نمایندگان مجلس شورای اسلامی محسن حاجی میرزایی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب کردند.
نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی، صلاحیت محسن حاجی میرزایی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بررسی و نهایتا با تصدی وی به عنوان وزیر آموزش و پرورش موافقت کردند. حاجی میرزایی با ۲۰۰ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از ۲۵۵ نماینده حاضر به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد.
به گزارش «تابناک»؛ جلسه رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به محسن حاجیمیرزایی، وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه «آموزش و پررش» صبح امروز به ریاست علی لاریجانی و با حضور رئیسجمهور در مجلس آغاز شد.
بنا بر این گزارش، پس از استعفای عجیب سید محمد بطحایی در شانزدهم خرداد 1398 برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی، سرانجام حسن روحانی، محسن حاجی میرزایی را به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای احراز پست وزارت «آموزش و پرورش» به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.
همچنین در ابتدای حلسه رئیسجمهور از فرصت سی دقیقهای خود در این جلسه برای بررسی وضعیت منطقه و شرایط کشور استفاده کرد. وی در قسمتی از سخنان خود درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ما هر آنچه برای آینده کشور میخواهیم از معنویت، نشاط، پیشرفت اقتصادی و صنعتی، اشتغال و قدرت ملی همه از آموزش و پرورش آغاز میشود. ما 14 میلیون دانشآموز به عنوان امانت مردم در اختیار داریم که این سرمایه بزرگی است و بیش از 900 هزار تن هم بار مسئولیت آموزش و پرورش را بر دوش دارند. من برای این وزارتخانه 9 تن را در ذهن داشتم و به آقای حاجی میرزایی رسیدم.
متن کامل سخنان رئیسجمهور را اینجا بخوانید.
محمدرضا منصوری در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بیان کرد: امروز قصد تصمیم گیری در خصوص مهمترین وزارت خانه را داریم که سرنوشت کشور به دست آن است. تمام مشکلات اقتصادی و صنعتی که امروز با آن مواجه هستیم به این وزارت خانه بازمیگردد. تصمیم گیری ها در این وزارت خانه مربوط به حدود ۴۰ یا ۵۰ سال پیش است. متاسفانه این وزارت خانه نتوانسته تاکنون خود را با تغییرات دنیا تطبیق دهد. برنامههای آقای حاجی میرزایی میتواند راهگشای اشتباهات گذشته در این وزارت خانه باشد.
وی در ادامه اظهار کرد: متأسفانه برنامه ریزی در وزارت خانه متناسب با تغییرات تکنولوژی، تغییر نکرده است. توجه آقای حاجی میرزایی به روشهای آموزشی نوین نقطه عطفی در برنامههای ایشان است. متاسفانه امروز این وزارت خانه دانش آموختگانی را تحویل جامعه میدهد که توان کارآفرینی ندارند.
نماینده مردم ساوه در مجلس تصریح کرد: ایشان نگاه ویژهای به دورهی دبستان دارد. لزومی ندارد که یک فرد همه دروس تئوری را بخواند. بلکه باید هر فردی در درسی که تخصص دارد حرکت کرده تا پس از پایان دوره تحصیلی با دارا بودن مهارت کافی بتواند به جامعه خود خدمت کند. توجه ویژه ایشان به بحث آموزش مهارتی است که این میتواند نقطه عطفی در آموزش و پرورش ایجاد کند.
وی در ادامه تأکید کرد: ما امروز با بیش از صد هزار دکترای بیکار در کشور روبرو هستیم که به آموزش غلط برمیگردد. نگرش تخصصی ایشان میتواند گره خیلی از مشکلات را حل کند.
منصوری در پایان افزود: ما باید به سمتی برویم که خروجی آموزش و پرورش فرد با مهارت باشد که بتواند کارآفرینی داشته و به جامعه خود خدمت کند.
محمد اسماعیل سعیدی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف گفت: آقای حاجی میرزایی دارای سوابق انقلابی بوده و به مردی متدین معروف است. مخالفت من نسبت به ایشان مربوط به برنامهها و نکات پیشنهادی ایشان است. پرسشم از آقای حاجی میرزایی این است که آیا قرار است در این وزارتخانه اختیارات کامل داشته باشند.
این عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون برنامههای زیادی از جانب وزرای مختلف ارائه شده است ولی چرا این برنامهها عملیاتی نشده و در همان نقطه شروع پایان یافتهاند. نظام رتبهبندی معلمان، مشکلات نظام آموزشی و دهها موضوع دیگر که خودتان بهتر میدانید از این دست برنامهها بودند.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خطاب به محسن حاجی میرزایی گفت: لطفا توضیح دهید که آیا دولت به شما اختیارات داده است، ای کاش رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی مینشست و به حرف مخالفان و موافقان گوش میداد. یکی از مسائلی که کشور ما از آن رنج میبرد تمرکز امکانات در تهران است. بحث من این است که وزیر قبلی قربانی رتبهبندی معلمان و تعهداتی شده بود که قادر به انجام آنها نبود، زیرا بسیاری از ابزار و امکانات مثل اعتبارات مالی را در اختیار نداشت.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از شیوه دریافت پول مدارس از معلمان انتقاد و تصریح کرد: سرانه مدارس قطع شده است، به مدارس پول نمیدهند، در آستانه ثبت نام، به مدارس با صراحت گفته شده بود که از والدین پول نگیرید اما کماکان از والدین پول میگیرند.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش دچار خشکسالی شده است خشکسالی را به ترسالی تبدیل کنید. تصمیمات وزارتخانه شما برای اصلاح برنامههای قبلی چیست؟ در بخش برنامهها کلیگویی به وفور یافت میشود.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل مدرکگرایی در سیستم آموزشی کشور، اظهار کرد: فارغ التحصیلان ما گرفتار هستند چندی پیش به یک ساختمان فنی و حرفهای رفته بودم و مشاهده کردم که افراد مختلفی از دیپلم تا فوقلیسانس در دورههای مهارتآموزی سازمان فنی و حرفهای مشغول هستند. مدارس ما حرفهای به دانشآموزان نمیآموزد برنامه شما برای حل معضل مدرکگرایی چیست؟
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به یکی از برنامههای محسن حاجی میرزایی، گفت: شما در برنامههای خود از «بازنمایی نظام تامین مالی با حرکت به سمت والدین و با استفاده از مدلهای پیشرفته» حرف زدید آیا میخواهید دنبال جیب مردم بروید؟ جیب مردم به اندازه کافی خالی است. اصل ۳۰ قانون اساسی ما آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه را تضمین کرده است. اینکه به سراغ مردم برگردید خلاف قانون اساسی است در این مورد توضیح دهید؟
محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: بنده شاهد تلاش ارزشمند حاجی میرزایی در اعمال نظرات انقلابی و دینی در حوزه های کاری و مسئولیتی بوده ام، شهید محراب آیت الله مدنی از ایشان تقدیر کردند.
وی افزود: در هرم های سازمانی هر چه به رأس نزدیک تر می شوید تعداد کمتر و حجم قاعده بیشتر می شود، مهارت های مدیران این حوزه ها دسته بندی می شود، مدیران مهارت های فنی، انسانی و ادراکی دارند اما هر چه به راس نزدیک تر می شویم اهمیت مهارت های ادراکی یعنی قدرت بالای تصمیم گیری، اعمال سیاست های پیش بینی شده و قدرت بالای هماهنگ سازی بین خارج و مجموعه سیستم بیشتر است در حالی که در رده های مدیریتی میانی هرم سازمانی مهارت های انسانی اولویت دارد و در قاعده مدیریت فنی مهم است.
وی گفت: در تاریخ انقلاب اسلامی مدیران دارای مهارت های ادراکی بالا را داشته ایم که هم در جهاد سازندگی و هم در وزارت نفت فعالیت کرده اند وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دارای مهارت ادراکی بالا و ارزشمندی است و می تواند سنگ بنای برنامه های مختلف را بگذارد.
وی افزود: تأکید بر اجرای سند بنیادین و مخالفت وی با سند استعماری ۲۰۳۰ مورد توجه قاطبه ملت است از تأکیدات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.
