در پی انتشار خبری در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در «تابناک اردبیل» با عنوان "ریلاصفهان «معیوب» و «نمایشی» است/ راه آهن اردبیل در خطر تعطیلی" مدیر روابط عمومی ذوب آهن در توضیجی نوشت:
ذوب آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور با 52 سال سابقه درخشان در این صنعت، با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه صنعت حمل و نقل ریلی و در راستای اقتصاد مقاومتی اقدام به سرمایهگذاری در امر تولید ریل نمود در حالیکه تعداد معدودی از کشورهای دنیا قادر به تولید این محصول هستند.
شرکت ذوب آهن موفق شد بدون کوچکترین حمایتی و در شرایط تحریم و تنگناهای اقتصادی، با همت تلاشگران خود این محصول را تولید نماید و حتی شمش ریل را نیز تولید کرد تا این پروسه به صورت کامل از سنگ آهن تا ریل در این شرکت انجام شود، لذا موضعگیریهای غیرکارشناسی و فاقد اطلاعات فنی همراه با عبارات سراسر کذب از سوی افرادی با عنوان کارشناس مطلع که حتی سطح مسئولیت و دانش آنها برای کسی مشخص نیست، در مقابل این اقدام که مورد تأیید و تقدیر بسیار قرار گرفته است، می تواند موجب دلسردی تولید کنندگان و صنعتکاران کشور شود و انعکاس آن بدون شنیدن صدای تولید کننده از سوی رسانهای مهم و اثرگذار همچون خبرگزاری فارس که در اغلب موارد حامی اقتصاد مقاومتی بوده و در جهت منویات مقام معظم رهبری گام بر می دارد، باعث بسی حیرت و تاسف است.
ریل ذوب آهن اصفهان با استاندارد EN13674 تولید میشود که جهت قطارهای پرسرعت استفاده میشود، جالب توجه است که از بین کشورهای تولید کننده ریل، تنها 6 کشور دنیا قادر به تولید این محصول با استاندارد مذکور هستند که بالاترین استاندارد جهانی است؛ ریل با استاندارد EN13674 برای قطارهای پرسرعت استفاده میشود که هنوز هم چنین قطارهایی در کشور وجود ندارد و ریل های کنونی نیز از استاندارد FISH860 برخوردار است که مربوط به قطارهای با سرعت پایین است اما با یک آینده نگری خوب از سوی راهآهن جمهوری اسلامی، مقرر شده از این به بعد از ریل مخصوص قطارهای پرسرعت در کشور استفاده شود.
تولید ریل در ذوبآهن اصفهان در دو فاز قابل تقسیم است، فاز اول مربوط به تولید شمش ریل است که با استاندارد EN13674 انجام میشود و در حال حاضر 95 درصد شمش تولید شده در این شرکت مطابق استاندارد مذکور است اما 5 درصد باقیمانده ، مطابق استاندارد FISH860 است و لذا به هیچ وجه ضایعات محسوب نشده و واضح است که این تولید، غیر اقتصادی نیست؛ فاز دوم مربوط به نورد ریل است که آن هم با استاندارد EN13674 انجام می شود و به دو کلاس X و کلاس Y تقسیم میشود که هر دو مورد پذیرش مصرف کننده این محصول است.
خوشبختانه 93 درصد محصول ریل ذوبآهن در این دو کلاس تولید میشوند و 7 درصد باقیمانده مطابق استاندارد FISH860 است که مربوط به خطوط با سرعت پایین مانند انتهای خطوط، انبارها، داخل معادن و کارخانه ها، خطوط فرعی و غیره است؛ در واقع تولید ریل به صورت کلاسه بندی انجام میشود و هیچ گونه ضایعات ندارد؛ در حال حاضر ذوب آهن علاوه بر قراردادهایی که برای فروش ریل با استاندارد EN13674 دارد قراردادهایی نیز با کارخانه های مختلف برای فروش ریل با استاندارد FISH860 منعقد کرده است.
تولید هر محصولی در صنعت فولاد برای رسیدن به شرایط نرمال، زمانبر است و قطعاً تولید محصول با ارزش، هزینه و زمان نیز لازم دارد، اما تلاشگران ذوب آهن اصفهان موفق شدند در شرایط تحریم که از هر گونه کمک فنی و کارشناسی خارجی محروم بودند، این پروژه را به ثمر برسانند و از همان ابتدای امر نیز این تولید غیر اقتصادی نبود؛ امروز قاطعانه می توان ادعا کرد که ذوبآهن اصفهان یکی از باکیفیت ترین خطوط تولید ریل را در سطح جهانی دارد که مورد بازدید، بررسی و تایید ارگانهای فنی و نظارتی مختلف کشور قرار گرفته است.
در کشورهای صنعتی، صنایع و مراکز پژوهشی که جهت دستیابی به تکنولوژی، هزینه میکنند همواره مورد تقدیر و تایید قرار میگیرند و حتی تجربه های ناموفق نیز به امید دست یابی به موفقیت با تایید و حمایت مواجه میشود، در این بین جای بسی تاسف است که اقدام بسیار بزرگ ذوب آهن جهت تولید ریل در شرایط تحریم اقتصادی و جنگ صنعتی آن هم بدون هیچ گونه حمایت مادی و معنوی،گاهی با اظهارنظرهای غیر کارشناسی، مورد هجمه قرار میگیرد و گویی منفعت عدهای با پیشرفت صنعتی و تکنولوژیک کشور به خطر میافتد؛ امروز می توان حاصل دسترنج جوانان و متخصصان این مرز و بوم را در قالب اولین خطآهن ایرانی با استفاده از ریل ذوب آهن در محور بستان آباد- میانه مشاهده کرد و قطعاً این نور امید، نوید فردایی روشن برای صنعت کشور می دهد.
علیرضا امیری
مدیر روابط عمومی