هرچند آلودگی هوای تهران هیچ طرح و برنامهای برای نجات جان شهروندان سبب نمیشود، دستمایه خوبی است که مسئولان مختلف با اتکای به آن، به یکدیگر بتازند.
به گزارش «تابناک»؛ در حالی که پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از پیروزی مجموعه اش در پروژه شکایت از تاکسیهای آنلاین ابراز رضایت میکند و بر این باور است که اختصاص ۲ درصد از کرایه هر سفر این تاکسیها به شهرداری، به کاهش ترافیک و آلودگی هوا منجر خواهد شد، علیخانی، یکی از اعضای شورای شهر از نفوذ دلالی در تصمیمات این معاونت خبر میدهد.
نفوذ دلالانی که علیخانی تأکید دارد به دنبال فروش «فیلتر دوده» به شهرداری تهران برای نصب روی ناوگان اتوبوسهای شهری هستند، در حالی که این نماینده میگوید: «نصب فیلتر دوده، نقشی در کاهش آلودگی هوا ندارد و تنها بحث دلالی و مالی در آن مطرح است؛ معتقدیم این مسأله تنها سبب هدررفت منابع میشود.»
علیخانی برای اثبات ادعایش، فرجام نصب ۵۰ فیلتر دوده روی اتوبوسهای شهری را این گونه شرح میدهد: «مدتی پیش، برخی از دلالان به شهرداری نفوذ کرده بودند و اصرار داشتند که فیلترهای دوده در اتوبوسها نصب شود. در ابتدای کار ۵۰ مورد از این فیلترهای دوده بر روی اتوبوسها نصب شد که رانندگان متوجه شدند راندمان موتور اتوبوسهایشان کاهش پیدا کرده؛ بنابراین آنها را از اتوبوسها باز کردند.»
وی در ادامه بر مخالفت شورا با نصب این فیلترها تأکید میکند و میگوید: «زمانی معاون شهردار (پورسید آقایی) در دفاع از این موضوع به شورا آمد، ولی لایحه مربوطه با موافقت اعضای شورای شهر همراه نبود. اگر دوباره سازمان اتوبوسرانی بخواهد فیلتر دوده بر روی اتوبوسها نصب کند، تخلف کرده است؛ این مسأله نه در بودجه و نه در برنامه توسعه دیده شده و استفاده از فیلترهای دوده اگر در دستور کار باشد، نشان از نفوذ دلالان به شهرداری دارد و ما آن را پیگیری میکنیم.»
این در حالی است که پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفتوگو با فارس، روایت متفاوتی از آزمایش فیلترهای دوده ارائه میدهد و میگوید: «پروژه اولیه نصب فیلتر دوده با راندمان ۹۸ درصد نتایج مطلوبی داشته و مورد موافقت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بوده؛ لذا در همین راستا ورود صد فیلتر دوده برای نصب بر اتوبوسهای دو کابین در دستور کار قرار گرفته است.»
اظهارنظری که در ادامه آن، سنندجی از ورود ۵۰ فیلتر دوده به کشور طی روزهای آینده خبر میدهد و یادآوری میکند، «۱۰۰ عدد فیلتر دوده در سال جاری بر روی اتوبوسهای دو کابین شرکت واحد نصب خواهد شد»، تا این گونه به نظر برسد که ماجرای فیلتر دوده به زودی اوج خواهد گرفت و به دعوایی مفصل تبدیل خواهد شد.
دعوایی از جنس نسبت دادن اتهام نفوذ دلالان به شهرداری تهران و همچنین، تخلف از تصمیمات و مصوبات شورای شهر که علیخانی بر آن تأکید داشته و احتمالا استناد شهرداری تهران به نتایج تست این فیلترها روی ۵۰ اتوبوس که سنندجی تأکید کرده راندمان ۹۸ درصدی داشته و مورد تأیید شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قرار گرفته است.
ماجرا زمانی جالبتر میشود که بدانیم سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان به مانند بسیاری اتفاقات مرتبط دیگر، در این خصوص نیز سکوت کرده و نه استفاده از این فیلترها را ضروری خوانده و نه از بی فایده بودن نصبشان در کاهش آلودگی هوا خبر داده است. سکوتی که میتواند به شدت گرفتن این دعوا میان شهرداری تهران و شورای شهر کمک بسزایی کند!
این در حالی است که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این که «فیلتر دوده چه تأثیری در کاهش آلودگی تولیدی خودروهای دیزل دارد؟»، تأکید کرده که «این فیلترها، در سیستم اگزوز اتومبیلهای دیزلی حدوداً ۸۵ درصد از دودههای خروجی را حذف میکنند و تحت شرایط خاص این میزان گاهی به ۱۰۰درصد نیز میرسد»؛ اظهارنظری که بر اساس آن، راندمان ۹۸ درصدی فیلتر دودههای نصب شده روی ۵۰ اتوبوس عجیب و اغراق شده به نظر میرسد.
سلسله مباحث و اظهارنظرهایی که احتمالا با ورود فیلترهای جدید و نصبشان روی اتوبوسهای ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران و بالا گرفتن دعوای جدید میان شورای شهر و زیرمجموعههای شهرداری تهران، بیشتر درباره شان خواهیم شنید و چه بسا شاهد تغییر مواضع مسئولان در خصوص شان باشیم!