امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفتوگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد امکان جایگزینی پراید گفت: از نظر فنی، امکان جایگزینی برای پراید وجود دارد، اما از لحاظ اقتصادی کمی جایگزینی مشکل است.
وی افزود: از سال ۱۳۸۹ این توانایی وجود داشت که خودرویی مانند تیبا جایگزین پراید شود، ولی مسألهای که وجود داشت، این بود که قدرت خرید مردم اجازه چنین کاری را نداد.
به گزارش
«تابناک اقتصادی»؛ مدتی است، موضوع تعطیلی خط تولید پراید در کشور مطرح شده است و زمزمههایی پیرامون جایگزینی خودرویی دیگر به جای آن نیز شنیده میشود. در نهم مهر ماه ۱۳۹۸ بود که آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن در گفتوگویی از انتخاب جایگزین پراید خبر داد و گفت: قرار است خودروی جدیدی از تلفیق پراید و تیبا تولید شود تا بتواند بعد از بازنشستگی پراید، جای او را پر کند. این خبر که به سرعت در فضای مجازی دست به دست چرخید، سرانجام با واکنش شرکت خودروسازی سایپا روبه رو شد و این شرکت خبر مذکور را تکذیب کرد.
اما در آخرین اظهارنظر در این رابطه، روز گذشته سیزدهم مهر ۱۳۹۸ مهدی صادق نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت در حاشیه دومین میز تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو یک بار دیگر در مورد جایگزین پراید گفت و اظهار داشت: خودروی جایگزین پراید مشخص شده و پس از تکمیل زنجیره تأمین قطعات، اعلام خواهد شد.
تولید پراید پس از ۲۶ سال متوقف میشود
پیکان پس از چهار دهه تولید، سرانجام در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ بود که جای خود را به پراید داد تا این خودرو بتواند خود را به عنوان یک خودروی مناسب به لحاظ قیمتی به خانوادههای ایرانی معرفی کند. تاریخچه خودروی پراید نشان میدهد که این خودرو در ابتدا در شرکت مزدای ژاپن و به سفارش فورد طراحی شد. نسل اول این خودرو در سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید شد و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین با نام کیا پراید از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد. در ایران، شرکت سایپا در سال ۱۳۷۲ اقدام به مونتاژ و تولید این خودرو کرد و در سال ۱۳۷۹ خط تولید آن را از شرکت کیا موتورز کره جنوبی خرید. پراید با هدف مصرف برای یک خانواده کم جمعیت ایرانی تولید شد. این خودرو که به لحاظ ایمنی با حرف و حدیثهای فراوانی رو به رو بوده، اکنون قرار است پس از گذشت ۲۶ سال از تولید آن در ایران، به مانند پیکان به پارکینگ فرستاده و خودروی دیگری جایگزین آن شوند.
♦بیشتر بخوانید♦
پراید تنها ۸۷ درصد داخلی سازی شدطبق آمار منتشره در انجمن خودروسازان ایران، بیشترین داخلی سازی انجام شده در صنعت خودرو کشور و در بین محصولات موجود، ۹۳ درصد و کمترین نیز ۲۰ درصد بوده است.
جدول زیر میزان داخلی سازی برخی خودروها را نشان میدهد. همان گونه که ملاحظه میگردد، حدود ۹۳ درصد از خودروهای سمند، پژو ۴۰۸ و پژو پارس که هر سه از محصولات شرکت ایران خودرو هستند، داخلی سازی شده است. وانت پراید و وانت آریسان که هر دو از محصولات شرکت سایپا میباشند، به لحاظ داخلی سازی با ۹۰ درصد داخلی سازی در رتبههای بعدی قرار دارند. نکته جالب در آمار منتشره این است که پراید بعد از حدود ۲۶ سال قدمت ساخت و این همه تقاضا، تنها ۸۷ درصد داخلی سازی شده است. تیبا نیز که از نسل پراید محسوب میشود تنها ۸۷ درصد داخلی سازی شده است.
خودرو
|
درصد داخلی سازی
|
شرکت سازنده
|
پژو 405
|
93
|
ایران خودرو
|
پژو پارس
|
93
|
ایران خودرو
|
سمند
|
93
|
ایران خودرو
|
وانت پراید
|
90
|
سایپا
|
وانت آریسان
|
90
|
سایپا
|
پراید
|
87
|
سایپا
|
تیبا
|
87
|
سایپا
|
سمند دنا
|
70
|
ایران خودرو
|
رانا
|
70
|
ایران خودرو
|
تندر
|
50
|
ایران خودرو-سایپا
|
رشد ۳۵ میلیون تومانی قیمت پراید در ۸ سال
بررسی قیمت پراید نشان میدهد که قیمت این خودرو در دهه ۹۰ شمسی، حدود ۳۶ میلیون تومان رشد کرده است. جدول زیر قیمت پراید را در هشت سال اخیر نشان میدهد. همان گونه که ملاحظه میگردد قیمت پراید در سال ۱۳۹۱ حدود ده میلیون تومان بوده است که این قیمت با رشدی ۳۵ میلیون تومانی در سال ۱۳۹۸ به ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. بیشترین جهش قیمت پراید بین سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اتفاق افتاده است. با جهش قیمت ارز در یک سال گذشته قیمت پراید حدود ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.
