ها را گامی مثبت و رو به جلو خوانده، آن را کافی ندانسته و معتقد است که انتظارات ایران را برآورده نمی‌سازد.

این نشریه می‌نویسد: تمرکز اولیه اینستکس بر تأمین اقلام ضروری در ایران از جمله دارو، دستگاه‌های پزشکی و کالاهای کشاورزی و مواد غذایی است. از زمان اعلام این طرح، اما وضعیت تنش میان ایران و امریکا بدتر و تحریم‌ها علیه ایران تشدید شده و تنش میان دو کشور در خلیج فارس افزایش یافته است، به خصوص پس از حمله به تانکرها که امریکا طرف ایرانی را درباره آن مقصر می‌داند و نیز پس از سقوط پهپاد امریکایی توسط ایران.

اینستکس ایران را راضی نخواهد کرد

شبکه خبری «سی ان بی سی» اما در گزارشی با رویکردی متفاوت می‌نویسد: احتمالا اینستکس ایران را راضی نخواهد کرد.

این شبکه خبری امریکایی می‌نویسد: اینستکس آخرین تلاش طرفین باقی مانده در برجام برای حفظ توافق هسته‌ای است که طبق آن غنی‌سازی اورانیوم ایران محدود می‌شود. با این حال، تلاش‌ها برای راضی کردن ایران بسیار اندک هستند. اینستکس تنها دریافت کالاهای بشردوستانه را شامل می‌شود در حالی که ایران خواهان تجارت و صادرات نفت است که در این سازوکار مالی در نظر گرفته نشده است.

این شبکه خبری می‌نویسد: اروپایی‌ها می‌دانند فروپاشی برجام به معنای آغاز جنگی فاجعه‌بار است. اکنون صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌های امریکا به روزی کمتر از 500 هزار بشکه کاهش یافته است، حال آنکه این میزان پیش از تحریم‌های امریکا 2 میلیون بشکه در روز بود. تمام موضوع بر سر نفت است؛ اما اروپایی‌ها نمی‌توانند به راحتی مسیر صادرات نفت ایران را تسهیل کنند. در نتیجه، ایران همچنان ناراضی از شرایط کنونی خواهد بود.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۳۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
به ترامپ هیچ کمکی نکرده ولی به کاسبان تحریم ، رانتخواران ، مفسدان اقتصادی ، محتکران کالا ، قاچاقچیان ، مسئولان ثروتمند و همه ثروتمندان داخل ایران کمکهای بی انتها داشته .
پاسخ ها
اصخر ترقه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
آقا بزار کاسبیمون بکنیم دیگه داداششش نون مارو آجور نکن دیگه داداشششش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
ایران باید ۶ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به طور کامل از برجام خارج شود.با انتخاب دوباره ترامپ احتمال اقدام نظامی این فرد علیه ایران وجود دارد بنابراین ایران باید ابزارهای لازم برای بازدارندگی رو داشته باشه.البته سیاست هایی کل کشور رو اینطور در منگنه قرار داده به هیچ وجه تایید نمی کنم.یکیش دشمنی بی دلیل با آمریکا
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
راه حل رفراندم در داخل کشور است.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
سیاست گذاری در ایران آنچنان پیچیده است که نمیتوان یک قدم هم جلو رفت و اینکه میگویند با آمریکا مذاکره نمی کنیم یک اشتباه بزرگ است که تمام راه حل ها را به بن بست میرساند
مصدقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
مسخره کردین.... کاسبان تحریم کاسبان تحریم
کاسبان تحریم وزرای میلیاردی ان

