شهردار تهران گفت: شهرداریها برای امور روزانه خود نباید فضاهای عمومی شهر را بفروشند چراکه این رفتار، نابخردانهترین کار است.
به گزارش مهر، پیروز حناچی بعدازظهر امروز در نخستین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیونهای شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها که با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ساختمان شورای شهر تهران برگزار شد، گفت: به اعتقاد من شوراها در قانون اساسی به عنوان رکن چهارم کشور دیده شدهاند؛ ارکان اصلی کشور قوای مقننه، قضاییه و مجریه هستند و شوراها نیز در کنار آنها، رکن چهارم به شمار میروند چرا که ظرفیت فوقالعادهای دارند.
وی افزود: شورایعالی استانها یکی از ظرفیتهای اساسی شوراها است و یک رکن اساسی در شوراها به شمار میرود، این درحالی است که کمتر از ظرفیت آن استفاده کردهایم.
حناچی با بیان اینکه تا دهه ٣٠ شهری با جمعیت بالای یک میلیون نفر نداشتیم، گفت: قوانین پایهای ما مانند قانون شهرداریها در گذشته تدوین شدهاند. به عنوان مثال ۵۰ بند قانون شهرداریها مربوط به سال ١٣٣۵ است و ۵٠ بند دیگر نیز در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به آن اضافه شده است. آن زمان، اساساً مسایل با رویکرد نحوه اداره یک کلانشهر دیده نمی شد، این درحالی است که بسیاری از کشورهای دنیا برای بزرگ ترین کلانشهرهای خود قوانین خاص تدوین میکنند؛ مثلاً در ترکیه برخی از قوانین مختص به شهر استانبول است.
وی افزود: به نظر میرسد ما نیز باید این جهتگیری عمومی را داشته باشیم و قوانین حوزه مدیریت را متناسب با موضوعات روز تدوین کنیم.
حناچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سرانه طرح جامع در دنیا حدود ۵٣ متر مربع است، اما در ایران این سرانه را حدود ٣۵ متر مربع در نظر می گیریم که ٢۴ متر مربع آن خدمات محلی است و باید در مقیاس محله تعیین و تعریف شود. این بدان معناست اگر در شهر مجوز احداث واحد ١٠٠ متری داده میشود، با در نظر گرفتن بُعد خانوار ۳.۵ نفر، باید بتوانیم ١٠٠ متر مربع زمین آزاد کنیم.
شهردار تهران عنوان کرد: ارزش واقعی فروش تراکم، معادل قیمت زمین در همان منطقه است. وقتی این عنصر تا این اندازه گران و باارزش است، ما نیز باید آن را متناسب با ارزش آن فراهم کنیم.
وی تأکید کرد: در صورتی میتوانیم اجازه توسعه را صادر کنیم که بتوانیم خدمات محلی را تامین کنیم، در غیر این صورت صرفاً بر دایره مشکلات میافزاییم. ۴ دهه است که شهرها را از محل فروش فضای کالبدی اداره میکنیم.
شهردار تهران تصریح کرد: به خاطر دارم در دبیرخانه شورای عالی شهرسازی مطالعهای در خصوص ١٠ کلانشهر اصلی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که میزان وابستگی به ساختوساز بین ٧۵ تا ٨۵ درصد در نوسان است. واقعیت این است که نحوه اداره امور شهر ما مشکل دارد و دچار چرخه باطلی شدهایم که کیفیت را از شهرمان دور می سازد.
حناچی با طرح این سوال که برای شکستن این چرخه باطل چه باید کرد، گفت: امیدواریم با کمک همکارانم و وزارت راه و شهرسازی، دو لایحه مالیات بر ارزش افزوده و لایحه منابع مالی پایدار به نتیجه برسد. هدف این لوایح تأمین حداقل هزینه های شهرداریها است. شهرداریها برای امور روزانه خود نباید فضاهای عمومی شهر را بفروشند چراکه این رفتار، نابخردانهترین کار است. البته واقعیت این است که هزینههای جاری خود را نیز باید کاهش دهیم.
