رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در مصاحبه با تابناک اقتصادی در مورد آینده بازار خودرو گفت: با توجه به کاهش درآمد و قدرت خرید مردم، ثبات قیمت ارز در هفتههای اخیر و عرضه خودرو توسط کارخانجات و انجام تعهدات معوقه، پیش بینی این است که روند قیمتها باز هم کاهشی باشد و اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه به حداقل ممکن برسد و بعد از گذشت مدتی این دو قیمت یکسان شوند.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ پس از گذشت ماه ها تلاطم در بازار خودرو، به نظر می رسد این بازار به آرامشی نسبی رسیده است؛ از یک سو با خروج سفته بازان از این بازار و بهبود عرضه خودرو توسط دو خودروساز بزرگ و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم، روند قیمتی در این بازار را کاهشی کرده است. اینکه وضعیت بازار خودرو چگونه است و آینده این بازار چگونه پیش بینی می شود، شاید پرسش بسیاری از مردم و خریدارانی باشد که به دنبال خرید خودرو در این روزها هستند. از این روی، خبرنگار تابناک اقتصادی در گفتوگو با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو سعی نموده است تا به این دو پرسش اساسی پاسخ دهد.
دلایل روند کاهش قیمت در بازار خودرو در هفته های اخیر
سعید موتمنی در گفتوگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در حال حاضر روند بازار ـ چه در خودروهای داخلی و چه در خودروهای خارجی ـ با شیب بسیار ملایمی کاهشی است و شاید روزانه بهای خودروها ۵۰۰ هزار تومان یا کمتر کاهش داشته باشد که این کاهش روزانه نهایتاً به این امر منجر شده که در پانزده روز اخیر تقریباً قیمت خودروها کاهش یابد.
وی افزود: دلیل این کاهشی بودن قیمت ها در بازار خودرو، نبود خریدار در بازار و عدم تقاضا برای خرید است و همین عامل به رکود معاملات در بازار خودرو دامن زده است.
وضعیت قیمت خودروهای داخلی، خارجی و مونتاژی در بازار
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در مورد وضعیت قیمت خودروها در بازار نیز گفت: هم اکنون قیمت پراید ۱۱۱ در بازار بین ۴۵ تا ۴۶ میلیون تومان است و اگر خریدار عجلهای برای خرید نداشته باشد حتی میتواند این خودرو را یک تا دو میلیون تومان کمتر از قیمتی که عرض کردم خریداری کند.
موتمنی افزود: قیمت پراید ۱۳۱ بین ۴۱ تا ۴۱.۵ میلیون تومان، تیبا ۴۸ میلیون تومان، ساینا ۵۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۷۵ میلیون تومان، سمند ۷۳ میلیون تومان، پژو پارس ۸۹ میلیون تومان است.
موتمنی در مورد قیمت خودروهای مونتاژی نیز گفت: قیمت پژو ۲۰۰۸ حدود ۳۰۰ میلیون تومان و سراتو شرکت سایپا که یک ماهه ۲۹۵ میلیون تومان فروخته میشود در بازار با حدود سه میلیون تومان کمتر و حدود ۲۹۲ میلیون تومان امکان خریداری آن وجود دارد.
وی در مورد قیمت خودروهای وارداتی نیز افزود: به عنوان نمونه قیمت پایه سراتو النترا بین ۴۵۸ تا ۴۶۰ میلیون تومان و سانتافه حدود ۷۶۰ میلیون تومان میباشد. سورنتو کیا نیز هر چند در بازار نایاب است، دیگر SUV کیا یعنی اسپورتیج ۶۹۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است. اپتیما محصول سدان شرکت کیا با قیمتهای متفاوتی بنا بر سال ساخت در بازار حضور دارد. این خودرو بر اساس سالهای تولید در بازه ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی داد و ستد میشود.
موتمنی ادامه داد: بررسی قیمت خودروها نشان میدهد که برخی خودروها به قیمتهای اول سال خود بازگشته اند و برخی دیگر هنوز به قیمت ابتدای سال نرسیده اند. روند بازار به گونهای است که اختلاف قیمت بازار و کارخانه در حال کاهش است.
به حداقل رسیدن اختلاف قیمت بازار و کارخانه
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با تأکید دوباره به روند کاهشی قیمت بازار خودرو، در مورد آینده بازار گفت: در حال حاضر کسانی در بازار خودرو برای خرید حضور دارند که احتیاج مبرم به خودرو دارند و کسانی که قصد تبدیل خودرو به خودرویی بهتر را دارند در حال حاضر عجله ای برای انجام این کار ندارند. همچنین با توجه به کاهش درآمد و قدرت خرید مردم، ثبات قیمت ارز در هفته های اخیر و عرضه خودرو توسط کارخانجات و انجام تعهدات معوقه، پیش بینی این است که روند قیمت ها باز هم کاهشی باشد و اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه به حداقل ممکن برسد و بعد از گذشت مدتی این دو قیمت یکسان شوند.
پایین بودن ۲۰ تا ۶۰ میلیونی قیمت بازاری محصولات مدیران از کارخانه
موتمنی افزود: حتی این احتمال وجود دارد که با ادامه این روند قیمتی، قیمت خودرو در بازار به پایینتر از قیمت کارخانه نیز برسد، چون هم اکنون که قیمت خودروهای مونتاژی را بررسی میکنیم ملاحظه میشود که قیمت سراتو سایپا در بازار به سه میلیون تومان زیر قیمت کارخانه، قیمت جک اس ۵ کرمان موتور که هم اکنون در کارخانه حدود ۳۰۲ میلیون تومان فاکتور میشود در بازار با حدود ۳۹ میلیون زیر قیمت کارخانه به قیمت ۲۶۳ میلیون تومان فروخته میشود، محصولات مدیران بین ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان زیر قیمت کارخانه در بازار فروخته میشوند.