اونایی که قدرت رو از احمدینژاد بعد از نامه اوباما برای نزدیک شدن دو کشور خراب کردن اونا کاسبن
ناشناس
|
Bulgaria
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
ما یکروز بعد از انتخابات امریکا باید از برجام خارج شویم، اگر دوباره ترامپ به قدرت برسه. ولی اگر سندرز به قدرت برسه میشه با امریکا سر برجام توافق کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
مشکل اینجاست که دست های پشت پرده ی سیاست آمریکا،هیچوقت اجازه نمیدن یکی مثل سندرز بیاد بالا.
حداکثرش یکی مثل بایدن میاد بالا.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
عین اشتباه است که فکر کنیم در آمریکا مدیریت و رهبری
کلان و راهبردی کشور
بر روی شانه های تنها یک ریسی جمهور است
سیستم رهبری در آمریکا بصورت بسیار پیچیده ای در دستان گروهی افراد بسیار قدرتمند و پرنفوذ و با مشاورانی بسیار کار کشته و معمولا در سایه قرار دارند
و یکی از مترقی ترین و کارآمد ترین قانون اساسی و سیستم اداری کشورداری را دارند
لذا خودتان را خسته نکنید و مردم و کشور را بیش از این گرفتار نکنید
روسای جمهور در آمریکا را آن اشخاص و با برنامه های کاملا مشخصی انتخاب میکنند
و نقش رسانه ها در انتخاب مردم بسیار حیاتی است
ما در نهایت باید با آمریکا مشکلاتمان و تنش هایمان را برطرف کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
باش صبح دولتت بدمد ..
رییس جمهور بعدی آمریکا ترامپ هستش برخی گویا فیلم های تخیلی زیاد میببنن
سیدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
با عرض سلام واحترام
متاسفانه آنچه در این معادلات بین المللی از سوی هم آمریکای ها وهم مسئولین خودمان مورد غفلت است ،فشار شدید اقتصادی وموج بیکاری است که هر روز بر مردم رنجدیده ایران بیشتر وسخت تر میشود.
ادامه روند فعلی مشکلی را از دوش مردم رنجدیده بر نمی دارد. امروز ایران به یک "مصدق "دیگر نیاز دارد تا با شجاعت برود وبا مذاکره ،گره مشکلات بین ایران وآمریکا را برای همیشه باز کند واز این طریق خدمت ماندگاری در تاریخ به مردم ایران کند. چرا که کم هزینه ترین راه حل پایان تحریم های ظالمانه آمریکا ، مذاکره است. ومن الله توفیق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
چند روز به چشم خود دیدم که چطور یک جانباز برای تامین دارو با مشکل اقتصادی روبرو شده ونه تنها قدرت خرید دارو را ندارد بلکه داروهاش هم پیدا نمی شود.شرم برشما مسیولین باد.
چرا کاری نمی کنید تا مردم از این گرفتاری ها نجات یابند..نشستن به امید اینکه ترامپ رای نیاورد که کار نشد باید استین بالا زد و چه از طریق مذاکره و غیره این مشکلات را حل کرد.
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
با سلام.
البته تا جایی که بنده اطلاع دارم دکتر مصدق زیر بار زور نرفت. شرایط فعلی بسیار شبیه به دهه 30 است. تحریم نفت توسط انگلیس و همراهی آمریکا، بطوریکه در سال 32 موجب جهش ارزی شد. در آن سالها آمریکا به دکتر مصدق پشت کرد. البته عوض شدن رئیس جمهور آمریکا نیز بی تاثیر نبود. دکتر مصدق به دنبال گرفتن وام از ایالات متحده بود که بی ثمر شد. این در حالی است که پس از کودتای ننگین 28 مرداد بارها شاهد اعطای وام به شاه بودیم. هرگاه ایران خواست قد علم کند قدرت ها برای زمین زدن این کشور دست به کار شدند.
با تشکر
جمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
ظاهرا تاریخ را نخوانده ای دوست عزیز از هر منبع و مرجعی که مورد قبولت هست برو بخون تا متوجه بشی امریکایی ها بلای بدتر از برجام را سره ایران وبه دنبال او بر سر مصدق اوردند اگر امریکایی ها امروز ضریف را تحریم کردند آن زمان مصدق را تبعید کردند ومصدق در اوج بی کسی و فقر دار فانی را وداع گفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
