دانشگاه پیامنور در حالی سالهاست در مقاطع تحصیلات تکمیلی اقدام به پذیرش دانشجو میکند که این مساله بر خلاف اساسنامه ۳۱ ساله دانشگاه است و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نخستین بار به آن اشاره کرد.
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، دانشگاه پیام نور بر اساس تصمیمات جلسه ۹۴ مورخ ۶۵/۸/۲۷ و جلسه ۹۷ مورخ ۶۵/۹/۲۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی و عملاً با پذیرش اولین گروه دانشجو در مهرماه ۱۳۶۷ تأسیس شد.
اساسنامه دانشگاه پیام نور در ۲۱ ماده و ۲ تبصره در نود و نهمین و یکصدمین جلسه اول و هشتم آذرماه ۱۳۶۷ شورای مشترک کمیسیون های شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.
بر اساس ماده ۱۴ اساسنامه این دانشگاه، مقاطع تحصیلی پیام نور عبارتند از کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و واضح است این دانشگاه اجازه پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را نداشته و ندارد.
از آن سال تاکنون دانشگاه پیام نور طبق همین اساسنامه به حیات آموزشی و پژوهشی خود ادامه داده است با این تفاوت که سال هاست علاوه بر پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، حتی دوره های فراگیر در مقطع کارشناسی ارشد هم برگزار می کند که اتفاقا به دلیل غیرحضوری بودن کلاس های این دانشگاه، داوطلبان استقبال بیشتری از این دوره ها و مقاطع می کنند.
اما سه شنبه هفته جاری در جلسه نقشه جامع علمی کشور بالاخره به تخلفی که این دانشگاه بر خلاف اساسنامه انجام داده است، ایراداتی وارد شد.
محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور که مهمان جلسه نقشه جامع علمی کشور بود در این نشست حاضر بود.
در جلسات نقشه جامع علمی کشور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و برخی دیگر از اعضا حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند.
زمانی در این نشست با ارائه آماری از دانشگاه تحت ریاستش گفت: دانشگاه پیام نور حدود۴۳۰ هزار دانشجوی فعال و حدود ۱.۶ میلیون دانش آموخته دارد.
وی افزود: این دانشگاه با ۴۹۴ واحد در سطح کشور همچنین ۵۵ نمایندگی در ۴۳ دانشگاه بین المللی در حال فعالیت است؛ همچنین در نیمسال تحصیلی ۹۹-۹۸ با برگزاری آزمون الکترونیکی صرفه جویی حدوداً ۶ میلیاردی صورت گرفت.
راه اندازی ۱۸ مرکز نوآوری در استان ها، استقرار ۷۱ هسته نوآور، ۲۵ مرکز رشد و استقرار ۱۴۵ هسته فناور با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله مواردی بود که در رابطه با سیاست های اشتغال دانش آموختگان دانشگاه پیام نور در این جلسه به آن اشاره شد.
انتقادات به پیام نور
در بخشی از این جلسه، حجتالاسلام محمد محمدیان عضو نقشه جامع علمی کشور خاطر نشان کرد: منطقه بندی مدنظر دانشگاه پیام نور باید همسو با سیاست های آمایش آموزش عالی کشور و یکسان و واحد باشد.
وی تاکید کرد: تغییر در اساسنامه دانشگاه پیام نور باید در دستور جلسات ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و از مسیر بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.
در ادامه این جلسه عبدالله جاسبی نخستین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه پیشنهاد برای دانشگاه پیام نور یادآور شد که پیام نور می تواند با تمرکز در یک دانشگاه و تقویت مأموریت های آموزش غیرحضوری اقدام به فعالیت آموزشی در سطح جهان کند.
همچنین حجتالاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها پیشنهاد کرد که دانشگاه پیام نور ملزم شود اصلاحات اساسنامه را در مقطع زمانی مشخصی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کند و پس از آن تصمیم جدی برای موضوع آمایش آموزش عالی و تقسیم بندی مناطق توسط این دانشگاه گرفته شود.
سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد که اصلاح اساسنامه دانشگاه پیام نور نباید منجر به سست کردن برنامه های این دانشگاه شود.
وی تاکید کرد: دانشگاه پیام نور در حال حاضر نزدیک به سه هزار و ۸۰۰ عضو هیأتعلمی و ۴۳۰ هزار دانشجو دارد، همچنین از دانشگاه های معتبر و توانمند کشور است.
به گفته عاملی، تغییرات اساسنامه ای که توسط دانشگاه پیام نور انجام شده است تا زمانی که در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نرسد پذیرفته نمی شود؛ از این رو تنها اساسنامه گذشته دانشگاه پیام نور که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، به رسمیت می شناسیم.
عاملی اما در قسمت هایی از سخنان خود برای نخستین بار اعلام کرد که این دانشگاه بر خلاف اساسنامه خود رفتار و نسبت به پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی اقدام کرده است.
وی در این باره تاکید کرد: دانشگاه پیام نور به عنوان یک دانشگاه الکترونیک فعالیت می کند و مطابق اساسنامه نمی تواند در مقطع تحصیلات تکمیلی اقدام به پذیرش دانشجو کند.
وی افزود: اگر پیشنهادی برای تغییر در فعالیت یا بندهای اساسنامه این دانشگاه وجود دارد باید به دبیرخانه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه شود تا از مسیر جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.
در پایان این جلسه مقرر شد که در خواست آمایش منطقه ای دانشگاه پیام نور جهت بررسی دقیق تر به دبیرخانه ستاد نقشه جامعه علمی کشور ارجاع شود و اشکالات مطرح شده در جلسه مورد ملاحظه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، دانشگاه پیام نور در کنار دانشگاه های آزاد اسلامی، غیرانتفاعی غیردولتی، فنی حرفه ای و جامع علمی کاربردی یکی از مراکز آموزش عالی شعبه دار در سراسر کشور است. دانشگاهی که آموزش های آن بیشتر مجازی بوده و حتی در چندین کشور هم شعبه دارد.
حال این سوال به ذهن متبادر می شود چرا دانشگاه پیام نور بر خلاف اساسنامه خود اقدام به پذیرش تحصیلات تکمیلی کرده است و آیا از این به بعد پذیرش در این دو مقطع تحصیلی پرطرفدار به خصوص کارشناسی ارشد متوقف می شود؟