دوئل خودرویی‌ها با بانک مرکزی؛

همتی: چرا باید بانک مرکزی تاوان خودروسازی فشل را بدهد؟ / خودرویی‌ها: اگر مدیران، صنعت خودروسازی را نمی‌خواهند، بدون تعارف اعلام کنند

بانک عامل می‌خواهد ریال را به نرخ روز به بانک مرکزی بدهد. در نتیجه ارز را فروخت؛ بنابراین این خودروسازان بودند که ریسک را نپذیرفتند. مقصر بانک مرکزی نبود. آن‌ها خودشان می‌خواهند همه چیز به نفعشان باشد و هر چه گفتند بانک مرکزی بگوید چشم. تا صحبتی هم می‌کنیم، می‌گویند این همه کارگر داریم و اگر آسیب ببینیم بحران ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۹۳۱۶۷۸
|
۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵ 21 October 2019
|
18973 بازدید
|
تابناک اقتصادیدر یک سال گذشته، خودروسازان و قطعه سازان همواره در تلاش بودند تا افزایش تعداد خودرو‌های متوقف شده در پارکینگ‌ها به دلیل نقص قطعات را به عدم پرداخت تسهیلات ارزی توسط بانک مرکزی ربط دهند و این بانک را مقصر جلوه دهند. روز گذشته، رئیس کل بانک مرکزی با افشای پشت پرده این ماجرا گفت: تا کی می‌خواهیم این خودروسازی فشل را ادامه دهیم؟ این صحبت‌ها با واکنش‌های تند خودروسازان و قطعه سازان همراه شد.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ آخرین آمار ارائه شده در زمینه تولید خودرو نشان می‌دهد در شش ماهه نخست سال جاری در مجموع ۳۷۷ هزار و ۵۱۷ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۴.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین در نیمه نخست امسال ۳۴۸ هزار و ۲۶۸ دستگاه سواری در کشور به تولید رسید که نسبت به نیمه اول سال ۹۷ افت ۳۵.۹ درصدی را تجربه کرده است.
 
در شش ماهه اول سال جاری، گروه صنعتی ایران خودرو در مجموع ۱۵۷ هزار و ۸۵۲ دستگاه انواع خودرو سواری را تولید کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اُفت ۳۶.۱ درصدی را نشان می‌دهد و گروه سایپا نیز در مدت مذکور تنها توانسته است ۱۷۶ هزار و ۸۹۳ دستگاه خودرو سواری تولید کند که این میزان تولید نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اُفت ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.
 
این اُفت تولید خودروی سواری در شش ماهه نخست سال جاری، همچنین با نقص قطعات برخی خودرو‌ها و روانه شدن آن‌ها به پارکینگ‌های خودروسازان همراه بوده است.
 
آمار‌ها نشان می‌دهند در برخی مقاطع تعداد خودرو‌های متوقف شده به دلیل نقص قطعات در پارکینگ‌های دو خودروساز بزرگ به ۱۸۰ هزار دستگاه نیز رسیده است. دو عامل نامبرده، یعنی اُفت تولید خودروی سواری و خودرو‌های متوقف شده به دلیل نقص قطعات باعث شده تا فرآیند تحویل خودرو‌ها به مشتریان با مشکلاتی همراه شود و تأخیر‌های طولانی در تحویل خودرو‌ها باعث افزایش نارضایتی‌ها در مشتریان شده است.
 
همواره در یک سال گذشته، فعالان صنعت خودروسازی، یکی از دلایل عمده اُفت تولید و متوقف شدن خودرو‌ها در کف پارکینگ‌ها را عدم تحویل قطعه توسط قطعه سازان عنوان کردند. قطعه سازان نیز به دلیل افزایش میزان بدهی خودروسازان، از تحویل قطعه به آن‌ها سر باز می‌زدند.
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی طی مصاحبه‌ای در آبان ماه سال گذشته گفت: در وضعیتی که قطعه سازان دچار مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش هستند، بدهی خودروسازان به قطعه سازان از مرز ۱۵ هزار میلیارد تومان عبور کرده و به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
 
برای حل مشکل کمبود نقدینگی در صنعت خودروسازی و به چرخش درآمدن چرخ تولید و تحویل خودرو، در آذر ماه سال گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی (رئیس این ستاد معاون اول رئیس جمهوری است) مصوب کرد که چهار هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نیز به عنوان تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی پرداخت تا مشکل این صنعت با قطعه سازان به نوعی حل شود.
 
