به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر محمد خادمی در نشست تخصصی کنکور؛ چالشها و راهبردها که عصر امروز در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با بیان اینکه نظام سنجش و پذیرش در کنکور نداریم و کلمه نظام شایسته به کار بردن در این زمینه نیست، گفت: واقعیت این است که جدایی سنجش از پذیرش به معنای نداشتن نظام است.
وی در ادامه با انتقاد از عدم به کارگیری گزینش در نظام سنجش و پذیرش با طرح چند سوال اظهار کرد: گزینش در کدام قسمت نظام سنجش و پذیرش است که عنوان نظام سنجش، گزینش و پذیرش را بر آن بگذاریم؟ نقش آموزش و پرورش کجاست؟ سیستمی که ۱۲ سال یک دانش آموز را در خود جای میدهد در کدام قسمت نظام سنجش و پذیرش جای دارد؟
خادمی همچنین با بیان اینکه در پذیرش و گزینش با بازار تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی و بازار عرضه مواجه هستیم افزود: تا زمانی که تقاضا برای آموزش عالی زیاد است حذف کنکور امکانپذیر نیست و شاید نگاه درستی هم نباشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی توازنی بین عرضه و تقاضا برای آموزش عالی نباشد کنکور بهترین راهکار است. تغییر باید در بازار تقاضا صورت بگیرد؛ به عنوان مثال، در آلمان ۴۹ درصد دانش آموختگان مدارس به سمت دانشگاه میروند و ۵۱ درصد دانشگاه را انتخاب نمیکنند.
عضو پژوهشکده فناوری ریاست جمهوری گفت: در نظام آموزش عالی ایران ۹۵ درصد دانش آموزان به سمت کنکور میآیند و تغییرات باید در این ناحیه اعمال شود.
وی با بیان اینکه در کنکور امسال ۴۸ درصد کنکوریها انتخاب رشته نکردند ادامه داد: تمام داوطلبان به دنبال اشتغال هستند، اما چرا همین داوطلبان پشت رشتههای پزشکی ماندهاند؟ چون در پزشکی شغل تامین است.
خادمی بر شفافیت نظام اطلاعاتی کنکور تاکید کرد و گفت: سازمان سنجش آموزش کشور باید اطلاعاتی در مورد انتخاب رشته در اختیار داوطلبان قرار دهد. به عنوان مثال، آیا داوطلبی با معدل ۹ میتواند صاحب رتبه ۱۰۰ شود؟ همین مسئله را یک کارشناس موسسه کنکوری در صدا و سیما به داوطلبان اعلام و تاکید کرد که آنها با معدل ۹ میتوانند رتبه ۱۰۰ کنکور را به دست بیاورند که این مسئله ناشی از عدم آگاهی خانوادهها و داوطلبان و نبود شفایت در خصوص انتخاب رشته و نحوه ورود به دانشگاه است.
عضو پژوهشکده فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: بدون آزمون شدن ۸۵ درصد پذیرشها در رشتهها افتخار نیست چرا که حتی یک رشته پزشکی هم در این پذیرشها حضور نداشت.
به گفته خادمی، ۶۵۰ هزار نفر پشت کنکور تجربی هستند، اما حتی یک رشته از تجربی در پذیرش بدون آزمون نیست؛ این وضعیت حتی در علوم ریاضی هم بدتر است؛ بنابراین وقتی نظام حقوق و دستمزد مشخص نیست داوطلبان کنکور به این سمت حرکت میکنند.
وی با ذکر مثالی دیگر اظهار داشت: داوطلبی سال ۸۶ با رتبه سه هزار فیزیک دانشگاه شیراز قبول نمیشد، اما در سال ۹۶ با رتبه ۶۸ هزار فیزیک قبول میشود؛ چون اقبال به این رشتهها کاهش یافته است.
خادمی خاطرنشان کرد: در آزمونهای ایران، هنجار به جای ملاک اهمیت دارد و با مقایسه تراز داوطلبان کنکورهای ۸۵ و ۹۶ به این نتیجه میرسیم که افراد در کنکور ۹۶ حتی با نمره منفی هم پذیرفته شدهاند.
عضو پژوهشکده فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه کنکور عدالت نیست، تاکید کرد: وقتی فرد ۱۲ سال درس میخواند، اما سرنوشتش در چهار ساعت رقم میخورد چه عدالتی در کنکور وجود دارد؟ آزمونی که بازشناسی کند عدالت نیست.
وی آزمون را یک ابزار دانست و گفت: مسئلهای به نام سوابق تحصیلی و پذیرش بر اساس معدل را عَلَم کرده ایم که معیار قبولی را تنها معدل میداند و ضرایب دروس در زیر گروهها مهم نیست، در حالی که دانش آموزی با نمره ۱۹ در ریاضی معدل ۱۲ دارد.
خادمی این نکته را هم یادآور شد که برخی مولفهها مانند اشتغال تاثیر مستقیمی روی پذیرش و گزینش متقاضیان ورود به دانشگاه دارد.