نماینده مردم خوی در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم مخالف تدریس زبان های قومی در مدارس و مناطق مخصوص اقوام و قومیتهاست.
سیدتقی کبیری در جلسه علنی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف گفت: متأسفانه رئیسجمهور پیشنهاد وزارت ایشان را در دقیقه ۹۰ مطرح کرد تا کمبود زمان نیز حساسیت بیشتری پیدا کند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: سوابق شما نشان میدهد که جنابعالی ۱۸ سال از بدنه وزارتخانه جدا بودید و قبل از آن نیز در نهضت سوادآموزی حضور داشتید و با وجود چندین میلیون بیسواد این نهضت، سوابق شما در این نهاد مشخص نیست. برنامه شما آرمانگرایانه است نه واقعی. سهم تولیدناخالص ملی در بخش آموزش و پرورش چهار درصد است، چه برنامهای جز کلیگویی برای فرهنگیان و کارکنان این وزارتخانه دارید. برنامهای برای نهضت سوادآموزیها و حقالتدریسی و پیمانکاران وجود ندارد. تکلیف شما با مدارس کانکسی و اجرای نظام رتبهبندی نیز در برنامههای ارائه شده چندان مشخص نیست.
وی ادامه داد: برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی برای تدریس زبان های قومی در مدارس مخصوص اقوام هیچ برنامهای ارائه نکردهاید و به نظر میرسد شما هم با این مسأله مخالف هستید.
نماینده مردم خوی در مجلس از محسن حاجیمیرزایی خواست تا برای مجلس مشخص کند که چه اندازه توان حمایت از فرهنگیان و به کرسی نشاندن خواستهها و مطالبات کارکنان آموزش و پرورش را دارد.
سیده فاطمه ذوالقدر در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق اظهار کرد: امروز که رئیس جمهور آقای حاجی میرزایی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی کرد لازم است مطالبی را بیان کنم. ایشان با سابقه طولانی در نظام آموزشی با دولت همکاری داشته و عضویت شورای معاونان معلمان را در کارنامه خود دارد. وی از نیروهای توانمند و یک معلم واقعی بوده و در پاکدستی ایشان شکی نیست.
وی افزود: ایشان در برنامههای خود نکات قابل توجهی را مطرح کردند از جمله توسعه و ترویج فعالیتهای پرورشی، آموزشی و فرهنگی در راستای تحقق اهداف عبادی و اعتقادی، سیاسی و هنری، ارتقای بهداشت و سلامت و ایمنی دانشآموزان، اشاعه فرهنگ اقامه نماز و توجه به اردوها و فعالیتهای پرورشی. همچنین تدوین برنامه جامع تأمین بهسازی منابع، اصلاح نظام پرداخت براساس شایستگیها، متناسبسازی منابع انسانی در چهارچوب برنامههای درسی و شرایط اقلیمی و اهداف سند تحول بنیادین، بازآوری معلمان از طریق توسعه شبکه مدیریت دانش، تأمین و تربیت سرمایه انسانی با محوریت دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و بهرهمندی از سایر دستگاهها مواردی است که در برنامههای ایشان به چشم میخورد.
ذوالقدر ادامه داد: هر چند انتظارات ما برای وزیر زن محقق نشد، ولی انتظار داریم وزیر پیشنهادی از توانمندیهای زنان در پستهای مدیریتی، معاونتهای وزارتی و مدیر کل استانها استفاده کند. همچنین لازم است ایشان با مافیای کنکور و رشد قارچ گونه آموزشگاهها مقابله کند.
نماینده مردم تهران در پایان اضافه کرد: توجه به مطالبه فرهنگیان، توجه به نهضت سوادآموزیها، رتبهبندی معلمان و مسائل پرورشی و ورزشی و آموزشی دانشآموزان از جمله مواردی است که آقای وزیر باید به آن توجه کند. امیدواریم با رأی بالا این برنامه خوب محقق شود.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت که در برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موضوعی درباره چگونگی رفع دغدغههای فرهنگیان نیامده است، لذا با توجه به اینکه اقای حاجی میرزایی دو دهه از آموزش و پرورش دور بوده گزینه مناسبی برای سکانداری این وزارتخانه مهم نیست.
