بازدید 6585
اوج‌گیری تناقض‌ها درباره قیمت دارو؛

راه وزیر بهداشت و معاونش سواست، یا پای امضای طلایی در میان است؟!

وزیر افزایش قیمت دارو را منشأ دو اثر مثبت خواند و گفت: «حمایت کردیم تا دارو‌ها تحت پوشش بیمه قرار گیرد تا فشاری به بیماران وارد نشود.» یعنی تأیید افزایش دو برابری قیمت برخی دارو‌های تولید داخل با یادآوری این نکته که نظر وزارت بهداشت درباره محل تأمین این هزینه اضافه، تقبل آن توسط شرکت های بیمه گر است، نه جیب مردم.
کد خبر: ۹۳۱۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹ 20 October 2019
تابناک اجتماعی
در حالی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم به افزایش قیمت دارو‌ها اذعان دارد، معاون وی در سخنانی عجیب، این موضوع را «خط قرمز» وزارتخانه متبوعش می‌خواند تا ماجرایی متناقض، این بار از دل یک وزارت خانه سر برآورد.

یک)
«خط قرمز ما در حوزه دارو، عدم افزایش پرداخت از جیب مردم است»؛ این جمله‌ای که دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت به زبان آورده و در تشریحش می‌گوید: «یکی از دستاورد‌هایی که در سال‌های اخیر داشته‌ایم، کاهش پرداختی از جیب مردم به میزان کلی بوده است؛ به‌طوری که هم درصد و هم رقم خالص کل پرداختی از جیب مردم، کاهش یافته است.»

وی در ادامه جمله کلی اش را یک اختصاص زده و یادآور می‌شود: «طی ده سال اخیر، رقم خالص سهم داروی سرپایی در پرداختی از جیب مردم، از ۱۷ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافته» تا به این نکته برسد که برای پرهیز از تسری این اتفاق ناخوب، برای افزایش قیمت دارو‌های تولید داخلی سقف تعیین کرده‌اند تا «افزایش درصد سهم دارو از پرداختی از جیب را کنترل کنند.»

حریرچی در ادامه یادآور می‌شود که ارزان بودن قیمت دارو در کشورمان، موجب صادرات آن به دیگر کشور‌ها شده و وزیر برای مقابله با آن دستور ویژه صادر کرده تا به اینجا برسد که «برنامه‌ریزی و خط قرمز وزارت بهداشت در حوزه دارو افزایش پرداختی از جیب مردم است و به‌طور جدی اقدامات لازم برای کنترل پرداختی از جیب مردم در حوزه دارو و خصوصا برای کاهش آن اقداماتی در حال انجام است.»

دو)
اما آیا واقعا افزایش قیمت دارو برای وزارت بهداشت خط قرمز است؟ اگر این گونه است، این همه گلایه از افزایش قیمت دارو ـ افزون بر کمبود دارو یا مسائل دیگر مرتبط با آن ـ چیست و چگونه است که پیچیدن نسخه به نسبت قبل برای مردم هزینه‌بر‌تر شده است؟ این پرسشی است که چند روز پیش در نشستی خبری از وزیر بهداشت پرسیده شده و پاسخ وی به آن قابل تأمل است.

نمکی در این باره گفت: «بعضی از دارو‌های خاص را به دلیل اینکه برای تولیدکنندگان داخلی به صرفه نبود، با پنج برابر قیمت از خارج وارد می‌کردیم. به همین دلیل قیمت این دارو‌ها را [برای تولیدکنندگان داخلی] تا دو برابر افزایش دادیم تا برای آن‌ها به صرفه باشد. این حرکت در راستای حمایت از تولید داخل و به نفع اقتصاد داخل شد.»

وی در ادامه این افزایش را منشأ دو اثر مثبت، یعنی «دلگرم شدن تولیدکننده داخل و بی نیازی از واردات دارو» و «کاهش هزینه تأمین دارو به یک پنجم نرخ واردات» خواند و گفت: «حمایت کردیم تا دارو‌ها تحت پوشش بیمه قرار گیرد تا فشاری به بیماران وارد نشود.» یعنی تNیید افزایش دو برابری قیمت برخی دارو‌های تولید داخل با یادآوری این که باید این افزایش توسط بیمه‌ها تقبل شود نه جیب مردم.

سه)
اما آیا این دست افزایش‌ها به جیب مردم تحمیل نشده و شرکت‌های بیمه گر عهده دار پرداخت آن شده اند؟ این پرسشی کلیدی است که ظاهرا وزارت بهداشت ترجیح می‌دهد با فرافکنی به آن پاسخ دهد. اینکه بیمه‌ها موظف به پرداخت این افزایش‌ها هستند، در حالی که می‌دانیم بیمه‌ها زیرمجموعه وزارت بهداشت نیستند و افزون بر آن، از زمان قاضی زاده هاشمی درگیری سختی بین وزارت بهداشت و ایشان در برخی امور مالی در جریان است.