تسهیلات ریالی که میزان آن چهار هزار میلیارد تومان بود در بهمن ماه سال گذشته به خودروسازان پرداخت شد، ولی تسهیلات ارزی بلاتکلیف ماند. در همین زمینه مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات طی مصاحبه‌ای در تیر ماه سال جاری گفت: طبق مصوبه سال گذشته دولت، قرار بود ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی در آذر ۹۷ جهت حمایت از صنعت خودرو و قطعه‌سازی به تولیدکنندگان پرداخت شود، ولی تاکنون حتی یک سنت هم از این تسهیلات پرداخت نشده است.
 
وی افزود: یکی از عوامل اصلی انباشت ۱۸۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ ایران خودرو و سایپا همین موضوع بوده که باعث مسدود شدن ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان از دارایی خودروسازان بابت انباشت این خودرو‌ها شده است. همچنین محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی نیز طی مصاحبه دیگری گفت: سال گذشته قرار بر این بود که دولت ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان بابت مطالبات قطعه سازان به آن‌ها پرداخت کند.
 
وی افزود: بانک مرکزی اعلام کرد که از این میزان چهار هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو به صورت ارزی تخصیص می‌دهد. در رابطه با بخش ریالی این تسهیلات از بهمن ماه تا اسفندماه سال گذشته سه هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان پرداخت شد، اما در خصوص بخش ارزی حتی یک یورو نیز پرداخت نشد. در صورتی که اگر بخش ارزی این تسهیلات به موقع پرداخت می‌شد و یا معادل ریالی اش در اختیار خودروسازان قرار می‌دادند ما امروز با معضل کمبود قطعه مواجه نبودیم.
 
به هر صورت، همان گونه که از مصاحبه‌های بالا پیداست، به نوعی قطعه سازان و خودروسازان قصد داشتند که توپ عدم پرداخت تسهیلات ارزی را در زمین بانک مرکزی بیندازند، در روز گذشته، مورخه ۲۸ مهر ماه سال جاری رئیس کل بانک مرکزی پرده از این ماجرا برداشت.
 
همتی: بانک مرکزی چرا باید تاوان خودروسازی فشل را بدهد؟ حرف بزنیم، می‌گویند این همه کارگر داریم/ خودرویی‌ها: بانک مرکزی باعث شد که خودروسازان به این روز بیفتند؛ اگر مدیران این صنعت را نمی‌خواهند بدون رودربایستی اعلام کنند
 
عبدالناصر همتی که در جمع فعالان اقتصادی حاضر شده بود در همین رابطه گفت؛ "در مورد خودرو‌سازی‌ها، به شخصه در ابتدا قبول نداشتم که نقدینگی را در اختیار خودروسازان قرار بدهیم. به‌دلیل اینکه مطمئن بودم مانند سال‌های گذشته نقدینگی‌ها را هدر می‌دهند. اما آن‌ها به ما قول دادند شش ماه بعد همه چیز درست می‌شود. آن‌ها ده بار گفته‌اند، شش ماه دیگر درست می‌شود. اما نه تنها درست نشده، بلکه بدتر هم شده است، ولی پارسال برای اینکه حسن‌نیت خودم را نشان دهم، ۴ هزار میلیارد تومان ریالی و ۸۴۰ میلیون یورو به‌ صورت ارزی به آن‌ها اختصاص دادیم. بعضی‌ بی‌انصافی می‌کنند و ما را مورد نقد قرار می‌دهند. اما من آن زمان به خودروسازان گفتم ۸۴۰ میلیون یورو را به شما مانند ال‌سی خارجی می‌دهم و شما سال دیگر این مبلغ را یا ریالی یا ارزی برگردانید. اما آن‌ها گفتند چرا ما ریسک نرخ ارز یک‌سال آینده را بپذیریم؟ شاید ارز گران شود. به آن‌ها گفتم شما که هر روز قیمت خودرو را بالا می‌برید، ریسک نرخ ارز را هم نمی‌خواهید بپذیرید؟ آن ریسک را هم بانک مرکزی باید بپذیرد؟ یک‌سال معطل کردند و این ارز را نگرفتند. ارز را ما به‌عنوان بانک مرکزی نمی‌فروشیم. ارز را به بانک عامل می‌دهیم و آن‌ها می‌فروشند. بانک عامل هم می‌خواهد ریال را به نرخ روز به بانک مرکزی بدهد. در نتیجه ارز را فروخت؛ بنابراین، این خودروسازان بودند که ریسک را نپذیرفتند. مقصر بانک مرکزی نبود. آن‌ها خودشان می‌خواهند همه چیز به نفعشان باشد و هر چه گفتند بانک مرکزی بگوید چشم. تا صحبتی هم می‌کنیم می‌گویند این همه کارگر داریم و اگر آسیب ببینیم بحران ایجاد می‌شود. تا کی می‌خواهیم این خودروسازی فشل را ادامه دهیم؟ بانک مرکزی چرا باید تاوانش را بدهد؟ به ما می‌گویند شرایط حساس است. چهل سال است که همین حرف را می‌زنند و می‌گویند به خودروسازان کمک کنید. چه زمانی می‌خواهد این شرایط درست شود؟ چه زمانی این رویه باید اصلاح شود؟"
 