در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محمود نگهبان سلامی به عنوان مخالف گفت: در تمام دنیا اولویت اول با وزارت آموزش و پرورش است؛ اما آموزش و پرورش برای دولت نه تنها اولویت اول نیست که حتی اولویت دهم هم نمیباشد.
وی با بیان اینکه نیروی انسانی سرمایه کشور است که به فراموشی سپرده شده، اظهار کرد: طی این سالها دولت و وزرای آموزش و پرورش وعده تحقق سند تحول بنیادین را دادند اما از موضع شعار فراتر نرفته است. وقتی آموزش و پرورش به عنوان اولویت اول رییس جمهور و هیات دولت نیست، چطور وزیر پیشنهادی میتواند دغدغههای فرهنگیان، مشکلات و مطالبات آنها همچون دادن پاداش پایان خدمت و رتبهبندی معلمان را حل کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاجی میرزایی دو دهه از آموزش و پرورش فاصله داشته است، افزود: علیرغم اینکه آقای حاجی میرزایی انسانی اخلاق مدار و محجوب است، اما نگاهی به سوابق ایشان نشان میدهد که دو دهه از آموزش و پرورش فاصله داشته و معلوم نیست چطور میخواهد دغدغه فرهنگیان را رفع کند البته که در برنامههای پیشنهادی ایشان هم چیزی نیامده بود. ایشان شش سال در دولت حضور داشته انتظار میرفت که رئیس جمهور فردی از بدنه فرهنگیان را به عنوان وزیر معرفی میکرد.
نگهبان سلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی طرحی میانمدت و بلندمدت برای رفع چالشهای فرهنگیان ندارد، گفت: برنامههایی همچون بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان، ارتقای وضعیت مدارس دولتی و رفع نابرابری با مدارس غیردولتی، بهبود فضای فرسوده آموزش و پرورش از جمله مواردی است که در برنامه وزیر پیشنهادی دیده نمیشود.
وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، نیروی انسانی کارآمد را زیربنای کشور دانستند اما سوال این است که تا چه حد به این موضوع در برنامههای وزیر پیشنهادی توجه شده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که هیچگونه کتاب، مقاله و تالیفی از حاجی میرزایی در حوزه آموزش و پرورش ندیده است.
حمید بنایی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق گفت: آقای حاجی میرزایی در چند روز گذشته در فراکسیونها و کمیسیونهای مختلف برنامههای خود را ارائه داده و بر اساس آنچه عنوان کرده جایگاه بالایی برای آموزش و پرورش قائل است و ما هم از ایشان خواستیم آموزش و پرورش را درگیر کارهای سیاسی و حزب نکند. زیرا این وزارت خانه متعلق به همه کشور است.
وی با اشاره به وجود ۱۵ میلیون دانش آموز و ۱ میلیون فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آقای حاجی میرزایی در برنامه هایی که ارائه دادند حذف تنوع ۲۳ گانه مدارس را وعده دادند و گفتند مدارس باید دو نوع دولتی و غیر دولتی باشد. همچنین اجرای سند تحول بنیادی که خواسته همه فرهنگیان و ملت ایران است نیز از برنامههای ایشان اعلام شده است.
بنایی با تاکید بر ضرورت پرهیز از سیاست زدگی در آموزش و پرورش، از وعده حاجی مرزایی برای تحقق مطالبات به حق فرهنگیان خبر داد و یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان نیز اولویت اول ایشان است و ایشان گفته که معلمان صرفا باید از طریق دانشگاه وارد عرصه آموزش و پرورش شوند. ضمن این که شایسته سالاری هم در راس برنامههای آقای حاجی میرزایی قرار دارد.
این نماینده مجلس با اشاره به سابقه حاجی میرزایی به عنوان معاون وزارت آموزش و پرورش و شناخت وی از تحولات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ایشان واقعا یک معلم واقعی است که سختیهای معلمان را حفظ کرده و مرام و منش مدیریتی دارد. ضمن این که معتقد به واگذاری اختیارات به مدرسه و افزایش مشارکت دانش آموزان و معلمان است و استفاده از ظرفیت درون آموزش و پرروش به نحوی منزلت معلمان را در برنامههای خود دارد.
