احتمال اخذ عوارض از کشتی‌های عبوری تنگه هرمز

کد خبر: ۹۰۹۹۶۸
|
۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰ 07 July 2019
|
12469 بازدید
|
عضو هیأت‌رییسه مجلس جزئیات طرح ایران برای اخذ عوارض از کشتی‌های عبوری تنگه هرمز را تشریح کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، پس از تشدید اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران طی ماه‌های اخیر، لازم می‌نمود ایران نیز برای مقابله به‌مثل، سازوکاری تعبیه کند. یکی از نهاد‌هایی که می‌توانست در این زمینه گام بردارد، مجلس شورای اسلامی بود. شکل‌گیری فراکسیون «اقدام پیش‌دستانه برای مقابله با آمریکا» در اردیبهشت سال جاری، ازجمله این اقدامات بود.

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی اخیرا در نشستی خبری، با اشاره به جزئیات ۱۰ طرح فراکسیون «اقدام متقابل» برای مقابله با آمریکا، مشخصا از طرحی سخن گفت که طبق آن، جمهوری اسلامی در ازای تأمین امنیت آبراهه‌های خلیج‌فارس ازجمله تنگه هرمز، از کشتی‌های عبوری از منطقه عوارض دریافت کند.

قاضی‌زاده‌هاشمی در‌این‌باره تصریح کرد: اگر ایران تأمین‌کننده حقیقی منطقه و آب‌های بین‌المللی است، براساس رفتار عرف بین‌الملل و آمریکا، مجلس هم معتقد است هزینه آن را باید مراکز تجاری و تمام شناور‌های منطقه در قالب عوارض بپردازند.

قاضی‌زاده‌هاشمی در گفتگو با روزنامه «صبح‌نو» در پاسخ به این پرسش که «آیا طرح فراکسیون اقدام متقابل مبنی بر اخذ عوارض از کشتی‌ها، مبتنی بر قواعد حقوق بین‌المللی است»؟، گفت: در طول تنگه هرمز که ۵۵ کیلومتر است، کشتی‌ها خارج از آب‌های بین‌المللی، وارد آب‌های تحت‌نظارت سرزمینی ما می‌شوند و عبور می‌کنند؛ یعنی از آب‌های بین‌المللی عبور نمی‌کنند که بخواهیم آن‌ها را آزادانه به حال خودشان بگذاریم.

وی افزود: وقتی کشتی‌ها وارد آب‌های سرزمینی ما می‌شوند، تحت عناصر حقوقی کشور ایران قرار می‌گیرند و ایران اگر قانون‌گذاری کند، می‌تواند برای کشتی‌ها هم عوارض وضع کند. بنابراین، در براورد‌های اولیه به‌لحاظ حقوقی، مشکلی وجود ندارد، به‌جز اینکه مستلزم عمل متقابل شود؛ یعنی ممکن است اگر کشتی‌های ما هم از آب‌های سرزمینی برخی کشور‌ها و نه آب‌های بین المللی عبور کنند، مشمول این عوارض شوند.

قاضی‌زاده‌هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «آیا قرار است طرح اخذ عوارض از کشتی‌ها وارد صحن مجلس نیز شود؟»، اظهار کرد: این طرح را تعدادی از همکاران ما در مجلس امضا کرده‌اند و اعلام وصول شده و احتمالا برای کمیسیون مربوطه ارسال شود. اینکه برای کدام کمیسیون ارسال بشود، نمی‌دانم؛ چون ارائه این طرح قبل از تعطیلات مجلس بوده و نمی‌دانم آقای پزشکیان که مسئول ارجاعات است، این طرح را به کدام کمیسیون ارسال کرده است. چون این طرح، همزمان ماهیت اقتصادی، حقوقی و سیاسی دارد، احتمالا به کمیسیون حقوقی، اقتصادی و امنیت ملی ارسال شود تا درباره آن اظهارنظر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا برای طرح اخذ عوارض از برخی نهاد‌ها یا چهره‌ها مشورت گرفته شده است؟»، گفت: برای اینکه این طرح اساسا انجام شود یا نه، مشورت‌های اولیه شده است. برخی افراد هستند که درباره این طرح، نظرات ضدونقیض دارند. این طرح درمجموع موافقان و مخالفانی دارد. طبیعتا وقتی طرح در کمیسیون مرتبط بحث شود، به‌طوررسمی از نهاد‌ها و چهره‌ها برای اظهارنظر دعوت خواهد شد.

قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به ماهیت مخالفت مخالفان با طرح اخذ عوارض، گفت: به‌طورکلی همه آن‌هایی که دنبال نرمالیزاسیون ایران هستند و درمقابل اقدامات خصمانه علیه حقوق ملت ایران سکوت می‌کنند، جزء مخالفان این طرح هستند. این‌ها مشخصا می‌گویند شرایط موجود الان را باید حفظ کنیم و وارد این گونه حرکات مثل اخذ عوارض نشویم. درکنار این، افرادی هم حضور دارند که به عمل متقابل و هم سطح معتقد هستند.

وی با بیان اینکه عوارضی که مدنظر ماست، می‌توانیم برای همه کشور‌ها وضع نکنیم، گفت: این‌گونه نیست که بخواهیم برای همه کشور‌ها این عوارض را وضع کنیم. این طرح، چون براساس قوانین داخلی کشورمان است، می‌تواند برای کشور‌های غیردوست، یعنی آن‌هایی وضع شود که با ما رفتار تجاری ندارند و تحریم‌های آمریکا را به رسمیت می‌شناسند.

عضو هیأت‌رییسه مجلس تصریح کرد: درعوض، برای کشور‌هایی که با ما روابط تجاری آزاد دارند و تحریم‌های آمریکا را هم به رسمیت نمی‌شناسند، این عوارض را وضع نخواهیم کرد. همه این‌ها دست خود ماست. به‌نوعی فیلتر این عوارض، کاملا انتخابی و هوشمند است.

وی اضافه کرد: علاوه‌براین، می‌توانیم برای این عوارض کف و سقفی تعریف کنیم. از بعضی کشور‌ها می‌توان سقف را گرفت و از بعضی کشور‌ها کف را و از بعضی‌های دیگر هم می‌توان کلا هیچ عوارضی نگرفت. درمجموع، نوع تعاملات عملی اقتصادی تعیین می‌کند باید چه اقداماتی انجام دهیم.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۲۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
عوارض باید به چه حساب بانکی واریز شود، وفتی بانک های ما تحریم هستند؟
پاسخ ها
Asd
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
این دیگه مشکل اوناست .باید عوارض را پرداخت کنند چطورش را خودشون میدانند. م
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
در ازای تأمین امنیت آبراهه‌های خلیج‌فارس ازجمله تنگه هرمز، از کشتی‌های عبوری از منطقه عوارض دریافت کند.
این روش نرم که ایجاد اعتماد وامنیت وزندگی میکندخیلی بهتراز تهدید وناامن کردن است .چه اشکالی دارداین تنگه منبع درآمد باشد
بانام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
این نحوه دریافت عوارض دقیقا مصداق صادرات نفت است از برخی اصلا نمی گیریم از برخی کمتر و از بقیه هم حداکثر قیمت را دریافت می کنیم خیلی هم عالی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
باید خیلی دقیق بررسی شود و تمام جوانب سنجیده شود.... احتمالات زیادی وجود دارد که باید سنجیده شود
فرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
حالا همين ده تا كشور معمولي دنيا هم كه باهامون دشمن نيستند با اين طرح باهامون دشمن كنيد !
ناشناس
|
Denmark
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
هیچ جای دنیا مثل ایران همه چیز مجانی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
اتفاقا کار خوبی است.چگونه اگر هواپیمایی درارتفاع بسیار زیاد از آسمان کشوری عبور کند ازش عوارض می گیرند چرانبایداز کشتی ها عوارض گرفت
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
خواب دیدید خیر باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
كشور هاي غير دوست ؟ مگه شما دوستي هم داريد ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
این کارو بکنید محکوم به راهزنی میشید ضمنا کشتیهای ایران را دیگه نمیذارن راحت و بدون عوارض از کانالهای مختلف عبور کنه
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