بعد از این صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی، مسئولان انجمن‌های خودروسازان و قطعه‌سازان واکنش‌های تندی را به این صحبت‌ها نشان دادند.
 
داود میرخانی رشتی فعال صنعت خودرو در واکنش به صحبت‌های روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مگر بانک مرکزی فشل نیست که حالا صنعت خودرو را فشل می‌داند، گفت: بانک مرکزی باعث شد که خودروسازان به این روز بیفتند؛ اگر خودروسازی فشل است اول باید بانک مرکزی فشل بودنش را برطرف کند.
 
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان هم گفت: آقای همتی باید پاسخ دهد که اگر تولید خودرو در کشور متوقف شود قادر به تامین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو خواهد بود یا خیر.
 
بهنیا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به صحبت‌های روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر مدیران این صنعت را نمی‌خواهند بدون رودربایستی آن را اعلام کنند تا ما تکلیف سرمایه خود را بدانیم. اکنون بیش از ۷۰۰ هزار تن مستقیم در صنعت دوم کشور مشغول به کارند که به ازای هر نفر ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. اگر اکنون با تمام این ویژگی‌ها دولت این صنعت را نمی‌خواهد اعلام کند، اما اگر خواهان ادامه فعالیت آن است این راهی که مدیران و بانک مرکزی در پیش گرفته‌اند اشتباه است.
 