موضوعی که به وضوح در نارضایی بیماران از افزایش قیمت دارو پیداست، اما ابعاد آن زمانی بهتر مشخص می‌شود که بدانیم بر اساس آمار و ارقام، طی سال‌های اخیر، به ویژه بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، سهم پرداختی مردم در دارو افزایش چشمگیری یافته است؛ رویدادی که موجب شده خوددرمانی به اذعان مسئولان وزارت بهداشت اوج بگیرد و به دنبال آن، خرید برخی اقلام دارویی بدون نسخه افزایش پیدا کند.

جالب اینکه در سایه تثبیت قیمت برخی اقلام دارویی به ضرب و زور وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، تولید دارو برای بسیاری از تولیدکنندگان داخلی به صرفه نیست و در نتیجه دلسردی این تولیدکنندگان، فضا برای فعالیت برخی شرکت‌های داروسازی فراهم آمده که مشمول افزایش دوبرابری قیمت‌ها شده و به نوعی بهره‌مند از رانتی ویژه در قیمت گذاری دارو هستند.

چهار)
اکنون که بحث رانتی ویژه در قیمت گذاری دارو به میان آمد، بد نیست از اظهار نظر چند ماه پیش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان یادی کنیم که تأکید داشت قصد مبارزه با امضا‌های طلایی در زیرمجموعه اش را دارد و برخی به همین دلیل با وی دشمنی می‌کنند؛ امضا‌هایی طلایی که ظاهرا برخی نمونه آشکارش را وزیر سفارش می‌دهد و هدایت می‌کند و چیزی نیست جز افزایش دوبرابری قیمت برخی دارو‌ها برای بعضی تولیدکنندگان داخلی!

اتفاقی که وزیر تأکید دارد موجب دلگرمی برخی تولیدکنندگان داخلی شده، اما شرح نمی‌دهد کدام دارو وارد می‌شده که حالا با هزینه‌ای بسیار کمتر در داخل تولید می‌شود و حمایت وزارت بهداشت از آن، دوبرابر کردن قیمت است. آیا دیگر تولیدکنندگان داخلی توان فنی تولید این دارو‌ها را ندارند یا انحصار تولیدشان به برخی داروسازی‌ها داده شده است؟

