باخت بزرگ غول‌های خودروساز وطنی به کارگاه‌های کوچک!

بسیاری از این عیب و ایرادات آنقدر آشکار و مشخص هستند که در گفت‌وگو با مالکان خودرو‌ها، می‌توان فهرستی از آن‌ها تهیه کرد و حتی به راهکار‌های رفعشان نیز پی برد. مثل این نقص که باز کردن در صندوق عقب بسیاری از خودرو‌ها ساده است و راه مقابله با آنها، نصب برخی قفل‌های ایمن است.
کد خبر: ۹۲۳۹۴۴
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶ 15 September 2019
|
42197 بازدید
|
تابناک اجتماعی -
برای مقابله با سرقت خودرو و لوازم آن چه باید کرد؟ این پرسشی است که پاسخ‌های شفاف و مشخصی دارد، اما نه برای خودروسازان وطنی!

به گزارش «تابناک»؛ از جمله معضلاتی که بسیاری از ایرانیان، به ویژه ساکنان شهر‌های بزرگ با آن دست به گریبان هستند، سرقت خودرو و تجهیزات آن است؛ سرقتی رایج که سابقه نسبتا طولانی در کشورمان دارد و ظاهرا بسان شتری که درِ خانه همه می‌خوابد، راه گریزی از آن نیست.

رویدادی پرشمار که از صفحه حوادث رسانه‌ها تا محافل خانوادگی و دوستانه، نقل محافل است و به مدد شبکه‌های اجتماعی و امثال کانال‌های تلگرامی، گاه آمار و ارقام و اخبار عجیب و غریبی از آن به گوش می‌رسد؛ اخباری مانند رقم خوردن سلسله سرقت‌هایی مشابه از خودرو‌ها در آبادان توسط یک جوان هفده ساله!

خبر‌هایی پرتعداد که اخیرا در سایه افزایش شدید قیمت خودرو و لوازم آن، گاه به دستگیری سارقانی اشاره دارد که سریالی و به نوعی تخصصی فعالیت می‌کنند و با انبوه باتری خودرو، کیسه هوای سرنشین و راننده، ای‌سی‌یو و امثال آن‌ها به دام می‌افتند و برایشان پرونده تشکیل می‌شود.

سریال سرقت‌هایی که بر پاشنه نقص‌های شناخته خودرو‌ها رقم می‌خورد و راه مقابله با آن‌ها هم تا حدود زیادی مشخص است، اما نه خودروساز‌ها تن به رفعشان می‌دهند و نه نهاد‌های نظارتی تأکیدی بر رفعشان دارند، تا جایی که عجیب نیست بشنویم یکی از مقامات پلیس، زبان به گلایه از این موضوع باز کند.

«تمام کاستی‌های خودرو به خودروسازان اعلام شده و قابل حل است، اما هنوز اراده جمعی در خودروسازان و دستگاه‌های ناظر ایجاد نشده است. به عنوان یک شهروند از خودروسازی گله‌مندیم و ما این ظرفیت را داریم تا بتوانیم خودرو‌های بهتر را تولید کنیم»؛ جملاتی که از زبان رئیس پلیس تهران و در واکنش به توصیه‌های یک سارق به مردم بیان شد و گویی بیان دردی مشترک بود.

این را می‌شود از بازتاب شدید اظهارنظر سردار رحیمی در شبکه‌های اجتماعی و موج تأیید آن دریافت. اینکه خودرو‌های تولیدی در کشورمان کاستی‌های شناخته شده‌ای دارند که قابل حل هستند و پلیس آن‌ها را فهرست و به خودروساز اعلام کرده، اما نه خودروسازن تن به رفعشان می‌دهند و نه دستگاه نظارتی عزمی برای رفعشان دارد.

جالب آنکه بسیاری از این عیب و ایرادات آنقدر آشکار و مشخص هستند که در گفت‌وگو با مالکان خودرو‌ها، می‌توان فهرستی از آن‌ها تهیه کرد و حتی به راهکار‌های رفعشان نیز پی برد. مثل این نقص که باز کردن در صندوق عقب بسیاری از خودرو‌ها ساده است و راه مقابله با آنها، نصب برخی قفل‌های ایمن است.

یا این نقص که لاستیک زاپاس برخی خودرو‌ها بیرون از صندوق نصب شده و برای مقابله با سرقتش لازم است قفلی خاص خریداری و رویش نصب کرد. یا این ایراد که ای‌سی‌یو یا به تعبیر عموم، کامپیوتر خودرو‌ها با باز کردن کاپوت در دسترس سارقان است و حفظ آن تنها با خرید و نصب قفلی ویژه ممکن است.

از این دست موارد پرشمارند، اما جالب آنجاست که بسیاری شان به مدد ابتکار کارگاه‌هایی رفع می‌شوند که نیاز عموم مردم به رفع این نقایص را دریافته و طراحی و تولید تجهیزات ایمن سازی را در دستور کار قرار داده‌اند؛ کارگاه‌هایی که دست کم در این زمینه از غول‌های خودروساز کشورمان پیشروتر و موفق‌تر عمل کرده و می‌کنند!