نادر قاضی پور نماینده ارومیه در جلسه علنی امروز-سه شنبه-مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اموزش و پرورش گفت: وزیر آموزش و پرورش باید شخصیتی ملی و جذاب باشد، نسبت به معیشت فرهنگیان و مطالبات آنان چه اقداماتی انجام شده است.نادر قاضی پور نماینده ارومیه در جلسه علنی امروز-سه شنبه-مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اموزش و پرورش گفت: وزیر آموزش و پرورش باید شخصیتی ملی و جذاب باشد، نسبت به معیشت فرهنگیان و مطالبات آنان چه اقداماتی انجام شده است.
وی افزود: منزلت معلمان را با انتخاب وزیری خارج از بدنه آموزش و پرورش کاهش ندهید، دولت در انتخاب وزیر آموزش و پروش ارزان فروشی کرده است و ساده ترین مسیر را انتخاب کرده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس اظهار داشت: انتخاب حاجی میرزایی به عنوان وزیر پیشنهادی نشان می دهد توجه واقعی به مسائل آموزش و پرورش کشور وجود ندارد، وزارت آموزش و پرورش جای آزمون و خطا و تجربه اندوزی نیست.
قاضی پور افزود: حاجی میرزایی شناخت واقعی نسبت به آموزش و پرورش ندارد، در برنامه های حاجی میرزایی مشخص نشده که چه برنامه یا اقداماتی را برای آینده آموزش و پرورش در نظر گرفته است.
وی خطاب به حاجی میرزایی اظهار داشت: به طور مشخص در چارچوب عملیاتی برای بیانیه گام دوم رهبر انقلاب هیچ برنامه ای ارائه نکرده اید، در برنامه های اعلامی شما هیچ توجهی به معیشت و مطالبات معلمان و فرهنگیان نشده است.
این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به حاجی میرزایی گفت: شما در برنامه های خود هیچ اشاره ای به مشکلات و چالش های آموزش و پرورش نکرده اید بدون آسیب شناسی نمی توان نظر مشخصی در مورد مسائل و مشکلات این حوزه داد و در نتیجه نمی توان راهبرد مشخصی برای این وزارت خانه ارائه کرد.
قاضی پور یادآور شد: آموزش و پرورش سال ها صاحب متولی و صاحب دلسوز بوده است، با این انتخاب می خواهید این سازمان کلان را همچنان بدون صاحب بگذارید، در برنامه های اعلامی حاجی میرزایی نحوه حفظ شان و منزلت فرهنگیان کجاست برای بازماندگان از تحصیل چه برنامه ای ارائه کردید.
وی افزود: حاجی میرزایی ۲۰ سال در نهضت سوادآموزی فعالیت داشته است اما همچنان با مساله بی سوادی رو به رو هستیم چرا می خواهید اکنون وزارت آموزش و پرورش را دست وی بسپارید، اوضاع آشفته آموزش و پرورش نیازمند این است که تمام دولت به کمک آموزش و پرورش بیاید.
وی ادامه داد: ما به آینده نمی رویم. ما آینده را میسازیم و اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران آن را برای ما خواهند ساخت. ما منابع زیرزمینی فراوان و تجهیزات گران قیمت، فناوری های نو و سرمایه های اقتصادی داریم که همه این ها بسیار مهم هستند اما انسان ها مهم تر هستند.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: این انسانها هستند که آینده را می سازند همان کسانی که امروز روی نیمکت مدارس ما دانش آموز هستند. امروزه این باور وجود دارد که بنیادیترین، پایدارترین، مؤثرترین و حتی ارزان ترین راه برای بهبود جوامع برای ایجاد رفاه در زندگی مردم و دستیابی به هدف های جامعه مسیر آموزش و پرورش است.
وزیر پیشهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند اگر ما منابع زمینی فراوانی داشته باشیم اما نیروی انسانی نداشته باشیم فایده ای ندارد. برنامهریز تمدن نوین اسلامی آدمها هستند معلمان هستند و دانش آموزانی هستند که آینده ایران را می سازند. هزینه کردن در آموزش و پرورش هزینه نیست یک سرمایهگذاری بینظیر است.
وی بیان داشت: هرچند این سرمایهگذاری کم بازده و طولانیتر است، دیرپاتر، اسیرتر و قابل اعتناتر است. خوشبختانه انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را با موفقیت و افتخار پشت سر گذاشت و اکنون گام دوم را آغاز کرده است؛ گامی در جهت پیشرفت و تعالی بیشتر و گامی در جهت میدان دادن به نیروهای جوان و با انگیزه.
حاجی میرزایی تأکید کرد: تحقق مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری در گام دوم و مجموعه سیاست ها و قانون برنامه، مبنای عمل ما در این دوره مسئولیت خواهد بود. خوشبختانه آموزش و پرورش از یک سند خوب برخوردار است؛ این سند میثاق ملی ما برای ساختن یک انسان مستقل و شرافتمند است.
وی ادامه داد: این سند میثاق ما برای ساختن آموزش و پرورشی است که به درد مردم و رنج های مردم اعتنا می کند و برای توسعه کشور ارمغانی در پیش دارد.
حاجی میرزایی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان داشت: دوستان عزیز ما در تمام این دههها که در آموزش و پرورش فعالیت شده است، چه کرده ایم؟ چه انسان هایی را تربیت کرده ایم ؟ ساحتهایی را متعرض شده ایم. آیا تمام فرزندان ما در تمام ساحتهای اعتقادی، دینی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و علمی و فناوری هنری زیبا شناختی و زیستی که همه این ها ساحت های متنوع زندگی انسانی است بهره ای از این ها برده اند؟
وی تصریح کرد: آیا آموزش و پرورش ما شهروندانی مستقل و مسئولیت پذیر تربیت می کند؟ پاسخ روشن است؛ اما متاسفانه علی رغم اینکه توانستیم آموزش و پرورش را گسترش دهیم؛ اما آن طور که شایسته فرزندان این مرز و بوم است و آنچنان که فرزند شایسته فرهنگ غنی ما زمینه لازم را برای رشد و پرورش آنها فراهم نکردهایم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد برنامههای خود برای این وزارتخانه بیان داشت: آموزش حافظه محور فربه شده و آموزش و پرورش مهارتی نحیف شده است. آموزشهای حافظه محور انواع مهارت ها از جمله مهارت های زندگی مستقل، مهارت یادگیری، مهارت حل مسئله و مهارتهای انسان تراز تمدن اسلامی را به حاشیه برده است.
حاجی میرزایی گفت: محتوای برنامه های درسی ما و بسته های یادگیری ما جامعیت لازم را ندارد. کتب درسی ما باید در جهت دستیابی به اهداف غنیتر نظام تربیت و آموزش بازنگری و تولید شود. روشهای آموزشی نباید موجب اضطراب و تشویش خاطر دانش آموزان باشد. تشویش و اضطراب جای هیجان و شوق یادگیری را در دل و ذهن فرزندان ما رخنه کرده است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: اضطراب در مدرسه علاقه مندی به تحصیل و امکان بروز خلاقیت را کاهش می دهد درخت تنومند تربیت در چنین فضای مسمومی رشد و نمو می کند ما نیازمند محیطی هستیم آرام برای معلم و دانش آموز در مدرسه.
وی اضافه کرد: افزایش شادی و نشاط در مدارس و آموزش مهارتهای زندگی از برنامههای فوری و جدی من خواهد بود. فعالیت های پرورشی و تربیتی برای تحکیم باورهای دینی و استمرار ارزشهای دینی و اخلاقی تشویق و ترغیب و نهادینه سازی عمل به احکام و مناسک عبادی به خصوص مبادرت در امر نماز و نیایش در صدر برنامهها خواهد بود و از ظرفیت کانون پرورش فکری برای کمک به این مدارس در این زمینه استفاده جدی خواهد شد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد اهمیت نظام مهارتی گفت: من ظرفیت سازمان فنی و حرفه ای کشور را در کنار آموزش و پرورش قرار خواهم داد تا در تعامل با آموزش و پرورش برای توسعه مهارتها که هدفگذاری شده است فعالیت شود و باید نسبت به مجموعه برنامههای آموزشی ما افزایش پیدا کند؛ از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه تخصصی اقدام کنم.