پراید، یکی از خودروهایی که بیشترین تلفات جادهای را داشته است!
در این سالها دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ از جمله خودروهای نسبتاً ارزان قیمت بوده اند که در مقایسه با سایر خودروها عده بیشتری توان خرید آنها را داشته اند. بررسی آمار تصادفات نشان میدهد که خودروی پراید یکی از خودروهایی بوده است که بیشترین سهم را در تصادفات داشته و با توجه به بالا بودن تلفات پراید در تصادفات، این خودرو در ایران به ارابه مرگ شهرت یافته است.
سردار تقی مهری طی مصاحبهای در همین زمینه اعلام کرد: خودروهای پراید و پژو تولید داخل هستند و بیشترین سهم خودروها را تشکیل میدهند و ۵۲ درصد کشتههای تصادفات برای این خودروهاست. همچنین سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا طی مصاحبهای در تحلیل تصادفات کشور طی یازده سال گذشته گفت: ۳۴ درصد جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بودهاند.
از سال ۹۹ پراید شماره گذاری نمیشودتلفات جادهای پراید تا جایی پیش رفت که سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در تیر ماه سال جاری از اصطلاح «ارابه مرگ» برای این خودرو استفاده کرد و گفت: «پراید» و «آر دی» نباید در جادهها تردد کنند. هادیانفر همچنین در مرداد ماه سال جاری نیز اعلام کرد که از سال ۹۹ شمارهگذاری پراید متوقف میشود.
در ۲۳ مرداد ماه سال جاری نیز رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پراید به آخر عمر خود رسیده است، گفت: یکی از برنامهها برای صنعت خودرو آن است که از تولید خودروهایی که از عصر و زمانشان گذشته، خودداری و آنها را از رده خارج کنیم؛ بنابراین، به نظر میرسد تا پایان سال تولید پراید متوقف شود. اما جایگزین پراید چه خودرویی میتواند باشد؟
به لحاظ فنی امکان جایگزینی برای پراید وجود دارد، به لحاظ اقتصادی نه!دکتر امیر حسن کاکایی، عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفتوگو با
خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد امکان جایگزینی پراید گفت: از نظر فنی، امکان جایگزینی برای پراید وجود دارد، اما از لحاظ اقتصادی کمی جایگزینی مشکل است.
کارشناس صنعت خودرو افزود: از سال ۱۳۸۹ این توانایی وجود داشت که خودرویی مانند تیبا جایگزین پراید شود، اما مسأله این بود که قدرت خرید مردم اجازه چنین کاری را نداد. قیمت خودروی تیبا بالاتر از خودروی پراید است و به همین دلیل، این خودرو نتوانست در این سالها جایگزین پراید شود؛ هر چند این خودرو به لحاظ ایمنی، ایمنتر از پراید و به لحاظ ظاهری، جذابتر از آن بود.
این عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: این روزها در خصوص موضوع بی کیفیتی پراید مطالبی مطرح میشود که به واقع کمی بی انصافی است، چون پراید تولیدی امروز هم به لحاظ موتوری نسبت به بیست سال قبل و هم به لحاظ بدنه در سه، چهار سال گذشته تقویت شده است و بر روی پلت فرم ایکس ۱۰۰ به تولید میرسد. کاکایی در مورد بالا بودن آمار تصادفات خودروی پراید و مطرح بودن این آمار به عنوان یکی از گزینههای حذف پراید گفت: خودرویی که حدود نیمی از ناوگان حمل و نقل کشور را تشکیل میدهد و بیش از بیست سال است در کشور تولید میشود، تبعا آمار بالایی را در تصادفات خواهد داشت.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: چنانچه بر حذف یکباره پرایدی که سالیانه حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه از آن تولید میشود، اصرار شود خلأ بزرگی حداقل به مدت یک سال ایجاد خواهد شد و به جهت ظرفیت سازی در بخش قطعه سازی و مشکلات در این حوزه به طور قطع تولید کاهش خواهد یافت.
امیرحسن کاکایی در پایان سخنان خود با تأکید دوباره بر این موضوع که به لحاظ فنی امکان جایگزینی پراید وجود دارد، گفت: موضوع قیمت، در این جایگزینی موضوع بسیار مهمی است. اینکه یک خودرویی مورد قبول و تقاضای مردم واقع شود به قیمت آن خودرو و قدرت خرید مردم بازمیگردد.