موضوعی قابل تامل که هرچند حکم باختی بزرگ برای غول‌های خودروساز کشورمان را دارد، موجب نشده تغییری در رویه آن‌ها صورت گیرد؛ تغییری که پلیس هم بر ضروری بودن آن تأکید دارد، اما ظاهرا قرار نیست رقم بخورد، که اگر این گونه بود، نه لازم بود رسانه ملی توصیه‌های سارقان به مردم را به تصویر بکشد و نه نیازی بود پلیس از خودروسازان گلایه کند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
اینکه موسسه ملی استاندارد و دستگاه های نظارتی سکوت می کنند يا قدرت کافی برای اعمال مقررات ندارند، بسیار بسیار شدید نفرت انگیز است. باید در دستگاه های دراز و طویل این دو مجموعه را گل گرفت و منحل اعلام کرد.
پاسخ ها
مصطفی قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
بابای من یه پیکان داشت که همش کلیدش رو توش جا میزاشت و درش قفل میشد.من تو 2-3 دقیقه با سیم درش ر باز میکردم.چند ماه پیش تو شمال و لب دریا سوئیچ ماشین دوستم تو ماشین موند و درش قفل شد.من در کمتر از 1دقیقه با همون روش پیکانی درش رو باز کردم.میتونید حدس بزنید ماشین چی بود؟؟؟ال نود مدل 88 در حالی که رفع این عیب کلا به یک ورق قولادی 10*5 نیاز داره
شایان
| Germany |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
کلا باید تولید زباله های ساخت ایران خودرو و سایپا و ... متوقف و به جای آن خودرو وارد کنیم و یا کلا خودروسازی را برای مثلا سی سال به المان یا ژاپن کنترات بدهیم که ایران خودرو و سایپا و ... را در اختیار بگیرند و با اختیار تام خودرو در ایران تولید کنند و سود صادراتش هم مال خودشون.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
فضاحت پشت فضاحت در صنعت خودروی کشور.

خواهشا جمش کنید این مافیای خودرو را
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
کل اقتصاد - تجارت - صنعت فضاحت است. بگذریم از فرهنگ که بدتر از آنها است. شرکتهایی که 40 سال پیش می رفتند برند در دنیا بشوند همه به خاک سیاه نشستند.
سلطان
|
Germany
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
انشالله گل بگیرند در این دو تا خودرو سازان رو که خون مردمو تو شیشه کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
اگه اون کلمه خودروساز رو تو خبرهات با یچی مث خودروبنداز عوض کنی دیگه انقدر گیج نمیشی جرا اینجور شد چرا اونجوره
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
احسنت
فریبرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
از همه جالب تر اینکه وقتی برای جبران این کاستی ها یک قطعه ای را اضافه می کنی مانند دزدگیر و ... در زمان گارانتی شرکت خودرو ساز اعلام می دارد به دلیل بستن فلان قطعه خودرو شما از گارانتی خارج شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
پس این ۸۵ استانداردی که همه جا اسمشو میارن چیا هست؟ همچین میگن استاندارد که بنز و بی ام و هم به خودشون شک میکنن مبادا دارن کوتاهی میکنن
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
ممنون از تابناک،لطفا آدرس و اسم این کارگاه های کوچک را اعلام بفرمایید تا حداقل مردم بتوانند با مراجعه به این کارگاه ها از اموال خود حراس کنند.
خودروسازان رانتی و دولتی ایران فقط به فکر چپاول مردم هستند.
سینا
|
Germany
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
برای چی فکر می کنی در هیچ کشوری خودروسازی دولتی نیست؟
دقیقا به همین دلیل
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
خودرو سازی دولتی هستش ولی دزد نیستن یا یه استاندارد دارن که باید حتما رعایت کنن
شما یه تست تصادف از ایرانخودرو دیدی??
ایرانی
|
Canada
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
غولهای خودرو ساز !!!!!!!!خخخخخخخخههههههه
چلنگری های لگن ساز بگی درست تر هست۰
در مقابل تویوتا، هوندا، بنز، BMW، فورد و و و....،، ایران خودرو و سایپا که ماشین چینی مونتاژ می‌کنند ،فرعون ساز هم نیستند۰
پاسخ ها
قائم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
ولی غولهای خودرو بنداز که هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
بازهم يك حرف الكي و نظرات فيلسوفانه
به نظر شما ملت عزيز خودروساز بايد قفل هاي خودرو را مثل كدام برند جهاني بسازد تا شما دست از سرش برداريد ؟
مثل تويوتا ؟ مثل بنز ؟ مثل كاديلاك ؟
خوب همه اينها هم به راحتي قفل درهايشان باز مي شود كه ؟
در كشورهاي يشرفته با ريشه و علل سرقت خودروها برخورد مي شود . در آلمان موضوع سرقت خودرو را از ريشه بررسي و برايش راهكار ميدهند و وظيفه را بر دوش خودرو ساز نمي گذارند كه نشدني است . هر قفلي هم كه بگذاري بازهم سارق برايش يه راهكاري دارد . چرا سرقت رو به ازدياد است ؟
چرا مسئولين محترم اخلاقي ، اقتصادي ، فرهنگي و ... براي كاهش سرقت برنامه ندارند ؟چرا حاكمين عزيز براي كاهش اختلاف طبقاتي برنامه ندارند ؟ چرا همه اين معضلات را كه نتيجه سالها مديريت خودشان است را ناديده گرفته و از خودرو ساز و مسكن ساز انتظار معجزه دارند ؟
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