بی زحمت یه بار دیگه تاریخ مصدق و آمریکا رو بخونید
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
فکر کنم اشتباه گرفتید ما آن موقع با انگلستان مشکل داشتیم نه امریکا و امریکا در نهایت به ایران خیانت کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
بیش از دویست کشور در دنیا وجود دارد. شما فکر میکنید ترامپ همه کار هایش را تعطیل کرده و فقط به ایران می اندیشد. نخیر. آقایان این شمآیید که شب و روز هم ذهن خودتان و هم ذهن ملت را مشغول آمریکا و ترامپ کرده اید. دست بردارید و به وظایفتان عمل کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
به وظایفشون خیلی خوب هم میپردازند که بنفع خودشان است ونه مردم!
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
کامنت سنجیده و دقیقی بود دوست عزیز.متاسفانه اقتصاد رو به برجام وابسته کردند و حالا هم طوری شده که نه میتونند این برجام رو ادامه بدن و نه میتونند از اون خار ج بشن .ایران فعلا تو حالت فریز قرار گرفته با این توافق لعنتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
دو گروه در امریکا ،و اروپا ،و در ایران ، خواهان جنگ ،و خونریزی ،و تغییرات ژرف در منطقه هستند ، زیرا جنگ تنها در ابران باقی نمیماند بلکه همهٔ کشورهای حوزهٔ خلیج فارس ،و منطقهٔ‌خاور میانه را درگیر میکند ،و مصیبتهایی بزرگ برای ملتها بوجود می آورد ،و باعث تغییرات اکثر حکومتها میشود ؟ که در نهایت بسود منافع کشورهای اروپا ،و امریکا ،و روسیه ،و چین خواهد بود ؟ بنوعی باعث بازگشت استعمار نو در نظم نوین جهانی پسا کمونیسم میگردد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
دنياغيرقابل پيش بينيه بعيدنيست ترامپ دوباره انتخاب بشه فكراساسي وعاقلانه كنيد
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
من احساس می کنم که ترامپ قبل از انتخابات حمله کند و محاسبات ما اشتباه است.
مهندس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
کاش به جای خام فروشی نفت روی توسعه پالایشگاههامون کار می کردیم که هم ایجاد اشتغال بشه برای جوانان و هم تو صادرات این محصولات مشکلی به مراتب کمتر از فروش نفت داشنیم...
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
ما با دولت مردان امروز، با ایستادگی و مقاومت بجایی نخواهیم رسید چرا که اولاً در ادعای دولتمردان مبنی بر ایستادگی و مقاومت با توجه به افکار، و عملکرد انان در این شش سال گذشته تردید جدی وجود دارد ضمن اینکه ممکن است در پشت پرده این هیاهوها مسائل دیگری در پیش روی کشور و مردم در آینده وجود داشته باشد و نهایتاً با عملکرد بد و موزیانه، بحث مقاومت و ایستادگی را در برادر منظر ملت خدشه دار کنند بنابراین باید اشخاص و افراد دیگری باید پا به عرصه میدان بگذارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
چرا با آمریکا و تمام دنیا سر جنگ داریم واقعا دلیل اینهمه تقابل چیه؟ چرا نمی تونیم مثل یه کشور عادی(ولی با اینهمه ذخایر انسانی، جغرافیایی ، طبیعی، معدنی و هزار تا دیگه) زندگی کنیم و سالها در بحران بسر نبریم؟ آیا ایران شده محل یه جنگ نیابتی بین شرق و غرب؟ بین روسیه وآمریکا- حاصل این جنگهای نیابتی اقتصادی و.. شده فساد بدبختی فلاکت
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
سلام.متاسفانه اینقدر فکر و ذهن ما را مشغول کردند که همه چیز ما آمریکاست ،مردم به خودمان بیام ایران همه چیز دارد ،منابع غنی زیرزمینی ،چهار فصل و سرشار از محصولات مختلف ،نیروهای کار و جوانان مستعد با مدیریت درست و نگاه به داخل کشور و مردم همه مشکلات حل می شود فقط با مدیریت مدیریت مدیریت ،بیدار شدن مردم و خروج از بی تفاوتی و مبارزه مردمی با رانت خواران ،مفسدین ،آقازاده های فاسد و برگشت منابع به مردم
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