وی در پاسخ به اظهارات روز گذشته همتی در خصوص تسهیلات اعطایی به قطعه‌سازان گفت: اینکه رئیس بانک مرکزی می‌گوید ما خودمان نیامدیم که مصوبه ارزی را بگیریم کاملا غلط است. خوشبختانه تمام جلساتی که در این خصوص برگزار و ثبت و ضبط شده است، نشان می‌دهد که ما چقدر برای گرفتن این تسهیلات تلاش کردیم.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
الان 5000 دلار قیمت یک پراید بهترین خودرو خارجی رو میشه خرید تازه هوا رو هم آلوده نمی کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
اولا 5 هزار دلار نه، 4 هزار دلار
بعد برو تحقیق کن ببین با 4 هزار دلار چی میشه خرید!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
دوتا خودرو نو پنج هزار دلاری نام ببر؟
خودرو نو پنج هزار دلاری وجود خارجی نداره
مگر یه خودروی بدتر از پراید
مهربان توسی
| Switzerland |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
انشاا...هر دو شرکت خودروسازی به بخش خصوصی و مردم واگدار شوند شاید تحولی ایجاد و ارابه سازی واقعا خودروسازی شود
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
الودگی به کنار مردم رو میکشن با ماشیناشون انگار نه انگار
اینهمه عکس تصادف. پراید میاد فقط چرخش مونده یکی دردش نمیگیره بحال این ملت مظلوم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
معلومه دلال ارزی ها ناقلا
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
بابا به والله خجالت داره !شما پراید رو با ماشین های خارجی مقایسه میکنی که میگی دوتا خودرو خارجی ۵ هزار دلاری نام ببر؟من برات نام میبرم.،میانگین قیمت یه ماشین خوب الان بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلاری اونم با هزار شرایط و تسهیلات که به پول ما میشه تقریبا ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان...ولی...ولی شما با پرداخت این پول ماشین درست و حسابی با خدمات درست و حسابی تر می گیری.الان دنا پلاس و ۲۰۷ و این آت آشغالارو ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون میفروشن بعد افتخار هم میکنن...خدایا خودت به دادمان برس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
به فکر مردم این روزگار نیستید به فکر آبروی تاریخی کشورمان باشید در ایران خودورهای تاریخ مصرف گذشته را با چه سیاستی به مردم بی گناه کشور ایران می فروشند و با انحصاری که ایجاد کرده اند پول مردم را به تاراج می بردند
قدرت خرید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
مشکل اصلی کاهش شدید قدرت خرید مردم هست
متاسفانه خودرو ساز ها برای کاهش قیمت خودرو همه استانداردها را نقض کردند و عملا جان مردم با خودرو ارزان در خطره
خودرو خارجی ارزان بین پانزده تا بیست هزار دلار قیمت داره خودرو متوسط بین سی تا هفتاد هزار دلار و خودرو خوب و بسیار با کیفیت بالاتر از هفتاد هزار دلار
در آمد اروپایی ها ژاپنی ها و بقیه مردم جهان جوری هست که به راحتی خودرو چهل هزار دلاری میخرن
محمد شریفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
دوست ناشناس 16:28
این قبول که پراید ارزونترین خودرو ایران و جهانه ولی دلیلی نداره ماشینی که با این قیمت تو دنیا وجود نداره ما بسازیم و قشر مستظعف اونو بخرن و باهاش خودشون و مردمو به کشتن بدن.....شما اگر قیمت خودروهای گرون و متوسط خودروسازها رو با هم رده هاش مقایسه کنی می بینی که دو تا سه برابر گرانتر از نرخ قیمت داخلی است.
مظاف بر اینکه مردم فکر می کنن پراید 5 هزار دلاری می خرن با خرجی که میدن 5 هزار دلار دیگه هم تو 5 سال خرج می کنن که اونا رو محاسبه نمی کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
آقای روحانی این همه از رفراندوم حرف میزنه کاش برای شروع تعطیلی خودرو سازی داخلی رو به رفراندوم بزاره
جناب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
خودرو سازها ( تابوت متحرک سازان ) چرا از بانک مرکزی سوال میکنند ؟
از مردم سوال کنید تا به شما با صدای بلند بگویند
که تولیدات غیر استاندارد و گرا و زشت و غیر منصفانه این صنعت مونتاژی که هر روز افتضاح تر و خرابتر و توهین آمیز تر شده است
را نمی خواهند و تا چه زمانی باید ۸۳ میلیون نفر تاوان مشتی مدیران نالایق و غیر متخصص و ناوارد را بدهند
سالی ۳۰ هزار نفر کشته و صد هزار نفر تلفات انسانی که بیش از جنگ ۸ ساله باعث تلفات انسانی مردم میگردد
را چرا باید تحمل کرد ،؟
چرا وقتی میتوان با ۵۰۰۰ دلار بهترین اتومبیل دست دوم ژاپنی ۳ سال کار کرده را خرید
چرا مردم را اجبار به سوار شدن بر تابوت مرگ سیاری چون پراید و تیبا و پژو و آشغالهایی چینی می کنید ؟
اینکار شما کجایش انسانی و اخلاقی و قانونی است ؟
اسلامی اش را نمی پرسم ، چون قطعا اسلامی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
به ۱۷۱۵
اولا این اتومبیلهای اشعال برای مردم ۱۵ هزار دلار حساب می گردد و نه ۵ هزار دلار
چون دولت دلار ۴۲۰۰ تومنی به خودرو سازان میدهد
و اگر همین سوبسید را برای واردات اتومبیلهای روز دنیا به تعداد زیاد بپردازد
میتواند بهترین اتومبیلهای مناسب و استاندارد و با سوخت کم و آلودگی بسیار کمتر و ایمن تر وارد کنند
چون فیات و فولکس و فورد و رنو و واکسال و
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
یکی از بستگانم توی لندن یک ولوی مدل 2012 خرید 500 پاوند و 2000 پاوند هم داد بیمه کرد
می گه محشره
دکتر حسن زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