وی بیان داشت: توانایی کسب معاش حلال، توانایی افراد برای اینکه بتوانند اقتصاد سادهای را پایهریزی کنند و زندگی خودشان را شکل دهند و از انزوا و استیصال بیرون بیایند و از فقر و درماندگی نجات پیدا کنند؛ نیازمند توسعه مهارت هاست و این کار جزو اولویتهای من خواهد بود.
رئیس جمهور روحانی در بخشی از سخنانش در مجلس شورای اسلامی و در جلسه رأی اعتماد به وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دلیل استعفای آموزش و پرورش اظهار کرد: بطحائی به عشق شما نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاقهمند شد که در کنار شما باشد و استعفا دهد. در استعفا نوشته بود میخواهد در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کند. من خیلی موافق استعفا نبودم؛ اما وی اصرار کرد و وقت هم برای پذیرش استعفایش کم بود. اصرار وی باعث شد که استعفایش را بپذیرم. در دولت هیچ مشکلی بین ما و بطحائی نبود.
وی همچنین با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه پایهای و اساسی است، اظهار کرد: ما هر آنچه برای آینده کشور میخواهیم از معنویت، نشاط، پیشرفت اقتصادی و صنعتی، اشتغال و قدرت ملی همه از آموزش و پرورش آغاز میشود. ما 14 میلیون دانشآموز به عنوان امانت مردم در اختیار داریم که این سرمایه بزرگی است و بیش از 900 هزار نفر هم بار مسئولیت آموزش و پرورش را بر دوش دارند. من برای این وزارتخانه 9 نفر را در ذهن داشتم و به آقای حاجی میرزایی رسیدم.
رئیس جمهور ادامه داد: حاجی میرزایی از خلق و خوی خوب و اخلاق و ادب برخوردار بوده و انسان فوقالعادهای است تا حالا عصبانیت وی را ندیدهایم. دبیری دولت و آماده کردن برنامههای دولت سخت است که همیشه این کار را به خوبی و با نظم و حوصله و دقت انجام داده است ما هیچ وقت ندیدیم که وی بحثی را در دولت بیاورد که متن یا چارچوب آن ایراد داشته باشد. حاجی میرزایی با همه اعضای دولت و سیاستهای دولت آشناست.
وی در پایان گفت: من میدانم معلمان مطالباتی دارند و ما باید به آنها کمک کنیم. وزیر پیشنهادی این توان را دارد تحصیلات وی علوم اجتماعی است و او تجربه کار معلمی و سابقه 20 سال کار را در آموزش و پرورش را دارد. من معتقدم با وجود حاجی میرزایی تحول بسیار خوبی در آموزش و پرورش را شاهد خواهیم بود. من از نمایندگان مجلس شورای اسلامی میخواهم به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعتماد کنند.
محسن حاجی میرزایی، متولد ۱۳۳۸ و اهل قم است. وی دارای مدرک «کارشناسی علوم اجتماعی» از دانشگاه تهران و «کارشناسی ارشد جامعه شناسی» از دانشگاه آزاد است.
حاجی میرزایی از سال ۱۳۹۲، دبیر هیئت دولت بوده است و در سوابق کاری وی رئیس کمیسیون اصلاح الگوی مصرف، رئیس مرکز مرکز ملی بهره وری ایران، مشاور و مدیرکل دفتر امور مدیران ارشد دفتر رئیس جمهور، دبیر کمیسیون بررسی و اعطای نشانهای دولتی دفتر رئیس جمهور، معاون بررسیهای دفتر هیئت دولت نهاد ریاست جمهوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش، قائم مقام، معاون آموزش و معاون اداری و مالی سازمان نهضت سواد آموزی در سالهای ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۸، مدیر استانهای آذربایجان شرقی و تهران سازمان نهضت سواد آموزی دیده میشود.