شهردار تهران اضافه کرد: این نگاه به معنای تغییر پارادایم است؛ اگر بتوانیم این تغییر که نیاز به تلاش مستمر و هماهنگی دارد را انجام دهیم، اقدام خوبی را به ثمر رسانده ایم. این ظرفیت در شورایعالی استانها، شهرداریها و شوراها وجود دارد و امکانپذیر است. البته باید توجه کنیم که این تغییر پارادایم تبعات و نتایجی دارد؛ قطعاً شکل اجرای طرحهای عمرانی در شهرها تغییر خواهد کرد و نحوه اداره امور شهرها نیز دستخوش تغییر می شوند.
حناچی در ادامه گفت: اصلیترین سرمایه شهر بخشی از شهر است که در اختیار همگان قرار دارد و همه بهطور یکسان میتوانند از آن استفاده کنند. هر چه این بخش را گسترش و کیفیت آن را ارتقا دهیم بهتر است. فضاهای تاریخی هم در همین بخش دسته بندی میشوند. ایدهآل این است که بتوانیم گذشته و تاریخ را به زندگی امروز پیوند دهیم و این پیوند را استمرار ببخشیم. در کشوری مثل ایران با سابقه تاریخی و فرهنگی غنی، لازم است بتوانیم این استمرار را در زندگی روزانه شهروندان داشته باشیم. البته این اقدام سختی است که در دورهای آن را به فراموشی سپردیم.
وی تصریح کرد: اگر از خود بپرسیم چه چیزی شهرهای ما را شکل میدهد، در یک کلام می توان گفت؛ حد نصاب تفکیک که در سیستم ثبت تعریف میکنیم. در گذشته نسبت حد نصاب تفکیک حدود یک به یک بود، اما در حال حاضر یک به دو یا یک به سه است. در واقع، ثبت و حدنصاب ثبتی است که شکل شهرهای ما را میسازد. همین امر موجب می شود که چابهار، زنجان، خرمشهر و مشهد شبیه هم شوند، در حالیکه ما کاملاً متنوع بودیم.
شهردار تهران با اشاره به سایر خلاها که بحث آن در دولت مطرح است، عنوان کرد: مسکن از یک موضوع روزمره و صرفاً اجتماعی در حال تبدیل شدن به یک موضوع اجتماعی است که گاهی نیز امنیتی می شود. سهم مسکن در سبد خانوار در حال افزایش است، این یعنی باید بهطور ویژه برای کمدرآمدها در این حوزه عمل کنیم، البته در بعضی دورهها عمل کردهایم؛ مسکن مهر نیز یک فرصت استثنایی بود، چرا که دولت در آن مقیاس به کمدرآمدها توجه کرد.
وی افزود: باید برای شهرداریها در این حوزه نقشی تعیین کنیم؛ طبق قانون ما مسئولیتی نداریم و صرفاً همکاری میکنیم.
حناچی با بیان اینکه ٣ پدیده در دنیا به وجود آمدهاند که در حوزه شهری کیفیتبخشی میکنند، گفت: تمرکززدایی، خروج صنعت از شهرها و توسعه بخش خصوصی در استفاده از شهرها از موضوعاتی هستند که به این ارتقای کیفیت کمک می کنند. این ٣ پدیده را گاهی به طور پراکنده به مرحله عمل می رسانیم، اما به شکل سازمانیافته کم تر به آنها عمل کردهایم.
شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسه جای رییس سازمان میراث فرهنگی خالی است، چرا که درگیری بیشتری در بحث بافتهای تاریخی دارند؛ این جلسات فرصت مغتنمی است. اگر ما به عنوان متولیان سازمانهای مختلف در این حوزه، جهت هایمان را در امتداد یکدیگر قرار دهیم، اتفاقات خوبی رقم میخورد.