در جواب آن هایی که می گویند خودرو با 4000 دلار وجود خارجی ندارد، بروند و در مورد "رنو کوئید" که اصلاً در خواب هم قابل قیاس با خودروهای ما نیست در اینترنت جستجو کنند و قیمتش رو به دلار و روپیه به نرخ آزاد در بیارند.
البته حرف مردم این است که با حقوق 30 روز کارگری یک میلیون و پانصد هزار تومان، جنایت است که خودروسازان قیمت هاشون این قدر بالا باشه و کارگراشون هیچ وقت نتونند یک خودرو تولیدی خودشون رو بخرند. البته نه خودرو سازان و نه مسئولین این حرف مردم رو نمی فهمند. متشکر تابناک عزیز که حداقل تو هستی که ما دق نکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
رنو کوئید بین شش تا هفت هزار دلار قدرت داره و 67 اسب بخار قدرت موتور که از پراید با 71 اسب بخار ضعیف تره
از نظر ایمنی هم صفر ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ دریافت کرده
صفر ستاره ایمنی یعنی خودرو کاملا خطرناک و نا ایمن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
بیشترین استفاده از این اشفته بازار را خودر سازان می برند . واقعان اگر قطعه کم هست تولید ناقص هست نمی تونن تحویل بدن چرا پیش فروش می کنن
پاسخ ها
محمدتبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
اصلا چرا می سازند وقتی که قطعه اش را ندارند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
دوست دارم پیش فوروش کنم دوس دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
البته بانک مرکزی و دولت هم نقش بسیار بزرگی در این فشلی دارند و داشتند که قیمت ارز رو هر چند گاهی سه برابر می کنند غول های تولید کننده خودرو هم با این سیاست شما و دولت به خاک سیاه خواهند نشست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
خاک زرد و بنفش نمیشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
انشالله زودتر به خاک سیاه بشینن راحت بشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
... قرار نیست دولت ارز واردات رو بپردازه
مردم خودشون میرن میخرن
ارزش رو هم تامین میکنن
...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
بهترین تویوتا کرولا دست دوم با کارکرد ۳ ساله زیر ۵ هزار دلار است
که یک چرخ آن با ده تا پژو ۲۰۶ صفر برابری و بهتر است
قلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
خودرویی ها همیشه از بحث اشتغال و ارز به عنوان برگ برنده استفاده می کنند و گرو کشی می کنند. کجای دنیا بازار انحصاری دارندو دو سال قبل از تولید پول خودرو را می گیرند . کجا کارگر با دستمزد 100 دلار و انرژی به ارزانی ایران وجود داره . اونوقت پراید تولید می کنند با قیمت پورشه...
پاسخ ها
محمدتبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
با 2درصد اضافی از وارادت خودرو حقوق ماهانه تمامی کارگران خودروسازی تامین می شود. اینا همه اش بهانه است
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
من حاضرم سهم خودمو بدم حقوق همه کارگرها تا اخر بازنشستگی پرداخت بشه فقط در کارخونه رو ببندند ملت یه ماشین درست سوارشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
بخدا مردم تحت فشارن، دیگه پراید هم نمیشه خرید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
بنفعته
اگر پراید خریده بودی بالا 50 میلیون، یارانت قطع می شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
خوب نخر مگه مجبوری؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
از نظر اينجانب هم صنعت خود رو سازي ايران فشل و سرطان اقتصاد كشور است و فقط تعدادي با کمک رانت از تهديد به بيكاري و غيره ،،،، تلاش در تداوم اين بيماري در اقتصاد كشور دارند انز نظر بنده اگر صنايع كوچك و متوسط و صنايعي كه وابستگي ارزي نداشته و منابع و مواد اوليه انها داخلي هستند داراي مزيت نجات اقتصاد كشور و رشد اشتفال و عدم وابستگي به بيگانه را به همراه خواهد داشت ، ظرف اين چهل سال چقدر ارز مملكت رت صرف صنعت اتومبيل كرديم حال انكه كره كه با كا اغاز كرده بود الان نيمي از سهم اتومبيل دنيا را دارد پس مشكل در مديريت صنعت خود رو و نگاه اشتباه مديران كلان به اقتصاد و صنعت اتومبيل است لطفا تجديد نظر كنند و لازم است تا نظر صاحب نظران را به دستگاه هاي مرتبط تصميم ساز و تصميم گير بدون اينكه منافع اشخاص در نظ گرفته شود و فقط به خاطر منافع ملي اعلام شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
منت اشتغال زایی و سرمایه گذاری از جیب خود مردم یک نوع توهین مستقیم به شعور ملت ایرانه که علی رغم 40 سال حمایت بی چون و چرا همچنان خودرو های دهه 1980 به قبل رو با قیمت خون مردم به خورد ملت میدنن... به خدا اگه صنعت خودروسازی کشور رو (فرغون سازی)همین امروز تعطیل کنن بهترین خبر 40 سال اخیر میشه. شما نگران اون 700 هزار نفر نشو بیمه بیکاری جورشو میکشه. شما فقط لطف کن تعطیل کن همین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
تعطیل کنید و سرمایه آن را نقد کرده و به کارگران صنعت پرداخت کنید همه انها راضی می شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
اشتقال داری؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
آقایان خودروساز شما لطفا این خودروسازی فشل را جمع کنید. با بهانه 700 هزار نفر 80 میلیون ایرانی را به گروگان گرفتید مجبورند قراضه های شما رو سوار شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
اینش به کنار. طلبکار هم هستند. تهدید هم می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
هزاران درود به آقای همتی. بالاخره یک نفر حرف دل مردم را به این "به اصطلاح خودروسازن" گفت!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