رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فریدن گفت: رقابت ناسالم به شکلی است که دانشگاه ها در امتیازدهی بیشتر و اقدام به هزینه گرفتن کمتر تبلیغ میکنند تا از این طریق بتوانند جذب دانشجو داشته باشند.
به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، محمدرضا نادری امروز اظهار داشت: درآمدزایی دانشگاه از طریق پژوهش است و با یک برنامهریزی دراز مدت میتوانیم ظرفیت پذیرش دانشجو را به یک هزار نفر برسانیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فریدن گفت: دانشگاه آزاد فریدن یک واحد دانشگاهی مستقل در منطقه غرب استان بعد از گلپایگان است و دانشجویان شهرهای همجوار فریدن میتوانند در این دانشگاه به تحصیل مشغول شوند.
وی با اشاره به اینکه رقابت ناسالم در بین دانشگاهها به وجود آمده، گفت: این رقابت ناسالم به شکلی است که دانشگاه ها در امتیازدهی بیشتر و اقدام به هزینه گرفتن کمتر تبلیغ میکنند تا از این طریق بتوانند جذب دانشجو داشته باشند که این کار رقابت کاذب ایجاد میکند که حتی دانشگاههای دولتی نیز برای تأمین بودجه آن را در پیش گرفتند و همین موضوع سبب کاهش کیفیت در آموزش و تحصیل شده است.
نادری تصریح کرد: دانشگاه آزاد فریدن با کاهش سطح کیفیت علمی دانشجویان و خارج شدن از چارچوب قوانین موافق نیست چرا که تربیت دانشجویان متخصص و مجرب برای چرخه اقتصادی و علمی کشور مفید است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فریدن تصریح کرد: بروز رقابت ناسالم متأسفانه در کشور براساس ضدیتهایی که بین دانشگاه آزاد و دولتی وجود دارد به همین سبب پائین آمدن سطح کیفیت علمی دانشجویان شده است.
وی گفت: دانشجویان به دو قشر کمتوان از لحاظ قوه علمی و کمتوان مالی تقسیم میشوند یعنی هر دو قشر جذب میشوند و مراکز دانشگاهی برای تأمین بودجه با دریافت پول مدرک تحصیلی به آنها ارائه میدهند اما ادعای دانشگاه آزاد حفظ کلاس کار است و امروزه حرفی برای گفتن دارد.
نادری گفت: تأمین مالی دانشگاه از طریق جذب دانشجو است و از طرفی حفظ شأن دانشگاه بستگی به کاری که انجام میدهیم بنابراین در هر دو زمینه باید خوب عمل شود به طور مثال اگر دانشجوی کم توان مالی جذب دانشگاه شود تا رسیدن وی به سطح بالای علمی و نخبه شدن تلاش شود قطعأ پس از فارغ التحصیلی جبران هزینه وی خواهد شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فریدن تصریح کرد: در گذشته جذب رشته به سهولت انجام میشد اما متأسفانه دانشگاه آزاد فریدن در زمینه جذب ضعیف عمل کرده است.
وی با بیان اینکه برای جذب رشته پرستاری نیاز به هزینه کردن دو میلیارد تومان برای راهاندازی آزمایشگاهها داشتیم و نتوانستیم بودجه را تامین کنیم، در صورتی که دانشگاه آزاد گلپایگان موفق به جذب رشته پرستاری شد، گفت: اخذ رشته پرستاری در وزارت بهداشت براساس سهمیهبندی صورت میگیرد و اگر دانشجویان بومی جذب شود برای منطقه مفیدتر است اما چون براساس رتبهبندی است و گاها دانشآموزان بومی شهرستان نمیتواند حائز رتبه مد نظر شود و این است که هزینه انجام میشود اما منافع آن به خارج از شهرستان میرسد.
نادری با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد در حال پوستاندازی است و قرار است که تحولی در آن ایجاد شود، افزود: طرحی به عنوان آمایش آموزش در دانشگاه آزاد براساس پتانسیل سنجی منطقه اجرا خواهد شد و دانشگاه آزاد روی رشتههای سرمایهگذاری خواهد کرد که زمینه آن در شهرستان مساعد است برای مثال در شهرستان فریدن کشاورزی و محیط زیست میتواند جز رشته تدریسی شود و تا سطح ارشد و دکترا نیز دانشجو بپذیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فریدن تصریح کرد: تقسیم نواحی و امتیاز بندی در دانشگاه آزاد از دیگر طرحهایی که در دانشگاه آزاد اجرا خواهد شد، مشارکتی موضوع دیگر است یعنی از امتیازات دانشگاهها استفاده شود، تهران و سازمان مرکزی در حال پوستاندازی هستند یعنی من بعد یک ریال به حساب دانشگاه هر منطقه واریز نمیشود و همانند آموزش و پرورش حقوق و مزایای پرسنل دانشگاه آزاد از سوی تهران واریز میشود و همین سبب متوقف شدن برخی پروژههای دانشگاه ازاد شده است.
وی گفت: اکنون ۵۰۰ دانشجو در رشتههای حقوق، حسابداری، برق الکترونیک و تربیت معلم آموزش و پرورش تا مقطع کاردانی و کارشناسی به تحصیل اشغال دارند که ۹۹ درصد آنان بومی هستند.
نادری با اشاره به ارزیابی اساتید این دانشگاه از لحاظ سطح علمی نسبت به سایر دانشگاهها، گفت: اساتید علمی این دانشگاه در سطح استادیار و دانشجوی دکترا هستند که از لحاظ سطح علمی قابل قبول هستند اما از طرفی سطح علمی دانشجویان دانشگاه آزاد فریدن متوسط است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فریدن ملاک انتخاب استاد را به دو روش اعلام کرد و گفت: همکار تمام وقت و تعدادی حق التدریس و شبکهای براساس نظام جدید انتخاب میشوند.
وی گفت: با توجه به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش پس از پنج سال تلاش رشته آموزش ابتدادیی در دانشگاه آزاد فریدن راهاندازی شد که البته به دنبال جذب رشته کارشناسی برای تکمیل رشته کاردانی آن نیز هستیم.