آیا صدور مجوز افزایش دوبرابری قیمت برای این تولیدکنندگان، نمونه آشکاری از امضا‌های طلایی که وزیر نسبت به شیوع آن هشدار اکید می‌داد، نیست؟ اصلا معنای امضای طلایی در وزارت خانه‌ای که رئیس سازمان غذا و دارویش را وزیر منصوب می‌کند و شورای نرخ گذاری دارو نیز منصوبان وزیر هستند، چیست؟! پرسشی که بهتر است امیدوار باشیم نمکی و همکارانش به آن پاسخ دهند و یادآور شویم که همه مستندات مربوط به آن موجود است و «تابناک» در فرصت مقتضی نسبت به انتشارشان اقدام خواهد کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
تنها راهش اینه که درامد پزشکان رو کم کنید در حد سایر اقشار تا پزشکان هم قانون مدار بشوند،به دلیل اینکه درامد پزشکان زیاد هست خیلی وقتها در راهپیماییها شرکت نمی کنند و .......... خود را تافته جدا بافته می دانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
ربطش به مقاله چی بود؟! بابا پول میگیری از بیمه ها از علیه مردم و پزشکا حرف بزنی ، حداقل یه
نگاهی به مقاله هم بکن تابلو نشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
عزیزم مطلب درباره قیمت دارو بودا...اصلا قبل از باز کردن دهان مبارکت از فکرتم استفاده میکنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
چون درامدشون زیاده تو راهپیمایی شرکت نمیکنن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
کار درستی میکنن تو راهپیمایی شرکت نمیکنن.نیازی به ساندیس ندارن اخه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
بحث درباره قیمت داروئه...استغفرالله بعد میگن نگو عقده ای.خوب عقده ای هستی دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
...پزشک باید به کارای مهمتری برسه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
پزشکی که بیاد تو خیابون نعره بزنه مرگ بر این و اون بگه به نظرم اصلا لیاقت پزشکی رو نداره...
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
به نفع کارانه بگیران است که شما مریض بشوید کارانه باید به سمت پیشگیری بره نه درمان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
بعضی ها کلا بیماری شدید عقده از پزشکان را دارند
باید هم به فکر دارو سازها و شرکتهای دارویی باشند که داروی بی اثر وبی کیفیت تولید کنند ودم از بهتر از نمونه مشابه خارجی بزنند
چطور شد آقای وزیر شما نرخ دارو را به دو برابر قیمت مفید میدانید و تلاش کردید که زیر پوشش بیمه قرار بگیرد ولی افزایش نرخ ویزیت پزشکان را خلاف مصلحت میدانستید و نه تنها تلاش نکردید که بیمه ها این افزایش نرخ را پوشش بدهند بلکه با تبانی با سازمانهای بیمه گر باعث سرکوب نرخ ویزیت پزشکان شدید و مروج زیر میزی مجدد؟؟!! این مسئله افزایش نرخ دارو، احتمالا ،ارتباطی به منافع بیمه ها ندارد مثل بیمه تامین اجتماعی که اکثرا سهامدار عمده شرکت های داروسازی کشور هستند و از آن ها سود هنگفت میبرند؟!! .الان به ضرر مردم باشد و به نفع بیمه ها در شرکت های بورسی ، اشکال ندارد؟! به نفع اقتصاد داخلی است؟ منظور شما از اقتصاد داخلی جیب سازمان های بیمه است؟این انسانیت است که شما دارید؟ آیا به همین دلیل است که سازمان تامین اجتماعی اخیرا در بورس شروع به افزایش خرید و میزان سهام شان در شرکت های دارو سازی کرده اند که سندش در همین سایت تابناک از زبان کارشناسان بازار بورس بیان شده است؟ فکر میکنید جامعه کور است؟!
کلا با وزیر بهداشت مشکل داری
همه جورى دارين به مردم فشارميارن، افزايش قيمت نون، دارو ...
يكشبه قيمت موبايل رو باچندبرابركردن هزينه رجيسترى مسافر تا دوبرابر تعرفه واردكننده!
كارد رو به استخون مردم مى رسونيد
واقعاهيچكى گوش شنوايى نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
خوراک مردم گرون نشده قلیان رو میگم اینقدر بکشید تا حالتون جا بیاد مثل اجدادمون کنارش سیاست جهان رو هم تفسیر کنید
داداچ تنباکوش سوخته
ی داریوشم بگذار گوش کنیم
قیمت داروها در بعضی از اقلام تا ۳برابر رشد داشته تو یک سال و بیشترشون تا دوبرابر.
معلوم نیست اگر تولید داخل نبود چی میشد.
این چطور داخلی سازی که ارز ۴۲۰۰ میگیرن و با ۱۲۵۰۰میفروشن.
اگر دارو ارز نگرفته پس چه چیزی گرفته.
پزشکان خون مردم را درشیشه میکنند ؟ چگونه تا سال ۶۷ ویزیت پزشکان ده تومان بود پ پزشک از جایگاه خاصی در نزد مردم داشتند ، اما اکنون ویزیت بالای پنجاه هزار تومان شده ،و مردم همه اش ناله ،و نفرین میکنند ؟، در سال نوده کشیدن یک دندان سی هزار تومان بود اما اکنون حداقل صد ،و پنجاه هزار تومان شده است ، چرا ، آیا حقوقهای ثابت ،مخصوصا بازنشستگان در این مدت حداقل پنج برابر شده است ؟،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
داداش ! به همون پزشکایی که گفتی مراجعه کن درمونت کنن؟ چی میگی ؟! دیگه رسما قاطی کردی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
کشیدن دندان قدامی ۶۰ تومن ،کشیدن دندان خلفی ۷۰ تومن و کشیدن دندان عقل ۹۰ تومن....اینا تعرفه سال ۹۸ یعنی امساله...تو هم همچنان مشغول دروغ گفتن باش،مالیات که نداره اینقدر دروغ یگو تا سیر شی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
با حقوق شما اجناس و خدمات قیمت گذاری نمی شوند الان همه چیز حداقل 5 برابر شده
بیمه ها اگر پول دارند به کیفیت خدمات کنونی بپردازند یا حداقل حقوق ها را ترمیم نمایند واقعا وزیر بهداشت ثابت کرد که برای مدیریت خدمات درمانی نیازمند مدیر آشنا با فن مدیریت و حسابداری داریم نه پزشک . اینها منافع صنفی را به منافع ملت ترجیح می دهند . البته نیاز به تولید داخلی هم داریم اما مگر درآمد مردم به ارز بین المللی است که این آقایان قیمت خدمات و کالاها را با آن مقایسه می کنند . هر کس قیمت واقعی و نحوه قیمت گذاری پول ملی را می داند اول این را مشخص نماید بعد امور داخلی را مقایسه نماید .
این وزیر هم نوبره
هر روز یک دسته گل به آب می ده
ای کاش داروها، دارو بودن بعد فکر افزایش قیمت می کردی. خدایا بدادمون برس
اصولا راه كليه مسولين از مردم عادي جداست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار